Gå til innhold

Stort barn, sv.diabetes og fødsel = stor risiko?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker gjerne å høre andres erfaringer om å bli satt igang pga makrosomi hos fosteret (stort over 90% persentill) og med svangerskapsdiabetes , bruker insulin selv da det ble oppdaget sent. 

Når er det vanlig å bli satt igang? Og er det stor risiko for skulderen setter seg fast ved induksjon/ må man ha keisersnitt? 

Og hvor vanlig er det å bomme på vekst? 

Anonymkode: 6d7ae...c0b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ved svangerskapsdia pleier man å bli satt i gang to uker før termin. Jeg ble først satt opp 38+0, men det ble utsatt til 38+3 pga helg. 

Om det er stor sjans for at skulderen setter seg fast vet jeg ikke. Her gikk induksjon og fødsel veldig greit for seg, men jeg var annengangs. 

Erfaringsmessig treffer de veldig godt på vekstestimatet, og de har bare bommet med noen få titalls gram. Men jeg har ikke hatt veldig store barn, har hørt det kan være vanskeligere med gode estimat da. 

Anonymkode: 7ae58...c48

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min hadde svangerskapsdiabetes med nr.2, riktignok tok hun ikke insulin. Ble satt i gang 2 uker før termin, tror jeg det var. Ungen var 4,8kg, husker ikke helt hvor stor den var estimert til men mener de satte i gang før pga. størrelsen. Fødselen gikk kjempefint :) Første fødselen tok laaang tid og endte i keisersnitt, så hun var jo spent denne gangen men hun hadde en god opplevelse.

Anonymkode: 9311b...435

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Søsteren min hadde svangerskapsdiabetes med nr.2, riktignok tok hun ikke insulin. Ble satt i gang 2 uker før termin, tror jeg det var. Ungen var 4,8kg, husker ikke helt hvor stor den var estimert til men mener de satte i gang før pga. størrelsen. Fødselen gikk kjempefint :) Første fødselen tok laaang tid og endte i keisersnitt, så hun var jo spent denne gangen men hun hadde en god opplevelse.

Anonymkode: 9311b...435

Så godt å høre at det gikk fint å føde med så stort barn ❤️ her er barnet ekstimert til ca 4,2 i uke 38... Er mest bekymret for skulderen. Men har født flere før. 

Anonymkode: 6d7ae...c0b

AnonymBruker
Skrevet

Hadde svangerskapsdiabetes nå i siste svangerskap. Gikk på insulin. Baby ble estimert til et vekstavvik på +17%. Ble satt i gang 1 uke før termin. Baby kom 5 dager før termin og veide 4155g. Ble keisersnitt her, men det var fordi han var stjernekikker, og hadde ikke noe med vekta å gjøre. 

Storebror ble estimert til 4400g på overtidskontroll. Men kom ut noen dager senere og var 3920g. Målingene de tar har feilmarginer begge veier. 

Er vel ganske vanlig å få barn opp mot 4,5kg nå om dagen. Tror baby skal være ganske stor før det er fare for at skulder sitter fast. Så tror ikke du skal bekymre deg alt for mye for det.

Lykke til 🙂

Anonymkode: 58026...7e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...