AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #1 Del Skrevet 18. juli 2023 Hva må man ut med for en brukbar gaming pc nå til dags? Noe som kan håndtere de fleste nyere spill. Anonymkode: 115d2...959 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #2 Del Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hva må man ut med for en brukbar gaming pc nå til dags? Noe som kan håndtere de fleste nyere spill. Anonymkode: 115d2...959 Veldig vagt spørsmål, siden dette inkluderer alt fra mid-range til topp ~20k + skjerm om du skal ha noe som faktisk klarer å dra nyere spill brukbart... skjermkort er dyrt. Anonymkode: 51a7b...e91 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #3 Del Skrevet 18. juli 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Veldig vagt spørsmål, siden dette inkluderer alt fra mid-range til topp ~20k + skjerm om du skal ha noe som faktisk klarer å dra nyere spill brukbart... skjermkort er dyrt. Anonymkode: 51a7b...e91 Jeg tenker mid-range. Anonymkode: 115d2...959 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peters Skrevet 18. juli 2023 #4 Del Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker mid-range. Anonymkode: 115d2...959 Rundt 20.000 stemmer nok for mid-range nå for tiden, alt har blitt dyrere. Denne ser grei ut om du ikke vil bygge selv. https://www.multicom.no/multicom-airflow-a827r-gaming-pc/cat-p/c100583/p1500025240 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #5 Del Skrevet 18. juli 2023 Xbox series X/ ps 5 er mye for pengene nå for tiden, om du liker å spille med kontroller. Anonymkode: 855db...b24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #6 Del Skrevet 18. juli 2023 6 minutter siden, Peters said: Rundt 20.000 stemmer nok for mid-range nå for tiden, alt har blitt dyrere. Denne ser grei ut om du ikke vil bygge selv. https://www.multicom.no/multicom-airflow-a827r-gaming-pc/cat-p/c100583/p1500025240 Takk for tips Sist jeg hadde en pc jeg brukte til spilling så var det DDR2. Jeg har ikke peiling på hva som er bra lenger. Uff, 19.000,- er mye penger. Og jeg trenger skjerm. Jeg har skikkelig lyst på en pc, men jeg vet ikke om det er verdt det. Anonymkode: 115d2...959 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #7 Del Skrevet 18. juli 2023 Sønnen min ga 21 000 for sin for ett år siden. Skjermkort drar opp prisen. Han spiller tunge spill. Anonymkode: 3759b...a79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #8 Del Skrevet 18. juli 2023 Et skjermkort til et par tusen håndterer de fleste spill, men det spørs jo helt hva slags krav du har. Du må nesten være litt tydeligere på hvilke spill det er snakk om, hvilken oppløsning du skal spille på, hva slags framerate du forventer, etc. Anonymkode: 3d10a...749 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 18. juli 2023 #9 Del Skrevet 18. juli 2023 Bygg deg pc'n selv så sparer du en del tusenlapper og det er veldig lærerik. Schmuhu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fountaine Skrevet 18. juli 2023 #10 Del Skrevet 18. juli 2023 (endret) Spørs hvilken oppløsning du skal spille på. Hvis du skal spille i 1080p trenger man ikke så kraftig pc for å kjøre de fleste spill, mens hvis man skal ha 4k må man opp i kanskje 40k for en pc. En pc til rundt 25k holder for 1440p og 1080p. https://www.komplett.no/product/1222718/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-pc-i195-epic-gaming-rgb Endret 18. juli 2023 av Fountaine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #11 Del Skrevet 18. juli 2023 11 hours ago, Fountaine said: Spørs hvilken oppløsning du skal spille på. Hvis du skal spille i 1080p trenger man ikke så kraftig pc for å kjøre de fleste spill, mens hvis man skal ha 4k må man opp i kanskje 40k for en pc. En pc til rundt 25k holder for 1440p og 1080p. https://www.komplett.no/product/1222718/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-pc-i195-epic-gaming-rgb Jeg trenger i hvert fall ikke 4k. Baldur's Gate 3 er et eksempel på noe jeg vil spille. Ellers så blir det vel eldre spill med mods. Fallout, Skyrim o.l. Jeg er ikke ute etter det beste, men noe som kan håndtere de fleste spill. Framerate og grafikk er ikke viktig så lenge jeg får spilt. Anonymkode: 115d2...959 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #12 Del Skrevet 18. juli 2023 Jeg bygde en pc for 20 år siden men da var det enkelt. Nå er det så mye mer å tenke på og jeg har ikke fulgt med på hva som er hva når det gjelder hardware. Så jeg er egentlig helt blank her. Vanskelig å spesifisere noe når jeg ikke vet noe om hva slags specs jeg trenger. Anonymkode: 115d2...959 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peters Skrevet 19. juli 2023 #13 Del Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg trenger i hvert fall ikke 4k. Baldur's Gate 3 er et eksempel på noe jeg vil spille. Ellers så blir det vel eldre spill med mods. Fallout, Skyrim o.l. Jeg er ikke ute etter det beste, men noe som kan håndtere de fleste spill. Framerate og grafikk er ikke viktig så lenge jeg får spilt. Anonymkode: 115d2...959 Bg 3 er enormt allerede i early access, blir å kreve en del. Billigste måten å spille det på blir faktisk med en playstation 5 (kommer en måned etter pc utgaven) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Intervence Skrevet 19. juli 2023 #14 Del Skrevet 19. juli 2023 (endret) Jeg har selv en PC til 4-50,000,- der kan jeg kjøre alt på high quality og kjøre på 240 FPS ++ Men, om du skal ha medium range PC der hvor FPS er mellom 80 og 120 FPS (det hender av-og-til at du kan oppleve små-lag, men det skal funke greit) må du ihvertfall ut med 20,000,- men dersom det ikke plager deg så går helt fint. Alt er blitt mye dyrere i det senere. Spesielt grafikk kort drar opp prisen betydelig. Anbefaler deg til å se på youtube video om utstyr til PC. Gjorde det selv når jeg bygde PC. Sparte meg for mange kroner, og ikke minst få mest mulig penger utifra hva du er villig til å investere. Det finnes mange FPS checks for ulike spill til ulike CPU, GPU, memory ram osv. For tidligere kunne jeg ha valgt f. eks Ryzen 7950X3D men valgte Ryzen 7800X3D (som slår 99% av alle de eksisterende grafikk kortene når det gjelder spilling). Endret 19. juli 2023 av Intervence Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #15 Del Skrevet 19. juli 2023 Intervence skrev (5 timer siden): Jeg har selv en PC til 4-50,000,- der kan jeg kjøre alt på high quality og kjøre på 240 FPS ++ Men, om du skal ha medium range PC der hvor FPS er mellom 80 og 120 FPS (det hender av-og-til at du kan oppleve små-lag, men det skal funke greit) må du ihvertfall ut med 20,000,- men dersom det ikke plager deg så går helt fint. Alt er blitt mye dyrere i det senere. Spesielt grafikk kort drar opp prisen betydelig. Anbefaler deg til å se på youtube video om utstyr til PC. Gjorde det selv når jeg bygde PC. Sparte meg for mange kroner, og ikke minst få mest mulig penger utifra hva du er villig til å investere. Det finnes mange FPS checks for ulike spill til ulike CPU, GPU, memory ram osv. For tidligere kunne jeg ha valgt f. eks Ryzen 7950X3D men valgte Ryzen 7800X3D (som slår 99% av alle de eksisterende grafikk kortene når det gjelder spilling). Når du snakker om grafikkinnstillinger og FPS så er det greit å nevne oppløsning og monitor samtidig, 240 FPS er ikke spesielt imponerende hvis det er i 1080p på en monitor som ikke er 240Hz. Når du snakker om at din Ryzen 7800X3D slår 99% av grafikkort så er det helt tydelig at du ikke har peiling på hva du snakker om, for det første så er det en prosessor og ikke et grafikkort og den innebyggede grafikkdelen er Radeon Graphics som absolutt ikke er noe å skryte av. Hvis du har betalt 40-50.000 for den maskinen uten dedikert grafikkort så har du gjort et usedvanlig dårlig kjøp. Høy FPS er heller ikke nødvendig i veldig mange spill, det er kun i spill som f.eks. CS at det lønner seg. For de aller fleste så holder det i massevis med stabile 60 FPS. Selv har jeg CPU som er noen år gammel og et grafikkort fra 2017, maskinen er koblet til en 32" 4K 144Hz skjerm og de aller fleste moderne spill ligger rundt 80-120 FPS i 4K. Anonymkode: 9cf5b...151 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Intervence Skrevet 19. juli 2023 #16 Del Skrevet 19. juli 2023 (endret) Du har tydeligvis ikke peiling. Jeg har naturligvis Zotac GeForce 4090, men hadde fortsatt små problemer med Warzone 2 og Rust og det viste seg at CPU'ne min forårsaket flaskehals (lag). Du må ha en like god skjermkort som CPU for å få en god flyt på skjermen. Har du dårligere CPU vil du få en flaskehals ettersom den (CPU) vil ikke klare å behandle like mange oppgaver som skjermkortet ditt. Etter at jeg oppgraderte CPU så har jeg mye bedre flyt på skjermen min som vil gjøre det enklere for meg å se hvor personen er noe som igjen kan gi meg mye bedre nøyaktighet ved aim, og gjør det enda enklere å drepe andre spillere på online. Dersom du ikke har hatt 240HZ skjerm så kan du ikke fortelle meg noe du ikke vet. 240HZ funker kun dersom man har 240 FPS eller mer eller så vil man igjen kunne få flaskehals. Lover deg! Det er helt annen opplevelse ifra 144HZ og ihvertfall ifra gammel skjerm. Du har rett i at de fleste spill er bygget for mellom 80 og 120 FPS, men flyten blir så mye bedre og du vil ikke lengre få se små-lag som det hender av-og-til. Etter oppgraderingen venter jeg av-og-til på om det skal dukke opp litt lag ettersom jeg har opplevd det så mye tidligere, men har ikke opplevd det siden oppgraderingen. Spillopplevelsen blir helt noe annet. Men du har rett i at 60 FPS funker like fint om man spiller solo games, men det gjør jeg ikke. Jeg spiller stort sett online games som Warzone 2 (før siste skandalene blant annet om Leave the kids alone og jukseproblemet blant de top 250). Så nå spiller jeg heller Squad, Rust og andre krevende spill som krever en god PC for å ha en god spillopplevelse. Èn god forklaring på flaskehals blir vist her: Endret 19. juli 2023 av Intervence Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #17 Del Skrevet 19. juli 2023 Intervence skrev (31 minutter siden): Du har tydeligvis ikke peiling. Jeg har naturligvis Zotac GeForce 4090, men hadde fortsatt små problemer med Warzone 2 og Rust og det viste seg at CPU'ne min forårsaket flaskehals (lag). Du må ha en like god skjermkort som CPU for å få en god flyt på skjermen. Har du dårligere CPU vil du få en flaskehals ettersom den (CPU) vil ikke klare å behandle like mange oppgaver som skjermkortet ditt. Etter at jeg oppgraderte CPU så har jeg mye bedre flyt på skjermen min som vil gjøre det enklere for meg å se hvor personen er noe som igjen kan gi meg mye bedre nøyaktighet ved aim, og gjør det enda enklere å drepe andre spillere på online. Dersom du ikke har hatt 240HZ skjerm så kan du ikke fortelle meg noe du ikke vet. 240HZ funker kun dersom man har 240 FPS eller mer eller så vil man igjen kunne få flaskehals. Lover deg! Det er helt annen opplevelse ifra 144HZ og ihvertfall ifra gammel skjerm. Du har rett i at de fleste spill er bygget for mellom 80 og 120 FPS, men flyten blir så mye bedre og du vil ikke lengre få se små-lag som det hender av-og-til. Etter oppgraderingen venter jeg av-og-til på om det skal dukke opp litt lag ettersom jeg har opplevd det så mye tidligere, men har ikke opplevd det siden oppgraderingen. Spillopplevelsen blir helt noe annet. Men du har rett i at 60 FPS funker like fint om man spiller solo games, men det gjør jeg ikke. Jeg spiller stort sett online games som Warzone 2 (før siste skandalene blant annet om Leave the kids alone og jukseproblemet blant de top 250). Så nå spiller jeg heller Squad, Rust og andre krevende spill som krever en god PC for å ha en god spillopplevelse. Èn god forklaring på flaskehals blir vist her: Hvilken oppløsning bruker du?. Jeg er fullstendig klar over hva flaskehals er, driver tross alt med bygging og vedlikehold av maskiner som hobby og har holdt på med det siden tidlig 90 tall. Anonymkode: 9cf5b...151 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå