AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #1 Skrevet 18. juli 2023 Tenker ikke folk over følgende når de ser på boliger i dag : I 2020-2021 så var egenkapitalen din svært lite verdt. På 3 millioner så fikk du ca 30,000 kr renter årlig i banken. Gjelden var også nesten gratis, du kunne låne 3 millioner til 10,000 kr i måneden. I 2023 så er egenkapitalen din mye verdt. 3 millioner i banken gir deg snart 180,000 kr i renter i året. Det å ta opp gjeld er dyrt, 3 millioner koster deg nå nærmere 20,000 kr i måneden med mikroskopiske avdrag, det er nesten bare renter og gebyr. Hvis du da trykker på finn knappen - hva er boligen solgt for tidligere - å ser den er solgt for 800,000 mindre for 1 år siden, eller 1,5 millioner mindre for 3 år siden (uten oppusning) , så forstår du fortsatt ikke at det er fullstendig galskap å betale den prisen? Renteinntektene dine alene betaler en husleie - du bor gratis - for opptil 15000 kr i måneden !!!! Så kan du bruke hele lønnen din til å spare eller leve som en konge, eventuelt begge deler. Hvordan i all verden kan folk da bytte bort de 15000 kr de kunne fått inn hver måned (renter på EK) og heller ta på seg 20,000 kr i låne utgifter for å komme seg inn i et ekstremt overprised boligmarked med den risikoen det innebærer ?? (Skatten du får på renteinntekter og skatten du slipper på grunn av renteutgifter endrer overhodet ikke galskapen). Det er helt sykt at folk fortsatt lar seg lure av banker og meglere, og rett og slett nekter å sette seg ned å regne over hva som kan være lurt for de personlig når det kommer til kjøp/eie bolig eller leie bolig. Den dagen nok folk lærer seg å bruke en kalkulator så kommer det norske boligmarkedet til å stupe. Anonymkode: 9a02d...256 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #2 Skrevet 18. juli 2023 Nå må de først tjene de 3 mill i ek da. Anonymkode: d2ef6...460 6
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #3 Skrevet 18. juli 2023 I vårt tilfelle har huset vi kjøpte for ti år siden steget ca 7 mill i verdi. Dvs i snitt 700.000,- pr år eller 58333,- pr mnd. Vi har i disse årene da bodd i et flott hus, hatt renteutgifter på 15-20.000,- pr mnd minus skattefradrag. Dvs at de par millionene vi gikk inn med i boligkjøpet har gitt oss god avkastning. Anonymkode: 1c296...f81 2 2
-jk- Skrevet 18. juli 2023 #4 Skrevet 18. juli 2023 Prisen på boliger har strengt tatt ikke noe med rentenivå å gjøre, den er en funksjon av tilbud og etterspørsel. Så lenge etterspørselen er høy og tilbudet lavt vil prisene holde seg høye. Tilbudet går faktisk nedover (det bygges mange færre boliger nå) så etterspørselen må faktisk falle enda mer om prisene skal synke vesentlig. Det vil nok bare skje om mange faktisk ikke får råd til å kjøpe bolig fremover. Men når reglene for hvor stor renteøkning man skal kunne tåle stadig justeres nedover så vil det sannsynligvis ta en god stund. Innen den tid tipper jeg rentene er på vei ned igjen, så personlig ser jeg ikke for meg noen større korreksjon i boligmarkedet. Taperne blir nok som vanlig de som fortsatt sitter på gjerdet. 5 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #5 Skrevet 18. juli 2023 "boligmarkedet" folks private fengsler. Penger? Eh, er vell tid folk kaster bort på noe for og kunne genere "penger ". Arbeid gir ikke frihet! Kommet en krasj så stor. Gleder meg. Anonymkode: d781e...6e9
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #6 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): "boligmarkedet" folks private fengsler. Penger? Eh, er vell tid folk kaster bort på noe for og kunne genere "penger ". Arbeid gir ikke frihet! Kommet en krasj så stor. Gleder meg. Anonymkode: d781e...6e9 Du leier, vi skjønner Anonymkode: d64be...83f 16 5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #7 Skrevet 18. juli 2023 Noen ønsker å leie, andre ønsker å eie. De fleste som kjøper bolig, kjøper et hjem for å ha et sted å bo, ikke et investeringsobjekt. Anonymkode: 3bf12...381 10 6
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #8 Skrevet 18. juli 2023 Det er minst like galskap å prøve å leie en enebolig i et godt nabolag og prøve å etablere seg der basert på en leiekontrakt. Man kan heller ikke bo i et indeksfond. Anonymkode: aac66...bef 12 5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #9 Skrevet 18. juli 2023 Jeg må langt utti gokk for å kunne leie bolig, jeg ønsker bo sentralt. Jeg liker boligen min, jeg liker å ha full råderett over oppussing, fargevalg, beplanting, og vissheten om at jeg kan bli boende så lenge jeg vil. Jeg skjønner at økonomi er det eneste som teller for deg, men noen av oss har andre ting vi verdsetter med boliger. De eneste boligene jeg kan leie i min kommune, da må jeg ut med 20 000 i leie, og det vil jeg faktisk ikke, ikke som enslig på en inntekt... Da betaler jeg heller mine 13 000,- for lån/fellesutgifter på eid bolig.. Anonymkode: d11d8...ece 7 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #10 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tenker ikke folk over følgende når de ser på boliger i dag : I 2020-2021 så var egenkapitalen din svært lite verdt. På 3 millioner så fikk du ca 30,000 kr renter årlig i banken. Gjelden var også nesten gratis, du kunne låne 3 millioner til 10,000 kr i måneden. I 2023 så er egenkapitalen din mye verdt. 3 millioner i banken gir deg snart 180,000 kr i renter i året. Det å ta opp gjeld er dyrt, 3 millioner koster deg nå nærmere 20,000 kr i måneden med mikroskopiske avdrag, det er nesten bare renter og gebyr. Hvis du da trykker på finn knappen - hva er boligen solgt for tidligere - å ser den er solgt for 800,000 mindre for 1 år siden, eller 1,5 millioner mindre for 3 år siden (uten oppusning) , så forstår du fortsatt ikke at det er fullstendig galskap å betale den prisen? Renteinntektene dine alene betaler en husleie - du bor gratis - for opptil 15000 kr i måneden !!!! Så kan du bruke hele lønnen din til å spare eller leve som en konge, eventuelt begge deler. Hvordan i all verden kan folk da bytte bort de 15000 kr de kunne fått inn hver måned (renter på EK) og heller ta på seg 20,000 kr i låne utgifter for å komme seg inn i et ekstremt overprised boligmarked med den risikoen det innebærer ?? (Skatten du får på renteinntekter og skatten du slipper på grunn av renteutgifter endrer overhodet ikke galskapen). Det er helt sykt at folk fortsatt lar seg lure av banker og meglere, og rett og slett nekter å sette seg ned å regne over hva som kan være lurt for de personlig når det kommer til kjøp/eie bolig eller leie bolig. Den dagen nok folk lærer seg å bruke en kalkulator så kommer det norske boligmarkedet til å stupe. Anonymkode: 9a02d...256 Det du helt glemmer å ta med i regnestykket her, er inflasjonen. Inflasjonen gjør at lånet synker i verdi, og det samme gjør egenkapitalen. Dvs at lånet ditt blir mindre - uten at du betaler det ned. Og egenkapitalen du har i banken også blir mindre verdt, i langt høyere tempo enn rentene du får. Å ha penger i banken er dårlig butikk! Det bør du kun gjøre hvis du skal bruke pengene innen relativt kort tid. Anonymkode: 6233b...cb6 9 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #11 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): I vårt tilfelle har huset vi kjøpte for ti år siden steget ca 7 mill i verdi. Dvs i snitt 700.000,- pr år eller 58333,- pr mnd. Vi har i disse årene da bodd i et flott hus, hatt renteutgifter på 15-20.000,- pr mnd minus skattefradrag. Dvs at de par millionene vi gikk inn med i boligkjøpet har gitt oss god avkastning. Anonymkode: 1c296...f81 De aller, aller fleste bor IKKE i hus som øker i verdi med 700k i året!! Anonymkode: 6233b...cb6 1 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 18. juli 2023 #12 Skrevet 18. juli 2023 Alle må ha et sted å bo, enten de leier eller eier. For mange er det siste billigere. Dersom jeg skulle leid en bolig til min familie av samme standard og størrelse som huset jeg eier, måtte jeg ut med dobbelt så mye per måned som jeg nå betaler i renter og avdrag på boliglånet mitt. Og den leien jeg betalte, ville gått til å betale på en annens boliglån, ikke mitt eget. Min mulighet til å spare penger ville også vært kraftig redusert. Så jeg er veldig glad jeg eier, og kom inn på boligmarkedet da jeg gjorde. De fleste som kjøper bolig, gjør det først og fremst fordi de ønsker et hjem, ikke et investeringsobjekt.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #13 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er helt sykt at folk fortsatt lar seg lure av banker og meglere, og rett og slett nekter å sette seg ned å regne over hva som kan være lurt for de personlig når det kommer til kjøp/eie bolig eller leie bolig. Den dagen nok folk lærer seg å bruke en kalkulator så kommer det norske boligmarkedet til å stupe. Anonymkode: 9a02d...256 En gammel tommelfingerregel sier at det tar minst 3-5 år før et boligkjøp går i pluss. Selvfølgelig finnes det unntak både den ene og den andre veien, det er mange faktorer som spiller inn, men dette er en generell regel som favner de fleste. Men for oss som kjøper bolig for å ha et hjem over lengre tid, har det ingen betydning hvor mye eller lite verdien går opp helt kortsiktig. Den eneste fordelen med prisstigning for oss er at belåningsgraden synker, noe som kan gi lavere rente. Anonymkode: 10f0c...bd7 1
Chailatte Skrevet 18. juli 2023 #14 Skrevet 18. juli 2023 Som en annen over her nevnte, de fleste kjøper vel for å bo, ikke for å ha et investeringsobjekt. Det er først når man snakker om bolig nr 2 og 3 at tanker om inntjening kommer inn. Ta det fra ei som har leid hele livet, men som endelig kjøpte min egen bolig i en alder av 32: og det er et hav av forskjeller med å eie kontra leie, og samtlige er bare positive. For det første hadde vi måttet ut med mye mer i måneden for å kunne leie noe tilsvarende, vi kan male, bygge, skru akkurat som vi vil. Vi har ingen vi må forholde oss til om noe ryker, vi kan ta alle avgjørelser om vår bolig selv. Vi har ingen kontrakter som utløper da og da, her kan vi bli så lenge vi vil: og vi skal bli her leeeenge. Vi betaler til oss selv, og ja renter medfølger, men i bunn og grunn er det bare oss (og vår bank) det gagner til slutt, og sånn skal det jo være, banken skal jo faktisk tjene på sine kunder som alle andre. Vil jeg ha en ny bukse, skal noen ha penger for den og. Det forrige stedet jeg bodde betalte jeg tilsammen 650.000 kr på andre folks lån og renter, og jeg er uendelig glad for at pengene mine nå går til meg selv. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #15 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I vårt tilfelle har huset vi kjøpte for ti år siden steget ca 7 mill i verdi. Dvs i snitt 700.000,- pr år eller 58333,- pr mnd. Vi har i disse årene da bodd i et flott hus, hatt renteutgifter på 15-20.000,- pr mnd minus skattefradrag. Dvs at de par millionene vi gikk inn med i boligkjøpet har gitt oss god avkastning. Anonymkode: 1c296...f81 Etter at du har realisert fantasitallene dine ved et salg, kan vi snakke. Anonymkode: 10386...c02 2 2
Forvirret23 Skrevet 18. juli 2023 #16 Skrevet 18. juli 2023 Jeg har aldri leid bolig før, gikk rett inn på boligmarkedet som 19 åring. Leie betyr at du bor i en annen sin eiendom, du kan ikke gjøre den til din, alt du foretar deg må du spørre om tillatelse til. I mitt hus kan jeg male, henge opp bilder, bytte kjøkken, pusse opp bad, lage en vakker hage, ha stor ute område. Det eneste som begrenser meg er bygge reglene i kommunen. Kommer aldri til å leie, alt for glad i å ha mitt eget Likskjorta har heller ikke lommer så jeg har ingen mål om å ha millioner i bank/fond den dagen jeg dør. 2
Schmuhu Skrevet 18. juli 2023 #17 Skrevet 18. juli 2023 Jeg skjønte ikke helt hvilken vedtatte sannheter det er snakk om som skal ha gått ut på dato. Tittelen gjenspeiler ikke innholdet i tråden. Schmuhu 6
Knirke Skrevet 18. juli 2023 #18 Skrevet 18. juli 2023 Logikken til KG ser ut til å være "Min bolig har økt X antall millioner de siste 10 årene, derfor lønner det seg alltid å eie!" Om man ønsker å gå baklengs inn i fremtiden med skylapper på, så er det bare å sette i gang å ta opp gjeld til oppover ørene. Deretter kan man jo alltids skrive en sutre-tråd på KG om hvor dårlig råd man har fått når rentene fortsetter å stige og evt boligprisene synker. Men ja... Det er tilbud og etterspørsel som avgjør. Så lenge folk vil ha bøttekott til 3 millioner så koster de 3 millioner. Er det flere om beinet koster de enda mer, og enda mer... 2 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #19 Skrevet 18. juli 2023 -jk- skrev (8 timer siden): Prisen på boliger har strengt tatt ikke noe med rentenivå å gjøre, den er en funksjon av tilbud og etterspørsel. Så lenge etterspørselen er høy og tilbudet lavt vil prisene holde seg høye. Tilbudet går faktisk nedover (det bygges mange færre boliger nå) så etterspørselen må faktisk falle enda mer om prisene skal synke vesentlig. Det vil nok bare skje om mange faktisk ikke får råd til å kjøpe bolig fremover. Men når reglene for hvor stor renteøkning man skal kunne tåle stadig justeres nedover så vil det sannsynligvis ta en god stund. Innen den tid tipper jeg rentene er på vei ned igjen, så personlig ser jeg ikke for meg noen større korreksjon i boligmarkedet. Taperne blir nok som vanlig de som fortsatt sitter på gjerdet. Du taler midt i mot alt man har av statistikk i Norge og Europa som viser at lavere / fallende rente gir høyere og økte boligpriser, mens stigende/høy rente gir fallende og lave boligpriser. Du sier vel strengt tatt imot deg selv også. Hvis det var et resultat av kun tilbud og etterspørsel, så hadde det åpenbart ikke vært behov for å endre reglene om renteøkning/stresstest, eller slik det nå jobbes for - fjerne hele utlånsforskriften, fjerne krav til egenkapital og fjerne hele stresstesten. Du skal lete lenge etter en mer åpenbar manipulering av et fritt marked hvor renteeffekten motvirkes for å øke boligprisene videre. Korthus. Det også en VG / Dagblad påstånd at hvis boligbyggere slutter å bygge i dag ( boliger som ikke hadde stått ferdig før om 3-4 år) så skal det lissom slå inn på tilbud og etterspørsel i dag, det er jo bare tull. Du kan også se på mange som leier ut leilighet. Den er gjerne kjøpt når renta var 0 % og prisen var skyhøy. Nå når renta er 5-6 % så klarer de ikke oppnå høy nok yield til at det lønner seg å leie den ut. I et fritt marked så vil den boligen måtte selges til en langt lavere pris hvis den skal være en utleieleilighet, slik at nestemann som kjøper den (på grunn av lavere inngangssum) på tross av den høye renta vil kunne ha høy nok yield til at det er lønnsomt med utleie av leiligheten. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det du helt glemmer å ta med i regnestykket her, er inflasjonen. Inflasjonen gjør at lånet synker i verdi, og det samme gjør egenkapitalen. Dvs at lånet ditt blir mindre - uten at du betaler det ned. Og egenkapitalen du har i banken også blir mindre verdt, i langt høyere tempo enn rentene du får. Å ha penger i banken er dårlig butikk! Det bør du kun gjøre hvis du skal bruke pengene innen relativt kort tid. Anonymkode: 6233b...cb6 Nei, jeg glemmer ikke det. At inflasjon vil redusere den reelle verdien av gjelden/lånet hvis vi har flere år med pris og lønnsvekst - at lånesummen krymper iforhold til egen inntekt er jo greit. Så du mener nordmenn som har et lass av gjeld i dag har det fordi de satser på at vi skal ha inflasjon skyhøyt over rentenivået de neste 10 årene ? Hva er det da økonomene og meglerne er ute å syter i avisene om? At nordmenn har så dårlig råd, nå må rente ned, boliglånsforskriften må oppheves og det er ikke måte på? Alle som er nedlesset med boliglån i Norge burde vel heller da feire? Eller, er det kanskje ikke så enkelt når boliglånsrenta øyeblikkelig er like høy som inflasjonen og potensielt går høyere enn inflasjonen. Da går vel vinninga opp i spinninga og det forutsetter også likviditet nok til å betale de løpende låne og renteforfallene de neste 10 årene ( + du bærer risikoen for et stort boligprisfall). Anonymkode: 9a02d...256 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #20 Skrevet 18. juli 2023 -jk- skrev (9 timer siden): Prisen på boliger har strengt tatt ikke noe med rentenivå å gjøre, den er en funksjon av tilbud og etterspørsel. Så lenge etterspørselen er høy og tilbudet lavt vil prisene holde seg høye. Tilbudet går faktisk nedover (det bygges mange færre boliger nå) så etterspørselen må faktisk falle enda mer om prisene skal synke vesentlig. Det vil nok bare skje om mange faktisk ikke får råd til å kjøpe bolig fremover. Men når reglene for hvor stor renteøkning man skal kunne tåle stadig justeres nedover så vil det sannsynligvis ta en god stund. Innen den tid tipper jeg rentene er på vei ned igjen, så personlig ser jeg ikke for meg noen større korreksjon i boligmarkedet. Taperne blir nok som vanlig de som fortsatt sitter på gjerdet. Ikke?? Dummeste jeg har hørt! Hadde ikke prisene boliger vert med dratt opp prisstigningen, hadde vi kanskje, ikke vert der vi er i dag. Normenn er gjeldstynget til langt over pipa, på det huset/boligen de måtte eie. Og summen av alt er med å gjøre at renta stiger. Det vi ikke får gjort noe med, er prisen for en importert vare fra annet land. Anonymkode: 8aab2...503 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå