Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Meny:

Forrett: Linsesuppe med kokosmelk

Hovedrett: Kalkunbryst tilbredt i leirgryte med ris, karrisaus og mangochutney

Dessert: Appelsinis med rosmarin og varm sjokoladesaus + pasjonsfrukt

Nyyyydelig!!!!

Alt laget fullstendig fra bunnen av - tilogmed mangochutney og iskrem. Er ikke så ofte jeg lager mat, men når jeg først gjør det så GJØR jeg det.

Er litt stolt nå... :sjarmor:

Endret av Nelle
Videoannonse
Annonse
Skrevet

:klappe:

Det bør du være!

Du er flink!!!

Var det til en spesiell anledning?

:klem:

Skrevet

Vill gjerne ha litt detaljer om hovedretten.

Har nemlig leirgryte, men den er lite i bruk da jeg ikke helt vet hvordan jeg skal bruke den. Det vil si hva, hvor mye og hvor lenge.

Skrevet
Vill gjerne ha litt detaljer om hovedretten.

Har nemlig leirgryte, men den er lite i bruk da jeg ikke helt vet hvordan jeg skal bruke den. Det vil si hva, hvor mye og hvor lenge.

Veldig enkelt å tilberede kjøtt i leirgryte. Jeg kjøpte meg en bok som heter "mat i leirgryte", og det var der jeg fant oppskriften på kalkunbryst. Kjøttet blir utrolig mørt -og det lager seg så og si selv. Er liksom en "bænkers" måte å lage kjøtt på!

Det som er viktig er at du lar leirgryta ligge i bløt i kaldt vann ca. 1/2 time før du skal bruke den, og at du setter den inn i kald ovn. Når det gjelder hvor lenge kjøtt skal stå etc. vet jeg ikke så mye om det, jeg er veldig sånn til å følge oppskrifter når jeg lager mat. Men hvis du først finner en spennende oppskrift med leirgryte så står det nok der.

Plastjuletre: Egentlig ikke en spesiell anledning, men ville bare gjøre litt stas på en person som fortjener det. Han sa at det var den mest spennende middagen han noensinne hadde smakt (også inkludert alle middagene han har spist på restauranter), og definitivt den beste "hjemmemiddagen" han har smakt noen gang. DET var jo litt av et kompliment :-) Det blir nok en ny middag på samme person om to uker - og jeg er allerede i gang med å planlegge rettene. Da kjører jeg italiensk tenker jeg.

Skrevet
Plastjuletre: Egentlig ikke en spesiell anledning, men ville bare gjøre litt stas på en person som fortjener det. Han sa at det var den mest spennende middagen han noensinne hadde smakt (også inkludert alle middagene han har spist på restauranter), og definitivt den beste "hjemmemiddagen" han har smakt noen gang. DET var jo litt av et kompliment :-) Det blir nok en ny middag på samme person om to uker - og jeg er allerede i gang med å planlegge rettene. Da kjører jeg italiensk tenker jeg.

Heldige han... :smile:

Skrevet
Heldige han... :smile:

Han fortjener det :-)

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Jeg skulle gjerne hatt oppskrift på linsesuppa, jeg... :icon_razz:

Skrevet

NAm, det hørtes virkelig godt ut :)

Skrevet
Jeg skulle gjerne hatt oppskrift på linsesuppa, jeg...  :icon_razz:

Her kommer den:

Krydret linsesuppe

6 porsjoner

Ingredienser:

1 ss olivenolje

2 presset hvitløkfedd

1 hakket stor løk

2,5 cm frisk ingefærrot, skrelt og revet

1 pastinakk eller persillerot, hakket

1 stor potet, hakket

2 selleristilker, hakket

2 ss karripasta*

100 g røde linser

1,5 liter grønnsakkraft

400 g hermetisk kokosmelk

saft og revet skall av ½ sitron

15 g frisk koriander, hakket

salt

nymalt svart pepper

Fremgangsmåte:

Varm opp oljen i en stor gryte. Tilsett hvitløk, løk og ingefær, og la det steke forsiktig i 2-3 minutter.

Tilsett pastinakk, potet og selleri og la det steke forsiktig videre i 3 minutter. Bland karripastaen godt med grønnsakene og la det surre ca 1 minutt.

Hell linsene og kraften opp i gryta. La det få et oppkok, slå ned varmen, sett på lokk og la det trekke i 25 minutter eller til linsene er møre.

Hell blandingen i en matmølle eller hurtigmikser** og kjør til massen er glatt. Hell den opp i gryta igjen, tilsett de øvrige ingrediensene, smak til med salt og pepper, og la det hele bli gjennomvarmt før servering.

* Var usikker på hva karripasta var, men fant et glass med "Curry paste" på en Meny forretning. De hadde både grønn og rød, og jeg tok den røde. De hadde den i hylla hvor de har eksotisk mat.

**Jeg brukte stavmikser rett i gryta. Funka kjempefint :-)

Skrevet

Ser ok ut dette.

Hva brukte du for "1,5 liter grønnsakkraft" (selvlaget,kjøpt,buljong)?

Skrevet
Ser ok ut dette.

Hva brukte du for "1,5 liter grønnsakkraft" (selvlaget,kjøpt,buljong)?

Jeg brukte grønnsaksbuljong :)

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Her kommer den:

Krydret linsesuppe

6 porsjoner

Ingredienser:

1 ss olivenolje

2 presset hvitløkfedd

1 hakket stor løk

2,5 cm frisk ingefærrot, skrelt og revet

1 pastinakk eller persillerot, hakket

1 stor potet, hakket

2 selleristilker, hakket

2 ss karripasta*

100 g røde linser

1,5 liter grønnsakkraft

400 g hermetisk kokosmelk

saft og revet skall av ½ sitron

15 g frisk koriander, hakket

salt

nymalt svart pepper

Fremgangsmåte:

Varm opp oljen i en stor gryte. Tilsett hvitløk, løk og ingefær, og la det steke forsiktig i 2-3 minutter.

Tilsett pastinakk, potet og selleri og la det steke forsiktig videre i 3 minutter. Bland karripastaen godt med grønnsakene og la det surre ca 1 minutt.

Hell linsene og kraften opp i gryta. La det få et oppkok, slå ned varmen, sett på lokk og la det trekke i 25 minutter eller til linsene er møre.

Hell blandingen i en matmølle eller hurtigmikser** og kjør til massen er glatt. Hell den opp i gryta igjen, tilsett de øvrige ingrediensene, smak til med salt og pepper, og la det hele bli gjennomvarmt før servering.

* Var usikker på hva karripasta var, men fant et glass med "Curry paste" på en Meny forretning. De hadde både grønn og rød, og jeg tok den røde. De hadde den i hylla hvor de har eksotisk mat.

**Jeg brukte stavmikser rett i gryta. Funka kjempefint :-)

Tusen takk, Nelle! :blomst:

Skrevet

Åhhh...det hørtes nydelig ut...

Er det lov å be om oppskriften til hovedrett og dessert også, eller et tips om hvor jeg kan finne det selv?

Skrevet

Hvor mye koster en slik leirgryte forresten?

Skrevet

Tusen takk :)

200 kroner er jo ikke så mye!

Skrevet

Jeg har desverre ikke resten av oppskriftene elektronisk, men gi meg over helga så kan jeg få skrevet dem inn.

Klem fra Nelle ;)

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg er fremdeles lysten på denne oppskriften jeg... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...