Nelle Skrevet 14. januar 2006 #1 Skrevet 14. januar 2006 (endret) Meny: Forrett: Linsesuppe med kokosmelk Hovedrett: Kalkunbryst tilbredt i leirgryte med ris, karrisaus og mangochutney Dessert: Appelsinis med rosmarin og varm sjokoladesaus + pasjonsfrukt Nyyyydelig!!!! Alt laget fullstendig fra bunnen av - tilogmed mangochutney og iskrem. Er ikke så ofte jeg lager mat, men når jeg først gjør det så GJØR jeg det. Er litt stolt nå... Endret 14. januar 2006 av Nelle
plastjuletre Skrevet 14. januar 2006 #2 Skrevet 14. januar 2006 Det bør du være! Du er flink!!! Var det til en spesiell anledning?
Gjest gjesta Skrevet 15. januar 2006 #3 Skrevet 15. januar 2006 Vill gjerne ha litt detaljer om hovedretten. Har nemlig leirgryte, men den er lite i bruk da jeg ikke helt vet hvordan jeg skal bruke den. Det vil si hva, hvor mye og hvor lenge.
Nelle Skrevet 15. januar 2006 Forfatter #4 Skrevet 15. januar 2006 Vill gjerne ha litt detaljer om hovedretten. Har nemlig leirgryte, men den er lite i bruk da jeg ikke helt vet hvordan jeg skal bruke den. Det vil si hva, hvor mye og hvor lenge. ← Veldig enkelt å tilberede kjøtt i leirgryte. Jeg kjøpte meg en bok som heter "mat i leirgryte", og det var der jeg fant oppskriften på kalkunbryst. Kjøttet blir utrolig mørt -og det lager seg så og si selv. Er liksom en "bænkers" måte å lage kjøtt på! Det som er viktig er at du lar leirgryta ligge i bløt i kaldt vann ca. 1/2 time før du skal bruke den, og at du setter den inn i kald ovn. Når det gjelder hvor lenge kjøtt skal stå etc. vet jeg ikke så mye om det, jeg er veldig sånn til å følge oppskrifter når jeg lager mat. Men hvis du først finner en spennende oppskrift med leirgryte så står det nok der. Plastjuletre: Egentlig ikke en spesiell anledning, men ville bare gjøre litt stas på en person som fortjener det. Han sa at det var den mest spennende middagen han noensinne hadde smakt (også inkludert alle middagene han har spist på restauranter), og definitivt den beste "hjemmemiddagen" han har smakt noen gang. DET var jo litt av et kompliment :-) Det blir nok en ny middag på samme person om to uker - og jeg er allerede i gang med å planlegge rettene. Da kjører jeg italiensk tenker jeg.
plastjuletre Skrevet 15. januar 2006 #5 Skrevet 15. januar 2006 Plastjuletre: Egentlig ikke en spesiell anledning, men ville bare gjøre litt stas på en person som fortjener det. Han sa at det var den mest spennende middagen han noensinne hadde smakt (også inkludert alle middagene han har spist på restauranter), og definitivt den beste "hjemmemiddagen" han har smakt noen gang. DET var jo litt av et kompliment :-) Det blir nok en ny middag på samme person om to uker - og jeg er allerede i gang med å planlegge rettene. Da kjører jeg italiensk tenker jeg. ← Heldige han... :smile:
Nelle Skrevet 15. januar 2006 Forfatter #6 Skrevet 15. januar 2006 Heldige han... :smile: ← Han fortjener det :-)
Gjest Hippopotamus Skrevet 15. januar 2006 #7 Skrevet 15. januar 2006 Jeg skulle gjerne hatt oppskrift på linsesuppa, jeg... :icon_razz:
Nelle Skrevet 15. januar 2006 Forfatter #9 Skrevet 15. januar 2006 Jeg skulle gjerne hatt oppskrift på linsesuppa, jeg... :icon_razz: ← Her kommer den: Krydret linsesuppe 6 porsjoner Ingredienser: 1 ss olivenolje 2 presset hvitløkfedd 1 hakket stor løk 2,5 cm frisk ingefærrot, skrelt og revet 1 pastinakk eller persillerot, hakket 1 stor potet, hakket 2 selleristilker, hakket 2 ss karripasta* 100 g røde linser 1,5 liter grønnsakkraft 400 g hermetisk kokosmelk saft og revet skall av ½ sitron 15 g frisk koriander, hakket salt nymalt svart pepper Fremgangsmåte: Varm opp oljen i en stor gryte. Tilsett hvitløk, løk og ingefær, og la det steke forsiktig i 2-3 minutter. Tilsett pastinakk, potet og selleri og la det steke forsiktig videre i 3 minutter. Bland karripastaen godt med grønnsakene og la det surre ca 1 minutt. Hell linsene og kraften opp i gryta. La det få et oppkok, slå ned varmen, sett på lokk og la det trekke i 25 minutter eller til linsene er møre. Hell blandingen i en matmølle eller hurtigmikser** og kjør til massen er glatt. Hell den opp i gryta igjen, tilsett de øvrige ingrediensene, smak til med salt og pepper, og la det hele bli gjennomvarmt før servering. * Var usikker på hva karripasta var, men fant et glass med "Curry paste" på en Meny forretning. De hadde både grønn og rød, og jeg tok den røde. De hadde den i hylla hvor de har eksotisk mat. **Jeg brukte stavmikser rett i gryta. Funka kjempefint :-)
skrue Skrevet 16. januar 2006 #10 Skrevet 16. januar 2006 Ser ok ut dette. Hva brukte du for "1,5 liter grønnsakkraft" (selvlaget,kjøpt,buljong)?
Nelle Skrevet 16. januar 2006 Forfatter #11 Skrevet 16. januar 2006 Ser ok ut dette. Hva brukte du for "1,5 liter grønnsakkraft" (selvlaget,kjøpt,buljong)? ← Jeg brukte grønnsaksbuljong
Gjest Hippopotamus Skrevet 16. januar 2006 #12 Skrevet 16. januar 2006 Her kommer den: Krydret linsesuppe 6 porsjoner Ingredienser: 1 ss olivenolje 2 presset hvitløkfedd 1 hakket stor løk 2,5 cm frisk ingefærrot, skrelt og revet 1 pastinakk eller persillerot, hakket 1 stor potet, hakket 2 selleristilker, hakket 2 ss karripasta* 100 g røde linser 1,5 liter grønnsakkraft 400 g hermetisk kokosmelk saft og revet skall av ½ sitron 15 g frisk koriander, hakket salt nymalt svart pepper Fremgangsmåte: Varm opp oljen i en stor gryte. Tilsett hvitløk, løk og ingefær, og la det steke forsiktig i 2-3 minutter. Tilsett pastinakk, potet og selleri og la det steke forsiktig videre i 3 minutter. Bland karripastaen godt med grønnsakene og la det surre ca 1 minutt. Hell linsene og kraften opp i gryta. La det få et oppkok, slå ned varmen, sett på lokk og la det trekke i 25 minutter eller til linsene er møre. Hell blandingen i en matmølle eller hurtigmikser** og kjør til massen er glatt. Hell den opp i gryta igjen, tilsett de øvrige ingrediensene, smak til med salt og pepper, og la det hele bli gjennomvarmt før servering. * Var usikker på hva karripasta var, men fant et glass med "Curry paste" på en Meny forretning. De hadde både grønn og rød, og jeg tok den røde. De hadde den i hylla hvor de har eksotisk mat. **Jeg brukte stavmikser rett i gryta. Funka kjempefint :-) ← Tusen takk, Nelle!
Majka Skrevet 16. januar 2006 #13 Skrevet 16. januar 2006 Åhhh...det hørtes nydelig ut... Er det lov å be om oppskriften til hovedrett og dessert også, eller et tips om hvor jeg kan finne det selv?
Majka Skrevet 17. januar 2006 #14 Skrevet 17. januar 2006 Hvor mye koster en slik leirgryte forresten?
skrue Skrevet 18. januar 2006 #15 Skrevet 18. januar 2006 Ser ut som om Jernia selger en type (Schlemmertopf). Tror siden er litt gammel så det er ikke sikkert prisen (199,-) er riktig lengre. http://www.jernia.no/page?id=1403&key=3473...902§ion=451 Traktøren har også en. Men som valig er de noe dyrere. http://www.traktøren.no/05_01.htm (øverst til høyre).
Nelle Skrevet 18. januar 2006 Forfatter #17 Skrevet 18. januar 2006 Jeg har desverre ikke resten av oppskriftene elektronisk, men gi meg over helga så kan jeg få skrevet dem inn. Klem fra Nelle
Majka Skrevet 14. februar 2006 #19 Skrevet 14. februar 2006 Jeg er fremdeles lysten på denne oppskriften jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå