Gå til innhold

Ber regjeringen om strakstiltak mot fattigdommen

Anbefalte innlegg

Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Når jeg leser i trådene her på forumet, så forstår jeg at det er mange velstående mennesker som skriver her.  Noen er også veldig lei av å høre om fattigdom og viser ingen empati over de som sliter og ikke klarer å betale sine forpliktelser.  Vi kan vel være enige om at vi er  forskjellige og ikke krangle om det. Heller prøve å tenke kreativt. Hvordan kan regjeringen hjelpe med å løse dette problemet?  
De som er uenige om at vi har fattigdom iblant oss, eller ikke synes at de er verd å bli hjulpet, oppfordres til å forlate tråden.  

Jeg starter denne tråden for å dele Mimir Kristjánssons bekymringer om det store antallet fattige mennesker som er avhengige av hjelpeorganisasjoner for å få mat på bordet. Matsentralen sliter med å skaffe nok.  Kristjánsson mener at det er kode rød og ber regjeringen om å avbryte ferien og handle nå.

Matkøene i Norge vokser – Kristjánsson ber regjeringen avbryte ferien

Det koster 13 mrd å løfte trygdede ut av fattigdom Link

Endret av Adobyen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første jeg tenker på er å få orden på bostøtten slik at disse får en sum som monner. Leser at mange får lave beløb feks 126,- og det er jo nermest en fornermelse ovenfor personen.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Øke minstesats på uføretrygd og AAP, i alle fall. Særlig AAP er problematisk. Det går ikke an å skjule seg bak at «AAP er en midlertidig ytelse, derfor er det ok at den er lav», når mange går på AAP i MANGE år. 
Øke barnetrygd for lavinntektsfamilier. Evt andre måter å støtte dem direkte på. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Gjest Adobyen
Skrevet
Duff skrev (6 minutter siden):

Det første jeg tenker på er å få orden på bostøtten slik at disse får en sum som monner. Leser at mange får lave beløb feks 126,- og det er jo nermest en fornermelse ovenfor personen.

Enig, og så bør det være en viss synkonisering av dette lappeteppet av ordninger.  Det bør ikke være slik at en økning på få kroner i trygden gjør at man faller helt utenfor bostøtteordningen.

Gjest Adobyen
Skrevet
Mmmwhatever skrev (6 minutter siden):

Øke minstesats på uføretrygd og AAP, i alle fall. Særlig AAP er problematisk. Det går ikke an å skjule seg bak at «AAP er en midlertidig ytelse, derfor er det ok at den er lav», når mange går på AAP i MANGE år. 
Øke barnetrygd for lavinntektsfamilier. Evt andre måter å støtte dem direkte på. 

Ja, AAP er trøblete og latterlig lave minstesatser. Utbetalinger hver 14.dag roter det også til med bostøtten for de som får dette. 

Skrevet
Adobyen skrev (1 minutt siden):

Ja, AAP er trøblete og latterlig lave minstesatser. Utbetalinger hver 14.dag roter det også til med bostøtten for de som får dette. 

Ja, det er helt håpløst. Det med at noen mister bostøtten med ujevne mellomrom burde det ikke være noe problem å få ordnet opp i! 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest Kristen
Skrevet

Mimir et en drivende dyktig politiker. Flere knallharde rentehevinger kommer i høst og jeg tror vi kommer til å se mye fælt. 

Mulig det er mye jeg ikke forstår men hvorfor ikke heve alle minstesatser betydelig istedenfor bostøtte? Må man straffes for å ha hatt et lavtlønnsyrke? 

Jeg tenker nok for banalt her, men urettferdig er det læll. 

Skrevet (endret)

Mimir (om Bjørnar går av) som statsminister vil gå innen to tre valg om folk fortsetter å stemme Rødt ❤️ Det trengs! Eneste partiet med skikkelig handlekraft og lidenskap for folk og ikke bare for næringslivet

Endret av Silkedyne
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Refreng
Skrevet

Regjeringen er ikke motivert til å ønske løse problemet. Så det vil ikke bli løst.

Gjest Kristen
Skrevet
Silkedyne skrev (3 minutter siden):

Mimir (om Bjørnar går av) som statsminister vil gå innen to tre valg om folk fortsetter å stemme Rødt ❤️ Det trengs! Eneste partiet med skikkelig handlekraft og lidenskap for folk og ikke bare for næringslivet

Sukk! Ja, om bare noen partier holdt to tanker i hodet samtidig. Jeg støtter Mimir fullt ut i hans kamp mot fattigdom. De laveste satsene er skammelige. 

Skrevet

Rødt dytter fram Kristjanson for å få folk til å glemme Moxnes-fadesen

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har god økonomi takket være nøysomhet og en del sparing, mannen min har en god jobb, men jeg bruker noen av mine penger på å dele ut matposer fra 2g2g til noen familier som sliter. Og donere en del leker og fine klær til Frivilighetssentralen:) Så ikke alle med god råd er egoister !

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Kristen skrev (39 minutter siden):

Mimir et en drivende dyktig politiker. Flere knallharde rentehevinger kommer i høst og jeg tror vi kommer til å se mye fælt. 

Mulig det er mye jeg ikke forstår men hvorfor ikke heve alle minstesatser betydelig istedenfor bostøtte? Må man straffes for å ha hatt et lavtlønnsyrke? 

Jeg tenker nok for banalt her, men urettferdig er det læll. 

årsaken til at jeg tenker bostøtten må økes er at da treffer man de som trenger det mest. Jeg er ufør på laveste sats men er gift så jeg klarer meg fint uten økt trygd så lenge vi er to. Problemene oppstår når enslige med eller uten barn lever på laveste sats, det er de som trenger pengene. Ikke slike som meg.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Gjest Kristen
Skrevet
Duff skrev (3 minutter siden):

årsaken til at jeg tenker bostøtten må økes er at da treffer man de som trenger det mest. Jeg er ufør på laveste sats men er gift så jeg klarer meg fint uten økt trygd så lenge vi er to. Problemene oppstår når enslige med eller uten barn lever på laveste sats, det er de som trenger pengene. Ikke slike som meg.

Ja, men alle disse småstøtteordningene blir jo bare et lappeteppe. Det jeg sier er at alle minstesatser bør økes BETYDELIG slik at syke får nok å klare seg på :)  

Skrevet
Adobyen skrev (1 time siden):

Når jeg leser i trådene her på forumet, så forstår jeg at det er mange velstående mennesker som skriver her.  Noen er også veldig lei av å høre om fattigdom og viser ingen empati over de som sliter og ikke klarer å betale sine forpliktelser.  Vi kan vel være enige om at vi er  forskjellige og ikke krangle om det. Heller prøve å tenke kreativt. Hvordan kan regjeringen hjelpe med å løse dette problemet?  
De som er uenige om at vi har fattigdom iblant oss, eller ikke synes at de er verd å bli hjulpet, oppfordres til å forlate tråden.  

Jeg starter denne tråden for å dele Mimir Kristjánssons bekymringer om det store antallet fattige mennesker som er avhengige av hjelpeorganisasjoner for å få mat på bordet. Matsentralen sliter med å skaffe nok.  Kristjánsson mener at det er kode rød og ber regjeringen om å avbryte ferien og handle nå.

Matkøene i Norge vokser – Kristjánsson ber regjeringen avbryte ferien

Det koster 13 mrd å løfte trygdede ut av fattigdom Link

Behovsbetinget barnetrygd!

• Nyttig 1
Gjest Adobyen
Skrevet
Duff skrev (40 minutter siden):

Vi er mange enslige som er enige med deg om det. Det er dyrt.  Jeg må f.eks betale like mye for kommunale skatter og avgifter, som herr og fru nabo med to inntekter i husholdningen.  Det samme for andre ting jeg ikke har noen å dele med, som internett, noe av strømmen og andre ting. 

Skrevet (endret)

Kommunene må bygge flere boliger rettet til de som er fattige. Det burde bli enklere å få bygget minihus (litt slik som USA) for å gjøre det billigere.

- Bostøtte burde ha blitt økt betydelig - det burde også bli økt støtte ved behov av å bruke panelovn. Ikke alle boliger har vedovn og om vinteren kan det bli fryktelig dyrt å fyre opp.

- Lønnsveksten bør lovfestes at det skal være lik eller høyere enn inflasjon. Det at man får reallønnsnedgang hvert år hjelper ikke på noen. De som er på NAV bør få høyere enn prosenten man blir enige om på grunn av at de har mindre penger så de bør få mere krone og ører.

- Uføre, minstepensjonister og APP bør få en minstelønn som man faktisk kan leve av. Det å leve på under fattigdomsgrensen er et hån.

Regjeringen bør også innføre matkort til de som har absolutt minst. Slik at man ikke behøver å tenke på om man har råd til mat imorgen. Med tanke på at vi sitter på med oljefondet som har verdi på over 14,600 milliarder kroner og et helt vanvittig overskudd i de siste årene så bør ingen nordmenn sulte eller bekymre seg for det.

Det bør også innføres flere ordninger der hvor man kan leie-til-eie (hus) konsepter. Det å kjøpe seg bolig idag er for svært mange helt umulig om man ikke kommer ifra en rik familie.

Endret av Intervence
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Kristen skrev (1 time siden):

Ja, men alle disse småstøtteordningene blir jo bare et lappeteppe. Det jeg sier er at alle minstesatser bør økes BETYDELIG slik at syke får nok å klare seg på :)  

Hva med høyere sats for enslige? Som sagt så er vi mange som klarer oss fint fordi vi har en partner.

• Nyttig 1
Skrevet
Intervence skrev (55 minutter siden):

Lønnsveksten bør lovfestes at det skal være lik eller høyere enn inflasjon.

Lønn i Norge reguleres av partene i arbeidslivet, ikke av lovmakerne/politikerne.

• Liker 1
Skrevet
Refreng skrev (2 timer siden):

Regjeringen er ikke motivert til å ønske løse problemet. Så det vil ikke bli løst.

Nei, flere regjeringer som ikke har ønsket det. Husker Kristin Halvorsen sa at man kan fjerne fattigdom med et pennestrøk.. Vel, alle pennene har vel streika på Stortinget så det er en tapt sak.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...