Gå til innhold

Ta buss eller kjøre til universitetet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Forrige uke så fikk jeg i gave av foreldrene mine en ny (bruktbil) til 40k. Jeg fikk førerkort for noen måneder siden, og de har heller ikke bil selv, så de tenkte at det var fint at jeg kunne ha en bil selv som jeg kan kjøre til/fra jobb osv, ettersom jeg pleier å slutte ganske sent og det går (sjeldent) busser etter jeg er ferdig på jobb. Jeg fikk svar fra Samordna i dag, og jeg kom inn på universitetet i hjembyen. Det jeg da lurer på, er om jeg burde ta med bilen til universitetet, eller om jeg burde ta buss og betale for et månedskort? Jeg bor nærme universitetet, bussen går direkte til uni fra der jeg bor, tar sånn 13-14 minutter med buss. I tillegg har jeg lest at parkeringa koster sånn 10kr/hver 12.time, så jeg vil jo betale ca. 200kr/måned. Ettersom jeg aldri har eid en bil før er jeg ikke så kjent med hvor mye diesel jeg skal bruke i måned eller bom heller. Vil i tillegg nevne at jeg skal innom én bomstasjon på vei til universitetet. Frister jo med bil, men begynner kl 08:15 hver dag og da er nok de fleste parkeringsplasser tatt. Så, hva burde jeg gjøre? Hva er best økonomisk? Hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: 7fa92...9b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke giddet å kjøre bil til universitetet når det likevel går buss. Jeg hadde også bil da jeg studerte, men tok alltid buss inn til byen og brukte bilen kun når jeg skulle på jobb, siden jeg jobbet et sted med dårlig bussforbindelse. Fordelen med buss er at man slipper å lete etter parkeringsplass, unødvendig slitasje på bilen, unødvendig drivstoffbruk, bompenger, køkjøring, problemer når det er glatt og dårlig føre, for ikke å snakke om miljøaspektet.

Anonymkode: f7606...012

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, jeg hadde ikke giddet å kjøre bil til universitetet når det likevel går buss. Jeg hadde også bil da jeg studerte, men tok alltid buss inn til byen og brukte bilen kun når jeg skulle på jobb, siden jeg jobbet et sted med dårlig bussforbindelse. Fordelen med buss er at man slipper å lete etter parkeringsplass, unødvendig slitasje på bilen, unødvendig drivstoffbruk, bompenger, køkjøring, problemer når det er glatt og dårlig føre, for ikke å snakke om miljøaspektet.

Anonymkode: f7606...012

Det var det jeg også tenkte. Tenkte selv at det var lite vits å bruke bilen til universitetet når jeg allerede bor så nærme. Så slipper jeg også stresset med å finne parkeringsplass + betale for parkeringsplass i tillegg. Tror jeg heller mot å ta buss til universitetet

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde valgt buss, eventuelt sykkel hvis det er en mulighet. Jeg har bil, men fra påske og til snøen kommer i slutten av november bruker jeg den kanskje en gang i måneden. Jeg begynner såpass seint på jobb at jeg risikerer å måtte parkere over 1 km borte, så da kan jeg like godt sykle.

Anonymkode: 6e452...452

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kjørt uten tvil

Anonymkode: 22b6f...7dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd og studert slik du beskriver. Jeg tok buss, fordi parkeringa alltid var full og jeg kom for sent fordi jeg måtte lete lenge etter parkeringsplass.

Men du trenger jo ikke å bestemme deg for dette ennå.

Anonymkode: 441d1...e83

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Buss til uni. Parkering ved universiteter er et helvete både mtp plass og pris. 

Anonymkode: 0c0d6...86f

• Nyttig 1
Skrevet

Tror nok jeg hadde tatt buss

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg hadde kjørt uten tvil

Fordi?

Anonymkode: c35ad...bd0

Skrevet

Buss til uni og bil til butikken

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Parkeringen var veldig billig? Er du sikker på at summen du nevner stemmer? 
For meg ville det kommet an på flere ting, spesielt tilgang på parkering + kostnad. Jeg jobber på et universitet selv (ikke i en stor by). Parkeringsplassene er svært begrenset, kommer du etter 08:00 er alle opptatt. Jeg har betalt for årskort (5000kr), og det er rimelig kjipt å ha betalt for parkering, og så er det fullt… Årskortet gjelder kun den ene parkeringsplassen. Alle (!) andre parkeringplasser koster 39kr/time. Så dette ville jeg sjekket nøye hvis jeg var deg, hvordan det faktisk fungerer der du studerer. 
I tillegg, hvis parkering er ok, har vær noe å si. Kanskje det kunne vært en idé med buss vår/sommer, og buss på vinteren. Eller omvendt - hvis der er glatt, å kjøre buss på vinteren. Å reparere bil er VELDIG dyrt. 

Anonymkode: da1dc...df2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Parkeringen var veldig billig? Er du sikker på at summen du nevner stemmer? 
For meg ville det kommet an på flere ting, spesielt tilgang på parkering + kostnad. Jeg jobber på et universitet selv (ikke i en stor by). Parkeringsplassene er svært begrenset, kommer du etter 08:00 er alle opptatt. Jeg har betalt for årskort (5000kr), og det er rimelig kjipt å ha betalt for parkering, og så er det fullt… Årskortet gjelder kun den ene parkeringsplassen. Alle (!) andre parkeringplasser koster 39kr/time. Så dette ville jeg sjekket nøye hvis jeg var deg, hvordan det faktisk fungerer der du studerer. 
I tillegg, hvis parkering er ok, har vær noe å si. Kanskje det kunne vært en idé med buss vår/sommer, og bil på vinteren. Eller omvendt - hvis der er glatt, å kjøre buss på vinteren. Å reparere bil er VELDIG dyrt. 

Her stokket det seg litt i innlegget, se rettelse i bold. 

Skrevet

Buss . . ! Alternatvt sykkel om sommeren.

Unødvendig bilkjøring er latskap som straffer seg etter hvert, både på pungen og på helsa . .

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber selv ved et universitet og vet at det er kamp om parkeringsplassene. Tar du buss slipper du å stresse med å bruke tid på å finne parkeringsplass, du slipper unødig slitasje på bilen og bompenger, og om vinteren (i hvert fall her jeg bor) slipper du å stresse med å måke ut og skrape is av en iskald bil. 

Det er et mål å begrense antall biler på de fleste campus, så jeg ville uten tvil tatt buss om det er en mulighet. 

Anonymkode: 588a2...81a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber også ved et universitet som har et mål om å begrense biltrafikken, så her er det kamp om parkeringsplassene. På den mest sentrumsnære parkeringsplassen må du være tilstede kl0730 for å ha et håp, da den er for både ansatte og studenter. Så jeg anbefaler buss. Du slipper bompenger, og her så kommer også bussen som regel fortere frem. Bilen kan du bruke til arbeid, turer og eventuelt om du skal i praksis.

Anonymkode: b32e3...834

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi?

Anonymkode: c35ad...bd0

Hater kollektiv og unngår det hvis mulig. Alt for mye folk og for lite fleksibilitet 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjører via en bom til/fra jobb, og har ca 12 min kjøre utenom bom. Har en eldre bensinbil som bruker lite drivstoff. 
Det er ca 1000,- pr måned i bom, og 1000,- pr måned i drivstoff. 
Jeg hadde aldri i livet kjørt, om det kun hadde tatt 15 min med direkte buss... 

Hva din bil bruker vet jeg ikke, ikke hvor langt det er heller, eller hvordan du faktisk kjører, men jeg ville ha budsjettert med minst 2000,- hver måned kun for bom og bensin. Og jo mer du kjører, jo høyere kilometer må du ha på forsikringen. Så ett totalt bil-budsjett på 4000,- pr måned, inkl dekk/service bør du ha, minst. 
Hva koster parkeringen ellers, om du ikke får plass der det koster 10kr pr dag? 

Anonymkode: bbe8e...d54

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber også ved et universitet som har et mål om å begrense biltrafikken, så her er det kamp om parkeringsplassene. På den mest sentrumsnære parkeringsplassen må du være tilstede kl0730 for å ha et håp, da den er for både ansatte og studenter. Så jeg anbefaler buss. Du slipper bompenger, og her så kommer også bussen som regel fortere frem. Bilen kan du bruke til arbeid, turer og eventuelt om du skal i praksis.

Mitt universitet jobber også for å begrense biltrafikken. Problemet er bare at kollektivtransporten er elendig! Sa da blir det en tap-tap-situasjon. 🙄 Hvis jeg skal ta kollektivtransport til jobb, må jeg gå ned i 60% stilling fordi det tar så mye lengre tid enn å kjøre (har barn i barnehage/SFO). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har bodd og studert slik du beskriver. Jeg tok buss, fordi parkeringa alltid var full og jeg kom for sent fordi jeg måtte lete lenge etter parkeringsplass.

Men du trenger jo ikke å bestemme deg for dette ennå.

Anonymkode: 441d1...e83

Det er sant det. Jeg har studert på samme uni året før, og da jeg satt på med en kompis dit, var det alltid et helvete å finne en parkeringsplass. Og som du sier trenger jeg jo ikke å bestemme dette ennå, ville bare se litt hva som egner seg best for meg økonomisk :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Mitt universitet jobber også for å begrense biltrafikken. Problemet er bare at kollektivtransporten er elendig! Sa da blir det en tap-tap-situasjon. 🙄 Hvis jeg skal ta kollektivtransport til jobb, må jeg gå ned i 60% stilling fordi det tar så mye lengre tid enn å kjøre (har barn i barnehage/SFO). 

Her hvor jeg bor er den superbra. Tar meg 13 minutter ned til sentrum, og vi suser forbi personbilene. Barnehage og skole er også rett i nabolaget. Skulle jeg ha parkert på den parkeringen nærmest jobb, som man må søke om og betale i dyre dommer for, ville jeg ha bruker like lang tid på å komme meg ut av campus...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...