Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heyyo!

Jeg er en muslimsk  kvinne som på grunn av religiøse grunner ikke støtter lgbtq. Dette betyr absolutt ikke at jeg støtter andre som hater, skader eller ytrer hatefulle ytringer mot skeive folk. Og da folk snakker med meg om det så vil jeg gjøre dem obs på det sånn at de ikke føler seg betrayed.  Hvordan skal jeg formulere meg ordentlig siden jeg i dag rett og slett ble fortalt ikke si det. som jeg kan forstå, men blir det ikke feil å la folk tro annet når jeg ikke støtter det - 

Anonymkode: 201f6...371

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Særlig at du er.

Anonymkode: d7279...e11

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Særlig at du er.

Anonymkode: d7279...e11

??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får leve med at vi er mange som ikke støtter deg og din overtro da. :)  

Anonymkode: 3c888...455

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare si at du ikke støtter de fordi du ikke mener at alle er like mye verdt fordi det står i en gammel bok?

Anonymkode: 11d04...1b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må du informere folk om alt du liker og ikke liker og alt du støtter og ikke støtter? Du er ikke så viktig at folk bryr seg om alle dine meninger. 

Dessuten står det ingen steder i Koranen at Allah er i mot kjærlighet mellom samme kjønn, så du får lese boka di litt bedre. Tenker du heller er norske Bertil på promperommet som leser document jeg. 

Anonymkode: 20053...de1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Er mer interessert i å høre hvorfor du mener at en 1300 år gammel eventyrbok skal bestemme hva du mener om ulike ting.

Anonymkode: 74957...3b2

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Treng du å sei noko? Sjølv om du ikkje støttar det, så regnar eg med du viser dei respekt likevel, og har respekt for andres meiningar? I såfall hadde eg berre smilt pent, unlatt å ta del i diskusjonen og prøvd å vri emnet over på noko anna :) Om dei insisterer så svar ærleg, at du ikkje er komfortabel med diskusjonen på grunn av trua di. Treng ikkje gjer noko meir ut av det enn nødvendig :)

Anonymkode: 6984e...077

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Heyyo!

Jeg er en muslimsk  kvinne som på grunn av religiøse grunner ikke støtter lgbtq. Dette betyr absolutt ikke at jeg støtter andre som hater, skader eller ytrer hatefulle ytringer mot skeive folk. Og da folk snakker med meg om det så vil jeg gjøre dem obs på det sånn at de ikke føler seg betrayed.  Hvordan skal jeg formulere meg ordentlig siden jeg i dag rett og slett ble fortalt ikke si det. som jeg kan forstå, men blir det ikke feil å la folk tro annet når jeg ikke støtter det - 

Heyyo attende. Eg forstår ikkje heilt kvifor du må seie noko? 

Eg feks støttar ikkje oppdrettsnæringa, men har ikkje planar om å gå med t-skjorte med anti-slogans for det.

Anonymkode: efa8f...4a6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du får leve med at vi er mange som ikke støtter deg og din overtro da. :)  

tror dere ballonghoder vrir det litt for mye. jenta sier at hun respekterer dem som mennesker og det burde være nok. ho kan ha egne meninger som alle andre og hvis meningene hennes har blitt påvirket av troa hennes så har de det. get over it 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
bababbababbabb skrev (4 minutter siden):

tror dere ballonghoder vrir det litt for mye. jenta sier at hun respekterer dem som mennesker og det burde være nok. ho kan ha egne meninger som alle andre og hvis meningene hennes har blitt påvirket av troa hennes så har de det. get over it 

Men det har vel vi og? Eller går meninger bare en vei kanskje? At muslimer ikke kan støtte LGBTQ, men ikke-religiøse kan ikke si at de ikke støtter deres overtro?

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det har vel vi og? Eller går meninger bare en vei kanskje? At muslimer ikke kan støtte LGBTQ, men ikke-religiøse kan ikke si at de ikke støtter deres overtro?

jo, men på en respektfull måte hadde vært greit og ikke kalle det for overtro??? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvorfor må du informere folk om alt du liker og ikke liker og alt du støtter og ikke støtter? Du er ikke så viktig at folk bryr seg om alle dine meninger. 

Dessuten står det ingen steder i Koranen at Allah er i mot kjærlighet mellom samme kjønn, så du får lese boka di litt bedre. Tenker du heller er norske Bertil på promperommet som leser document jeg. 

Anonymkode: 20053...de1

Jeg kan informere folk akkurat som andre informerer meg (om at de er skeive), fordi jeg har egne meninger. Du bestemmer ikke hvor viktig en person er, ikke prøv å gi deg selv den retten heller. Jeg respekterer skeive folk som mennesker, men hvis jeg ikke støtter noe da gjør jeg ikke det. Det står flere steder i koranen om hvorfor homofili ikke er akseptert så les deg opp før du hopper på promperommet 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Er mer interessert i å høre hvorfor du mener at en 1300 år gammel eventyrbok skal bestemme hva du mener om ulike ting.

Skjerp deg! Man skal kunne følge den troa man vil, er nok av islamofobi i verden i dag. Det vil ikke si at jeg støtter hatet homofili får, men hvis troa mi krasjer med den, hva tror du jeg skal velge

Skrevet
21 minutter siden, bababbababbabb said:

jo, men på en respektfull måte hadde vært greit og ikke kalle det for overtro??? 

Ett fett…

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjerp deg! Man skal kunne følge den troa man vil, er nok av islamofobi i verden i dag. Det vil ikke si at jeg støtter hatet homofili får, men hvis troa mi krasjer med den, hva tror du jeg skal velge

Det det gjelder jo mange religioner, kristendommen også, så er ikke akkurat islamfobi. Jeg synes du skal tenke selv og ikke basere ting på en tro, hvem tar skade av at to av samme kjønn elsker hverandre? Det gir ingen mening i at dette skal være en synd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, skeive folk kommer til å eksistere uansett hva du tenker om dem, og de kommer heller ikke til å bli færre av at du tenker eller ytrer negativt om at de er skeive. De vil heller ikke få bedre liv av at du utbasunerer at du "ikke støtter LGBTQ", og derfor ser jeg ikke helt i hva slags sammenheng du har behov for å si noe om det. Du kan vel bare forholde deg passiv, og dermed unngå å gjøre noens liv kjipere for sport uten samtidig å gå på akkord med egne verdier?  Jeg er hetero, og jeg har i hvert fall aldri måttet uttale meg om synet mitt på skeive, annet enn om jeg selv har valgt å gjøre det. 

Så forstår jeg ikke helt hva du mener med å "ikke støtte LGBTQ" heller. Det er jo bare en beskrivelse av skeive mennesker, en gruppe du tross alt støtter at skal slippe hat og skade. Du kan gjerne være imot likekjønnede ekteskap, adopsjon for skeive par, Pride-parader, hva enn du vil, og selv om andre er i sin fulle rett til å anse deg som usympatisk om du er imot en del rettigheter for skeive som de fleste i Norge støtter opp om er det i hvert fall konkret.

Å si at du "er imot LGBTQ" uten videre spesifisering, derimot, blir omtrent like vagt og åpent for tolkning som å mislike "vær". Om du selv velger å rykke ut med at du "er imot LGBTQ" vil mange tolke dette som at du vil skeive vondt, all den tid LGBTQ tross alt bare er en beskrivelse av hvem en hel haug med mennesker er. Om det ikke er dekkende for det du mener, og du samtidig vil dele dette med folk, får du heller forklare dem hva du rent faktisk er imot. Jeg tror mange likevel vil tenke du fremstår som kjip som tilsynelatende engasjerer deg i en religiøst motivert kamp for å marginalisere og forvanske hverdagen til utsatte grupper, men de vil de i hvert fall gjøre det på riktigere grunnlag.

Anonymkode: 5bc81...e92

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

At hundrevis av millioner av mennesker ikke har innsett at koranen er en samling eventyr forfattet for 1300 år siden, det skaper store problemer i verden i dag. Derfor kan vi ikke bare overse dette. Koranen er en samling eventyr, på lik linje med Bibelen. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

At hundrevis av millioner av mennesker ikke har innsett at koranen er en samling eventyr forfattet for 1300 år siden, det skaper store problemer i verden i dag. Derfor kan vi ikke bare overse dette. Koranen er en samling eventyr, på lik linje med Bibelen. 

feirer du jul?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

feirer du jul?

Vet du at jul ble feiret før kristendommen kom til Norge? Og er det ikke snodig at vi feirer at Jesus ble født AKKURAT samtidig som det ble feiret solsnu før. Særlig siden Jesus ikke ble født i desember. 

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...