Gå til innhold

Datter (15) sitte på med moped til venninne (akkurat tatt lappen)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, som overskriften sier, så ønsker datteren min på 15 (16 i oktober) å sitte på med venninnen som akkurat har fylt 16 og tatt lappen på moped. Jeg sier nei. Ene grunnen er for at venninnen akkurat har tatt lappen, og da har lite erfaring. For det andre pga sikkerhet på moped generelt, jeg føler det er lite trygt i en evt kræsj/fall (ta feks mopedbilulykken i Steinkjær; samme kullet som datteren min, og samme situasjon i forhold til ei som nylig har tatt mopedlappen). Er jeg urimelig?

Faren, som har samvær annenhver helg, har vist sagt at hun får lov. Men hun hører heldigvis på meg, og godtar et nei. Men vi har en grei diskusjon rundt det, hvor jeg hører hva hun mener. Jeg ser de andre venninne sitter på, og blir derfor usikker på om det er jeg som er urimelig her, jeg vet jeg ikke kan ha kontroll på alt som kan skje, og krisemaksimerer kanskje her? Hva hadde dere gjort i samme situasjon?

Anonymkode: 7a9b1...162

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: a7685...aab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei nei nei!!

Anonymkode: 7a622...1c9

AnonymBruker
Skrevet

Nei fra meg også. Er det i det hele tatt lov å sitte 2 på én moped? 

Anonymkode: e0a11...2db

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke tillat. For ung, for utsatt, for uerfaren.

Kjenner flere som har mistet søsken pga det. 

Anonymkode: d7e8d...082

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde blitt tvert nei i fra min side og jeg hadde forventet at det ble respektert. 

Anonymkode: 12ebf...006

AnonymBruker
Skrevet

Overhodet ikke. Det er ikke lenge til hun kan ta mopedlappen selv.

Anonymkode: cd77c...4de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at du er skeptisk, ihvertfall etter den tragiske ulykken med de to jentene❤️ jeg selv ville ha frarådet datteren min å sitte på, men jeg ville ikke ha nektet.  Jeg hadde mopedbil selv, og jeg og mine venner hadde det så gøy den sommeren. jeg vil si at mopedbil anses som det aller tryggeste man kan sitte på i. Men dette må du å din datter finne ut av❤️

Anonymkode: 6a180...270

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov til å ha passasjer på moped. 

Anonymkode: baece...b12

• Liker 11
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke lov til å ha passasjer på moped. 

Anonymkode: baece...b12

Er lettmotorsykkel, har ikke helt kontroll på forskjellene her så skrev moped ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke lov til å sitte 2 på en moped uansett? 

Anonymkode: bb5ec...ad7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei fra meg også. Er det i det hele tatt lov å sitte 2 på én moped? 

Anonymkode: e0a11...2db

Er lettmotorsykkel vistnok, bare jeg som ikke er klar over forskjellene ;) alltid tenkt moped ved 16 år…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, som overskriften sier, så ønsker datteren min på 15 (16 i oktober) å sitte på med venninnen som akkurat har fylt 16 og tatt lappen på moped. Jeg sier nei. Ene grunnen er for at venninnen akkurat har tatt lappen, og da har lite erfaring. For det andre pga sikkerhet på moped generelt, jeg føler det er lite trygt i en evt kræsj/fall (ta feks mopedbilulykken i Steinkjær; samme kullet som datteren min, og samme situasjon i forhold til ei som nylig har tatt mopedlappen). Er jeg urimelig?

Faren, som har samvær annenhver helg, har vist sagt at hun får lov. Men hun hører heldigvis på meg, og godtar et nei. Men vi har en grei diskusjon rundt det, hvor jeg hører hva hun mener. Jeg ser de andre venninne sitter på, og blir derfor usikker på om det er jeg som er urimelig her, jeg vet jeg ikke kan ha kontroll på alt som kan skje, og krisemaksimerer kanskje her? Hva hadde dere gjort i samme situasjon?

Er lettmotorsykkel. Retter meg selv, da jeg ikke var klar over forskjellene her, og regler ang å sitte på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei... vil ikke lese om flere ulykker med unge mennesker nå. Får hjertet i halsen hver gang jeg ser ungdommer to og tre sammen på elsparkesykler også. 

Anonymkode: f75f4...297

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Moped er superfarlig. Så ubeskyttet i trafikken, og dårlig utviklet trafikkforstålse når man er 16.

Mine barn skal aldri få moped. Se bare de stakkars jentene som omkom i Trøndelag nettopp 

Så jeg ville sagt nei 

Anonymkode: 742ec...575

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan man kjøre på motorvei med mopedbil? Var ikke den ulykken i Trøndelag i en 70 sone? Eller tar jeg feil?

Anonymkode: ca589...63e

AnonymBruker
Skrevet

Hadde svart ja

Anonymkode: b085e...e7e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mopedbil er ikke det sanne som  moped..

Anonymkode: b2241...10c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kan man kjøre på motorvei med mopedbil? Var ikke den ulykken i Trøndelag i en 70 sone? Eller tar jeg feil?

Anonymkode: ca589...63e

Alt med 70-80-sone er ikke motorvei. Det er litt vanskelig regelverk å forstå. Men det virker som myndighetene tillater mopedbiler som går i 45 km/t å kjøre i 70- og 80-sone. Det er veldig merkelig. Må jo bli mye stygge forbikjøringer og ulykker av dette påfunnet. Ser ikke helt hvordan det passer sammen med nullvisjonen for ulykker.

Anonymkode: f0bc5...6c7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forstår at du er skeptisk, ihvertfall etter den tragiske ulykken med de to jentene❤️ jeg selv ville ha frarådet datteren min å sitte på, men jeg ville ikke ha nektet.  Jeg hadde mopedbil selv, og jeg og mine venner hadde det så gøy den sommeren. jeg vil si at mopedbil anses som det aller tryggeste man kan sitte på i. Men dette må du å din datter finne ut av❤️

Anonymkode: 6a180...270

Eh, nei. Mopedbil har ikke samme konstruksjon som vanlige biler. Så vanlige biler er mye tryggere.

Anonymkode: f0bc5...6c7

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...