Gå til innhold

Flere har litt problemer med tenåringer på ferie. Noen som faktisk koser seg sammen med tenåringen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller må jeg forvente at om ett par år så vil ikke barnet mitt være sammen med oss...? Når jeg bar tenåring elsket jeg å være med foreldrene mine til syden med søstera mi. Kosa meg masse. Selv om jeg hadde masse venner og en kjæreste der hjemme. Noen glad-historier med tenåringer? 😊🌞

Anonymkode: 35f6f...eb3

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør dere sammen? 

Anonymkode: ed2b7...5cc

AnonymBruker
Skrevet

Vår 13-åring er helt super å ha med på ferie 😊 Vi er på hytta nå og har det helt topp. Så det trenger ikke å bli helt krise. Han synes fortsatt at mamma er kul og gir gode klemmer 😄 Han og 4-åringen kjekler litt da, men det er definitivt mest 4-åringen sin feil 😅

Anonymkode: 77d1f...879

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Innimellom. Trettenåringen er mindre skrekkelig på ferie enn hjemme, og omgjengelig så lenge hun får null motstand.

Anonymkode: fea92...0b0

AnonymBruker
Skrevet

Da min var tenåring, ville han bruke ferien til sommerjobb. Akkurat som jeg ville da jeg var tenåring. De kan fint være alene hjemme noen uker fra de er ca 15, så vil de jobbe erdet dumt å tvinge dem med på ferie. De mister jo ofte muligheten til å få sommerjobb om de sier at de må ha ferie tre uker i juli.

Anonymkode: 10ad7...6c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine er fine å ha med å gjøre, om de har fått være med å bestemme litt. 

Anonymkode: e4669...11e

AnonymBruker
Skrevet

Det går fint her. De to mellomste er 14 og 15, greie å ha med. De har fått bestemme litt, har ikke hatt noe trøbbel med dem. 

Anonymkode: 62f10...e27

AnonymBruker
Skrevet

Mine er voksne nå, og vi kan fortsatt ha ferie sammen. :) Feriene i tenårene var en blanding av ferie med meg og kanskje en hyttetur med venner pluss ferie med faren (vi er skilt). Var aldri noe snakk om at de ikke ville være med på ferie, tvert i mot. 

I år skal datter på 30 og jeg (mor) på jentetur. :) 

Anonymkode: 9ee70...a9f

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Det handler om å finne en balanse. Det må være rom for at tenåringen får gjøre litt egne ting og har muligheten til å trekke seg tilbake. 

Vi har vært 3 uker på ferie med en 10 åring og en 16 åring. Begge barna har vært med å ta del i planleggingen, begge har kommet med ønsker som har blitt gjennomført. Vi har vært tydelig på forventninger fra begge to. Noen ganger, gjør vi ting for andre, selv om vi ikke syns det er kjempe gøy selv. Vi er høflig mot hverandre og vi snakker til hverandre på en ordentlig måte. Tenåringen har fått alenetid med en av foreldrene med jevne mellomrom. Vi har også sørget for at tenåringen har hatt eget rom, hvor det har vært mulig. Det er ikke alt tenåringen trenger å være med på. Vi dro i dyreparken en dag, tenåringen ble igjen i hytta. 

Noe gnuff må man regne med. Men vi har hatt en fin ferie i år. Selv når vi oppdaget at det ikke var internett i hytta vi hadde leid i en uke, gikk det bra, selv om det var katastrofe med en gang. "takk gud, for rikelig med mobildata" 

Neste år planlegger vi en 6-7 ukers lang tur sammen. 

Anonymkode: c7460...558

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

Har det kjempehyggelig med tenåringene mine på ferie, de oppfører seg som oftest pent, skjønt måtte snakke til guttungen i Tyskland da han køddet med visse ting man ikke kødder med i Tyskland! 

Skrevet

Er på ferie med 17-åringen nå (og faren). Koser meg/oss, null stress (annet enn at vi alle liker litt "space" og ikke må være oppå hverandre hele tiden, har derfor leid Airbnb og ikke hotell...)

Hun er tatt med på råd om hvor vi skal, og har vært det i "alle år. Har aldri vært noe problem, hun elsker å reise.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vår 13-åring er helt super å ha med på ferie 😊 Vi er på hytta nå og har det helt topp. Så det trenger ikke å bli helt krise. Han synes fortsatt at mamma er kul og gir gode klemmer 😄 Han og 4-åringen kjekler litt da, men det er definitivt mest 4-åringen sin feil 😅

Anonymkode: 77d1f...879

Hehe, slik er det her også. 15åringen er grei å ha med på tur, men krangler en del med 6åringen. Er nok minstemann som irriterer og starter 98% av gangene 😅

Anonymkode: 6cc8a...344

AnonymBruker
Skrevet

Vi hat det fint med våre ungdommer på snart 18 og 15, men vi er nokså laid back. Dvs, vi maser ikke om at de må stå opp tidlig om morgenen, og lar de legge opp løpet litt selv. I tillegg har vi tatt dem med i planleggingen av ferien. Men så har vi veldig greie og snille barn også da😁

Anonymkode: fb274...650

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 14 klarte å brekke armen rett før sommerferien, så all bading/klatring/basketballspilling/tur med tung sekk har måttet utgå til nå. Merker på humøret hans at han ikke er fornøyd med situasjonen, men han gjør det beste ut av det. Leser faktabøker og spiller sjakk med oss voksne, samt koser seg med film flere kvelder i uka. Pga den brukne armen avventer vi litt med å ha sånn skikkelig ferie-ferie, men vi koser oss i og rundt huset/byen😊

Anonymkode: 8675c...ced

AnonymBruker
Skrevet

Koselig å høre at man kan fortsatt kan ha en fin ferie selv om barnet er blitt tenåring 😊

Anonymkode: 35f6f...eb3

AnonymBruker
Skrevet

Mine er stort sett greie, men det kan helt klart gå en kule varmt innimellom. Da setter jeg meg rolig ned og ventet på at det går over. Feriedagene kan variere fra dager der alt er positivt, dager som starter med et grynt og blir et grynt, eller en blanding gjennom dage. For meg ganske uforutsigbart og ikke alltid jeg skjønner hva som utløser hva. 

Anonymkode: b982e...0fd

AnonymBruker
Skrevet

Mine tenåringer koser seg stort på ferie. Vi deler gjerne ferien opp i to til tre ulike turer på maks en uke av gangen. Velger gjerne aktive, opplevelsesferier. Jeg tror ikke de hadde vært like fornøyd om ferien besto av tre sammenhengene uker på hytta feks.

Anonymkode: c8469...2e0

AnonymBruker
Skrevet

Med tenåringen jeg forventet at trengte å være med å planlegge ferien går det veldig bra ! Hadde derimot ikke kalkulert inn at han på 12 trengte det samme 😭 Så der har det vært mye misnøye. Måtte ta en prat etter en uke da jeg innså hva som hadde gått galt og delte ærlige tanker om dette. 12åringen åpner seg ganske raskt etter jeg sa hva jeg hadde gjort med storesøster mtp planlegging og at jeg skjønner nå at jeg burde gjort det med han også. Vi fant noen reserveløsninger som kunne gjennomføres her og nå og konkludere med å planlagte sammen neste gang. Det hjalp veldig på humøret de neste dagene !!

Anonymkode: 72d11...831

Skrevet

Jeg har 4 ungdommer i alderen fra snart 14 - 18 år. Vi drar til samme sted i Spania hvert år , og alle gleder seg helt vilt til ferien. Jeg må si det har bare blitt bedre og bedre etter hvert som de har blitt eldre. Alle koser seg på ferie, og høydepunktet hver dag er middagen sammen om kvelden.

Det skal sies at vi voksne er ganske chill, og lar ungdommen sove så lenge de vil. Alle gjør det de føler for på dagtid så lenge vi ikke har planlagt noen utflukt av noe slag. Noen soler seg, noen går rundt i den lille byen, og noen slapper av inne. Null stress. 

Jeg tror cluet er å ikke ha så mange planer og forventninger i ferien. Ungdommer må også få gjøre det de ønsker, om det så er å sove til 12. Kast rutinene ut av vinduet og bare svev gjennom dagen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

At du husker at du elsket feriene med foreldrene dine som tenåring, betyr ikke nødvendigvis at du var enkel å ha med å gjøre ;)

At tenåringer kan virke sure og gretne, betyr heller ikke at de hater ferien med deg. Det er vanlig at tenåringers humør varierer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...