Gå til innhold

Bedre strender i Spania enn Hellas?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var på Kreta ifjor, på et sted som het Rhethymnon. Her var det utrolig mye steiner under vandet som var vonde å gå på. Det var også sterke bølger som gjorde det vanskelig å gå ned i vannet og opp av vannet. I sommer var vi på Mallorca, i Alcudia. Her var det fin sandstrand og ingen steiner ute i vannet. Det var også mindre bølger og ingen problem å gå ut eller opp av vannet. Nå er mitt spørsmål til dere som har vært mye i Hellas og Spania: Er det stort sett mye stein på greske strender og sterke bølger? Og er det stort sett god sandbunn  i Spania og mindre bølger? Jeg lurer fordi hvis det stort sett er stein og sterke bølger i Hellas så gidder jeg ikke å dra dit. Da holder jeg meg til Spania.

Anonymkode: c0650...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er jo store land du snakker om, så strendene kan være veldig forskjellige. Akkurat som i Norge, her har du både fine sandstrender og grovere steinstrender. Bølger avhenger av været. 

Vi har vært to uker på en øy i Hellas og har både badet i grunt, fin sjø med fin sand og lite bølger, og i steinete strender, noen dager med mye bølger og andre med lite bølger. På båttur var det noen strender med mye bølger og andre med lite, det avhenger jo veldig av hvilken side av øya man er på, er man i en bukt eller ikke osv. 

Så å generalisere alle strendene i ett land til å være én type blir litt enkelt. Du må nesten presisere hvilke øyer/byer du vurderer. 

Anonymkode: c2762...582

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

Ja jeg syns generelt Spania har bedre strender, spesielt da Mallorca og Ibiza. Jeg har vært flere steder i Hellas og det finnes selvfølgelig fine strender der også, men ikke på samme måte som i Spania. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Spania har bedre strender etter min mening. Men Kreta skal fortsatt være noe av det beste Hellas har å by på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligne en strand i et landmed en annen strand i et annet land, og dermed konkludere? 🤣🤣
Mange flotte strender i Hellas (flere strender enn Rethymnon i Hellas) og det er det jammen meg også i Spania, vil nok ikke dra frem stranden i Alcudia her, er mange finere strender på Mallorca - synes jeg da, dette blir jo smak og behag, men joda… flotte sandstrender i Hellas også. Største forskjellen i mine øyne er dog badevannet, der kan ikke Spania matche i det hele tatt. Gjennomgående klarere og (som regel) varmere vann i Hellas, er min erfaring. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Atheena
Fjugur skrev (2 minutter siden):

Sammenligne en strand i et landmed en annen strand i et annet land, og dermed konkludere? 🤣🤣
Mange flotte strender i Hellas (flere strender enn Rethymnon i Hellas) og det er det jammen meg også i Spania, vil nok ikke dra frem stranden i Alcudia her, er mange finere strender på Mallorca - synes jeg da, dette blir jo smak og behag, men joda… flotte sandstrender i Hellas også. Største forskjellen i mine øyne er dog badevannet, der kan ikke Spania matche i det hele tatt. Gjennomgående klarere og (som regel) varmere vann i Hellas, er min erfaring. 

Mulig vannet er varmere, men så er jo uansett vannet i Spania såpass varmt at det ikke har noe å si.

Gjennomgående så er strendene bedre i Spania og dette kommer fra en som er mer glad i Hellas enn Spania. Man kan oppsøke veldig fine strender i Hellas, men både Mallorca og Ibiza har bedre strender sånn generelt. De er også strengere i Spania på solsenger og tar mye mer vare på strendene sine. Spania er et rikere land rett og slett. Hvis man dykker i Hellas ser man mye forsøpling kontra man gjør i Spania. Har aldri fått kjære på meg i Spania, men i Hellas derimot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (7 minutter siden):

Mulig vannet er varmere, men så er jo uansett vannet i Spania såpass varmt at det ikke har noe å si.

Gjennomgående så er strendene bedre i Spania og dette kommer fra en som er mer glad i Hellas enn Spania. Man kan oppsøke veldig fine strender i Hellas, men både Mallorca og Ibiza har bedre strender sånn generelt. De er også strengere i Spania på solsenger og tar mye mer vare på strendene sine. Spania er et rikere land rett og slett. Hvis man dykker i Hellas ser man mye forsøpling kontra man gjør i Spania. Har aldri fått kjære på meg i Spania, men i Hellas derimot. 

Er enig i det med stell av strendene og solsenger, rydding og forsøpling… der er det klasseforskjell, spanjolene er et par hakk bedre der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, Fjugur said:

Er enig i det med stell av strendene og solsenger, rydding og forsøpling… der er det klasseforskjell, spanjolene er et par hakk bedre der

Merket absolutt ikke noe rot eller forsøpling da vi var i Hellas. 🤔 Var innom ganske mange strender! (Samos) 

Anonymkode: c2762...582

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aller verste og mest forsøplede stranden jeg har vært på var spansk.  Det var i Palma Nova på Mallorca.  Hver ettermiddag fløt sanitetsbind og toalettpapir inn mot stranden.  Så ille var det at vi flyttet til Alcudia.  Der var det blått hav og hvite, rene sandstrender.

På Kreta er også strendene forskjellige.  Der jeg badet i Rethymnon var stranden nydelig, men bølgene for kraftige til at jeg likte meg.  På den andre siden av øya er forholdene helt annerledes.  

Så spiller det også inn hvilken type strand du liker.  Sandstrand eller stein?  I Alicante, Spania har du begge deler med kort avstand.  Jeg synes også det er viktig at det ikke er for trangt.  I Benidorm, Spania, er det trangt.  Men enda verre i Agia Napa på Kypros (gresk side).  Der var solsengene bundet sammen tatt i tatt med kjetting!  Det kjentes ikke ok å ligge med to helt fremmede tatt inntil solsenga mi.  

Drømmestrendene mine er på greske øyer.  Der finnes det fortsatt bukter med sandstrender som ikke er infisert av party-party-faktoren.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som mener at Spania har bedre strender enn Hellas kan umulig være mer bereist enn å ha vært en tur til Maspalomas (som ikke er i Spania en gang)

Av alle europeiske land så er det desidert Hellas som har de beste strendene, men man må løfte på den bleikfeite rævva si å komme seg ut av turistfellene for å oppleve disse strendene. Faktisk så er det så ille at tjukkegassene må bruke føttene for å komme dit.

Anonymkode: fb75c...80c

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rethymnon har flere strender, og bystranda er ikke særlig flott. Hellas er forøvrig stort, og har mange helt fantastiske strender fordelt over hele landet og ørten øyer. Samme med Spania. Ingen av dem er noe bedre/dårligere. Samme med Norge det, der jeg bor er stranda på ene siden av byen helt fantastisk, mens andre siden er mer steinete og grumsete.

Anonymkode: 82687...6d6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...