Gå til innhold

Hva er viktig å sjekke ut når man kjøper dødsbo med lite opplysninger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser på en leilighet i et sameie som er dødsbo, og det mangler egenerklæringsskjema og det mangler en del opplysninger.

Jeg skjønner at det kan være en felle, og siden jeg ikke har noen "handyman" å ta med på visning og megler ikke vet mer enn det som står i salgsoppgaven, må jeg finne ut av alt selv. 

Hvordan går jeg frem for å få mest mulig opplysninger om leiligheten?

Anonymkode: f5fd7...338

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg noe ekspert altså, men det enkleste er vel å leie en takstmann? Som kan gå over leiligheten og sjekke den for feil. Det er ikke så veldig dyrt, så ville absolutt startet der.

AnonymBruker
Skrevet
charlotte0 skrev (3 timer siden):

Nå er ikke jeg noe ekspert altså, men det enkleste er vel å leie en takstmann? Som kan gå over leiligheten og sjekke den for feil. Det er ikke så veldig dyrt, så ville absolutt startet der.

Det er skrevet takst på leiligheten, men takstmann har skrevet at det er flere ting han ikke har sjekket eller ikke vet tilstanden på.

ts

Skrevet

Sjekke om leiligheten er hjemsøkt 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp den! Been there, done that, sitter nå med gjeld oppetter ørene. Vi hyrte inn egen takstperson som gikk over leiligheten, og kombinert med hens rapport, borettslagets rapport og tilstandsrapport, så vi på det som trygt nok. Men pga en lang historie jeg ikke orker å gå detaljert inn i, endte vi opp med å måtte dekke opp for skader på vår enhet, nabos enhet og BRLets eiendom gjort av hen det ble tvangssolgt for.

Du er forhåpentligvis mye heldigiere enn meg! Men det største problemet med tvangssalg er at du har NULL rettigheter i ettertid.

Anonymkode: a493b...4b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ser på en leilighet i et sameie som er dødsbo, og det mangler egenerklæringsskjema og det mangler en del opplysninger.

Jeg skjønner at det kan være en felle, og siden jeg ikke har noen "handyman" å ta med på visning og megler ikke vet mer enn det som står i salgsoppgaven, må jeg finne ut av alt selv. 

Hvordan går jeg frem for å få mest mulig opplysninger om leiligheten?

Leilighet er vel noe tryggere enn enebolig, og taksten er langt mer presis nå enn før.

Takstmannen gjør ingen ting med strøm. Du kan leie en elektriker for ca 4000 til å ta en sikkerhetssjekk, da kan han kanskje finne ting som selvgjort elektrisk (som ville ha vært på egenerklæringsskjemaet om det ikke var dødsbo).

Ellers er kanskje boligkjøperforsikring lurt (men usikker på om de begrenser ansvaret ved dødsbo).

Jeg har selv kjøpt en enebolig fra dødsbo. Det åpner for spennende overraskelser i årene fremover 🙂

Anonymkode: 199c0...9fc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke kjøp den! Been there, done that, sitter nå med gjeld oppetter ørene. Vi hyrte inn egen takstperson som gikk over leiligheten, og kombinert med hens rapport, borettslagets rapport og tilstandsrapport, så vi på det som trygt nok. Men pga en lang historie jeg ikke orker å gå detaljert inn i, endte vi opp med å måtte dekke opp for skader på vår enhet, nabos enhet og BRLets eiendom gjort av hen det ble tvangssolgt for.

Du er forhåpentligvis mye heldigiere enn meg! Men det største problemet med tvangssalg er at du har NULL rettigheter i ettertid.

Forskjell på tvangssalg og dødsbo. 

Ved tvangssalg må man ta høyde for at den som har bodd der ikke har hatt ressurser til vedlikehold.

Dødsbo betyr bare at eieren er død. Vedkommende kan ha vedlikehold boligen helt greit. At det ikke foreligger egenerklæring er bare et sikkerhetsnett for de som selger. Godt mulig barna, hvis de står som selger, kjenner boligen meget godt. Men for å unngå å komme i ansvar for skjulte feil og mangler,skrives ikke egenerklæring. Helt normalt. Har gjort det selv. 

TS: hør med styret om det er kjente mangler i selve sameiet,og som andre sier, egen takstmann skader ikke. 

Anonymkode: a00db...65b

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke en annen takstmann vil finne ut noe annet enn det som allerede står i rapporten, du kan ikke ta med deg en på visning som borrer i vegger liksom. Det er vanlig at takstmannen ikke har kompetanse på ildsted eller el. Du kan eventuelt høre med feiervesenet om det er noen pålegg?

Vi har kjøpt dødsbo og det gikk helt fint. Vi spanderte på oss en runde med elektriker etterpå for å få god nok strøm, men det samme gjorde vi sist da vi kjøpte bolig av levende mennesker, fordi de hadde gjort (for) mye på egenhånd. 

Jeg ville hørt med sameiet om de har noen planer for oppgradering og vedlikehold av fellesarealer og ytre del av boligen. Min erfaring er at det er mange sameier og borettslag som planlegger dette dårlig.

Anonymkode: 8955e...151

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at det ikke foreligger egenerklæringsskjema her, antar den selges uten boligselgerforsikring også da? Er som regel ikke store forskjellen på dødsbo og salg fra "levende". Eneste forskjellen er jo at arving/selger ikke har noe kjennskap til boligen og kan ikke svare på når ting er byttet, om det er lekkasjer her og der etc. Sånn våre meglere gjør det iallfall. 

Anonymkode: dd58c...f4f

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Merkelig at det ikke foreligger egenerklæringsskjema her, antar den selges uten boligselgerforsikring også da?

Når eier er død kan ikke egenerklæringsskjema foreligge... 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte dødsbo i fjor, så jeg kan fortelle litt om den prosessen :) Selgerne var avdødes barn, så de hadde lite greie på leilighetens tilstand. Det var takstmann involvert men han borret ikke i vegger og slikt. Leiligheten var ganske sliten og jeg skulle uansett pusse opp. Er en 4-roms leilighet og jeg har snart brukt 1 million på oppussing. Det var en del fukt i gulv/vegger på kjøkkenet fant jeg ut nå da jeg skulle ta kjøkkenet, men det løste seg med å bruke en slags "tørkemaskin".

Så det jeg vil anbefale deg å tenke på er:

- ønsker du å pusse opp + hvor mye er du villig til å bruke på oppgraderinger? Det er uansett greit å ha et budsjett for ting kan jo oppstå selv i helt nye leiligheter som er nyoppusset. Elektrisk anlegg er noe av det viktigste å sjekke, kan være greit å få en elektriker til å gå gjennom at alt er ok. 

- er det noen ting i leiligheten du kan leve med, eller ønsker du at alt skal pusses opp fortest mulig? Selv har jeg brukt 1 år men har fortsatt litt igjen før jeg er fornøyd. Ville bruke tid på å bo meg inn før jeg bestemte meg hvordan jeg ville ha det, spesielt på kjøkkenet. Så jeg vil anbefale å ikke fikse for mye på en gang, med mindre du er veldig spesifikk på hvordan du vil ha det. 

- Boligkjøperforsikring er veldig greit å ha

Jeg så finn-linken, syns leiligheten så bra ut selv om det var enkelte ting jeg personlig ville oppgradert, men det er smak og behag. Er ikke farlig å kjøpe dødsbo, men som sagt lønner det seg å ha et eget budsjett fordi ting kan oppstå som fukt, lekkasjer, oppussing, problemer med elektrisk anlegg osv. 

Lykke til med boligjakt uansett :) 

Anonymkode: 37a3b...418

• Liker 2
Skrevet

Blodflekker og fæl lukt som sitter igjen i veggene

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpt tre dødsbo i mitt liv og renovert alt. Så langt har jeg aldri opplevd uønskede overraskelser. Det viktigste er om boligen er vedlikeholdt godt, da har eier vært glad i boligen og tatt godt vare på den. 

Anonymkode: ca61e...e10

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal selge dødsbo nå og har lite peiling på noe, vi har fått beskjed av megler om at med de nye reglene er det ikke helt så enkelt som å ikke vite lenger, for hverken kjøper eller selger. En har ansvar for å sette seg inn i og undersøke så mye som mulig. Vi har lett etter feil og mangler, sjekket dører, vindu og slike ting som vi ville gjort om vi skulle kjøpt leiligheten.

Vi tror for eksempel det kan være skjeggkre i boligen, vi har aldri sett noen på tross av at vi har tilbragt mye tid der i det siste, har lyst og slikt og oppgir mistanke om skjeggkre kun basert på at vi fant feller i ene kjøkkenskapet (fortsatt i pakken) og en felle inne på badet som var tatt i bruk. Vi vet at en nabo hadde skjeggkre for noen år siden.

Leiligheten har stått tom i fem mnd. 

Anonymkode: c0678...049

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi skal selge dødsbo nå og har lite peiling på noe, vi har fått beskjed av megler om at med de nye reglene er det ikke helt så enkelt som å ikke vite lenger, for hverken kjøper eller selger. En har ansvar for å sette seg inn i og undersøke så mye som mulig. Vi har lett etter feil og mangler, sjekket dører, vindu og slike ting som vi ville gjort om vi skulle kjøpt leiligheten.

Vi tror for eksempel det kan være skjeggkre i boligen, vi har aldri sett noen på tross av at vi har tilbragt mye tid der i det siste, har lyst og slikt og oppgir mistanke om skjeggkre kun basert på at vi fant feller i ene kjøkkenskapet (fortsatt i pakken) og en felle inne på badet som var tatt i bruk. Vi vet at en nabo hadde skjeggkre for noen år siden.

Leiligheten har stått tom i fem mnd. 

Anonymkode: c0678...049

Jeg tenker at det viktigste er å være ærlig :) Det samme som at kjøper må også regne med at ting kan oppstå, spesielt når det gjelder kjøkken/bad. 

• Liker 2
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her.

Det er denne leiligheten.

https://finn.no/311166485

Jeg ville sjekket om det finnes papirer på den oppussingen som er gjort. Det meste ser jo "nytt" ut. Med mindre eier døde av oppussingsarbeidet har barna pusset opp for å selge. Mange vil da bruke det billigste av det billigste som er å finne, siden man uansett ikke skal bo der selv. 

Så sjekk kvaliteten på arbeidet 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kjøpte dødsbo i fjor, så jeg kan fortelle litt om den prosessen :) Selgerne var avdødes barn, så de hadde lite greie på leilighetens tilstand. Det var takstmann involvert men han borret ikke i vegger og slikt. Leiligheten var ganske sliten og jeg skulle uansett pusse opp. Er en 4-roms leilighet og jeg har snart brukt 1 million på oppussing. Det var en del fukt i gulv/vegger på kjøkkenet fant jeg ut nå da jeg skulle ta kjøkkenet, men det løste seg med å bruke en slags "tørkemaskin".

Så det jeg vil anbefale deg å tenke på er:

- ønsker du å pusse opp + hvor mye er du villig til å bruke på oppgraderinger? Det er uansett greit å ha et budsjett for ting kan jo oppstå selv i helt nye leiligheter som er nyoppusset. Elektrisk anlegg er noe av det viktigste å sjekke, kan være greit å få en elektriker til å gå gjennom at alt er ok. 

- er det noen ting i leiligheten du kan leve med, eller ønsker du at alt skal pusses opp fortest mulig? Selv har jeg brukt 1 år men har fortsatt litt igjen før jeg er fornøyd. Ville bruke tid på å bo meg inn før jeg bestemte meg hvordan jeg ville ha det, spesielt på kjøkkenet. Så jeg vil anbefale å ikke fikse for mye på en gang, med mindre du er veldig spesifikk på hvordan du vil ha det. 

- Boligkjøperforsikring er veldig greit å ha

Jeg så finn-linken, syns leiligheten så bra ut selv om det var enkelte ting jeg personlig ville oppgradert, men det er smak og behag. Er ikke farlig å kjøpe dødsbo, men som sagt lønner det seg å ha et eget budsjett fordi ting kan oppstå som fukt, lekkasjer, oppussing, problemer med elektrisk anlegg osv. 

Lykke til med boligjakt uansett :) 

Hva ville du ha oppgradert?

Begge soverommene trenger nytt gulvbelegg,  tapet/maling+trappen og litt snekring på loftsrommet.

Kjøkkenet ser uferdig ut når det mangler hvitevarer og benk. Personlig hadde jeg heller ønsket en annen kjøkkeninredning, men kjøkkenet er helt nytt så da er det ikke noe vits.

Badet får nytt dusjkabinett og litt småting men ellers forblir det som det er nå tenker jeg.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 4.04):

Her er det ikke snakk om tvangssalg, men kjøp av dødsbo.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 4.04):

Men pga en lang historie jeg ikke orker å gå detaljert inn i, endte vi opp med å måtte dekke opp for skader på vår enhet, nabos enhet og BRLets eiendom gjort av hen det ble tvangssolgt for.

Dette er ikke tvangssalg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...