Gå til innhold

Fordeler ved å bo alene vs å være samboer!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt mye på dette , veid opp og ned og frem og tilbake da kjæresten min har krav om at vi flytter sammen ellers er det slutt. Vi har begge voksne barn på hver vår kant, så ikke noe hensyn  til barn må tas, unntatt det faktum at boligen min er mine barns arv og siden han ikke vil flytte til meg er det jeg som må selge.   Og jeg som får veldig lang vei til jobb.  

Hva tenker dere er fordeler ved å bo sammen og hva er ulemper?   Jeg tenker at å bo alene er en trygghet og en frihet.  Jeg kan sove, spise, se hva jeg vil på tv ,  ha besøk av familie og venner når det passer, det er godt med alene tid, jeg har full kontroll på alt. Man slipper det å gå hverandre på nervene og å måtte være i samme hus når det er dårlig stemning etter en krangel.  Man slipper å irritere seg over hverandre.  Man får tid å savne og kan ha kvalitetstid  sammen når vi er sammen. Men det er jo og da viktig med tillitt. 

Mens det å bo sammen er jo også en trygghet med tanke på hvis man blir syk , man kan da  ta vare på hverandre, det er lettere økonomisk, man kan hjelpe hverandre, man  får mer tid sammen og mulig kjærligheten da blir sterkere av det å spise middag sammen hver dag, sove sammen hver dag, å dele hverdagen med, å bygge og skape noe sammen? Men mulig og man går fortere lei. 

Hva tror dere kan vare lengst av et særbo forhold eller samboer forhold?  

Anonymkode: 194f8...7f4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du fokuserer på feil problem. Problemet er at kjæresten krever at dere bor sammen og krever at det er du som må flytte.

Anonymkode: 86e90...3ba

• Liker 30
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du flytte sammen med en mann som stiller så urimelige ultimatum?

Du MÅ bo sammen med han og du MÅ bo hos ham? 

Anonymkode: 46eca...3f6

• Liker 24
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Fersk samboer:

Ulempe: Må ta mye hensyn, og det er slitsomt for en uavhengig person, og dessuten er det litt uromantisk.

Fordel: Billigere

Du burde ikke flytte sammen med noen fordi han vil, men fordi begge vil 

Anonymkode: 3b7bd...1e5

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Fordelen er at man slipper en mann hus som bare krever og krever. 

Enten må du flytte ellers er det slutt? Han hadde sannelig ikke kommet langt med noe slikt her i gården! 

Anonymkode: 9db8b...b30

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har tenkt mye på dette , veid opp og ned og frem og tilbake da kjæresten min har krav om at vi flytter sammen ellers er det slutt. Vi har begge voksne barn på hver vår kant, så ikke noe hensyn  til barn må tas, unntatt det faktum at boligen min er mine barns arv og siden han ikke vil flytte til meg er det jeg som må selge.   Og jeg som får veldig lang vei til jobb.  

Hva tenker dere er fordeler ved å bo sammen og hva er ulemper?   Jeg tenker at å bo alene er en trygghet og en frihet.  Jeg kan sove, spise, se hva jeg vil på tv ,  ha besøk av familie og venner når det passer, det er godt med alene tid, jeg har full kontroll på alt. Man slipper det å gå hverandre på nervene og å måtte være i samme hus når det er dårlig stemning etter en krangel.  Man slipper å irritere seg over hverandre.  Man får tid å savne og kan ha kvalitetstid  sammen når vi er sammen. Men det er jo og da viktig med tillitt. 

Mens det å bo sammen er jo også en trygghet med tanke på hvis man blir syk , man kan da  ta vare på hverandre, det er lettere økonomisk, man kan hjelpe hverandre, man  får mer tid sammen og mulig kjærligheten da blir sterkere av det å spise middag sammen hver dag, sove sammen hver dag, å dele hverdagen med, å bygge og skape noe sammen? Men mulig og man går fortere lei. 

Hva tror dere kan vare lengst av et særbo forhold eller samboer forhold?  

Han mener altså at det er rettferdig at du både skal selge og få lengre reisevei til jobb. Og han truer med at det er slutt hvis du ikke gjør som han sier.

Hadde sagt hadeeeeee.

• Liker 20
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke selg hjemmet ditt hvis det er arven til dine barn. 

Anonymkode: dd173...2af

• Liker 17
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Eneste fordel er at det eller deler av det er billigere. Ellers bare ulemper 

Anonymkode: cf485...b97

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

.......da kjæresten min har krav om at vi flytter sammen ellers er det slutt.....unntatt det faktum at boligen min er mine barns arv og siden han ikke vil flytte til meg er det jeg som må selge.   Og jeg som får veldig lang vei til jobb.  

Dette er det eneste som betyr noe i hele innlegget ditt. 

En mann som både krever at du skal selge og flytte, tross ulemper for deg og barn, er ikke en mann å ta vare på. Han vil aldri vise deg kjærlighet og omsorg den dagen du trenger det. 

Anonymkode: 98ce8...9f1

• Liker 10
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette føler jeg at jeg har svart på før…? Har du skrevet tråder her tidligere?

Hvorfor vil ikke han flytte til deg?

Hvorfor kan dere ikke bo et sted midt i mellom arbeidsstedene deres?

Får du kjøpe deg inn i hans hus?

Masse røde flagg her.

Ville vært helt uaktuelt med et samboerskap og liv basert på at kjæresten krevde at jeg måtte selge barnas barndomshjem og arv, og attpåtil ville påføre meg mye lengre reisevei til jobb - for å få ting som han ville, på hans premisser.

Hvor er ivaretakelsen av deg, dine interesser og ditt behov….?

I gode, balanserte kjærlighetsforhold vil en også det beste for kjæresten sin.

En mann som stiller ultimatum - for å trumfe gjennom viljen sin - not so much….

Hva skal skje med pengene etter salget v ditt hus….?

For de skal vel ikke unngå i forbruk og oppussing av hans hus…..?!?

Vern om verdiene dine!

Og tenk på hvor du står, om forholdet tar slutt, eller han dør.

Kan du leie ut huset ditt?

Men egentlig, så er dette bare helt feil grunnlag å starte et samliv på.

Det er en trussel, og det er faktisk en form for psykisk mishandling.

Anonymkode: 84af1...120

• Liker 4
  • Nyttig 9
Skrevet

Han forlanger at dere enten bor sammen, du må selge og flytte inn hos han. Du får lengre reisevei til jobb.

Jeg leser bare krav fra han og det i seg selv er no go for min del. Hadde heller funnet meg en som ikke krevde så mye for at ett forhold skal vare.

Særbo hadde jeg aldri giddi. Avtale tid til å møte kjæresten sin, nei takk.

Fordelen med å bo alene er at du er fri til å gjøre hva du vel og når du vil. Jeg bor alene og er også singel. Det er så godt at det å skulle gå inn i noe forhold igjen ikke frister annet enn ved snømåking, gressklipping og «manneting» som må gjøres med huset.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Et av de sunneste ekteskapene jeg vet om, er et par som bor i hver sin by - særboere med ca 2 timers biltur mellom dem.

De har det så fint!

De var godt voksne og ferdige med barn begge to da de møttes. Men hadde da hver sine godt etablerte vennekretser og nær familie, barnebarn, hobbyer osv det var vanskelig å forlate.

Så de bestemte seg for å ikke gjøre det :)

Og midt mellom dem ville vært midt på et fjell, så ikke mulig å bo.

De rekker å kjenne på lengsel og føler seg nyforelska hver gang de er sammen. :) med jobber hvor det er mulighet for fleksitid og litt hjemmekontor, så har de også lengre perioder sammen, helt til en blir lei og reiser hjem igjen ;)

De gjorde et klokt valg for seg og sine, og har en større nærhet mellom hverandre enn mange par som bur under samme tak. Blir aldri helt sånn at en tar den andre for gitt, og en har alltid mye å dele når de er sammen. 

• Liker 12
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg er enig med dem som skriver at det er helt urimelig at det er udiskutabelt at du flytter til ham, eller at du ikke kan bo alene. Dine behov og ønsker er like gyldige som hans, mens han føler seg entitled til å sette alle vilkårene alene. Det er veldig betenkelig.

Selv har jeg valgt å bo alene, og trives best med det. For min del er særboerskap det foretrukne, om jeg skal ha kjæreste. Nå foretrekker jeg også å være enslig, for det passer best med livssituasjonen jeg har f.t. Det kan endre seg, men samboerskap har jeg tungt for å forestille meg.

Det å ha frihet til å trekke seg tilbake hos seg selv er en trygghet for meg, og jeg trenger mer alenetid enn de fleste.
Jeg liker å velge selv når jeg står opp, spiser, går tur, legger meg osv. og ikke ta hensyn til andres nykker hver dag. Kanskje har man litt nok med barnas svingninger om man ikke også skal justere seg i kompromisser med en voksen hele tiden.

Iblant savner jeg å jobbe sammen med noen hjemme når jeg gjør praktiske ting, men jeg har også venner som jeg kan gjøre noen arbeidsbytter med. 
Før savnet jeg noen å sove inntil, og nå har jeg problemer med å gjøre det....

Jeg synes at sexlivet er best i særboerskap. Man ser hverandre bedre, og skjerper seg mer, når man ikke går oppå hverandre hele tiden.

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn at han også forventer at du skal bli husmor, og ta hovedansvaret for hus og hjem, stå for matlaging og klesvask……?

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det sånn at han også forventer at du skal bli husmor, og ta hovedansvaret for hus og hjem, stå for matlaging og klesvask……?

Skal ikke se bort ifra det, tanken slo meg også. 🤔

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og menn sier liksom det er et kompliment at de vil gifte seg eller bo sammen med en...Bare ekstraarbeid.

Anonymkode: 3b7bd...1e5

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

veid opp og ned og frem og tilbake da kjæresten min har krav om at vi flytter sammen ellers er det slutt

Jeg leste bare til hit og har en ting å si. Jeg forhandler ikke med folk som er My way or the high way og sett er forholdet på spill for viljen sin  

Anonymkode: 3f9c3...fa0

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du vil være særboer og han ikke? Burde dere ikke isåfall møtes på midten? Selger du ditt så må du ha papirene i orden ihvertfall, sørge for at du har eierdel i huset hans. Men utifra det du skriver virker du ikke så interessert uansett?

Anonymkode: 6ec4c...a66

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at i ditt tilfelle er særboer fint fordi du allerede da ser hva fyren er lagd av og du slipper å selge hus og styre for at han skal få det som han vil når du åpenbart ikke er helt solgt på ideen selv. 

Anonymkode: 6aaca...079

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

På et helt generelt grunnlag kommer jeg for min egen del ikke på noen ulemper med å være samboer med mannen min. Vi gjør hverandre bedre hver dag.

Men var jeg deg ville jeg avventet med å selge boligen. Han må forstå at det er et stort steg og dere kan for eksempel prøve å bo sammen i en periode uten at du formelt flytter eller selger huset. 

Anonymkode: 3a20e...b4e

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...