Gå til innhold

Ender drøftelsesmøte alltid i sparken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Drøftelsesmøte etter arbeidsmiljøloven 15.1 

Leser på forum at dette utelukkende er en formalitet før en arbeidsgiver kan gi deg sparken. 

Noen med andre erfaringer?

(Har ikke mottatt advarsler på forhånd)

Anonymkode: 5296d...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvilken advarsel er du ikke har mottatt? Mener du at du ikke har blitt fortalt at du står i fare for å bli sagt opp? 

I et drøftelsesmøte skal begge parter få gi sin versjon av årsaken til at det er kalt inn til drøftelsesmøte. Du skal derfor i utgangspunktet ha mulighet til å beholde jobben, men i praksis tror jeg de fleste arbeidsgivere allerede har bestemt seg før møtet skjer. 

Anonymkode: 91ba8...654

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken advarsel er du ikke har mottatt? Mener du at du ikke har blitt fortalt at du står i fare for å bli sagt opp? 

I et drøftelsesmøte skal begge parter få gi sin versjon av årsaken til at det er kalt inn til drøftelsesmøte. Du skal derfor i utgangspunktet ha mulighet til å beholde jobben, men i praksis tror jeg de fleste arbeidsgivere allerede har bestemt seg før møtet skjer. 

Anonymkode: 91ba8...654

Nei, ingen advarsler på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er det blitt kalt inn til drøftelsesmøte? Hva er bakgrunnen for det?

Anonymkode: 0ce27...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble sykmeldt og visste allerede da at jeg ikke skulle tilbake i den jobben. Hadde flere møtet med arb.giver hvor jeg sa jeg trengte mer tid. Jeg lot det gå hele året med sykmelding og siste drøftelsesmøte  så ba jeg om litt mere tid, noe jeg visste de ikke kunne gi. Derfor sa de opp meg, som var mitt mål. Etter det har det vært AAP og på vei til uføre.

Anonymkode: febd2...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det blitt kalt inn til drøftelsesmøte? Hva er bakgrunnen for det?

Ringte inn til HR og ville ikke gå inn på hva det gjaldt "fordi det var så mange klager" 

Det har vært uoverensstemmelser ifht bruk av flexitid. Arbeidsgiver og andre kolleger ringer ofte utenom arbeidstid, og da har flexitid blitt brukt for å få kabalen hjemme til å gå opp. 

Dette er det eneste som kan dukke opp. Men ingenting sto i innkallelsen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ringte inn til HR og ville ikke gå inn på hva det gjaldt "fordi det var så mange klager" 

Det har vært uoverensstemmelser ifht bruk av flexitid. Arbeidsgiver og andre kolleger ringer ofte utenom arbeidstid, og da har flexitid blitt brukt for å få kabalen hjemme til å gå opp. 

Dette er det eneste som kan dukke opp. Men ingenting sto i innkallelsen 

Vel, du har krav på og vite hva det er de skal ta opp og hva det gjelder.

Har vært på drøftelsesmøte selv og det endte med oppsigelse, takk og lov, så er jeg ferdig med den møkkabedriften.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, du har krav på og vite hva det er de skal ta opp og hva det gjelder.

Har vært på drøftelsesmøte selv og det endte med oppsigelse, takk og lov, så er jeg ferdig med den møkkabedriften.

Da var det rart ingenting sto der, og HR ikke ville heller ikke gå inn på det. 

I ditt tilfelle virker det jo gjensidig da? At du ikke ville fortsette? Så dere ble enige? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vite hva dere skal drøfte, og du bør absolutt ta med deg tillitsvalgt.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble innkalt til samtale med HR per telefon for mange år siden. Jeg hadde fridag og var på butikken da HR ringte.

Jeg skulle ha møte første dagen etter fri og fikk ikke vite hva det gjaldt. HR ville ikke si det på tlf, det var bare alvorlig. Fikk beskjed om at jeg kunne ha med tillitsvalgt eller noen andre.

Jeg skjønte ingenting og møtte opp på møtet aleine. HR mer eller mindre vred seg i stolen og sa at de måtte bare si det som det var.

Spørsmålet kom om jeg bruket narkotika, rød trekant medisin eller alkohol. Jeg brukte ingen av delene og skjønte ingenting.

Mine kolleger hadde skrevet bekymringsmelding på meg fordi jeg ikke var meg selv for tiden. Akkurat det visste jeg utmerket godt selv.

Jeg var helt fjern pga så og si tomme lagre for jern og B12. Ble heldigvis operert ut livmor noen uker etter. Samtidig fikk jeg hestekur med Jernia B12 sprøyter. 5 av hver på 14 dager og da var jeg meg selv igjen.

Å være så tom for jern og B12 var helt jævlig, men å bli mistenkt for å ruse meg var verre. Jeg tok ett lite møte med mine kolleger samme dag og jeg ba de spørre meg først før de sender melding til HR.

HR følte seg ikke vel i den settingen og fikk ikke sagt nok unnskyld til meg før møtet var over.

Skjønner hvorfor de ikke ville opplyse meg på tlf.

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det trenger ikke ende i oppsigelse. Du kan få advarsel også. 

Anonymkode: 10da0...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (1 time siden):

Du skal vite hva dere skal drøfte, og du bør absolutt ta med deg tillitsvalgt.

Dette! 👆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva-Lena skrev (1 time siden):

Antagelig for å ivareta deg.

Anonymkode: 5af37...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta med deg tillitsvalgt eller en annen kollega du stoler på. Har vært tillitsvalgt selv og har deltatt på en del slike møter hvor ledelsen i ettertid har forsøkt å lyve/justere på hva de sa under møtet. Da hjeper det veldig å ha vært to på din side under møtet. Det er også vanskeliger for ledelsen å true/prøve seg på ulovligheter når du han en annen med deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke nødvendigvis. Har mange års fartstid som tillitsvalgt og vært med på flere slike møter.

Noen av de har jo vært nettopp det de er ment til å være. Her er grunnene til at vi kaller deg inn, dette er det vi krever av deg og du har så lang tid til neste møte for å rette opp.

Mesteparten er jo bare for at ting skal gå lovlig for seg fordi man trenger å kvitte seg med vedkommende.

Har også vært med i møter angående avskjedigelse.

Gå ALDRI alene på et slikt møte med arbeidsgiver. Ta med deg noen du stoler på, verneombud eller tillitsvalgt skal kunne lovene og reglene rundt dette og vil være det beste alternativet.

Anonymkode: 9d08d...7f5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har jobbet i HR i mange år og deltatt i en rekke slike møte. Etter min opplevelse har arbeidsgiver sjeldent bestemt seg helt på forhånd, og flere ganger har det også endt i at det ikke har blitt oppsigelse - basert på det arbeidstaker kommer med i et slikt møte. Ta med deg tillitsvalgt og be om skriftlig begrunnelse for drøftelsesmøtet og hva dere skal snakke om, det har du krav på fra arbeidsgiver. Les nøye gjennom referatet etterpå og allier deg gjerne med tillitsvalgt og aller helst noen i fagforeningen før du signerer. Viktigste er at du kommer godt forberedt og viser vilje til å endre atferd (om det er det det går i), er det høyt sykefravær så legg frem gode begrunnelser for hvorfor utsiktene fremover blir bedre, gjerne med en uttalelse fra lege som støtter dette. Ta tilbakemeldingene som kommer og samarbeid med arbeidsgiver, det styrker saken din og gjør det vanskeligere å kunne si deg opp rent juridisk. Lykke til!

Anonymkode: 8a1af...69d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Drøftelsesmøte er noe arbeidsgiver er nødt til å gjennomføre før en oppsigelse, og ofte er det mest et pliktløp som kjøres etter at oppsigelsesbeslutningen i realiteten et tatt. Ta med tillitsvalgt eller aller helst en advokat. Sørg for et ordentlig referat, og hvis du blir konfrontert med påstander du ikke har fått rimelig mulighet til å forberede deg på, og imøtegå under drøftelsesmøte, er det viktig å få dette protokollert.

Anonymkode: 94f14...d54

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 hours ago, AnonymBruker said:

Da var det rart ingenting sto der, og HR ikke ville heller ikke gå inn på det. 

I ditt tilfelle virker det jo gjensidig da? At du ikke ville fortsette? Så dere ble enige? 

Det skal stå ja.

Enige og enige. Gadd bare ikke ta den kampen, det jeg ikke sa til de var at jeg hadde tilbud om ny jobb med høyere lønn enn den jeg hadde.

Men for at det ikke skulle bli klein stemning på kontoret, så inngikk vi en deal om at jeg gikk på dagen, mot at de lønnet meg i 3 måneder.

Jeg ville ikke være rasshøl heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Drøftelsesmøte etter arbeidsmiljøloven 15.1 

Leser på forum at dette utelukkende er en formalitet før en arbeidsgiver kan gi deg sparken. 

Noen med andre erfaringer?

(Har ikke mottatt advarsler på forhånd)

Drøftelsesmøte etter AML §15-1 er ikke automatisk oppsigelse/avskjedigelse. Men ofte er det et ledd mot den veien hvis du ikke får en ny sjanse etter drøftelsesmøtet.

At du ikke har fått advarsel og ikke har noe særlig skriftlige prosesser rundt deg tyder på at dette ikke direkte er et oppsigelsesmøte for din del, eller det bør ikke være det, men kanskje en advarselsprosess med drøfting rundt seg. Eller, drøfting og drøfting.... du får si ditt, men lederne har ofte bestemt seg på forhånd.

For øvrig skal du i innkallelsen få tydelig informasjon om hva møtet gjelder. For å bli innkalt til 15-1-møte er et ganske drastisk skritt.

Så du bør stille med tillitsvalgt og/eller verneombud ved din side. Hvis de gidder da... Det er ikke alltid.

Skal sies at drøftelsesmøte ihht §15-1 ved langt sykefravær i 99,99% av tilfellene ender med oppsigelse...

Endret av Bombasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva-Lena skrev (15 timer siden):

Jeg ble innkalt til samtale med HR per telefon for mange år siden. Jeg hadde fridag og var på butikken da HR ringte.

Jeg skulle ha møte første dagen etter fri og fikk ikke vite hva det gjaldt. HR ville ikke si det på tlf, det var bare alvorlig. Fikk beskjed om at jeg kunne ha med tillitsvalgt eller noen andre.

Jeg skjønte ingenting og møtte opp på møtet aleine. HR mer eller mindre vred seg i stolen og sa at de måtte bare si det som det var.

Spørsmålet kom om jeg bruket narkotika, rød trekant medisin eller alkohol. Jeg brukte ingen av delene og skjønte ingenting.

Mine kolleger hadde skrevet bekymringsmelding på meg fordi jeg ikke var meg selv for tiden. Akkurat det visste jeg utmerket godt selv.

Jeg var helt fjern pga så og si tomme lagre for jern og B12. Ble heldigvis operert ut livmor noen uker etter. Samtidig fikk jeg hestekur med Jernia B12 sprøyter. 5 av hver på 14 dager og da var jeg meg selv igjen.

Å være så tom for jern og B12 var helt jævlig, men å bli mistenkt for å ruse meg var verre. Jeg tok ett lite møte med mine kolleger samme dag og jeg ba de spørre meg først før de sender melding til HR.

HR følte seg ikke vel i den settingen og fikk ikke sagt nok unnskyld til meg før møtet var over.

Men dette var vel ikke et drøftelsesmøte? I min bedrift ville en Akan-kontakt tatt kontakt med deg istedet for HR, når det er bekymringer rundt rusmidler må man trå forsiktig, så trolig derfor HR ikke opplyste om dette pga risiko for overdose, selvdrap ol. Når man tar opp slike bekymringer, bør man ta det ansikt til ansikt for å lese reaksjonen. 

Anonymkode: 57077...0b7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...