Entern Skrevet 17. juli 2023 #61 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kanskje det har sammenveng med at KG kun tillater en meget bokmålsnær nynorsk. Det er i hvertfall grunnen til at jeg ikke skriver nynorsk her inne. I-mål, som Aasen skrev er ikke lov her inne og blir fjernet! Anonymkode: 7232a...bbc Seriøst!?😳 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #62 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kanskje det har sammenveng med at KG kun tillater en meget bokmålsnær nynorsk. Det er i hvertfall grunnen til at jeg ikke skriver nynorsk her inne. I-mål, som Aasen skrev er ikke lov her inne og blir fjernet! Anonymkode: 7232a...bbc Og ikke slett dette igjen fordi jeg tar opp moderering. Det er fullstendig relevant til spørsmålet Anonymkode: 7232a...bbc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #63 Del Skrevet 17. juli 2023 Entern skrev (1 time siden): Nynorsk egner seg langt bedre til diktning enn bokmål Ja og nei. Det kan være lettere å rime på bokmål med flere like endelser Anonymkode: 7232a...bbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 17. juli 2023 #64 Del Skrevet 17. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja og nei. Det kan være lettere å rime på bokmål med flere like endelser Anonymkode: 7232a...bbc Det har du rett i 👍 Endret 17. juli 2023 av Entern Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #65 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kanskje det har sammenveng med at KG kun tillater en meget bokmålsnær nynorsk. Det er i hvertfall grunnen til at jeg ikke skriver nynorsk her inne. I-mål, som Aasen skrev er ikke lov her inne og blir fjernet! Anonymkode: 7232a...bbc Tja.. Det har vel ikkje vore lov å skriva i-mål på 10 år? Trur ikkje det er så mange som nyttar i-mål, men det kunne ha vore interessant å sett statistikk på dette. Eg har soli og husi i dialekta men lærte å skriva a-endingar på skulen. Anonymkode: 9ec3e...325 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #66 Del Skrevet 17. juli 2023 Entern skrev (2 minutter siden): Seriøst!?😳 Jepp, misfornøyde med at jeg brukte et lite kjent ord som stod i den offisielle Nynorskordboka også. Jeg måtte ha med lenke til ordboken for å unngå å få det slettet! De har ikke fått med seg at Språkrådet bestemmer kun over det offentlige Anonymkode: 7232a...bbc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #67 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tja.. Det har vel ikkje vore lov å skriva i-mål på 10 år? Trur ikkje det er så mange som nyttar i-mål, men det kunne ha vore interessant å sett statistikk på dette. Eg har soli og husi i dialekta men lærte å skriva a-endingar på skulen. Anonymkode: 9ec3e...325 Ikke lov i følge hvem? Språkrådet har ikke noen makt over privatpersoner. Hilsen en som ikke har i-mål i dialekten, men nynorsk uten i-mål er som å skrive vatn, sjøl og juge på bokmål, rett og slett stygt Anonymkode: 7232a...bbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #68 Del Skrevet 17. juli 2023 Snakker kun for meg selv, men hver gang jeg klikker meg inn på en artikkel på nett og den står på nynorsk gidder jeg aldri å lese. Synes rett og slett det er ufordragelig. Anonymkode: e73ad...b8f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #69 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): En språk-tråd som må ryddes for hetsende ytringer. Det bør vel være forklaring nok til hvorfor flere ikke skriver på nynorsk her inne. Anonymkode: c6319...f25 Ja. Med ein gong det vert opna ein nynorsk-tråd, så er det nokon som må inn og fortelja at dei hatar nynorsk. Det er dumt for dei, men det er jo ikkje vår feil. Det er ikkje me vanlege folk som nyttar nynorsk som har bestemt at alle skal ha karakter i dette. Anonymkode: 9ec3e...325 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #70 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke lov i følge hvem? Språkrådet har ikke noen makt over privatpersoner. Hilsen en som ikke har i-mål i dialekten, men nynorsk uten i-mål er som å skrive vatn, sjøl og juge på bokmål, rett og slett stygt Anonymkode: 7232a...bbc Sant det. Eg skulle ha lagt til at eg snakkar om kva som er lov i normert nynorsk. Eg skriv i-mål i tekstmeldingar til familien. Eg tykkjer det er litt dumt at varianten vart teke vekk frå normert nynorsk i 2012-reforma. Eg er ikkje samd i at nynorsk utan i-endingar er stygt, eller at det er stygt å skriva vatn, sjøl og juge på bokmål. Valfridom er fint. Anonymkode: 9ec3e...325 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #71 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men trøndersk liknar vel ikkje på nynorsk? Eg likar trøndersk, men er samd i at det ikkje er så lett å lesa for ikkje-trønderar når nokon skriv på dialekt. Anonymkode: 9ec3e...325 Du har en del likheter. Adjektiv på -ut/-ot, skille mellom svake og sterke hunkjønnsord og mye mer. Men trøndersk har til en viss grad litt spesiell uttale. (Selv om andre dialekter har det også, men av de store dialektene vil jeg tro trøndersk skiller seg mest ut) Anonymkode: 7232a...bbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 17. juli 2023 #72 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ikke lov i følge hvem? Språkrådet har ikke noen makt over privatpersoner. Hilsen en som ikke har i-mål i dialekten, men nynorsk uten i-mål er som å skrive vatn, sjøl og juge på bokmål, rett og slett stygt Anonymkode: 7232a...bbc Jeg skriver stort sett sjøl og ljuge på bokmål siden jeg prater sånn, er det klar over at det ikke er «korrekt» 🫤 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 17. juli 2023 #73 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du har en del likheter. Adjektiv på -ut/-ot, skille mellom svake og sterke hunkjønnsord og mye mer. Men trøndersk har til en viss grad litt spesiell uttale. (Selv om andre dialekter har det også, men av de store dialektene vil jeg tro trøndersk skiller seg mest ut) Anonymkode: 7232a...bbc Gudbrandsdalsdialekter har også rimelig spesiell uttale vil jeg si, ditto gausdøl og en del andre Opplandsdialekter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #74 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sant det. Eg skulle ha lagt til at eg snakkar om kva som er lov i normert nynorsk. Sant, men i-mål har vært valgfritt eller påbudt i nynorsk i 150 år, og så skal KG begynne å fjerne innlegg som hadde vært lov å skrive når KG startet! (Jeg vil tro de tillot klammeformer?). Det er helt sykt og en skam mot den nynorske språktradisjonen. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Valfridom er fint. Jeg er enig! Men man kan fortsatt synes noe er stygt uten at det er feil Anonymkode: 7232a...bbc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #75 Del Skrevet 17. juli 2023 Entern skrev (3 minutter siden): Jeg skriver stort sett sjøl og ljuge på bokmål siden jeg prater sånn, er det klar over at det ikke er «korrekt» 🫤 Folk er forskjellig, jeg liker å prøve å unngå å la dialekt å skriftspråk påvirke hverandre (men det skjer jo ubevisst). Men det er egentlig litt greit med valgfrihet, så man kan velge. Sjøl og ljuge er vel lov på bokmål strengt tatt også. Lyve kan vel skrives på fire måter på bokmål, tror jeg! Lyve, lyge, ljuge og juge Anonymkode: 7232a...bbc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 17. juli 2023 #76 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Folk er forskjellig, jeg liker å prøve å unngå å la dialekt å skriftspråk påvirke hverandre (men det skjer jo ubevisst). Men det er egentlig litt greit med valgfrihet, så man kan velge. Sjøl og ljuge er vel lov på bokmål strengt tatt også. Lyve kan vel skrives på fire måter på bokmål, tror jeg! Lyve, lyge, ljuge og juge Anonymkode: 7232a...bbc Du har rett i begge deler 👍 Jeg er fra Østlandet men ikke fra Oslo-området, og liker å holde fast på ting som differensierer meg litt 😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #77 Del Skrevet 17. juli 2023 Som noen skrev så har under 12 prosent av alle grunnskolebarn nynorsk som hovedmål og de finnes omtrent bare i Møre og Romsdal, Vestland og Rogaland. Tallene er fra 2022. Så synker det til under 11 % på ungdomsskolen for da kan elever velge. Deretter bytter halvparten av de som går ut av 10. trinn til bokmål på vgs og halvparten av de som går ut av vgs med nynorsk bytter til bokmål på høyere studier. Det vil si at det blir virkelig færre og færre som skriver nynorsk. Jeg har jobbet i høyere utdanning på Østlandet og hadde et år kun 1 som ønsket nynorsk på eksamen av over 500 studenter. Det er derfor forståelig om de rundt 2 millioner mennesker som bor i Oslo og Viken ikke har noe annet forhold til nynorsk enn noe rart på skolen og ellers som en kuriositet, eller irritasjon for å tilpasse seg EN enkelt person. Siden det bor flest mennesker i dette området er det også naturlig at flest innlegg på KG også kommer herfra. Jeg kjenner noen få som har beholdt nynorsken sin her jeg bor, det er noen få sogninger. Selv de tilpasser seg både muntlig og skriftlig og skriver/snakker så moderert at det blir forståelig for folk flest. Tror ikke de er unike, og tror enda fler bruker bokmål for å gjøre kommunikasjonen enklere siden området tross alt ikke har har elever som vokser opp med nynorsk som hovedmål. Anonymkode: 1b4d7...e12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #78 Del Skrevet 17. juli 2023 Bombasi skrev (6 timer siden): Har enda "traumer" etter nynorsktimene på skolen, og når jeg ser noen skriver nynorsk, så hopper jeg over innlegget. Det blir ikke lest. På samme måte hvis jeg ser artikler på nettsider er skrevet på nynorsk, så klikker jeg meg ikke inn, eventuelt klikker meg rett ut når jeg ser at artikkelen er på nynorsk. Og jeg gjør det helt uten å tenke meg om. For å få min oppfattelse av nynorsk i kontekst: hvis noen hadde skrevet innlegg på pur gebrokken dialekt, f.eks fra vestlandet en plass, der du må analysere ordene og fokusere for å forstå hva som blir skrevet, så er det lett å bare hoppe over dette heller. Men jeg har ingen problemer med nynorsk som taleform. På mange måter er det faktisk vakkert å høre på. Gebrokken dialekt fra vestlandet. Kva er der for ein haldning? Veit du kva gebrokken betyr? Nynorsk er ein rikdom vi har i dette landet, den burde omfamnast, ikkje nedsnakkast. Det at landet vårt har bestått av små bygder med relativt lite kommunikasjon mellom kvarandre har ført til at dei forskjellige dialektene har vorte tatt godt vare på fram til den moderne tid. Dette høyrer til sjeldenhetane om ein ser til andre land, og det er eit fenomen me bør vera stolt over. Bokmål er ei omskriving frå dansk, medan nynorsk er ei samling av dialektane i landet. Det gjer det enkelt for meg å velga skriftspråk. Det er flaut og ikkje minst trist å lesa meiningane til mange av bokmålsfolket her. Om ein får livslange traumer av å ha hatt nokre skuletimar med sidemål (som gjev eit godt innblikk i Noregs kultur, historie, og forståing av landet vårt), då tykkjer eg synd i deg. Anonymkode: a3b94...632 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #79 Del Skrevet 17. juli 2023 Fordi nynorsk er noe forbanna tull. Anonymkode: a3b60...62f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 17. juli 2023 #80 Del Skrevet 17. juli 2023 Nymerïa skrev (7 timer siden): Eg skriv gjerne nynorsk. Om nokon vil skipe ein pratetråd på nynorsk er eg med. Ein treng å øve seg på å skrive nynorsk. Jeg er veldig glad i nynorsk, men føler ikke at jeg mestrer det godt nok til å skrive det selv. Jeg liker alltid å lese nynorsk og leser alltid høyt inni meg og etter ligner en dialekt fra enten Vest-Telemark eller Sogn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå