Gå til innhold

Folk som sliter med søvn men nekter å gjøre noe med koffeininntaket

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er kjipt å slutte med/kutte mye ned på brus og kaffe. Men hvis du daglig drikker 2L cola + kaffe + energidrikk, så er det ganske mye koffein til sammen. Gir da bittelitt mening å starte der, selv om du tror at du ikke reagerer på koffein. Kanskje det inntaket gikk bra før, men hva hjelper det hvis du ikke får sove godt nå?

Det er deres liv og de må gjøre som de vil, men jammen er det frustrerende å være vitne til.

Anonymkode: 060fd...1f0

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker kun en iskaffe når jeg står opp. Men har slitt med søvn siden barna kom til og det er over tyve år siden. Jeg har prøvd alt. Men tar meg en tablett en time før jeg skal legge meg for å roe ned hodet. Det funker det. Men jeg kan ikke gå på det i evigheter heller. 

Anonymkode: e7901...df1

Skrevet

Ok.

AnonymBruker
Skrevet

Er det så vanlig at folk som virkelig sliter med søvnen ikke er villig til å redusere koffeininntaket sitt? Eller snakker du om folk som sover litt for lite enkelte netter og får hentet seg inn på andre tidspunkt? Tviler på at folk med alvorlige søvnvansker dytter i seg masse koffein langt utover dagen. Selv har jeg alltid slitt med søvnen og drakk ikke koffein før jeg fikk barn (utenom Cola i ny og ne). Etter jeg fikk barn må jeg ha koffein for å fungere i hverdagen, men har satt grensen ved kl.16. Da er jeg veldig trøtt når kvelden kommer, så om jeg ikke får sove, så er det helt andre grunner til det.

Anonymkode: 59b9e...2f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det er kjipt å slutte med/kutte mye ned på brus og kaffe. Men hvis du daglig drikker 2L cola + kaffe + energidrikk, så er det ganske mye koffein til sammen. Gir da bittelitt mening å starte der, selv om du tror at du ikke reagerer på koffein. Kanskje det inntaket gikk bra før, men hva hjelper det hvis du ikke får sove godt nå?

Det er deres liv og de må gjøre som de vil, men jammen er det frustrerende å være vitne til.

De som ikke er i derrs sko kan ikke si noe. Å være så sliten å trøtt gjør at folk må ha koffein for å ikke sovne stående. Men bør jo ikke drikkes siste timene før de skal legge seg!

Anonymkode: eaa2b...431

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er det så vanlig at folk som virkelig sliter med søvnen ikke er villig til å redusere koffeininntaket sitt? Eller snakker du om folk som sover litt for lite enkelte netter og får hentet seg inn på andre tidspunkt? Tviler på at folk med alvorlige søvnvansker dytter i seg masse koffein langt utover dagen. Selv har jeg alltid slitt med søvnen og drakk ikke koffein før jeg fikk barn (utenom Cola i ny og ne). Etter jeg fikk barn må jeg ha koffein for å fungere i hverdagen, men har satt grensen ved kl.16. Da er jeg veldig trøtt når kvelden kommer, så om jeg ikke får sove, så er det helt andre grunner til det.

Samme her, men for meg er det siste koppen klokka 14. Ellers blir eg for urolig (nesten angstete) i kroppen og slit veldig med å sove. 

Anonymkode: 94495...932

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trur folk "kosar seg" med brus på ettermiddag/kveld og ikkje heilt klarer å sjå samanhengen mellom dette og manglande søvn.

Anonymkode: 94495...932

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ts har rett. Spesielt eldre er på den statistikken. Kaffe frem tik sengetid, og det har selvsagt ingenting med dårlig søvn å gjøre... 

Anonymkode: 87f22...ff5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts har helt rett! Jeg ser dette daglig i jobben min. Folk vil ikke legge ned en innsats selv, det skal ikke «koste» noe… Men sovemedisin vil de gjerne ha. 

Anonymkode: c7e55...753

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vet ikke hvor vanlig det er, men den personen jeg gjør det. Sliter med lite energi og mye hodepine, ikke bare en dårlig natt her og der. Så det er ikke gøy å se på 😕 Selvfølgelig ikke sikkert at å kutte koffein er noen mirakelkur, men det burde jo være langt oppe på tiltakslista. Sammen med andre klassiske søvnhygienetiltak.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med alvorlige søvnproblemer og depresjon. Stort sett greier jeg å gjøre de tiltak som skal til for å kunne gjøre helsen min bedre. Kun en kopp kaffe på morgen, maks litt cola i helgen, masse sunn mat og søvnrestriksjon. Sunn mat, dagslys og mosjon hver dag. Men så har jeg holdt på slik og vært flink i mange år men strever fortsatt. Så hender det jeg går på en smell og enten drikker masse kaffe/cola for å holde meg oppe frem til kvelden, eller at jeg sovner på dagtid. Det er gjerne depresjonen som da sier til meg, «hva er vitsen du blir jo aldri bedre uansett.» Har ikke tenkt til å gi opp men noen dager så gir jeg etter fordi det er sykt tøft å stå i over lengre tid. Å sitte oppe sykt trøtt natt etter natt å ikke få lov til å legge seg (fordi jeg da blir liggende våken), det dreper deg omtrent.

Anonymkode: e7b80...035

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er greit å skille mellom "sover dårlig her og der" og -kroniske søvnproblemer- her altså. 
I yngre år slet jeg "bare" med å sove dårlig. Jeg sto opp kl 6, gikk på jobb 7-15, var trøtt hele kvelden men sovnet ikke før 3, rinse repeat hele uken. Tors/fre sovnet jeg gjerne i lunsjen på jobb eller var helt utslitt, sov gjerne 10-14 timer i helgen og så på igjen. Kuttet kaffe/brus/koffein, prøvde melatonin, kjørte diverse kosttilskudd osv. i mange år.

Så ble det verre på andre områder og det viser seg at det er hormonelt, kortisol/stoffskifteproblemer. Får jevnlig medisiner for stoffskifte + søvnmedisin og fungerer på normale tider av døgnet igjen:) 

Anonymkode: f941e...7a3

Skrevet

Og hva med oss som sliter med søvnen som ikke drikker kaffe overhodet og en liten brus om lørdagen? Jeg har slitt med søvnen i mange år. Jeg drikker ikke kaffe i det hele tatt. Jeg unner meg 0,5 l brus om lørdagen. Jeg får ikke sove uten sovemedisin. Før lå jeg våken hele natten. Jeg fikk rett og slett ikke sove, selv om jeg var trøtt. Jeg sovnet ikke før kl 06-08 om morgenen før. Og fikk da kun sove i 3-4 timer, mens barna var på skolen. Rinse and repeat neste natt. Alle har ikke søvnproblemer pga kaffe og brus.

• Hjerte 1
Skrevet
Kittykat skrev (46 minutter siden):

Og hva med oss som sliter med søvnen som ikke drikker kaffe overhodet og en liten brus om lørdagen? Jeg har slitt med søvnen i mange år. Jeg drikker ikke kaffe i det hele tatt. Jeg unner meg 0,5 l brus om lørdagen. Jeg får ikke sove uten sovemedisin. Før lå jeg våken hele natten. Jeg fikk rett og slett ikke sove, selv om jeg var trøtt. Jeg sovnet ikke før kl 06-08 om morgenen før. Og fikk da kun sove i 3-4 timer, mens barna var på skolen. Rinse and repeat neste natt. Alle har ikke søvnproblemer pga kaffe og brus.

Da har du jo ikke noe å slutte med da.  Hi er jo rettet mot de som faktisk drikker kaffe og energidrikk og ikke er villig til å slutte med det, og likevel klager på at de ikke får sove. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har forsøkt vitamintilskudd, trening, legge av rid til hvile, droppet koffein et år, drakk kun vann med sitron, spiser riktig, er i aktivitet. 

Resultatet var veldig lav vekt, men samme alt ved søvn. 

Anonymkode: 0e305...0f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...