Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, alle sammen!
Jeg er 26 år og akkurat ferdig en bachelorgrad. Planen er vel å ta en master etterhvert, men akkurat nå ser jeg etter jobb.
Drømmen er å jobbe noen år i utlandet for å oppleve litt mer av verden, og kanskje bli flinkere i engelsk, eller kanskje et annet språk.
Jeg synes derimot det er svært vanskelig å vite hvor jeg skal se etter jobber. På finn.no, og andre norske nettsider, så er det som regel bare telefonselgerjobber for 19åringer som ønsker å feste, eller tunge lederverv som krever mer erfaring og utdanning enn det jeg har.
Min leting på nett viser svært få mellomting. Jeg er åpen for å ta på meg stødig og seriøs jobb i utlandet, men freelancing og 'liksom-jobber' som bare er en unnskyldning for å feste er ikke aktuelt. Jeg er også fleksibel når det kommer til land og sted, men Europa er alltids relativt trygt.  Er det noen som har tips eller veiledning til hvor jeg kan begynne? Jeg har dessverre ikke et internasjonalt nettverk eller lignende jeg kan benytte meg av.

Anonymkode: 8dca6...e0b

AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert work and travel (working holiday) visa i for eksempel Canada, Australia eller New Zealand? Spørs om du får noe du kan kalle "stødig og seriøs", men det kan være en god fot inn i det internasjonale jobbmarkedet samt at det er engelskspråklige land.

Anonymkode: 87e1e...73b

AnonymBruker
Skrevet

Hva har du utdannelse innenfor? evt gå på LinkedIn og søk etter "Norwegian speaking jobs"

Anonymkode: c9bee...d18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei, alle sammen!
Jeg er 26 år og akkurat ferdig en bachelorgrad. Planen er vel å ta en master etterhvert, men akkurat nå ser jeg etter jobb.
Drømmen er å jobbe noen år i utlandet for å oppleve litt mer av verden, og kanskje bli flinkere i engelsk, eller kanskje et annet språk.
Jeg synes derimot det er svært vanskelig å vite hvor jeg skal se etter jobber. På finn.no, og andre norske nettsider, så er det som regel bare telefonselgerjobber for 19åringer som ønsker å feste, eller tunge lederverv som krever mer erfaring og utdanning enn det jeg har.
Min leting på nett viser svært få mellomting. Jeg er åpen for å ta på meg stødig og seriøs jobb i utlandet, men freelancing og 'liksom-jobber' som bare er en unnskyldning for å feste er ikke aktuelt. Jeg er også fleksibel når det kommer til land og sted, men Europa er alltids relativt trygt.  Er det noen som har tips eller veiledning til hvor jeg kan begynne? Jeg har dessverre ikke et internasjonalt nettverk eller lignende jeg kan benytte meg av.

Du kan lete direkte på de ulike landene sine nettsteder for ledige jobber eller lignende. 

Feks; hvis du vil jobbe i Tyskland som norsk statsborger: https://www.make-it-in-germany.com/en/working-in-germany

Anonymkode: a6151...6fe

AnonymBruker
Skrevet

Du bør jo søke på jobbsider i det landet du vil flytte til. Det kryr ikke av jobber i utlandet på finn.no. Jeg bor selv i utlandet, og vi har selvsagt vår egen versjon av Finn.

Hvilket land vil du flytte til? Først bør du sjekke om du trenger visum for å jobbe der. Siden du er såpass ung, kan du få Working Holiday Visa i en del land, som Canada, Australia og New Zealand

Hva er utdanningen din? Ser du etter en relevant jobb? Husk at en god del land har mye konkurranse rundt jobber som ikke krever utdanning, det er ofte svært dårlig lønn. og du må kunne språket, så vanskelig om det ikke er engelskspråklig.

Så Working Holiday i landene som er nevnt, eventuelt jobb i Irland om du vil holde deg i EU, er vel de beste mulighetene.

Og ja, du mister medlemskapet i Folketrygden for den tiden du er borte, og nei, du kan ikke få "frivillig medlemskap" som jeg ser folk snakker om en del i slike situasjoner.

Anonymkode: ce209...884

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobbet først tre år i Norge, så secondment i utlandet. Det er en mye sikrere måte å gjøre det på, du får bedre betalt, blir bedre ivaretatt, de hjelper med bolig, forsikringer, og alt. Men det krever jo at du har en utdannelse som gir jobb i en av de internasjonale selskapene. 

Anonymkode: 47c12...721

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og ja, du mister medlemskapet i Folketrygden for den tiden du er borte, og nei, du kan ikke få "frivillig medlemskap" som jeg ser folk snakker om en del i slike situasjoner.

Medlemskapet mister du etter 12 måneder. Jeg har derfor alltid vært på kortere kontrakter enn det. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo si hva slags utdanning du har. Det er svært relevant for hva slags forslag du får her inne.

Er du utdannet sykepleier eller oljeingeniør så er det mange muligheter i utlandet. Og mange her har erfaring de kan dele med deg. Men har du bachelor i kunst og håndverk så er ikke de rådene så relevante.

Anonymkode: cdd8f...815

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Medlemskapet mister du etter 12 måneder. Jeg har derfor alltid vært på kortere kontrakter enn det. 

Nei, du mister det den dagen du begynner å jobbe i et land Norge har trygdeavtale med, for da blir du medlem av det landets versjon av Folketrygden istedenfor. 12 måneder gjelder opphold, ikke arbeid.

Hvis du jobber i utlandet for norsk arbeidsgiver, kan du søke om frivillig medlemskap. Om du jobber for utenlandsk arbeidsgiver, er ikke det en mulighet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beklager, jeg leste feil.

Om du blir sendt på oppdrag i utlandet for norsk arbeidsgiver og får lønn fra Norge, beholder du automatisk medlemskapet så lenge du er på midlertidig opphold (under 12 måneder), men for utenlandsk arbeidsgiver, mister du medlemskapet uansett. Om du skal være i utlandet i over 12 måneder for norsk arbeidsgiver, kan du søke om frivillig medlemskap.

https://www.nav.no/jobbe-utenfor-avtaleland

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes masse kundeservice jobber i utlandet for norske selskaper, det er mye billigere for de å lønne feks portugisisk lønn fremfor norsk.

Anonymkode: 3e3a0...9b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Beklager, jeg leste feil.

Om du blir sendt på oppdrag i utlandet for norsk arbeidsgiver og får lønn fra Norge, beholder du automatisk medlemskapet så lenge du er på midlertidig opphold (under 12 måneder), men for utenlandsk arbeidsgiver, mister du medlemskapet uansett. Om du skal være i utlandet i over 12 måneder for norsk arbeidsgiver, kan du søke om frivillig medlemskap.

https://www.nav.no/jobbe-utenfor-avtaleland

Og derfor anbefaler jeg; Secondment. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kva er det? 

Anonymkode: a6151...6fe

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Greit om man allerede har jobb i Norge, men kanskje ikke relevant for TS?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar så langt.
Linker til andre land sin versjon av finn.no tar jeg gjerne i mot!
Jeg er akkurat ferdig med en bachelorgrad i rettsvitenskap ved UiA. Karakterene er helt midt på treet, ca 3.5 i snitt. Kunnskap om det norske rettssystemet er vel ikke akkurat det som står øverst på utenlandske arbeidsgiveres ønske om kompetanse? Jeg er derfor åpen for det meste av typer jobb, men har et som et minstekrav at det er en 'ordentlig' jobb, altså en seriøs arbeidsgiver, og en forutsigbar inntekt.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2023 den 19.38):

Greit om man allerede har jobb i Norge, men kanskje ikke relevant for TS?

Eller kanskje det kan være det, så det var det jeg innledet med da jeg anbefalte dette - at den beste løsningen er å først starte i et internasjonalt konsern her i Norge, da blir alt tilrettelagt, og stillingen vil nok være mye mer spennende enn noe man får uten å bli referert inn. Om hun har mulighet. 

Jeg kjenner dessverre ikke mulighetene innenfor retningen hun har tatt. Men jeg, og flere jeg kjenner, har vært ute etter 2-3 år i Norsk arbeidsliv. Med medlem i folketrygd, norske betingelser, leilighet fikset, med mer. 

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet flere år i utlandet og mistet ikke medlemskapet i folketrygden. Sjekk ut dette: https://www.nav.no/frivillig-medlemskap

Jeg fikk først jobb i Danmark. Så var jeg en periode i Storbritannia. Jobbet 3 år i Skotland og 2 år i England (før Brexit). Nå jobber jeg i Sverige og tenker meg tilbake til Danmark om en stund. 

Anonymkode: ad5ee...a33

AnonymBruker
Skrevet

Workindenmark

Platsbanken - Sök lediga jobb - Arbetsförmedlingen (arbetsformedlingen.se)

Her er rundt 15 ulike lenker til jobber i UK How To Get A Job In The UK - A Full Guide | WorldRemit

Men for å si det sånn, om du ikke engang klarer google deg frem til de ulike sidene hvor det legges ut jobber i aktuelle land, så bør du bruke litt mer tid på å sette deg inn i det å jobbe i utlandet.
Husk at det ikke alltid er like lett med bosted i utlandet, ordne med id-kort, bankkontoer, strøm/nett, og alt slikt. Dette er ting du selv må finne ut av, til de aktuelle landene du ønsker jobbe i. Det inkluderer også å finne ut hvilke land du vil jobbe i, og hvorvidt de krever ekstra dokumentasjon utenom EØS-borgerskap, og hvor lenge du kan jobbe der. 

Anonymkode: 51bc5...381

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet flere år i utlandet og mistet medlemskapet mitt i folketrygden. Det var helt greit, for jeg hadde så klart en god helseforsikring i landet jeg bodde i! Dumt å ha dobbelt opp med helseforsikring!

Jeg anbefaler https://www.monster.com for internasjonal jobbsøking. Ellers finnes også greatplacetowork i en haug med forskjellige land, og det er jo gjerne bedrifter som er interesserte i å rekruttere som investerer i noe sånt, så det kan være en god plass for å finne potensielle arbeidsgivere. Jeg anbefaler også å gå for et Schengen-land, det er veldig mye større sannsynlighet for å bli vurdert som kandidat om du allerede har arbeidstillatelse! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Workindenmark

Platsbanken - Sök lediga jobb - Arbetsförmedlingen (arbetsformedlingen.se)

Her er rundt 15 ulike lenker til jobber i UK How To Get A Job In The UK - A Full Guide | WorldRemit

Men for å si det sånn, om du ikke engang klarer google deg frem til de ulike sidene hvor det legges ut jobber i aktuelle land, så bør du bruke litt mer tid på å sette deg inn i det å jobbe i utlandet.
Husk at det ikke alltid er like lett med bosted i utlandet, ordne med id-kort, bankkontoer, strøm/nett, og alt slikt. Dette er ting du selv må finne ut av, til de aktuelle landene du ønsker jobbe i. Det inkluderer også å finne ut hvilke land du vil jobbe i, og hvorvidt de krever ekstra dokumentasjon utenom EØS-borgerskap, og hvor lenge du kan jobbe der. 

Anonymkode: 51bc5...381

Tusen takk for linkene!
Det er notert - frykten er stor for å gå via scam sider eller lignende, så setter pris på at folk med erfaring videreformidler.
Og jeg fant jo frem til sidene. Opplever det ikke som noe nederlag å spørre om hjelp 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...