Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn med min samboer. De er hhv 2 år, og 2 mnd. Jeg er mye alene med de da samboer jobber mye. Samboer står opp tidlig med eldste (gjerne rundt 06.30-07.00). Yngste er mye våken på natt, så jeg er mye våken på natt. Pleier ikke å sove på dagen da det er helg for å være sammen med eldste mest mulig, eller i ferier. De siste nettene har vært ekstremt lite søvn, og spurte samboer om jeg kunne sove 30-60 min. Får da som regel svar  som « det er ikke ønskelig, men kan ikke nekte deg» dette syns jeg er sårt- jeg trenger søvn. Og når han sier sånn virker jeg så ego. I tillegg om han må ta begge barna setter han de foran TV-en, alltid. Er jeg urimelig at jeg syns det er sårt han sier sånt? Og urimelig at han gjør minimal innsats når han setter de foran TV-en…å

Anonymkode: 5f6ee...456

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo bare sove når du kan...ala helt og ferie...om dette er eneste mulighet du har og sove mange timer..gjør det 

Så må du snakke med mannen din ang de morgenen du kan sove lenger..som i helger etc.

Og om dere har ferie nå og ikke skal bor .gå og legg deg...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi, det var teit sagt av ham! Hadde samboeren min hatt den holdningen hadde jeg blitt veldig frustrert og lei meg! Kanskje dere skal gå til en parterapeut som kan fortelle ham at du har rett og han feil?🙈 For om du tar støyten hver natt, så må du kunne få ta en lur en gang i blandt. Du ba ikke om mye heller! 

To andre forslag: 

1: Si til ham at da må dere heller fordele oppgavene 50%, sånn at dere feks annenhver uke tar natt og morgen? Da får han kjenne på det selv, eller du får evt. en pause fra «nattevaktene»

2: Dere får betale en barnevakt, feks en nabo/ungdom som dere kjenner godt, og få avlastning en time eller to når du er desperat etter en pause. Så får du og samboer dele på utgiften (selv om jeg syns du gjør en større innsats ved å ta nettene, så det er ikke helt rettferdig)

Anonymkode: 76fb2...892

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Off, stakkars deg! Herregud for noen udugelige mannfolk jeg leser om her inne. Flaut! 

Du får betalt permisjon for fem åtte timers dager. Når arbeidsdagen er over, er dere like mye ansvarlige for barn og hjem. Du er ikke i permisjon for å jobbe syv dager i uka og 24 timer i døgnet. Da kunne du like godt vært alenemor. Helt sinnsykt at noen tenker dette er greit.

Anonymkode: 51859...e39

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Du kan ikke forholde deg til noe så latterlig. Alle må sove innimellom. Bare si «Det ble ikke mye søvn i natt fordi jeg måtte ta babyen, så nå går jeg og tar igjen en time med søvn». Og så bare går du og gjør det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For en teit fyr… dere skal liksom støtte hverandre, mens han går å gir deg dårlig samvittighet fordi du trenger å hvile litt. Du kunne like gjerne vært alenemor, for da hadde du sluppet det dråget av en mann. 

Anonymkode: 052c0...a6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har dere snakket skikkelig sammen?

Å kun spørre om å sove i 30 minutter er temmelig tynt, særlig til en som mulig ikke har innsyn i hvordan din natt har vært, og som selv har vært oppe siden kl 6. 

Og å sette eldste foran TVen i 30 min må være ok med to utslitte foreldre.

Så kan du sove sammen med den på 2mnd. 

Anonymkode: 08988...4b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg har to barn med min samboer. De er hhv 2 år, og 2 mnd. Jeg er mye alene med de da samboer jobber mye. Samboer står opp tidlig med eldste (gjerne rundt 06.30-07.00). Yngste er mye våken på natt, så jeg er mye våken på natt. Pleier ikke å sove på dagen da det er helg for å være sammen med eldste mest mulig, eller i ferier. De siste nettene har vært ekstremt lite søvn, og spurte samboer om jeg kunne sove 30-60 min. Får da som regel svar  som « det er ikke ønskelig, men kan ikke nekte deg» dette syns jeg er sårt- jeg trenger søvn. Og når han sier sånn virker jeg så ego. I tillegg om han må ta begge barna setter han de foran TV-en, alltid. Er jeg urimelig at jeg syns det er sårt han sier sånt? Og urimelig at han gjør minimal innsats når han setter de foran TV-en…å

Anonymkode: 5f6ee...456

Dere må snakke om hverdagen, ts. Det er ikke sånn at en partner i et forhold med barn kan velge «jobbe mye» uten at begge parter enes om dette. Slik hen ikke kan ta på seg (eller fortsette med) turnusarbeid, kveldsarbeid, nattarbeid etc. 

Dersom en har valgt å ta på seg ansvar for barn så går barna foran ens eget ønske om yrke. Da må en, dersom det kniper, bytte jobb. Ikke sette barna nederst. 

Sånn her og nå er jo et åpenbart enkelt tiltak at far står opp med baby 50% av nettene. Babyer kan bysses av menn så vel som damer, og tar flaske helt fint. Den som ikke tar baby den natten legger seg et sted hen får sove uavbrutt. Gidder ikke far, per nå, å bysse baby i søvn, og vekker deg og påstår han «ikke får til»? Da foreslår jeg at du tar med eldste og overnatter en natt med bestemor. Så har han lært seg det neste morgen.

Anonymkode: 40e2c...f4f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde samboeren min sagt «det er ikke ønskelig» når jeg ber om hjelp og har et ekstremt behov for søvn, hadde han fått høre. Hva er grunnen til at det ikke er ønskelig? Det er sikkert ikke ønskelig for deg at han er så mye borte heller?

Anonymkode: f4c7a...f26

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud for en fyr som ikke unner deg dette. Min mann jobber vanlige dager, men er ute av huset fra ca 8 til 1730 pga reisevei til og fra en 8 timers arbeidsdag. Når han kommer hjem så tar han babyen med en gang, det har skjedd mer enn én gang at jeg har gått på soverommet for en 40 minutters hvil hvis jeg har sovet dårlig om natta. 

Anonymkode: 7ef9e...a31

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde samboeren min sagt «det er ikke ønskelig» når jeg ber om hjelp og har et ekstremt behov for søvn, hadde han fått høre. Hva er grunnen til at det ikke er ønskelig? Det er sikkert ikke ønskelig for deg at han er så mye borte heller?

Ja, tåpelig utsagn. Det er ikke akkurat ønskelig om mor blir helt utkjørt og deprimert av søvnmangel heller.

Anonymkode: 6e545...da0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, tåpelig utsagn. Det er ikke akkurat ønskelig om mor blir helt utkjørt og deprimert av søvnmangel heller.

Anonymkode: 6e545...da0

Nettopp. Et godt team samarbeider om å avlaste hverandre slik at begge har det godt. 

• Hjerte 1
Skrevet

Tror dere gjerne kan skrive opp hvor mye søvn dere har. Og hva du, i ditt tilfelle trenger. Som viser at du har for lite søvn.

Er mye bedre å la den andre part forstå hvordan situasjonen oppleves fra din side. Kanskje han da ikke må spørres, men blir helt enig med det at du trenger søvn. 

Kan være at han ser alt fra sitr ståsted, så forklar hvordan du har det. Og hvor vanskelig det er med underskudd på søvn.

AnonymBruker
Skrevet
Friluftsmann70 skrev (46 minutter siden):

Tror dere gjerne kan skrive opp hvor mye søvn dere har. Og hva du, i ditt tilfelle trenger. Som viser at du har for lite søvn.

Er mye bedre å la den andre part forstå hvordan situasjonen oppleves fra din side. Kanskje han da ikke må spørres, men blir helt enig med det at du trenger søvn. 

Kan være at han ser alt fra sitr ståsted, så forklar hvordan du har det. Og hvor vanskelig det er med underskudd på søvn.

Altså, helt ærlig, on jeg måtte føre dagbok for hvor lite jeg faktisk sov i babyperioden, hadde jeg skilt meg. En normal oppegående mann forstår det uten dokumentasjon og bevisføring, og trenger ikke overbevisning om at det kan hende man trenger ekstra søvn i perioder. At en partner ikke stiller opp når man ber og spør om hjelp, er faktisk bare hårreisende. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså, helt ærlig, on jeg måtte føre dagbok for hvor lite jeg faktisk sov i babyperioden, hadde jeg skilt meg. En normal oppegående mann forstår det uten dokumentasjon og bevisføring, og trenger ikke overbevisning om at det kan hende man trenger ekstra søvn i perioder. At en partner ikke stiller opp når man ber og spør om hjelp, er faktisk bare hårreisende. 

Veldig enig, men hva skal man gjøre med en mann som ikke ser det? 

Prøve å la han forstå eller skille seg?

AnonymBruker
Skrevet
Friluftsmann70 skrev (1 minutt siden):

Veldig enig, men hva skal man gjøre med en mann som ikke ser det? 

Prøve å la han forstå eller skille seg?

Tja det er jo opp til ts. Det spørs om dette er eneste gangen han viser ingen forståelse, eller om det skjer gang på gang. Jeg vet med meg selv at jeg ville heller vært alene enn med en person jeg må jobbe med for banale ting.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...