AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #1 Skrevet 17. juli 2023 Er stiv i nakke og skuldre, og har litt vondt nå og da. Har litt psykiske utfordringer som jeg egentlig alltid har hatt. Prøver å tøye nakken, men det har ikke hjulpet. Har trent litt også, men er redd for at det skal bli enda stivere, eller for at jeg skal få skader siden jeg er så anspent. For noen uker siden begynte jeg å få vondt på utside skulder og overarm når jeg løftet armene ut til siden. Nå har det spredt seg nedover armene, og jeg føler hver dag, men ikke hele tiden, en slags verkefølelse i armene. Har fått øvelser fra fysio som ikke har hjulpet noe. Hva bør jeg gjøre, og hvem bør jeg dra til? Har vært hos lege og fått voltaren, det hjalp ikke. Er nok ikke fullt så mye som betennelse, men det plager meg, har blitt litt verre, og jeg er så redd det skal bli kronisk. Anonymkode: 63644...d02 1
Gjest polkaolga Skrevet 17. juli 2023 #2 Skrevet 17. juli 2023 Så bra du sjekkar med lege og fysio, fortsett med det om det ikkje kjem seg, evt bytt lege/fysio om du føler du ikkje blir høyrt:) fastlegen drøyer ofte med utredning om det er mest sannsynleg noko som kan gå over med tid, men gå til lege igjen om det ikkje gir seg, i alle fall om du får fleire symptom, nummenhet, etc. for mykje stillesitting og statisk arbeide er vel det verste trur eg, om det "berre" er vanleg stivhet. Tur i skog og mark, og varierte bevegelsar/stillingar (også når man sitter/går) og enkle tøyeøvelsar inn i mellom trur eg er bra:)
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #3 Skrevet 18. juli 2023 Jeg har fått god hjelp av fysio og naprapat for akkurat dette. Dyp massasje (au) og opptrening er veldig viktig her. Jeg fikk styrkeøvelser for å trene opp rygg, skuldre, bryst, forsiktig. Finn en annen behandler og fortsett. Sørg også for at du har en madrass/hodepute som gjør at du ligger riktig og får god støtte, sånt påvirker også. Anonymkode: 8998c...091 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #4 Skrevet 18. juli 2023 Du skal tilbake til legen på nytt når det legen har forskrevet ikke virker eller du blir verre. Anonymkode: 770f9...25b 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #5 Skrevet 18. juli 2023 Trening og øvelsene du har fått av fysioterapeuten kan ta lang tid før det hjelper forresten. Jeg måtte trene i ett år før jeg ble bra i ryggen. Anonymkode: 770f9...25b
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #6 Skrevet 18. juli 2023 Hvor lenge trente du før du ga opp? Hvor lenge og ofte har du gjort øvelse fra fysio? Anonymkode: 4c45c...3ff
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #7 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Trening og øvelsene du har fått av fysioterapeuten kan ta lang tid før det hjelper forresten. Jeg måtte trene i ett år før jeg ble bra i ryggen. Anonymkode: 770f9...25b Sier du det? Jeg har nesten prolaps I nakken og driver å trener på øvelsene til fysioterapeuten. Jeg har nå holdt på nesten i 4 uker, og jeg syns det går litt opp og ned. Hadde tenkt å begynne å jobbe igjen til uka, da har jeg vært sykemeldt i 4 uker. Trodde kanskje det ville være bra igjen da, men jeg syns egentlig at det går litt opp og ned. Noen ganger trenger jeg ikke smertestillende, men så må jeg ha det igjen. Trodde det skulle gå fortere over. Fysioterapeuten begynte å si at jeg skulle begynne å trappe ned smertestillende 3 dager etter at jeg hadde begynt med øvelsene. Det var også 3 dager siden jeg hadde begynt på de sterke smertestillende. Anonymkode: 24157...980
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #8 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sier du det? Jeg har nesten prolaps I nakken og driver å trener på øvelsene til fysioterapeuten. Jeg har nå holdt på nesten i 4 uker, og jeg syns det går litt opp og ned. Hadde tenkt å begynne å jobbe igjen til uka, da har jeg vært sykemeldt i 4 uker. Trodde kanskje det ville være bra igjen da, men jeg syns egentlig at det går litt opp og ned. Noen ganger trenger jeg ikke smertestillende, men så må jeg ha det igjen. Trodde det skulle gå fortere over. Fysioterapeuten begynte å si at jeg skulle begynne å trappe ned smertestillende 3 dager etter at jeg hadde begynt med øvelsene. Det var også 3 dager siden jeg hadde begynt på de sterke smertestillende. Anonymkode: 24157...980 Tja, folk er forskjellige. Jeg skrev jo kan, mener ikke at jeg er noen fasit for alle her i verden. Om man blir verre bør man uansett tilbake til legen, da. Anonymkode: 770f9...25b
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #9 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tja, folk er forskjellige. Jeg skrev jo kan, mener ikke at jeg er noen fasit for alle her i verden. Om man blir verre bør man uansett tilbake til legen, da. Anonymkode: 770f9...25b Nei, men hvis det tok et år for deg å bli bra, så er jo 4 uker litt kort da. Jeg jobber I helsevesenet, og har mye tunge løft, så det er kanskje ikke så bra å gå tilbake i jobb så fort, hvis det kan ta så lang tid. Jeg har heldigvis bare en uke i jobb, så går jeg ut i 4 ukers ferie, så jeg tenkte jeg skulle bruke de ukene på øvelser og mye turgåing. Håper det skal gå over til da. Anonymkode: 24157...980 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #10 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvor lenge trente du før du ga opp? Hvor lenge og ofte har du gjort øvelse fra fysio? Anonymkode: 4c45c...3ff Det er ca 2 mnd siden jeg fikk øvelsene fra fysio, og jeg har gjort de jevnlig. Utenom litt over en uke da jeg var på ferie og det ikke passet. På en øvelse føler jeg det stikker i ene skuldra. Og det har begynt å verke på yttersiden av overarmen mens jeg er i ro og. Akkurat som om jeg er så sliten i skuldra og nedover overarmen. Denne verkinga har kommet de siste par ukene, altså etter jeg startet med øvelsene. Anonymkode: 63644...d02
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #11 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ca 2 mnd siden jeg fikk øvelsene fra fysio, og jeg har gjort de jevnlig. Utenom litt over en uke da jeg var på ferie og det ikke passet. På en øvelse føler jeg det stikker i ene skuldra. Og det har begynt å verke på yttersiden av overarmen mens jeg er i ro og. Akkurat som om jeg er så sliten i skuldra og nedover overarmen. Denne verkinga har kommet de siste par ukene, altså etter jeg startet med øvelsene. Anonymkode: 63644...d02 Det høres ut som du også har noe nesten prolaps. Jeg hadde en veldig sliten følelse I nakken, har det litt ennå, selv om jeg også har begynt med øvelser fra fysioterapeut. Jeg har kinklignende følelse I nakken og litt press utover i armene. Da jeg var på det verste føltes det som en verking øverst i ryggen. Det verket når jeg var i ro også. Jeg har gjort øvelser i nesten 4 uker, men jeg syns også dette tar tid. Noen dager føles det bedre, og jeg trenger ikke smertestillende, men så blir det vondt igjen, og jeg må ta smertestillende. Jeg har det verst om natten, så må alltid ta smertestillende for å få sove. Tror det tar tid. Anonymkode: 24157...980
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #12 Skrevet 18. juli 2023 Eg har 2 prolapsar i nakken og slit enormt med smerter i nakke, skuldre og nedover armane og har store problemer med å sove. Det einaste som er smertestillande for meg er å gjere denne youtube-snutt for nakken. God bedring ❤️ https://www.youtube.com/watch?v=DqUyMaKuHKA&t=1090s Anonymkode: 5af1e...0ab 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #13 Skrevet 18. juli 2023 Jeg har ikke så vondt at jeg må ta smertestillende. Det startet med at jeg plutselig en dag hadde vondt i skuldrene/nedfor skuldrene når jeg løftet armene ut til siden (merket det da jeg gjorde solhilsen i yoga.) Men nå i det siste har det altså gått litt nedover armene. Mest i høyre arm som jeg bruker mest. Merker en liten verking ofte hvis jeg f.eks skal pusse tenner, bruke pc, skrive osv. Er ikke kjempevondt, men det er jo ikke helt som det skal heller. Anonymkode: 63644...d02
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #14 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det er ca 2 mnd siden jeg fikk øvelsene fra fysio, og jeg har gjort de jevnlig. Utenom litt over en uke da jeg var på ferie og det ikke passet. På en øvelse føler jeg det stikker i ene skuldra. Og det har begynt å verke på yttersiden av overarmen mens jeg er i ro og. Akkurat som om jeg er så sliten i skuldra og nedover overarmen. Denne verkinga har kommet de siste par ukene, altså etter jeg startet med øvelsene. Anonymkode: 63644...d02 Det er ikke uvanlig at det verker når du trener opp muskulaturen når den er betent og svak. Du må parallellt med opptreningen få behandling også, slik at du får løsnet opp i muskulaturen. Anonymkode: 8998c...091
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #15 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er ikke uvanlig at det verker når du trener opp muskulaturen når den er betent og svak. Du må parallellt med opptreningen få behandling også, slik at du får løsnet opp i muskulaturen. Anonymkode: 8998c...091 Fysioterapeuten sa ingenting om behandling. Mener du massasje? Skulle nok vært til nie massasje jevnlig for å løse opp i muskultaur. Er stiv og anspent overalt, og massasje er nesten uutholdelig siden det er så vondt når de masserer. Anonymkode: 63644...d02
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #16 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Fysioterapeuten sa ingenting om behandling. Mener du massasje? Skulle nok vært til nie massasje jevnlig for å løse opp i muskultaur. Er stiv og anspent overalt, og massasje er nesten uutholdelig siden det er så vondt når de masserer. Anonymkode: 63644...d02 Har du prøvd akupunktør? Det har hjelpt meg mykje med smertene. Anonymkode: 5af1e...0ab
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #17 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har du prøvd akupunktør? Det har hjelpt meg mykje med smertene. Anonymkode: 5af1e...0ab Nei, har ikke prøvd det. Vet ikke hva som er galt heller. Det må jo komme av en grunn. Anonymkode: 63644...d02 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #18 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Fysioterapeuten sa ingenting om behandling. Mener du massasje? Skulle nok vært til nie massasje jevnlig for å løse opp i muskultaur. Er stiv og anspent overalt, og massasje er nesten uutholdelig siden det er så vondt når de masserer. Anonymkode: 63644...d02 For en merkelig fysioterapeut. Ja, en fysioterapeut gir dyptgående massasje på problemområdene. Jeg vet det gjør vondt, men det er nødvendig. Jeg anbefaler at du heller prøver en annen fysio, eller prøver naprapat. Slike smerter kommer av langvarig feilbelastning/spenninger, og svakheter i muskulatur. Det må trenes opp, og det tar tid. Anonymkode: 8998c...091
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #19 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): For en merkelig fysioterapeut. Ja, en fysioterapeut gir dyptgående massasje på problemområdene. Jeg vet det gjør vondt, men det er nødvendig. Jeg anbefaler at du heller prøver en annen fysio, eller prøver naprapat. Slike smerter kommer av langvarig feilbelastning/spenninger, og svakheter i muskulatur. Det må trenes opp, og det tar tid. Anonymkode: 8998c...091 Gir klassisk massasje eller triggerpunktmassasje samme virkning? Har gått til en annen fysioterapeut og for plager ett annet sted. Var ikke snakk om noe massasje da heller. Anonymkode: 63644...d02
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #20 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, har ikke prøvd det. Vet ikke hva som er galt heller. Det må jo komme av en grunn. Anonymkode: 63644...d02 Eg gjekk til ein naturterapeut. Dei set også nåler. I tillegg gav ho meg ein slags øyreakupunktør og viste meg kva punkter eg sjølv kan trykka på for å stoppa smertene. Ekstremt effektivt og det beste eg har gjort for helsa mi! Anonymkode: 5af1e...0ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå