Gå til innhold

Hva kan ikke kjøpes for penger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke blir lykkelig av penger, så bruker du dem feil.

Finnes det noe man ikke kan kjøpe for penger?

Anonymkode: 8b049...8f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kjærlighet, tilfredshet, god mental helse og indre velvære og trygghet, ekte vennskap, god personlighet, positiv livsinnstilling, evnen til å glede seg over småting og livet generelt, og å bli frikjøpt fra å rammes av problemer med helse generelt. Man kan heller ikke kjøpe seg ny oppvekst og fri fra eventuelle traumer. Ny familie. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Tid.

Helse.

Verdier.

Kunnskap. 
(Du kan bruke masse penger på å gå på den beste skolen i verden, men det er deg selv som må lære kunnskapen). 

• Liker 1
Skrevet

Det er da litt subjektivt?

Jeg bruker ikke halvparten av lønna mi engang. Det eneste jeg bruker penger på er Pepsi Max og noen få klær 1 gang i året, oftest treningsklær. Også betaler jeg regninger og mat seff. Er god for noen millioner allerede i en alder av 35 som jeg har nada interesse for å bruke, blir sikkert å gi vekk pengene mine til veldedighet når jeg pensjonerer meg. Jeg tjener ca. en halv mill i året før skatt.

Hva er det jeg skal bruke penger på liksom?

AnonymBruker
Skrevet
Peanut skrev (Akkurat nå):

Tid.

Helse.

Verdier.

Kunnskap. 
(Du kan bruke masse penger på å gå på den beste skolen i verden, men det er deg selv som må lære kunnskapen). 

Jeg er ikke helt sikker på det. 

Tid; Har du penger, kan du ta deg tid. Da jeg var ung og hadde små barn og var slave av å få lønna på konto hver måned, så hadde jeg dårlig tid og var stressa. Nå har jeg mulighet til å ha god tid. Det er faktisk ofte et spørsmål om penger. 

Helse; Jeg hadde karpal tunnel syndrom, og det var 1, 5 års ventetid for å operere i det offentlig! I det private fikk jeg operert dem i løpet av 14 dager. Likeledes kan du faktisk igjen ta deg tid til, og få ro til å bli bedre jo bedre økonomien din er. 

Verdier er gratis. Men samtidig er det lettere å leve ut dine verdier, og sitte på en moralsk høyborg hvis du har tid, helse og penger til gjøre det. Eksempelvis hvis dine verdier er tålmodig oppdragelse, være i naturen, lære ungene dine å nyte bøker. Å leve etter verdiene sine er ganske mye enklere hvis du igjen har tid og penger. 

Anonymkode: bf0b3...fb1

• Liker 1
Skrevet

Et interessant tema! Penger har stort fokus både på system- og individ nivå, og dette er ikke uten grunn.

Et kjent ordtak er at penger ikke kan kjøpe lykke - og selv om jeg til en viss grad er enig i det så vil jeg også påstå at de som står inne for dette ordtaket sjeldent/aldri har hatt lite penger. Og da mener jeg LITE penger. Det er stor forskjell på å klare seg med lite og faktisk ikke ha nok til løpende utgifter. Men da igjen kan man diskutere hvor nødvendige de løpende utgiftene er for det handler i stor grad om prioriteringer. 

Isolert sett så er det veldig mye som ikke kan kjøpes for penger. Men i det store og hele så tror jeg at penger er en del av det store bilde, som alt annet. Som en overnevnte her sier, så er det nok mye av det vi tenker er gratis som likevel fordrer penger i liten eller større grad. Det vil sjeldent/aldri være enkeltårsaker til personlig lykke.

Men jeg følger spent med i denne tråden :) 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Tid; Har du penger, kan du ta deg tid. Da jeg var ung og hadde små barn og var slave av å få lønna på konto hver måned, så hadde jeg dårlig tid og var stressa. Nå har jeg mulighet til å ha god tid. Det er faktisk ofte et spørsmål om penger. 

Helse; Jeg hadde karpal tunnel syndrom, og det var 1, 5 års ventetid for å operere i det offentlig! I det private fikk jeg operert dem i løpet av 14 dager. Likeledes kan du faktisk igjen ta deg tid til, og få ro til å bli bedre jo bedre økonomien din er. 

Verdier er gratis. Men samtidig er det lettere å leve ut dine verdier, og sitte på en moralsk høyborg hvis du har tid, helse og penger til gjøre det. Eksempelvis hvis dine verdier er tålmodig oppdragelse, være i naturen, lære ungene dine å nyte bøker. Å leve etter verdiene sine er ganske mye enklere hvis du igjen har tid og penger. 

Vel, tid er en fast vare som vi ikke kan legge til lenger, uavhengig av hvor mye penger vi har. Så det eneste vi kan gjøre er å få mest mulig ut av tiden. Dessverre bruker noen mennesker mesteparten av tiden sin på å jobbe for å tjene penger og deretter ikke ha nok tid til å nyte tingene de har jobbet hardt for å oppnå. Derfor er det viktig å balansere det å bruke tid på å jobbe og gjøre aktiviteter som vi elsker og som gjør oss glade. Dessuten vet vi ikke når tiden vår er ute i denne verden, så det er bedre å nyte så mye vi kan mens vi fortsatt er her.

Å ha en betydelig formue gir oss bedre muligheter til å ta vare på helsen vår, som å ha råd til medisiner og å ha tilgang til sykehus som yter god service. Men selv med de siste medisinske fremskritt og medisiner, er de ikke nok til å helbrede noen sykdommer som kan lamme oss og ta livet av oss. Derfor, hvis man ønsker å oppnå god helse og leve et lengre liv, må man bruke tid på å trene for å ta vare på den fysiske helsen og ha en positiv holdning og riktig tankesett for psykisk helse. En innsats er nødvendig for å opprettholde en sunn kropp og sinn. Penger kan ikke kjøpe helse i denne forstand.

Vil du bli en som har god karakter og personlighet? Så øv deg på hvordan du blir det hvis du ikke allerede er det. Men dessverre kan ikke penger kjøpe verdier, som integritet, lojalitet og pålitelighet. Å være en person med god samvittighet og ha god moral er noe man bare kan oppnå ved å anstrenge seg for å vise en slik karakter. Å kaste penger på en person som mangler god moral vil ikke plutselig forandre den personen til en oppriktig og god borger.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Peanut skrev (20 minutter siden):

Vel, tid er en fast vare som vi ikke kan legge til lenger, uavhengig av hvor mye penger vi har. Så det eneste vi kan gjøre er å få mest mulig ut av tiden. Dessverre bruker noen mennesker mesteparten av tiden sin på å jobbe for å tjene penger og deretter ikke ha nok tid til å nyte tingene de har jobbet hardt for å oppnå. Derfor er det viktig å balansere det å bruke tid på å jobbe og gjøre aktiviteter som vi elsker og som gjør oss glade. Dessuten vet vi ikke når tiden vår er ute i denne verden, så det er bedre å nyte så mye vi kan mens vi fortsatt er her.

Å ha en betydelig formue gir oss bedre muligheter til å ta vare på helsen vår, som å ha råd til medisiner og å ha tilgang til sykehus som yter god service. Men selv med de siste medisinske fremskritt og medisiner, er de ikke nok til å helbrede noen sykdommer som kan lamme oss og ta livet av oss. Derfor, hvis man ønsker å oppnå god helse og leve et lengre liv, må man bruke tid på å trene for å ta vare på den fysiske helsen og ha en positiv holdning og riktig tankesett for psykisk helse. En innsats er nødvendig for å opprettholde en sunn kropp og sinn. Penger kan ikke kjøpe helse i denne forstand.

Vil du bli en som har god karakter og personlighet? Så øv deg på hvordan du blir det hvis du ikke allerede er det. Men dessverre kan ikke penger kjøpe verdier, som integritet, lojalitet og pålitelighet. Å være en person med god samvittighet og ha god moral er noe man bare kan oppnå ved å anstrenge seg for å vise en slik karakter. Å kaste penger på en person som mangler god moral vil ikke plutselig forandre den personen til en oppriktig og god borger.

Jeg skjønner og er egentlig enig i det du sier. Men tenker også at dette tankesettet kan i større grad vokse frem og blomstre når man har nok penger. I hvor stor grad er vår personlighet, pålitelighet, moral, lojalitet og integritet påvirket av økonomi, uten av vi nødvendigvis reflekterer så mye over det? Selv om det å ikke ha god moral nødvendigvis være en konsekvens av ens økonomi, så vil jeg  påstå at det i mye større grad farger oss enn vi tror. 

Du sier at tiden er fast vare og det har du rett i. Men det endrer ikke at hva man faktisk kan velge å bruke tiden på vil i stor grad være preget av økonomi. Samspillet i et samfunn er preget av utallige faktorer, penger er etter min mening en stor del av dette, selv om vi ikke nødvendigvis tenker på det.

Alle vil ikke evne å ta alle de riktige valgene, enten det dreier seg om påvirkning på ens økonomiske situasjon eller ens personlige helse (både fysisk og psykisk). Arv er en stor del av vår karakter på lik linje med miljø. Man kan ikke diskutere det ene uten det andre. 

Jeg tror at samme hvordan vi vrir og vrenger på det så vil man kunne knytte penger og økonomi til alt livet dreier seg om. Ikke som en avgjørende faktor men som en bidragende faktor, som med alt annet. 

Endret av Nekinn@
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du ikke blir lykkelig av penger, så bruker du dem feil.

Finnes det noe man ikke kan kjøpe for penger?

Anonymkode: 8b049...8f2

Det viktigste i livet kan ikke kjøpes for penger. Vennskap, kjærlighet, god helse . Penger hjelper meg ikke med de tingene. Jeg vil ikke ha venner som er kjøpt og betalt, jeg vil ha de som er ekte. Jeg vil ikke ha kjøpt kjærlighet og luksus, jeg vil ha en som forstår og aksepterer meg betingelsesløst. Og jeg vil ha god helse for meg og mine. Penger kan heller ikke kjøpe tilbake de jeg har mistet, så hva kan da penger gjøre for meg? 

Anonymkode: e2199...759

AnonymBruker
Skrevet

Fullstendig frisk fra kronisk sykdom.

Anonymkode: 56d14...004

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De som sier at penger ikke gir lykke og happiness, er de som har penger.

For mer penger for oss ville gitt mindre bekymringer, vi kunne ha hatt mer glede i hverdagen. Vi kunne ha gjort mer som andre tar for gitt

Og kanskje kunne jeg blitt bedre av min kroniske sykdom, hvis jeg hadde hatt penger til å prøve ut ulike behandlinger.

Anonymkode: 42a14...358

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Får man terminal kreft så hjelper det ikke hvor mye penger man har

Anonymkode: 6170c...46b

Skrevet

Tid. Har du penger kan du la være å jobbe. Det gir deg muligheten til å bruke døgnets 24 timer på det du vil, men det gir deg jo ikke 25 timer i døgnet likevel. 

Familie. Man kan ikke kjøpe seg søsken eller nye foreldre. Du kan sikkert betale noen for å leke familie, men de blir aldri familie.

Og penger kan heller ikke få bortgåtte familiemedlemmer tilbake.

Ekte venner. Joda, man får fort "venner" og en stor omgangskrets hvis man er rik og raus. Men hvor dypt stikker egentlig vennskapet?

Helse. Man kan til en viss grad kjøpe behandlinger, ja, men det er slett ikke alle sykdommer/tilstander som kan behandles. 

Gjest Lurven
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De som sier at penger ikke gir lykke og happiness, er de som har penger.

For mer penger for oss ville gitt mindre bekymringer, vi kunne ha hatt mer glede i hverdagen. Vi kunne ha gjort mer som andre tar for gitt

Og kanskje kunne jeg blitt bedre av min kroniske sykdom, hvis jeg hadde hatt penger til å prøve ut ulike behandlinger.

Anonymkode: 42a14...358

Mye penger er bra opp til et visst nivå

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du hadde en sykdom som var relativt enkel å behandle. Kom tilbake når du har en kronisk sykdom man ikke bare kan opereres eller medisineres bort, så kan vi snakke da.

En god barndom, dårlige erfaringer, ekte følelser, fravær av  sorg og tap - det er mye som ikke kan kjøpes. Veldig mye blir enklere å leve med når man har penger og ressurser, men det kan ikke fikse alt.

Skrevet

Kjærlighet, vennskap, minner, tid, helse og lykke.

AnonymBruker
Skrevet

Større pikk

Anonymkode: 30c84...9e5

• Liker 1
Gjest HegeMarie
Skrevet

Um pengar

Av Arne Garborg

Pengar hev ikkje noko verd i seg sjølv. Du kann ikkje eta dei, ikkje drikka deim, ikkje klæda deg med deim.

Du kunde hava lumma full av pengar, og svelta, tyrsta, frjosa i hel - um der ikkje var mat og drikka og klæde aa faa.

Pengar er langt ifraa det største gode, ikkje det næst største heller. Men dei er eit stort gode for den som brukar deim vitugt.

For pengar kann ein faa alt, heiter det.
- Nei, ein kann ikkje det. Ein kann kjøpa seg
mat, men ikkje mathug,
dropar, men ikkje helsa,
mjuke senger, men ikkje svevn,
lærdom, men ikkje vit,
stas, men ikkje venleik,
glans, men ikkje hygge,
moro, men ikkje gleda,
kameratar, men ikkje venskap,
tenarar, men ikkje truskap,
graae haar, men ikkje æra,
rolege dagar, men ikkje fred.

Skalet av alle ting kann ein faa for pengar. Men ikkje kjernen; den er ikkje for pengar fal.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke kjøpe deg til å bli god til noe, eller talent.

Anonymkode: c8a54...9e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...