Gå til innhold

Pappa på sykehuset.. høyt blodtrykk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er på ferie og Pappa dro til legen her nede pga mamma tvang han, han har i lang tid (så lenge jeg kan huske) vært en bamse (litt overvektig/rund mage). Legen sa han hadde blodtrykk på 177 hvor (120) er det normale.. leser på nettet at dette kan føre til slag & hjerteinfarkt.. blir litt nervøs for hva som skjer mens hjertet pumper så fort, og om han må sove over på sykehuset. Vet at han får best hjelp der, men klarer ikke slutte å tenke på hva som kan skje..

Anonymkode: 6e021...525

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går nok fint! De gir ham blodtrykksenkende medisin. Hjertet slår ikke fortere pgs høyt blodtrykk.

Anonymkode: f6fda...336

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi er på ferie og Pappa dro til legen her nede pga mamma tvang han, han har i lang tid (så lenge jeg kan huske) vært en bamse (litt overvektig/rund mage). Legen sa han hadde blodtrykk på 177 hvor (120) er det normale.. leser på nettet at dette kan føre til slag & hjerteinfarkt.. blir litt nervøs for hva som skjer mens hjertet pumper så fort, og om han må sove over på sykehuset. Vet at han får best hjelp der, men klarer ikke slutte å tenke på hva som kan skje..

Det som bør skje nå framover, er at din pappa endrer livsstilen sin hvis han vil bli eldre. Du sier han er litt rund/overvektig, og det er ikke bra for blodtrykket. 

Så kan man bidra til å avverge slag og infarkt i framtiden. Bevegelse, sunnere kosthold, kutt eventuelt røyk og alkohol. 

Han får god hjelp på sykehuset og etterpå kan han hjelpe seg selv.

Håper han tar tak i dette etterpå, både for deres og sin egen skyld  ❤️ 

Anonymkode: 2eacf...247

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Veldig rart av legen å si at 120 er normalen. Det er normalt for 20-30 åringer, men selv de kan være nede i 100 og opp mot 130. BT blir ofte høyere i godt voksen alder, spesielt hos overvektige.  Han vil nok få noen blodtrykkssenkende medisiner også hjelper det seg :)

Tillegg: det betyr ikke at hjertet pumper fort.  Det er det pulsen som forteller noe om.  

Endret av Fame
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høyt blodtrykk er ikke en sykdom og er svært vanlig!! Høyt blodtrykk over lang tid kan gjøre skade på hjertet så det er bra at de har oppdaget det nå så han kan få medisin. Hvis det kun er høyt blodtrykk og de ikke finner noe annet så trengs det ikke overnatting på sykehuset. 

Anonymkode: 50b92...1db

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Fame skrev (1 minutt siden):

Veldig rart av legen å si at 120 er normalen. Det er normalt for 20-30 åringer, men selv de kan være nede i 100 og opp mot 130. BT blir ofte høyere i godt voksen alder, spesielt hos overvektige.  Han vil nok få noen blodtrykkssenkende medisiner også hjelper det seg :)

Han er 51 år gammel, håper medisinene hjelper

Skrevet

Sannsynligvis har han hatt høyt blodtrykk lenge, det er ikke slik at han plutselig får infarkt nå når han er på sykehuset. Kun Høyt blodtrykk er ikke en grunn til å holde noen på sykehuset. Ja, han må endre livsstil og bruke noen blodtrykkssenkende medisin- men da skal det ordne seg sjø.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
KristinF skrev (Akkurat nå):

Sannsynligvis har han hatt høyt blodtrykk lenge, det er ikke slik at han plutselig får infarkt nå når han er på sykehuset. Kun Høyt blodtrykk er ikke en grunn til å holde noen på sykehuset. Ja, han må endre livsstil og bruke noen blodtrykkssenkende medisin- men da skal det ordne seg sjø.

Han har hatt høyt blodtrykk flere ganger, han har gått ned i vekt, også etter en stund går Han opp igjen..

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min er 50 år og har blodtrykk på 200/100. Han er fin form og tar ikke medisiner så hvis det ikke er noe annet galt med din far går det nok fint.

Anonymkode: d27f8...0a3

Skrevet

Han har hatt høyt blodtrykk flere ganger, han har gått ned i vekt, også etter en stund går Han opp igjen..

Javell, men han er nødt til å holde seg nede i vekt.

• Liker 1
Skrevet

Mannen min er 50 år og har blodtrykk på 200/100. Han er fin form og tar ikke medisiner så hvis det ikke er noe annet galt med din far går det nok fint.

Dette er faktisk veldig høyt blodtrykk!! Er sykepleier og hadde en av mine pasienter hatt dette på sykehuset hadde jeg kontaktet lege med en gang.

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det burde han! Livsfarlig å gå med så høyt trykk!

Anonymkode: 5d73c...070

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det står til og med på helsenettsider at høyt blodtrykk er noe du ikke kjenner, og du føler deg ikke dårlig. men det er farlig over tid!! Det er skikkelig helseskadelig på kroppen!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Høyt blodtrykk er noe man kjenner når det har gått en stund. Du vet ikke selv om det før det raser av sted dette hjertet, sånn opplevde jeg det og fikk blodtrykksenkende  medisin tvert. 

Pappaen din er i gode hender så det går nok rett vei, men en ting skriver jeg under på: han må endre livsstilen sin. 

• Nyttig 1
Skrevet

(Jeg fikk høyt blodtrykk over lengre tid med mye stress, hadde 180 over 120 og går nå på en blodtrykksmedisin. (Legen min mener det holder med en type. Gikk en periode på to typer medisiner, men da hadde jeg 110 over 65 så da ble legen min redd for meg den andre veien). På det offentlige sykehuset i Cordoba (etter heteslag) ble det målt til 128 over 76 så da regner jeg med det ligger noe rundt der <_< )

12 minutter siden, AnonymBruker said:

https://blodtrykk.com/verdi/200-over-100/

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Han vil dessverre ikke ha medisiner da han ikke tror det er bra. Han har ingen symptomer på at noe er galt derfor tror han det ikke er noe problem. Sånn er det når man tror på konspirasjonsteorier og humbug man leser på nett. Ganske fortvilende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Merker han ikke noe i hele tatt? Jeg hadde 160/100. Jeg hadde mye hodepine. Kjente hjertebank. Jeg har gått med det i mange år men forstod at jeg måtte gjøre noe. Har endelig fått til medisinen og har ikke migrene lenger. Er en ny verden for min del som knasket Paracet flere ganger i mnd. Til å ikke ta noe i hele tatt. 

Anonymkode: c5436...100

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Merker han ikke noe i hele tatt? Jeg hadde 160/100. Jeg hadde mye hodepine. Kjente hjertebank. Jeg har gått med det i mange år men forstod at jeg måtte gjøre noe. Har endelig fått til medisinen og har ikke migrene lenger. Er en ny verden for min del som knasket Paracet flere ganger i mnd. Til å ikke ta noe i hele tatt. 

Nei ingenting. Jobber og holder på som normalt. Klager aldri på vondt i hodet el dårlig form.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Samme her, og også undertrykk oppi 110. Var kjempedårlig.. men jeg trodde jeg brygget på noe og/eller bare var sliten, hanglet i vei i flere uker og med en insane hodepine som aldri ga seg. Var hos legen av andre grunner og det ble oppdaget. Var vanskelig å få det ned.. prøvde en dose som ikke hjalp, men når den ble doblet, hjalp det. Det skumleste var at medisinen tok de verste plagene og uvelheten, men trykket ble ikke bedre. Har lært nå å sjekke opp når jeg kjenner noe er «rart». Kanskje litt typisk oss damer, å unnskylde symptomer med stress, hverdagen etc…? 

Anonymkode: 08689...c6a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har typisk kontortrykk på 200/90, har hatt det i mange år. Men når jeg måler hjemme, ligger det gjennomsnittlig på 135/80. Det vurderes blodtrykksmedisin, men vi ser det an litt først. Så ts, det kan hende blodtrykket til faren din er ekstra høyt pga stress der og da, men det finner de ut av på sykehuset. De verste som kan skje, er at han blir satt på blodtrykksmedisin. Dette går helt fint😊

Anonymkode: 3e74c...81f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...