AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #1 Skrevet 17. juli 2023 Jeg og kjæresten er uenige. Vi pleier å besøke broren min (med kone og barn) en ukes tid rundt jul, påske og sommer. De har plass til oss, mens vi ikke har så god plass. Jeg synes vi burde bidra aktivt til husarbeidet mens vi er der, jeg bretter og legger på plass klær, rydder i boden om det er rotete der, organiserer kjøleskap, hentet post og alle mulige daglige oppgaver. Kjæresten min mener derimot at det er veldig frekt å «ta seg til rette» på den måten, og at når kona sier at vi er gjester og ikke må gjøre noe mener hun egentlig at hun ikke liker at vi gjør det. De har begge topplederjobber og mye stress med barn og alt, så jeg tenker at det er godt for de å få hjelp. Nå reiser vi dit i morgen, hva mener dere? Burde vi hjelpe til eller la være? Anonymkode: 2c69d...058 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #2 Skrevet 17. juli 2023 Det holder å rydde, lage noen måltider, og bidra med å handle inn mat og drikke. Ta en fin prat om hva de faktisk ønsker og trenger hjelp med når dere er der, før du går inn i full organiseringsmodus. Anonymkode: e0bf6...da8 32
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #3 Skrevet 17. juli 2023 Jeg ville ikke ha likt om gjester ryddet bod, rotet i slittentøyet mitt og sjekket posten min! Du tråkker litt over privatlivets grenser. Her kan gjester godt ordne seg lunsj og kveldsmat selv. Og fikse drikke. Om det hadde vært noen nære, kunne de kanskje tatt en oppvask. Stikke en snartur på butikken for å kjøpe noe som har blitt glemt er også ok. Anonymkode: 94f60...9a3 37 7
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #4 Skrevet 17. juli 2023 De tingene du gjør er i overkant. Det hadde jeg muligens bare tolerert av min egen mor. Er du sikker på at de ville vært enige i hvordan du "organiserer" boden? Anonymkode: 93b88...2eb 25 2
Gjest ti10 Skrevet 17. juli 2023 #5 Skrevet 17. juli 2023 Jeg hadde ikke bare tatt meg til rette og fikset og styrt med å rydde i kjøleskapet og hentet post uten at jeg visste at det ble satt pris på nei. Men å tilby hjelp ellers, rydde av bordet etter middag, sette i oppvaskmaskinen osv., det ser jeg på som en selvfølge. For ikke å snakke om å bidra med handling av mat og forbruksvarer, f.eks. kaffe, toalettpapir, kanskje en blomst, vin eller hva som helst for å vise at man ikke tar dem for gitt.
Maggi2 Skrevet 17. juli 2023 #6 Skrevet 17. juli 2023 Jeg hadde ikke likt rydding i bod og organisering i kjøleskap fra mine gjester. Men å rydde av bordet, hjelpe med matlaging og sånne ting hadde jeg satt pris på. Men det er jo mulig at de liker at du gjør alle disse tingene du nevner, så jeg ville kanskje sagt at jeg gjør dem med glede, hvis de synes at det er greit? Du har jo gjort det til en vane nå sånn egentlig 😅 8
molo80 Skrevet 17. juli 2023 #7 Skrevet 17. juli 2023 Hjelp til, men ikke med de tingene som du nevner her.. organisere kjøleskapet, rydde i boden, ta inn post og legge på plass klær. Det føles veldig «snokete». Dette kan dere gjøre: klippe plen, handle, sette inn og ta ut av oppvaskmaskinen, vaske over gulv og lage middag. 17 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #8 Skrevet 17. juli 2023 Jeg hadde ikke likt det. Hadde følt litt på at de syns jeg har det rotete om de føler de må omorganisere kjøleskapet mitt og boden min 😅 Anonymkode: 3b0f3...06d 11 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #9 Skrevet 17. juli 2023 Jeg er helt enig med mannen din. Så sant de ikke spør om hjelp, så ikke legg deg oppi hvordan de har det i boden og på vaskerommet. Hjelp heller til med mat og oppvask, og annet dere bruker. Anonymkode: b985f...f17 6
Duff Skrevet 17. juli 2023 #10 Skrevet 17. juli 2023 Støvsuge, tørke av vasken, rydde kjøkkenbenken og brette tøy tenker jeg er ok men å organisere kjøleskap, boder, kjøkkenskap ol er ikke greit. Jeg vil finne igjen tingene mine der jeg har lagt de. 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #11 Skrevet 17. juli 2023 Du kan heller hjelpe til med oppvask, tilby å handle en gang, tørke av bord og kjøkkenbenk, være med å lage middag evt tilby hjelp til plenklipp osv. Hadde ikke likt om noen gjorde de tingene du nevner over 😳🙈 Anonymkode: 3b0f3...06d 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #12 Skrevet 17. juli 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg og kjæresten er uenige. Vi pleier å besøke broren min (med kone og barn) en ukes tid rundt jul, påske og sommer. De har plass til oss, mens vi ikke har så god plass. Jeg synes vi burde bidra aktivt til husarbeidet mens vi er der, jeg bretter og legger på plass klær, rydder i boden om det er rotete der, organiserer kjøleskap, hentet post og alle mulige daglige oppgaver. Kjæresten min mener derimot at det er veldig frekt å «ta seg til rette» på den måten, og at når kona sier at vi er gjester og ikke må gjøre noe mener hun egentlig at hun ikke liker at vi gjør det. De har begge topplederjobber og mye stress med barn og alt, så jeg tenker at det er godt for de å få hjelp. Nå reiser vi dit i morgen, hva mener dere? Burde vi hjelpe til eller la være? Anonymkode: 2c69d...058 Enig med kjæresten din, det du tenker å gjøre er direkte invaderende og frekt Anonymkode: 5e651...9ec 9 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #13 Skrevet 17. juli 2023 Lytt til dem som bor der. Ikke gå inn i andres privatsfære og ta dere til rette, uansett om det er snilt ment. Jeg hadde satt foten ned kraftig om dere plutselig hadde rotet igjennom mitt privatliv på det viset. Er man på besøk, så bor man der ikke. Anonymkode: acd84...d56 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #14 Skrevet 17. juli 2023 Selvfølgelig bør du bidra. Om du går tom for de nevnte oppgavene er det sikkert en rotete undertøysskuff, eller noe sexleketøy som trenger en vask. Anonymkode: 4b5db...c29 4 2
Norja Skrevet 17. juli 2023 #15 Skrevet 17. juli 2023 Tanken er god, men det høres ut som om du drar det litt vel langt. Ikke legg deg opp i klesvasken eller i organiseringen av kjøleskapet. Lag gjerne middag en dag eller to, tilby deg å skysse barna hvis de skal bort, eventuelt å sitte barnevakt en kveld så kan broren din og kona komme seg ut av huset (dersom barna er små). Forbruksvarer, som noen nevner over her, er det fint å bidra med; kaffe, oppvaskmiddel, toalettpapir, etc. 8
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #16 Skrevet 17. juli 2023 Jeg er enig med flertallet her. Ville ikke likt at kona til broren min åpnet skuffer og skap, eller gjorde om på mitt system (selv om det kanskje ikke ser ut som et system for alle andre😝). Fint om gjester som blir over litt tid tilbyr seg å hjelpe til med matlaging, støvsuging, evt. handler litt og bidrar med å kjøpe litt kos som is til dessert eller vin til de voksne. Jeg personlig ser på matlaging og klesvask som en liten pause fra familien, og vil helst gjøre det i fred, så da hadde jeg blitt mest glad om gjestene holdt seg unna og heller underholdt barna litt, koste seg og slappet av imens sånn at jeg ikke trengte å stresse med å være borte fra gjestene. Anonymkode: 4cfdc...06b 5 5
c_buk Skrevet 17. juli 2023 #17 Skrevet 17. juli 2023 Må si meg enig med flertallet her. Det er fint å hjelpe til, men de tingene du nevner er jo langt over det jeg ville vært komfortabel med. Jeg synes det er høflig å bidra med oppvask, evt. matlaging (selv om jeg og andre foretrekker å lage mat selv), noe innkjøp (sørg da for å spørre først så det kjøpes inn ting de faktisk ønsker å bruke) og eventuelt andre slike oppgaver som ikke invaderer deres privatliv. Dere kan gjerne også spørre om det er noe dere kan hjelpe til med, men da på verdens premisser. Hadde du som gjest begynt å reorganisere skapene mine eller grave i skittentøyet så hadde nok det blitt siste lengre overnattingsbesøk jeg hadde invitert deg til. 7
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #18 Skrevet 17. juli 2023 Hjelpe til som i rydde ut/inn av oppvaskmaskinen,støvsuge,vaske gulv,gå i søppla er ok. Organisere kjøleskapet og rydde bod er ikke såå mye hjelp..mere invaderende. Og til dere som reiser til andre så er ofte 4 dager nok! Anonymkode: 53b0d...c83 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #19 Skrevet 17. juli 2023 Jeg mener man skal hjelpe til. Da som i å re opp sengene sine selv, ta av sengetøy før man reiser igjen. Hjelpe til med maten, rydde av bord og slikt. Jeg hadde faktisk blitt skikkelig sur om noen gjester tok seg så til rette at de skulle rydde boden min, rydde i skap/skuffer, eller styre med klesvasken. Jeg hadde seriøst revurdert invitere på nytt da. Det er langt over grensen. Anonymkode: a88d6...daf 9 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #20 Skrevet 17. juli 2023 Hadde svigerinna mi tatt seg til rette på den måten hos oss, hadde jeg nektet å ha henne på besøk mer. Anonymkode: e6169...d42 6 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå