Gå til innhold

Kjøpe ny bil med restlån på den gamle - hvordan?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har restlån på den gamle bilen og skal kjøpe ny bil. Hvordan kan dette gjennomføres? Bør det stå i kontrakten? 

Anonymkode: baa48...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva mener du egentlig?

Hvis du selger en bil som det fortsatt er gjeld på må jo du innfri gjelden med pengene du får for bilen. Du selger jo ikke bilen med gjelden.

Og så kjøper du ny bil på vanlig måte.

Anonymkode: 8edbf...e2f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kommer ikke til å få solgt bilen uten å kontraktfeste at gjelden blir slettet. Ingen ønsker å kjøpe en bil med heftelser.

Anonymkode: 9a535...bb3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må jo slette heftelsene ved salg??

Anonymkode: e055c...b63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener: jeg skal selge bilen min til en forhandler som skal betale for den, men det dekker ikke lånet helt. Lurte på om det burde lages en kontrakt eller en kvittering slik at jeg vet at pengene kommer når de får bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis salgssummen ikke dekker lånet fullt ut, får du jo ikke noen penger - du blir sittende igjen med en usikret restgjeld. Det er forhandleren som tar en risiko her, han er nødt til å sikre seg en bindende erklæring fra banken lånet er i om at de kommer til å slette pantet selv om lånet ikke innfris fullstendig.

Anonymkode: 3e453...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det høres ut som en dårlig ide å bytte ut bilen. Du vil ha et usikret restlån på bilen, bilen du da ikke lenger har. Hvordan skal du betale det ut? Hva sier banken??

Anonymkode: 12b59...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg mener: jeg skal selge bilen min til en forhandler som skal betale for den, men det dekker ikke lånet helt. Lurte på om det burde lages en kontrakt eller en kvittering slik at jeg vet at pengene kommer når de får bilen. 

Hvilke penger mener du skal komme? Det eneste du får ut av en sånn deal er jo at du sitter igjen med restgjelden og ingen bil.

Hvilken forhandler er forresten villig til å kjøpe en bil som er verdt mindre enn pantet uten at du dekker det overskytende med en innbetaling? 

Anonymkode: 8edbf...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med mindre du betaler ut restbeløpet der og da, kan ikke bilforhandleren ta på seg forpliktelsen det blir å kjøpe bilen, fordi det er pant i den.

Det vil si at hvis du misligholder restlånet, har bilforhandleren en veldig dårlig sak.

"Aldri kjøp en bil med heftelser" sies det - med god grunn.

Anonymkode: 5e44d...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du får ikke solgt den til en forhandler om du ikke innfrir lånet 🤷🏼‍♀️ det er jo du som må ha penger til å innfri restlånet på bilen, det har ingenting med forhandleren å gjøre.

Anonymkode: 9a535...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...