Gå til innhold

"Jentetur" med svigerfamilien - er jeg vanskelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår førstefødte kommer til verden om et par måneder. En av mine to svigerinner bor utenlands, og svigermor vil allerede nå at vi skal begynne å planlegge og bestille billetter for å dra på besøk til henne om et halvt års tid, svigermor, hennes andre datter, jeg og babyen.

Først og fremst: herremin, så heldige vi er som har engasjerte familier på begge sider.

Samtidig: Helt ærlig er jeg ikke spesielt begeistret for ideen om å reise på tur med svigermor og svigerinnene mine, de er helt ålreite folk, men en langhelg tror jeg blir litt vel intenst. Det skal sies at vi heller ikke snakker samme språk (vi bor ikke i Norge). Likevel, det skal jeg klare å sette til side forutsatt at vi får en baby det føles okey å ta en tre timers flytur med når den er knappe fem måneder. At jeg er komfortabel nok i rollen som mor, at at alt går bra med fødselen...alt dette her, men svigermor vil bestille billetter og hotell NUH - helst i går, og jeg stemples som "vanskelig" or "hormonell" 😑

Er jeg helt urimelig som ønsker å utsette planleggingen litt?

Anonymkode: 23678...190

• Liker 1
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bestill alt med avbestillingsmuligheter

Anonymkode: 00f94...efc

• Liker 14
Skrevet

Nei, du er ikke urimelig. Du kan jo umulig vite hva fremtiden bringer. Det høres ut som dette allerede er en kilde til stress som du ikke trenger. Er det ingen mulighet for at de klarer å skyve på dette noen måneder så du/dere rekker å tilpasse dere et nytt liv?

• Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vår førstefødte kommer til verden om et par måneder. En av mine to svigerinner bor utenlands, og svigermor vil allerede nå at vi skal begynne å planlegge og bestille billetter for å dra på besøk til henne om et halvt års tid, svigermor, hennes andre datter, jeg og babyen.

Først og fremst: herremin, så heldige vi er som har engasjerte familier på begge sider.

Samtidig: Helt ærlig er jeg ikke spesielt begeistret for ideen om å reise på tur med svigermor og svigerinnene mine, de er helt ålreite folk, men en langhelg tror jeg blir litt vel intenst. Det skal sies at vi heller ikke snakker samme språk (vi bor ikke i Norge). Likevel, det skal jeg klare å sette til side forutsatt at vi får en baby det føles okey å ta en tre timers flytur med når den er knappe fem måneder. At jeg er komfortabel nok i rollen som mor, at at alt går bra med fødselen...alt dette her, men svigermor vil bestille billetter og hotell NUH - helst i går, og jeg stemples som "vanskelig" or "hormonell" 😑

Er jeg helt urimelig som ønsker å utsette planleggingen litt?

Anonymkode: 23678...190

Kanskje litt, selv om jeg skjønner hvorfor. MEN hvorfor ikke bare takke nei? De viser ikke akkurat forståelse over din situasjon og kaller deg hormonell og vanskelig. Jeg hadde tatt det som et tegn på at denne turen klarer jeg meg uten.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Si at det er uaktuelt å booke før tiden rett før. Dette er umulig å planlegge nå. Du er ikke urimelig.

Anonymkode: 005ab...e6a

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke din og baby sin billett bestilles med avbestillingsmulighet, også ser du hvordan det går.

Skriv et velformulert hyggelig forbehold i en sms/e-post slik at du har det å vise til hvis det blir vanskelig for deg å reise. 

Anonymkode: 93ebe...d17

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det hadde vært heeeelt uaktuelt for meg. Hvorfor skal du dra på jentetur? Denne svigerinnen får komme til dere hvis hun er så interessert i å se babyen (noe hun neppe er). Utenlandstur med baby hadde jeg kun reist på sammen med mannen min.

Anonymkode: 86017...807

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde jeg ikke orket…

Anonymkode: 51ecf...c38

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er IKKE urimelig!! Vi har et barn på 3,5 år nå, og først nå, når han kan gå og prate selv, og jeg er blitt trygg som mamma, kunne jeg vurdert en flytur, men da ville jeg definitvt hatt mannen min med, og ikke bare svigerfamilie! Nå har vi riktignok en baby på 6 mnd også, så nå utgår utenlandsreiser for oss iallfall i et par år til! 😄

Du er i din fulle rett til å si at du ikke ønsker å planlegge noen reiser på nåværende tidspunkt, og at du trenger ro til å fokusere på fødsel og barseltid. 

Anonymkode: e806f...4bc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke reist med baby. Jeg hadde ikke noen koslige måneder hjemme. Det handlet om å overleve fra dag til dag mtp søvnmangel. Både jeg og baby fikk problemer med helsa etter graviditet/fødsel.

Man kan ikke planlegge slikt.

Anonymkode: 38657...150

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når min baby var 6 måneder, så var jeg så utslitt at jeg hadde problemer med å gå i butikken 😅 

Hadde mange drømmer om å ta med baby overalt. Det var jo så enkelt sa de til meg. Det hadde kanskje vært enkelt om jeg hadde fått mer enn 2 timers søvn i døgnet. 

Anonymkode: c3a18...472

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I fly er det trykkabin og vi voksne takler det fint. Man kjenner ofte bare litt propp i ørene ved landing. Men legg merke til hvor ofte babyer og småbarn skriker når et fly går inn for landing. De små sensitive trommehinnene på barn og dyr (hunder og katter) merker selv den minste trykkforskjell som smerter. Nok å kjøre gjennom en tunnel. Jeg hadde aldri utsatt mine barn for dette i så ung alder. 

Noe annet er at du trenger ikke dette stresset nå med usikkerhet og med å grue deg for en tur. Når du ikke kjenner glede og forventning og din svigermor i tillegg understreker med sin oppførsel at også selve oppholdet blir krevende, hadde jeg fint sagt nei. 

Du er ikke urimelig som ønsker etter fødsel å gå inn i en boble med baby. Dere to skal også bli kjent. Bruk argumentet med baby og trommehinner om de ikke respekterer dine følelser ellers. 

Anonymkode: 86131...0ce

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva med å vente til etter fødsel med å bestille billetter? Da ser du hvordan babyen er og hvordan du takler rollen. Det kan hende det går helt fint å reise, men jeg ville avventet litt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også familie i utlandet, og reiste selv til mannens familie da våre barn var yngre enn 6 måneder, men opplegget til din svigermor forstår jeg lite av. Vi dro begge to sammen, og kun fordi det var besteforeldre som lengtet etter å se sine barnebarn. Tanter og onkler hadde jeg ikke tatt slik reise for. (Det er svært vanskelig for min svigermor å reise til oss.)

Du er ikke urimelig hormonell, men din svigermor virker å ha blitt rammet av litt bestemor- galskap. 

Anonymkode: 8683e...ce5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Får man i det hele tatt bestilt flybillett til noen som ikke er født? 

Anonymkode: 84f78...28e

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig tidspunkt å skulle booke en slik tur. Hadde heller ikke orket… 

hadde heller ikke orket å være så positiv a la « ååå så heldig jeg er!!!».. syns dette virket styrere og masete

Anonymkode: 25c19...547

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde sagt at dette må vente, vi vet ikke hva fremtiden bringer. Du er ikke vanskelig!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi reiste med vår i 3 og 4 timers flytur ved 5 mnd og  6 mnd. Absolutt null problem. Fullammet fortsatt og hadde en trygg baby som sov på natt utenom amming, trivdes i varmen og nøt å ha hele familien sin tilgjengelig og i feriemodus. H*n stortrivdes.  Den ene turen var med storfamilien, bare gode minner.

Jeg synes det er litt pessimististisk å forskuttere at babyen skal være for stress for 1 forelder så langt fram i tid, men helt ok å vente til du ser mer hvilken type babyen din er. 

Endret av Biloba
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De gleder seg. Og de vil inkludere deg. Så enkelt. Det er opp til deg å si at du ønsker å vente. Bare kommuniser det, og ikke skap noe mer situasjon ut av det :) 

Anonymkode: c2150...5b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må uansett vente med å bestille billetter til etter babyen har kommet. Selv om baby sitter på fanget på flyet, må bilettene bestilles i dens navn, samt den må/bør ha pass. 

Der har du kjøpt deg minst 3-4 mnd allerede, så kan du heller kjenne litt mer etter når det nærmer seg.

Anonymkode: c1610...549

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...