Gå til innhold

Vaskemaskinen lager hull i klærne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det dukker stadig vekk opp små hull i klær jeg har som ikke er av ull. Sokker for eksempel, små runde hull på steder hvor det ikke er normal slitasje på sokken. Skjønner ikke hvordan dette oppstår. Har en nokså ny vaskemaskin som skal ha skånetrommel, men skjønner ikke hvordan de små hullene kan oppstå annet enn at de blir sittende fast i trommelen. Noen som vet?

Anonymkode: 6fc91...6a2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vasker du sammen med noe som har glidelås?

Anonymkode: a1b53...d6e

• Liker 3
Skrevet

Samme her! Dette har vært et mysterium her i huset. Det kommer små hull i t-skjortene. På samme sted, i front nederst, og det er 2- 3 stykker på hvert plagg. 

Hva slags merke har du på vaskemaskinem?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis trommelen er skadet, slik den var i fellesvaskeriet i blokken der jeg bor, vil dette også ødelegge klærne og lage hull.

Sjekk derfor om trommelen er helt glatt og jevn, er mitt råd.

Anonymkode: d433a...239

Skrevet
paxi skrev (5 minutter siden):

Samme her! Dette har vært et mysterium her i huset. Det kommer små hull i t-skjortene. På samme sted, i front nederst, og det er 2- 3 stykker på hvert plagg. 

Har opplevd lignende hull, men konkluderte med at det var etter bilbeltet.

• Liker 2
Skrevet
paxi skrev (2 minutter siden):

Det høres mer ut som bruksslitasje. Mot beltespenne, knapper eller lignende. En vaskemaskin ville aldri ha slitt hull på samme sted slik. 

Til ts. Sjekk at ikke noe av hullene i trommelen har grater (skarpe kanter), fremmedlegeme som sitter fast og at belgen er hel og sitter fast.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Blizz1 skrev (1 minutt siden):

Det høres mer ut som bruksslitasje. Mot beltespenne, knapper eller lignende. En vaskemaskin ville aldri ha slitt hull på samme sted slik. 

Til ts. Sjekk at ikke noe av hullene i trommelen har grater (skarpe kanter), fremmedlegeme som sitter fast og at belgen er hel og sitter fast.

Jeg har sett noen slike hull på både egne og andres klær, og de er gjerne plassert der beltespenne eller bukseknapp møter kanten på skrivebord, spisebord o.l. Eller det kan være bilbeltet, slik det ble sagt over.

Men det forklarer jo ikke sokkene, så da må det letes etter skarpe kanter andre steder. 

Anonymkode: c3376...544

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har sett noen slike hull på både egne og andres klær, og de er gjerne plassert der beltespenne eller bukseknapp møter kanten på skrivebord, spisebord o.l. Eller det kan være bilbeltet, slik det ble sagt over.

Men det forklarer jo ikke sokkene, så da må det letes etter skarpe kanter andre steder. 

Som jeg skriver om du leser videre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Vasker du sammen med noe som har glidelås?

Anonymkode: a1b53...d6e

Jeg vasker bukser for seg og har sjelden andre klær til vask som har glidelås, men jeg har en vaskepose med glidelås, kanskje det kan være den? Rart om skjorteknapper skulle kunne lage sånne hull. Skal gå over trommelen og kjenne etter. Har en Bosch kjøpt i 2019.

AnonymBruker
Skrevet
Blizz1 skrev (28 minutter siden):

Som jeg skriver om du leser videre.

Jeg burde sikkert hatt med et "som du sier" på slutten. Beklager forglemmelsen.

Skrevet

Dette opplevde jeg for mange år siden også. Jeg kjente rundt hele trommelen og det var det en liten pigg som ikke skulle være der.

Jeg ringte ett eller annet sted, husker ikke hvor. Da kom det noen dager senere en kar som byttet hele trommelen. Dette gikk på garantien.

Kjenn etter og du kanskje har samme problem som jeg hadde.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (1 minutt siden):

Dette opplevde jeg for mange år siden også. Jeg kjente rundt hele trommelen og det var det en liten pigg som ikke skulle være der.

Jeg ringte ett eller annet sted, husker ikke hvor. Da kom det noen dager senere en kar som byttet hele trommelen. Dette gikk på garantien.

Kjenn etter og du kanskje har samme problem som jeg hadde.

Takk! Skal sjekke godt etter! Vaskemaskiner har vel i hvert fall 5 års garanti, så håper jeg kan få det fikset hvis jeg finner noe sånt.

AnonymBruker
Skrevet

Samme problem her, har aldri merket det før nå det siste året. Bittesmå hull i t-skjorter og lignende. Maskinen er relativt ny (ca. 2 år) og en Samsung.

Anonymkode: 5d488...630

Skrevet

vaskepose

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vasker bukser for seg og har sjelden andre klær til vask som har glidelås, men jeg har en vaskepose med glidelås, kanskje det kan være den? Rart om skjorteknapper skulle kunne lage sånne hull. Skal gå over trommelen og kjenne etter. Har en Bosch kjøpt i 2019.

Jeg opplevde det samme i en periode. Jeg konkluderte med at det var vaskeposen. Den har en liten glidelås i tillegg til at det i festet rundt låsen var en hard plastikktagg som sannsynligvis også kunne ha gjort skade. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reklamerte på min vaskemaskin som var slik. Ingen problemer med den nye (i et annet merke).

Anonymkode: 15105...7b4

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å justere vannmengden. Moderne vaskemaskiner vasker med svært små mengder vann (for å få god reklame gjennom miljøsertifiseringer), og det sliter mer på tøyet. Fuktig tøy som strekkes slites raskt, sammenlignet med tøy som ligger til bløt i godt med vann. 

Anonymkode: 91be9...50d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det samme pleide å skje med meg, med helt ny vaskemaskin! Jeg reklamerte og fikk en servicemann hjem til meg, og han fant ikke noe galt, dermed valgte de å ta 1300kr for oppmøtet og sjekk av maskin!! Dette var maskin kjøpt på Power.. Jeg fant ut selv at det var et 40graders program jeg ikke kunne bruke, da det alltid ble hull på noe i det programmet. Nå vasker jeg 40graders vask i et mer skånsomt program, og da går det bra. Aldri opplevd lignende i tidligere vaskemaskiner jeg har hatt!

Anonymkode: 81e40...3cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Prøv å justere vannmengden. Moderne vaskemaskiner vasker med svært små mengder vann (for å få god reklame gjennom miljøsertifiseringer), og det sliter mer på tøyet. Fuktig tøy som strekkes slites raskt, sammenlignet med tøy som ligger til bløt i godt med vann. 

Anonymkode: 91be9...50d

Hmm, kanskje det er fordi jeg har begynt å bruke øko-programmet oftere for å bruke mindre strøm. Det bruker sikkert mindre vann også. Skulle hatt en måte å teste det ut ordentlig, men det er vanskelig. Finner jo bare et hull hist og her, så vanskelig å være sikker på hvilket program jeg vasket på. Men det ser ikke ut til å bli sånne hull i det jeg vasker på 60 grader (har bare funnet ett i en underbukse en gang, og det tipper jeg stammer fra en glidelås), gidder aldri å vaske 60 grader på øko, for det tar så sykt lang tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...