Gå til innhold

15000 kr til rådighet. Hva trenger man av babyutstyr?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Venter baby i november. Vi har i utgangspunktet lite penger, men har klart å spare opp 15000 som vi tenker å bruke på utstyr. Vi har ingenting fra før. Ser i div. lister at det er mye man trenger, og ifølge en artikkel på TV2 kan man klare seg med en "nøktern" pakke som koster ca 30 000. Jeg forstår at vi må kjøpe mye brukt.

Spørsmålet mitt er egentlig HVA man faktisk trenger. Hva er helt nødvendig? Og hva kan vi kanskje vente med / se an om vi trenger?

Tips til å spare penger på babyutstyr?

Anonymkode: 0d4f8...0e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bukser og tynne ullplagg kan kjøpes i annenhver størrelse. 

Anonymkode: 34693...d8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ny madrass og bilstol er er must. Utover det kjøp brukt. Det er veldig mye babytøy og ting som knapt er brukt til god pris. 

Anonymkode: bad75...fbb

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tips nr. 1 er vel å kjøpe brukt på Finn! Du kan få myw utstyr for. 15.000 kr. Noen gir til og med bort fine brukte klær🥰 

Det er ikke så mye man MÅ ha. Om dere har bil må dere ha bilstol og dere bør ha vogn. En bed-side crib og/eller seng (men husk NY madrass). Masse bleier og diverse stellesaker. Apoteket gir bort en del start-pakker, så sjekk ut det! 

Anonymkode: 65df6...d93

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om det finnes en arvesirkelgruppe på fb i nærheten av deg! Vi har en i området og en venninne av meg arver ekstremt mye til sin baby. 

Anonymkode: b8283...67a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Bilstol...dere kommer til å trenge 3 eter vært. Sprinkelseng. Ny madrass(ny), flasker (nytt), vogn, smokker, klær..mye av dette kan du kjøpe brukt

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar! Jeg vet at madrass må kjøpes ny. Har også hørt dette med bilstol, og det virker jo fornuftig. Men vi har ikke bil, og kjører derfor sjelden bil (men det hender vi leier). Vi trenger likevel en bilstol, f.eks. når vi er på besøk hos foreldre osv. Er det fortsatt helt nødvendig å kjøpe nytt? Hva om man finner noe nesten ubrukt på tise/finn? Her er det bare å komme med pekefingeren altså :D Jeg vil jo det beste for barnet.. 

TS

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kjøpt nytt bilsete, eventuelt vært 100% sikker på at brukt ikke hadde vært med i en ulykke (dvs kjøpe fra kjente og ikke ukjente mennesker). 

Klær, vogn, stellebord, seng kan kjøpes brukt, så veldig mye annet er ikke nødvendig i starten 😊 babynest var unødvendig kjøp her i huset, siden ungen bare sov på meg 🤣 Ammepute ble et must da ungen lå på puppen hele tiden, men det er mer en personlig preferanse, går helt greit uten.

Anonymkode: 927a6...c0c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Venter baby i november. Vi har i utgangspunktet lite penger, men har klart å spare opp 15000 som vi tenker å bruke på utstyr. Vi har ingenting fra før. Ser i div. lister at det er mye man trenger, og ifølge en artikkel på TV2 kan man klare seg med en "nøktern" pakke som koster ca 30 000. Jeg forstår at vi må kjøpe mye brukt.

Spørsmålet mitt er egentlig HVA man faktisk trenger. Hva er helt nødvendig? Og hva kan vi kanskje vente med / se an om vi trenger?

Jeg ville ikke ha kjøpt for mye klær i små str. Ha noen få i str 50 også heller litt av større str også vente med resten til dere trenger det. De vokser ekstremt mye de første ukene. Ville også anbefalt body med knapper som går hele veien fra skulderen og ned. Det er lettere å ta av når de driter ut igjennom bleien. ( for det kan hende)

Om du skal amme så kan det være lurt å investere i en automat bryst pumpe som man bare setter på brystene. Er mye bedre. Vognen burde være ny men trenger ikke å være dyr, de fleste billig vognene som koster rundt 4000-5000kr er veldig gode i starten, seinere ville jeg ha kjøpt en brukt vogn. 

Stellevesken kan også være brukt, da sparer du litt penger på det. 

• Liker 2
Gjest kruspersilletaco
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for alle svar! Jeg vet at madrass må kjøpes ny. Har også hørt dette med bilstol, og det virker jo fornuftig. Men vi har ikke bil, og kjører derfor sjelden bil (men det hender vi leier). Vi trenger likevel en bilstol, f.eks. når vi er på besøk hos foreldre osv. Er det fortsatt helt nødvendig å kjøpe nytt? Hva om man finner noe nesten ubrukt på tise/finn? Her er det bare å komme med pekefingeren altså :D Jeg vil jo det beste for barnet.. 

TS

Kanskje foreldrene deres kan låne bilstol av venner som også har barnebarn, når dere er på besøk? Det har mine foreldre gjort. Eller høre rundt blandt venner om de skal selge sin?

Vi kjøpte det meste brukt, eller arvet. Kjøpte ny madrass bare. Men fikk seng. Og bilstol fikk jeg av mitt søsken (så helt sikker på at den ikke har vært i ulykke), vogn fikk jeg av mitt søskenbarn. Den var brukt, og måtte bytte dekk på. Kjøpte neste vogn brukt (med sittedel). Klær fikk vi mye av venner og famile, arvetøy, og kjøpte kun nytt det som manglet. Brukte en kommode som stellebord. Den hadde vi allerede. 

Ville hatt vogn! Om babyen hater vogn, kan du kjøpe en brukt bæresele feks, og bruke vognen til å ha handleposer og stelleveske (vi fikk stelleveske i gratispakken fra kiwi)

AnonymBruker
Skrevet

Kan man arve madrass fra søsken, eller anbefales det ny madrass til hvert barn? 

Vil nevne at man ofte får en del klær i gave, ofte i de minste størrelsene. Her er det jo mulig å gi hint til nærmeste familie om det er noe annet som er mer nyttig (men selvfølgelig ikke bli skuffet om man får noe annet).

Anonymkode: e64cf...4c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan man arve madrass fra søsken, eller anbefales det ny madrass til hvert barn? 

Vil nevne at man ofte får en del klær i gave, ofte i de minste størrelsene. Her er det jo mulig å gi hint til nærmeste familie om det er noe annet som er mer nyttig (men selvfølgelig ikke bli skuffet om man får noe annet).

Anonymkode: e64cf...4c1

De anbefaler ny madrass, men, det handler om tilstanden og fastheten på madrassen. Vi brukte vår babymadrass til førstemann svært kort tid, og så ikke grunn til å kjøpe ny til nestemann når den var så lite brukt. Den var fast og ren.

https://lub.no/om-barnedod/krybbedod/forebygging-av-krybbedod/fast-og-ren-madrass/

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er greit å kjøpe brukt bilstol for å bruke noen få ganger når man leier bil og sånn. Det er jo det å gjøre litt vurdering av hvem man kjøper av, ikke av skrotnisser som bor i shabby hus/områder (beklager på forhånd om jeg støter noen, men sånn vurdering gjorde vi).

Vi har kjøpt best i test og nytt av alt viktig til vårt barn, inkludert bilstol, men vi har også kjøpt en meget pent brukt bilstol av samme merke som den nye vi har, som vi bruker hos besteforeldre og som vi har hatt med på ferie. Jeg vet at man helst ikke skal kjøpe brukt, men så lite vi har brukt den, og etter å ha kjøpt av noen som virker som ordentlige folk, så tenker jeg det er ok når det ikke er i bruk så ofte. 

Anonymkode: 99e21...65f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Seng, madrass og sengetøy. Klær. Flasker. Stellebord, stellepute, vaskekluter. Bilstol. Barnevogn. Termometer, neglesaks.

Anonymkode: 407d1...5b1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mye du absolutt trenger bortsett fra klær og bleier. Til nyfødt ville jeg hatt minst 5 bodyer, mens bukser holder det egentlig med 2-3 av. To par sokker og en lue og varmere dress holder. Klær gis bort og selges billig brukt. Finnes også en del nytt som selges billig. 

Ville prøvd å få tak i en brukt bilstol fra noen dere kjenner. Madrass og dyne hadde jeg kjøpt nytt. Ellers resten brukt. Seng etter hvordan dere planlegger å sove, personlig har vi ikke hatt bruk for bedside (vil kun ammes i søvn så vi samsover). Det er mye fint å finne på finn om dere starter tidlig og har is i magen, vi kjøpte feks en kjempegod vogn til 1500kr på finn, inkludert voksi vognpose, lammeskinn og alt av utstyr. 

Flasker, pumpe etc kan du kjøpe om det blir bruk for. Brukte det aldri selv til førstemann og enda ikke vært behov ved nr 2. Gulpekluter trengte vi ikke med første, men bruker flere om dagen med nr 2. Vi har ikke hatt eget stellebord, men kjekt å ha stelleplass annet sted enn på gulvet for å spare ryggen. Bruker sofaputer som ammepute. 

Skaff det mest nødvendige (soveplass, klær, bleier, stelleting og termometer, bilstol og vogn), også se an behovet etter hvert, tenker jeg. 

Anonymkode: bddd3...d75

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Seng, madrass og sengetøy. Klær. Flasker. Stellebord, stellepute, vaskekluter. Bilstol. Barnevogn. Termometer, neglesaks.

Anonymkode: 407d1...5b1

Vi fikk termometer på sykehuset :) 

Skrevet

Følg med på finn, det legges ut mye bra kupp. Jeg kjøpte ubrukt stellebord og sprinkelseng på finn til 1000 til sammen. Jeg har også kjøpt mye brukte klær, men også litt nytt. Mye å spare hvis man kjøper brukt ☺️

• Liker 3
Skrevet

Vogn, vognpose, bilstol. Vi har vugge i stua, men bruker noen ganger vogn til å sove inne, så hadde egentlig ikke trengt den vugga.

Sprinkelseng må du ha. Dyne eller sovepose. 

Klær, bleier, et par leker til å starte med. Her er sommerfuglen som fulgte med libero-babypakka populær.

Stellebord og badedalje. Du kan jo bare skifte og stelle i senga hvis du vil spare penger der. Vi fikk stellebord gratis på finn. Stellematte må man ikke ha. Vi brukte bare håndklær en stund til vi fikk en stellematte gratis. 

Ellers får du se an etterhvert hva dere trenger :)

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare fortelle om muligheten til å kjøpe (eller få gratis) fargeprøver på finn.no, for barnerom og møbler. 

Og å huske å sjekke om renoveringen i ditt område har en gjenbruks-butikk. De er ofte ikke så dyre som Fretex og private. I Oslo heter den "Ombruk" og i Trondheim "Bruk-Om". Alle gjenbruks-butikk er jo verdt å sjekke selvsagt, og loppemarked. 

Gratulerer med graviditeten :)

Anonymkode: 07e26...260

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du kan kjøpe alt brukt,  me  ikke kjøp madrass og bilstol brukt.

Her det jeg brukte og ikke kunne klart meg uten (skriver ned merker også) 

Vogn  , emmaljunga nxt90 . Kjøpt brukt

Vogndyne,  kjøpt nytt fra Emmaljunga 

Vippestol , baby bjørn. 

Bæresele / bæresjal Ergobaby 360 omni. Husker ikke navn på sjal

Badebalje Stokke

Smokker MAM

Tåteflasker MAM

Pumpe AVENT

Klær, hadde 7 skift i alle størrelser fram til 6 mnd.  Bodyer , bukser . I bomull og ull

Hadde prematur så måtte kjøpe fra name it og kappahl

Lue 

Ulldress , ullsokker og ullvotter. Lillelam

Mengder med gulpekluter 

Tepper 

Vognpose , easygrow 

Regntrekk til vogn, emmaljunga 

Stelleveske, emmaljunga 

Bilstol Britax

Smekker

Babygym, ratt start

Babyleker

Easygrow madrass med vegger til samsoving 

Babycall. Capidi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...