Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre med ungdommen som ikke koster penger i ferien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en ungdom på 13 år. Alle vennene er bortreist og vi sitter her alene kun vi to. 
Turer i skogen begynner å bli passe kjedelig, og nå når det regner så mye blir det heller ikke så aktuelt. 
Samtidig har jeg dårlig råd. 
Hva i alle dager gjør dere med deres ungdommer nå i ferien ? 
(altså som er gratis)

Anonymkode: 13d61...61c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Besøke familie eller venner.  Gjerne med overnatting  

Utforske nye steder vi ikke har vært før. Nye badeplasser, museer eller andre kulturtilbud, historiske steder, turistattraksjoner etc. 

Lage mat på kjøkkenet. Rørt jordbær til å ha i fryseren, kanelboller, skalldyrsuppe eller hva som helst. Gjerne noe vi kan ta med på besøk.

Anonymkode: 0c0fd...bae

• Liker 4
Gjest diddums
Skrevet

Hva er ungdommen din interessert i da? Dette er jo en helt topp mulighet til å lære seg noe nytt, eller bruke tid på en interesse man har.

Kan hun/han evt.  få seg en liten sommerjobb og tjene litt egne penger ? Det kan også finnes muligheter for å hjelpe til som frivillig på f.eks. festival, omplasseringshjem for dyr e.l. 

Tips: mange kommuner har gratis/billige aktiviteter for barn og unge

AnonymBruker
Skrevet

Låne hengekøyer og overnatte ute

Anonymkode: 3dc69...95a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har dere ikke sånn BUA med friluftsutstyr man kan låne i nærheten? 

Anonymkode: 3dc69...95a

AnonymBruker
Skrevet

Man kan låne mye utstyr på BUA. Se hva de har, og se om det er noe der du kan bygge en utendørsopplevelse rundt?

Anonymkode: 90b16...a0d

Skrevet

hvor bor dere da? det har mye å si. biblioteket har mange arrangement. ellers er det bare å google "hva skjer i ...." f eks, så kommer det gjerne opp mye. vi har hjemme og spare sommer hvert år, fordi vi tar alltid en sydentur rett før skolestart. ungene helt inneforstått med dette, og vi er kreative med å bruke byen mye. vi har nister til det meste også, spiser isen hjemme. svømmehallen  i kommunen vi bor i er forresten gratis i ukedagene også. 

tror du blir overrasket om du begynner google egen by hvor mye som kan skje

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fine forslag, men her har det regnet mer eller mindre en hel uke- og det ser ikke ut til å bli bedre… badeturer og teltturer utgår derfor  

Kjenner jeg blir lei meg og rådvill når jeg ser ungdommen falle mer og mer sammen 😢

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fine forslag, men her har det regnet mer eller mindre en hel uke- og det ser ikke ut til å bli bedre… badeturer og teltturer utgår derfor  

Kjenner jeg blir lei meg og rådvill når jeg ser ungdommen falle mer og mer sammen 😢

men hvor bor dere? 

• Liker 2
Skrevet

Ser det regner hos dere, men stolpejakt, geocaching, orientering, og pokemon-Go (eller hva det siste heter), kan dere gjøre sammen. Stolpejakt er ihvertfall gratis, og er en app hvor en kommer seg ut og rundt i nærområdet. 

13 år er en litt vanskelig alder. Ofte litt ung for å være frivillig, eller få seg en sommerjobb, særlig om en ikke kjenner noen, men ønsker litt mer innhold enn «her er en bøtte og spade og vi går på stranda». Vet også noen kommuner har gratis sommerkino, men ofte for litt yngre, også koster det litt (ikke så mye som vanlig billett) for en film for mer den alderen litt senere på dagen. Er på dagtid begge filmene. 

Personlig hadde jeg prøvd meg på noen av de appene nevnt over, og sett om de finnes i ditt nærområde, og laget en greie rundt det. Da kommer dere dere ut, gjør noe sammen, og kan ta med matpakke hjemmefra og gøy å se hvor mange dere kan få til på en gitt tid (dager/uker). 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor dere normer jo ganske essensielt da.. Hva vil ungdommen selv?

Anonymkode: 769a8...648

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor på Østlandet. 
ungdommen er positiv til det meste egentlig, men synes ikke trasking rundt i skog og fjell er så morsomt lenger. 
og det er jo som flere sier en alder som er litt vanskelig. 
Alt ungdommen har lyst til koster mye, og da blir det fort litt vanskelig. 
en tur på kino og teknisk museum har vi fått til, men sommeren er fortsatt lang…

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg bor ikke i Stavanger, men tok et søk på Google på gratis sommeraktiviteter og fikk opp fra ulike kommuner, her fra Stavanger som et eksempel. Mulig det er noe nær der dere bor? Ellers vet jeg dnt, røde kors, biblioteket med flere har tilbud mange steder, utenom det jeg nevnte over her. 

https://www.stavanger.kommune.no/kultur-og-fritid/barnas-sommer/Program/

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi koser oss masse med å spille kort og andre brettspill sammen 🃏😊

Anonymkode: 3c498...139

AnonymBruker
Skrevet

Dokumentarer på NrK. 
De har veldig mye bra der, også for denne aldersgruppa. Vi kjørte en 2.verdenskrig dag her en dag. Spiste poteter og brød og slukte alt om krigen på tv. Inkludert å høre på podcasten Qusilings koffert på NrK. Den er veldig spennende. 

Anonymkode: 9edf8...4bc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dokumentarer på NrK. 
De har veldig mye bra der, også for denne aldersgruppa. Vi kjørte en 2.verdenskrig dag her en dag. Spiste poteter og brød og slukte alt om krigen på tv. Inkludert å høre på podcasten Qusilings koffert på NrK. Den er veldig spennende. 

Og veldig lærerikt! 

AnonymBruker
Skrevet

Filmkveld/dag. Legg inn madrasser i stua. Gjør det mørkt. Lag litt poppkorn, kakao o.l

Anonymkode: ce497...28f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men sommerferie i regn er jo miserabelt for alle, uansett alder…

Anonymkode: 50986...0ce

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

- Ta en tur til nærmeste park, skog eller strand. Gå på fottur, sykle eller bare nyt den vakre naturen rundt dere. 
- Finn frivillige organisasjoner i nærområdet som trenger hjelp. Dette kan være dyrebeskyttelsesgrupper, suppekjøkken eller veldedige organisasjoner. Det er en flott måte å gi tilbake til samfunnet og lære verdifulle ferdigheter samtidig.
- Matlaging og bakekvelder. Lag en spesiell rett eller en god dessert sammen. 
- Start et kreativt prosjekt sammen, for eksempel lage noe av resirkulerte materialer. Bruk fantasien og skap noe unikt. 
- Ha en filmkveld der dere ser på gode filmer og spiser popcorn.
- Finn en spennende bok eller en serie med bøker dere begge kan lese (lån på bibliotek). Diskuter historien, karakterene og teoriene deres. 
- Spill basketball, fotball, badminton eller noen andre utendørsaktiviteter.
- Ta en tur rundt i byen og oppdag nye steder og severdigheter. Besøk parker, museer, historiske steder eller lokale markeder. Du kan finne mange interessante ting uten å bruke penger.
- Hvis du har en hage eller en balkong, kan dere jobbe sammen for å plante blomster, urter eller grønnsaker. 
- Mange lokalsamfunn har gratis arrangementer som konserter, kunstutstillinger, gatefester eller markeder. Sjekk ut oppslagstavler, nettsider eller sosiale medier for å finne ut hva som skjer i nærheten av deg.
- Bruk internett som en kilde til læring. Det finnes mange nettsteder som tilbyr gratis kurs og opplæringsmateriell i alt fra programmering og språklæring til matlaging og håndarbeid.
- Inviter venner eller familie til en spillkveld. Mange har allerede brettspill eller kortstokker hjemme, eller du kan låne av noen.

Anonymkode: a1696...bce

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Spørre på Facebooksiden for klassen om noen er hjemme og vil komme til dere på besøk? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...