Gå til innhold

Hvordan kan kreditorer ha lov til å 10 dobble lrav

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg eier en bil men har ikke sertifikat så noen andre kjørte for meg. Jeg fikk en parkerings regning på 200 kroner og en senere på purring på 266. Jeg betalte den til 200 for jeg hadde ikke vært inne på vipps lenge og sett noen regninger. Trodde det skulle være slutten på det. Disse jævelene har nå 10 dobblet kravet om penger og klaget til namsmannen. Hvordan kan de ha lov til dette? Jeg betalte den orginale regningen og de har ingenting med saken å gjøre 

Anonymkode: c2467...93f

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Regninger blir større når du ikke betaler til tiden. Derfor må du alltid betale det største beløpet. Det kalles renter og gebyrer. 

Anonymkode: 9ee23...527

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Regninger blir større når du ikke betaler til tiden. Derfor må du alltid betale det største beløpet. Det kalles renter og gebyrer. 

Spørsmålet var hvordan de har lov til å 10 dobble det. Virker ikke som de skulle ha lov til det

• Nyttig 1
Skrevet

Disse jævlene skylder du penger til så det er bare å bla opp og gjøre opp for seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spørsmålet var hvordan de har lov til å 10 dobble det. Virker ikke som de skulle ha lov til det

Hvordan virker det ikke som de skulle hatt lov til det?

Anonymkode: b4865...ac4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det spørs jo hvor lenge dette kravet har ligget der. Betaler man raskt blir ikke beløpet 10 doblet

• Liker 9
Skrevet

Det er strenge regler for hvordan purring og inkasso skal gjøres og hvilke gebyrer man kan ta, men det kan fort bli mange hundrelapper selv om inkassoselskapene holder seg innenfor maks-beløpene. 

Ser ut som at du har vært for sein med å betale opprinnelig regning og at det er sendt deg en betalingspåminnelse med et purregebyr på 66,-. Selv om du har betalt de opprinnelige 200,-, vil det fortsatt stå igjen 66,- som ubetalt og det er vel disse 66 kronene som det nå har påløpt ulike gebyrer og renter på. Selv om det er et lite beløp, kan det fort øke på når inkassoselskapene skal ha betalt for å drive inn de 66 kronene. 

Du kommer nok ingen vei med å klage på dette, derfor er mitt råd at du betaler det de forlanger så raskt som mulig, før det blir enda større beløp av det. Det ville jo også være dumt om du får en betalingsanmerkning i offentlige registre på grunn av 66 kroner, fordi betalingsanmerkninger kan skape trøbbel hvis du senere trenger å låne penger til noe, som bil eller hus, kanskje.

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Den som oppretter sak mot deg må betale rettsgebyr, og det vil dem selvfølgelig ha tilbake. I tillegg bruker dem tid på å prøve kreve inn det du skylder. 
Du påfører dem kostnader, som de krever du skal dekke. 

Det er fastsatte summer på rettsgebyrer, purregebyr, inkassosats etc. 
De bruker like mye tid på å sende inn ett krav på 200 kr som på 2000 kr, du får ikke timesrabatt fordi beløpet er lavt. 
De skal selvfølgelig ikke ha ekstra utgifter fordi DU ikke betaler... 

Anonymkode: 48740...9d4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Administrasjonskost, der de må gå over lister, manuelt kontrollere, og purre.

Så selger de til inkassobyrå. Disse tar seg godt betalt da de bærer en risiko for at kravet aldri blir betalt. Så mer administrasjon. 

Anonymkode: 4124b...8bb

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er en måte å prøve å få deg til å betale innen rimelig tid.

Anonymkode: 3fec5...b57

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Den som oppretter sak mot deg må betale rettsgebyr, og det vil dem selvfølgelig ha tilbake. I tillegg bruker dem tid på å prøve kreve inn det du skylder. 
Du påfører dem kostnader, som de krever du skal dekke. 

Det er fastsatte summer på rettsgebyrer, purregebyr, inkassosats etc. 
De bruker like mye tid på å sende inn ett krav på 200 kr som på 2000 kr, du får ikke timesrabatt fordi beløpet er lavt. 
De skal selvfølgelig ikke ha ekstra utgifter fordi DU ikke betaler... 

De påfører demselv kostnader. Orginal regningen var blitt betalt.

AnonymBruker
Skrevet

Det sier jo seg selv du har ikke betalt regningen når du betaler inn 200kr og kravet er på 266kr. 

Anonymkode: c0266...149

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Har hovedstolen ti dobbelt seg? Det er selvsagt ikke lov å vil bli plukket opp av namsmannen. 

Derimot har kravet i seg selv gått til namsmannen så vil det jo påløpe rettsgebyr, salær, utenrettslige kostnader. Dette er fult lovlig og er saksgangen ved å ha en sak hos namsmannen. 

Anonymkode: 5963f...be8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du hadde en regning på 200 og en på 266,-, du velger å bare betale den første. 
Hadde du betalt orginal regning FØR den gikk videre, så hadde det vært greit nok, men du valgte altså vente med å betale den til etter du fikk purring. Deretter velger du droppe betale purringen. 

Det er ene og alene din feil, ditt ansvar, og du som må bære kostanden for dine valg. Du har påført dem kostander når du velger ikke betale regningen din. Du kan ikke bre velge selv om du skal betale hele eller deler av regninger, du skal betale purregebyr dersom du får det. Purregebyr er ikke valgfritt. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Ryddet for avsporinger. 

Christina82, mod

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men det er der du gjorde feil. Du slipper ikke unna påløpte renter og gebyrer ved å hoppe tilbake i rekkefølgen og betale første regning, men kraftig forsinket. Påløpte gebyrer står der ennå. De forsvinner ikke fordi du valgte å overse dem og gå tilbake til den opprinnelige regningen som forlengst var forfalt.

Det er overraskende mange som tror de slipper unna gebyrer ved å betale den forfalte regningen først etter at gebyrer (og ev renter) er påløpt. Det funker ikke sånn. Alt må betales. Det forsvinner ikke.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hovedstolen var på 200 kr, og makspurregebyr på privatpersoner er 35 kr er det 31 kr i forsinkelsesrenter. Forsinkelsesrenten er på 10,75%p.a. 

Hvor lenge drøyet du med å betale hovedkravet egentlig???

Anonymkode: f4c04...340

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2023 den 8.31):

Hei, jeg eier en bil men har ikke sertifikat så noen andre kjørte for meg. Jeg fikk en parkerings regning på 200 kroner og en senere på purring på 266. Jeg betalte den til 200 for jeg hadde ikke vært inne på vipps lenge og sett noen regninger. Trodde det skulle være slutten på det. Disse jævelene har nå 10 dobblet kravet om penger og klaget til namsmannen. Hvordan kan de ha lov til dette? Jeg betalte den orginale regningen og de har ingenting med saken å gjøre 

Kanskje de bruker alle disse ekstra-kravene som en slags "skrekk og advarsel" sånn at de aller, aller fleste betaler godt innenfor fristen. 

Dermed blir det vel færrest mulig mennesker som faktisk trenger å betale alle disse ekstra-gebyrene, eller what ever. 

Anonymkode: 13b03...d2d

AnonymBruker
Skrevet

Betal for deg, du. Det blir bare verre jo lengre du «venter».

Anonymkode: f0708...894

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis hovedstolen var på 200 kr, og makspurregebyr på privatpersoner er 35 kr er det 31 kr i forsinkelsesrenter. Forsinkelsesrenten er på 10,75%p.a. 

Hvor lenge drøyet du med å betale hovedkravet egentlig???

Anonymkode: f4c04...340

Forsinkelsesrenten er 11,75 % i dag 

Anonymkode: 5963f...be8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...