Gå til innhold

Å kun kunne ta opp en problemstilling med fastlegen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. pr konsultasjon. Er dette vanlig? Står plakat på legekontoret om at man må bestille dobbelttime om man har flere ting å ta opp. 

I noen tilfeller kan jo flere ulike plager være symptomer på samme lidelse, og det er ikke alltid like enkelt for pasienten å vite. Så det er vel naturlig at man tar opp alle plager man har når man først er der?

Det skal visstnok være for å unngå forsinkelser, men jeg har aldri opplevd at det ikke er forsinkelser. Ikke engang når jeg har fått første time på morgenen...

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette er veldig vanlig. Men synes det er en spesiell praksis. Så lenge man ikke bruker lenger tid enn oppsatt time bør man kunne fylle den med hva man vil tenker jeg..

Anonymkode: ff989...5f5

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig at det er 1 problemstilling per konsultasjon ja.

Opplevd det på samtlige legekontor/leger jeg har hatt igjennom livet, og det er endel da jeg har flyttet rundt om i Norge. 

Anonymkode: 47eda...61f

AnonymBruker
Skrevet

Starter å bli veldig vanlig. Selv om ting henger ofte sammen også. Hos min lege er det ofte «kom tilbake senere» for alt, og likevel er de forsinket selv tidlig på morgenen…

Anonymkode: 72eba...0ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig, men jeg opplever at leger er fleksible på det. Om det er noe som tydelig ikke henger sammen med det andre og tiden begynner å løpe ut ber legen meg bestille ny time så vi kan se på det. Om det er tid igjen kan jeg ta opp det jeg har behov for. Når det er alvorlig tar legen seg tiden som trengs.

Anonymkode: fda11...4a2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, dette er veldig vanlig. Men synes det er en spesiell praksis. Så lenge man ikke bruker lenger tid enn oppsatt time bør man kunne fylle den med hva man vil tenker jeg..

Anonymkode: ff989...5f5

Ja, om man ikke bruker mer tid enn oppsatt, burde det jo være mer effektivt å ta opp flere ting med en gang framfor å bestille ny time. Ikke rart det er få ledige timer og lang ventetid.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Starter å bli veldig vanlig. Selv om ting henger ofte sammen også. Hos min lege er det ofte «kom tilbake senere» for alt, og likevel er de forsinket selv tidlig på morgenen…

Er redd dette kan føre til at symptomer som henger sammen ikke blir sett i sammenheng. Virker jo ikke alltid som om de leser journalene til pasienten så nøye heller.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En ordinær lege bruker 90% av tiden sin på 10% av pasientlisten, så det er ganske forståelig at de som gjerne har flere større diagnoser (og gjerne flere tilleggsdiagnoser) ikke kan gå gjennom hele sykdomsbildet sitt ved hvert legebesøk. Ofte er jo disse gjerne ensomme eller sitter mye alene fordi de er ufør eller pensjonert, da er det lett at timen dras ut.

Anonymkode: 35fc8...c36

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er da helt naturlig. En time er jo et kvarter, så da får man heller bestille dobbelttime ved behov. Eller fire timer for den saks skyld. 

Anonymkode: 0a5f5...3c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sånn er min fastlege også. Kom til han med betent operasjonssår, feber, enorme smerter jeg besvimte av,  jeg hadde gått med ei uke fordi legen er sånn «ta Paracet og kom tilbake om det blir verre». Han sendte meg ut med «det SKAL være vondt!» og jeg sa at jeg vet men ikke så vondt som dette… han var nedlatende og lo bare. Endte opp på legevakten, der var de helt forferdet over at jeg bare ble sendt hjem i den tilstanden og ble sendt direkte til sykehuset og måtte opereres på nytt og ble der i ei uke. De sa jeg kan bytte fastlege for sånn skal det ikke være.
Man føler seg ikke trygg på legen etter sånt. Verste er den nedlatende holdningen, ikke opplevd det hos leger før. Man går ikke til lege for å ikke få en løsning og måtte betale 200kr for å bli ledd av. 

Anonymkode: 81904...ca5

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å skrive en liste som jeg gir til fastlegen. Det er veldig effektivt, og hvis det er noe som må utdypes så finner han ny time til meg for det.

Anonymkode: 19ffa...c88

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kronisk sykdom og jeg bestiller alltid dobbel, eller trippel, time. Jeg orker ikke stresse meg gjennom en vanlig, kort time. Hos min fastlege er en time åtte minutter (det er ti minutter mellom pasientene, men de to minuttene bruker han på å skrive journal og på å gå ut og hente neste pasient).
Fastlegen min har heldigvis ikke noe i mot dobbelttimer (har hørt at andre leger ikke liker det), og han pleier ofte å si at det er bra for da får han hentet inn noe av dagens forsinkelser. 

Anonymkode: 0a822...95d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi 20 min konsultasjon. Om det er flere ting jeg ønsker ta opp lager jeg en prioriteringsliste. (Har en kronisk litt komplisert sykdom så ikke alltid jeg vet hva som er hva) Men var aldri opplevd å få beskjed om å sette opp ny time, med unntak av når jeg ba han sjekke en kul i nakken når jeg hadde time for noe annet men ny time da var for å få tid til å fjerne den. Hvis du er usikker på om det henger sammen så si i fra på forhånd at du har flere ting men usikker på hvordan det henger sammen -så kan lege avgjøre da om hvor mye vekt man skal legge på å vurdere flere ting samtidig eller om dette helt sikkert er noe som er adskilt. 

Anonymkode: 91740...458

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg først drar til legen synes jeg det er greit å bare ta alt som skal sjekkes samtidig. For eksempel da jeg bestilte time for fjerning av spiral, spurte jeg om han kunne ta celleprøve og klamydiatest samtidig når han nå først "var der nede" 😛

Anonymkode: f85e3...2ff

AnonymBruker
Skrevet

Sånn holder min lege også på. To spørsmålet l e-konsultasjon, fakturere han dobbelt også, selv om disse er begrenset for så og så mange tegn. Syns det er helt bak mål og har ikke tid til å renne ned legekontor når jeg har flere problemstillinger. Går ofte og oftere privat då jeg får ordnet alt på en gang. Det blir ofte ikke så mye dyrere når det offentlige helsevesenet  fakturere for å slippe en prump.

Anonymkode: f9509...b4e

AnonymBruker
Skrevet

Glad min lege ikke er sånn. Nå pleier jeg å være effektiv og det er egentlig han også, men han spør alltid om det er noe annet når jeg er ferdig med min problemstilling.

Anonymkode: cf416...456

AnonymBruker
Skrevet

Min rekker knapt nok å ta en ting av gangen engang. Han skal alltid ta blodprøver og dobbeltsjekke hvordan det ligger an med medisinene jeg går fast på selv om jeg aldri så mye er der for noe helt annet og aldri har hatt utfordringer med noen av delene.

Jeg bestiller alltid dobbelttime for å rekke å overhode få komme til med det jeg er der for og alikevel får jeg beskjed om at man ikke rekker flere ting på en gang.

Anonymkode: edc01...4b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Glad min lege ikke er sånn. Nå pleier jeg å være effektiv og det er egentlig han også, men han spør alltid om det er noe annet når jeg er ferdig med min problemstilling.

Anonymkode: cf416...456

Ikke min heller, han er mer sånn «noen bruker lenger tid og noen kortere og på slutten av dagen har det jevnet seg ut» og det er erfaringen min der også.  Det har av og til medført ventetid, men så har jeg jo selv hatt nytte av fleksibiliteten og da tenker jeg at jeg tåler å vente for noen har måttet vente pga av meg og. Som regel går det veldig glatt og jeg passer på å ikke sutre vekk tida til en travel fastlege av hensyn til mine medpasient. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos min fastlege får man ikke bestille dobbeltime. Det blir veldig lite effektivt, både for meg, men ikke minst for legen! 

Anonymkode: 97879...7ad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er da helt naturlig. En time er jo et kvarter, så da får man heller bestille dobbelttime ved behov. Eller fire timer for den saks skyld. 

Anonymkode: 0a5f5...3c2

4 timer?! Det blir jo en hel klokketime det. Kan jeg aldri tenke meg er mulig.

Anonymkode: bc531...ca0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...