AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #1 Skrevet 17. juli 2023 Har opprettet en paypal-konto, og har aldri brukt det før. Fant en morsom nettside jeg ville abonnere på, men så er den engelsk eller amerikansk. Føltes ikke trygt å legge inn bankinformasjon og på trustpilot var det også mye kritikk mot denne siden. Mange hevdet de ble trukket for årlige abonnement og ikke kunne si det opp. Kan det skje når man bruker paypal, eller er man beskyttet? Anonymkode: 793c0...af9
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 17. juli 2023 #2 Skrevet 17. juli 2023 Jeg har hatt Paypal i femten år uten problemer. Men jeg har heller aldri valgt selv å legge inn kontoinformasjon på nettsteder jeg er blitt advart om.
ThereGoesBob Skrevet 17. juli 2023 #3 Skrevet 17. juli 2023 Paypal er 100% trygt. Du snakker bare med banken din om du møter på vanskelige nettsider. Høres rart ut at du skal abonnere på en morsom nettside. Forstår ikke helt hva du mener her. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #4 Skrevet 17. juli 2023 ThereGoesBob skrev (7 timer siden): Paypal er 100% trygt. Du snakker bare med banken din om du møter på vanskelige nettsider. Høres rart ut at du skal abonnere på en morsom nettside. Forstår ikke helt hva du mener her. Noe som heter jibjab. Man legger til ansikter på musikkvideoer etv. Veldig morsomt. Det kreves abonnement for å bruke det. Men det er mye kritikk mot siden på trustpilot. At de ikke får avbrutt abonnement og blir trukket årlige beløp. Men hvis det betales via paypal så er det ingen fare? Men bankkortet er vel registrert på paypal. Så vet ikke om det likevel kan risikeres at det trekkes penger automatisk? Anonymkode: 793c0...af9
Gjest Lawyam Skrevet 17. juli 2023 #5 Skrevet 17. juli 2023 (endret) Helt trygt. I daglig bruk i minst 15 år jeg og. Mitt foretrukne. Nettstedet får ikke kontoinformasjonen din, men navn og adresse får dem. Ville allikevel ikke betalt til lugubre nettsteder. PayPal sikrer overføring, de kan ikke blande seg i om du betaler noe du skulle holdt deg unna. Svindlere bruker også PayPal. Ikke abonner på noe. Betal heller måned for måned. Endret 17. juli 2023 av Lawyam
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #6 Skrevet 17. juli 2023 Kjøper står svært sterkt på PayPal. I verste fall (altså hvis du ikke klarer å avslutte abonnementet), kan du kansellere kredittkortet du legger inn i PayPal. De kan ikke trekke penger fra et kansellert kort. Men jeg ville i utgangspunktet ikke abonnert på en sånn side med mange dårlige reviews uansett. Anonymkode: 1e6cd...32b 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #7 Skrevet 17. juli 2023 Jeg hadde paypal før. Hadde bankkortet mitt knyttet til kontoen, selv om jeg brukte det svært lite. Hadde kun brukt det i noen veldig få sammenhenger til å handle i kjente nettbutikker. En dag hadde noen ut av det blå trukket 15000 kroner fra paypalkontoen (og dermed fra bankkontoen min) Under transaksjoner stod det "google ad payment" eller noe i den duren. Poenget er at det overhodet ikke hadde noen sammenheng med min bruk av paypal eller internett-bruk. Det kom som lyn fra klar himmel. Jeg var altså ikke blitt lurt til å gi fra meg kontoinformasjon eller manipulert i noen form, jeg hadde rett og slett ikke vært på nett i det hele tatt. Og ingen tidligere bruk av paypal kunne knyttes i noen sammenheng til trekket. Det var trukket helt ut av det blå. Jeg ringte paypal, og de tilbakebetalte beløpet med en gang. Problemet mitt var de ikke ville forklare hvorfor trekket hadde skjedd. De regnet bare med at jeg skulle være fornøyd med å få pengene tilbake. Uten forklaring var min tillit til paypal borte. Jeg slettet bankortet umiddelbart, og rett etter slettet jeg også paypalkontoen. Har aldri brukt det siden. Anonymkode: c3619...f86
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #8 Skrevet 17. juli 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde paypal før. Hadde bankkortet mitt knyttet til kontoen, selv om jeg brukte det svært lite. Hadde kun brukt det i noen veldig få sammenhenger til å handle i kjente nettbutikker. En dag hadde noen ut av det blå trukket 15000 kroner fra paypalkontoen (og dermed fra bankkontoen min) Under transaksjoner stod det "google ad payment" eller noe i den duren. Poenget er at det overhodet ikke hadde noen sammenheng med min bruk av paypal eller internett-bruk. Det kom som lyn fra klar himmel. Jeg var altså ikke blitt lurt til å gi fra meg kontoinformasjon eller manipulert i noen form, jeg hadde rett og slett ikke vært på nett i det hele tatt. Og ingen tidligere bruk av paypal kunne knyttes i noen sammenheng til trekket. Det var trukket helt ut av det blå. Jeg ringte paypal, og de tilbakebetalte beløpet med en gang. Problemet mitt var de ikke ville forklare hvorfor trekket hadde skjedd. De regnet bare med at jeg skulle være fornøyd med å få pengene tilbake. Uten forklaring var min tillit til paypal borte. Jeg slettet bankortet umiddelbart, og rett etter slettet jeg også paypalkontoen. Har aldri brukt det siden. Anonymkode: c3619...f86 Hvorfor var tillitten din borte? Du fikk jo pengene tilbake og det er vel det som betyr noe? Anonymkode: 57ded...ab1 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #9 Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har opprettet en paypal-konto, og har aldri brukt det før. Fant en morsom nettside jeg ville abonnere på, men så er den engelsk eller amerikansk. Føltes ikke trygt å legge inn bankinformasjon og på trustpilot var det også mye kritikk mot denne siden. Mange hevdet de ble trukket for årlige abonnement og ikke kunne si det opp. Kan det skje når man bruker paypal, eller er man beskyttet? Anonymkode: 793c0...af9 Ikke helt trygt. Jeg fant plutselig ut jeg var trekt for en liten sum(750) hvert år fra noen greier jeg aldri har meldt meg på eller kjøpt.og har null peiling på hva er. Pay pal var heldigvis så snille å betalte tilbake. Regner med at jeg hadde oppdaget det før om det var større summer. Anonymkode: 736cd...e7d
Gjest Lawyam Skrevet 17. juli 2023 #10 Skrevet 17. juli 2023 (endret) Alt kan sikkert hackes. Jeg får mange mailer fra noen som later som de er PayPal og logger meg ikke på uten å gå inn på selve siden deres. Hvis PayPal vil meg noe finnes informasjonen DER. De sjekker av og til når jeg skifter fra mobil til pc eller bruker annen maskin og jeg må identifisere meg da ganske ofte. Det gir trygghet. Endret 17. juli 2023 av Lawyam
Million Skrevet 17. juli 2023 #11 Skrevet 17. juli 2023 Nei, det er ikke helt trygt selv om du betaler via PayPal. PayPal er pålitelige nok, men det er andre som krever penger gjennom dem som ikke er like pålitelige. Jeg har brukt PayPal bare en gang til å betale for noe faktisk, som jeg kan huske, på mange år. Men den ene gangen var det en nettbutikk som ikke tok kredittkort, kun PayPal, og siden de hadde et produkt jeg ville ha som jeg ikke fant noe annet sted, så valgte jeg altså denne utenlandske nettbutikken. Bestilte varen, og de trakk betalingen via PayPal. Siden hørte jeg aldri noe mer. Ikke noe kvittering på epost, ikke noe varsel om at varen er sendt eller ikke på lager eller noe. Etter noen uker sendte jeg epost til dem og spurte hva som foregikk, men fikk aldri noe svar. Sendte en epost til og en til, ikke noe svar. De bare tok pengene altså, og sendte aldri noen vare og aldri noen epost til meg. Jeg brukte til og med Google Translate og oversatte min engelske epost til dem til nederlandsk ( i tillegg), fordi jeg trodde de kanskje ikke svarte fordi de ikke skjønte engelsk. Tenkte en epost på morsmålet til de som drev butikken kunne hjelpe med å få svar. Men nei. Ikke noe svar. Da kontaktet jeg PayPal og klaget, og fortalte at selger som hadde tatt seg betalt, nektet å svare på mine henvendelser, og at jeg derfor ville ha pengene tilbake siden det var gått så mange uker. PayPal svarte at de skulle prøve å få dem i tale, men de mislyktes visst også, for etter en uke eller to fikk jeg pengene tilbake fra PayPal. Det løste seg altså, PayPal virker ikke vriene, men dette viser altså at organisasjoner og bedrifter og personer kan trekke beløp fra din PayPal konto uten å ha ærlige hensikter. Det er først etterpå det viser seg å være bra at det var via PayPal fordi de ordner som regel opp og gir tilbake pengene. Det hadde ikke firmaene eller svindlerne som trakk pengene gjort i mange tilfeller.
Jonas95 Skrevet 17. juli 2023 #12 Skrevet 17. juli 2023 Har hatt det i 8-9 år nå og jeg har ikke hatt noen svindelproblemer
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #13 Skrevet 17. juli 2023 Helt trygt er det ikke. Hvis du f.eks. legger inn PayPal informasjonen din på en falsk side så gir du i grunnen bort brukernavnet og passordet ditt, eller hvis det kommer en e-post som kan se ut som den er fra PayPal og du trykker på lenken i e-posten så gir du også bort brukernavn og passord. Det lønner seg å ha PayPal appen på telefonen siden den fungerer som dobbel verifisering, det kan også være smart å overføre penger til PayPal kontoen i stedet for å ha den linket direkte opp mot bankkonto eller kort. Som med alt annet gjelder det å være forsiktig. Anonymkode: 8f82e...b25 1 1
Gjest Elooon Skrevet 17. juli 2023 #14 Skrevet 17. juli 2023 Det er trygt eller så trygt det kan være. Ingenting er 100% trygt. AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Noe som heter jibjab. Man legger til ansikter på musikkvideoer etv. Veldig morsomt. Det kreves abonnement for å bruke det. Men det er mye kritikk mot siden på trustpilot. At de ikke får avbrutt abonnement og blir trukket årlige beløp. Men hvis det betales via paypal så er det ingen fare? Men bankkortet er vel registrert på paypal. Så vet ikke om det likevel kan risikeres at det trekkes penger automatisk? Anonymkode: 793c0...af9 Ville uansett holdt meg borte fra slike nettsider når det også er mye kritikk mot siden. Har aldri hørt om jibjab.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #15 Skrevet 17. juli 2023 Registrer kredittkortet på paypal - da har du dobbel sikring. Ikke koble til ditt vanlige betalkort. Men hold deg likevel borte fra sider som ser tvilsomme ut, og har mye negativt kritikk. Anonymkode: 2ff11...cd3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #16 Skrevet 17. juli 2023 Jeg vet allerede på navnet "jibjab" at dette er en nettside du skal holde deg langt unna. Anonymkode: 44b34...3e9 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #17 Skrevet 17. juli 2023 Ingenting er 100% sikkert. Du er litt ansvarlig selv, på hvor du legger inn kortinfo/passord. I tillegg må du faktisk bevise at du blir svindlet om det så er tilfellet. Jeg har brukt paypal i mange mange år, aldri hatt problemer. Men jeg er kritisk til hvor jeg legger igjen informasjon, har gode passord, og har 2 trinns verifisering på både innlogging men også kjøp. Anonymkode: 8089d...d50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå