Gå til innhold

Bryte utdanningsstilling, hvor mye gjeld ender jeg med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har utdanningsstilling med 90% utbetalt lønn, 100% tilsvarer 459k. Jeg har fullført 2/3 semestre. 

De siste årene har jeg i bunnen angret på yrket mitt og føler psykisk knekker meg. Jeg håpet denne utdanningen ble redningen, men alt jeg har tenkt det siste året er hvor mye jeg angrer på å ha tatt avtalen. Nå har det gått så langt at jeg ikke vet om jeg klarer å fullføre forløpet og jeg er redd jeg ikke klarer å bli i yrket for bindingstiden. 

Lege og dps er støttende i å forlate yrket før det eventuelt knekker meg. 

Men hva kan jeg forvente nå? Jeg har ikke snakket med noen på jobb enda. Kommer jeg til å ende med over 400k i gjeld? Hvordan krever de det tilbake? Kan de tvinge meg til å bli der hele bindingstiden? Hva skjer hvis jeg blir sykemeldt? 

Anonymkode: 4152f...f38

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at du kan være sykmeldt og slippe å betale. Regner også med at du ender med noen 100k i gjeld til arbeidsgiver dersom du bryter. 

Jeg brøt bindingstid på en arbeidsplass jeg ikke trivdes, måtte betale tilbake det arb giver hadde "tapt" på å støtte meg i utdanning - dvs lønnet permisjon og stipend.

Anonymkode: c9b0a...441

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Regner med at du kan være sykmeldt og slippe å betale. Regner også med at du ender med noen 100k i gjeld til arbeidsgiver dersom du bryter. 

Jeg brøt bindingstid på en arbeidsplass jeg ikke trivdes, måtte betale tilbake det arb giver hadde "tapt" på å støtte meg i utdanning - dvs lønnet permisjon og stipend.

Anonymkode: c9b0a...441

Hvordan betalte du? Stor sum? Fikk du nedbetaling eller  tvungent til alt på en gang?

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Har utdanningsstilling med 90% utbetalt lønn, 100% tilsvarer 459k. Jeg har fullført 2/3 semestre. 

De siste årene har jeg i bunnen angret på yrket mitt og føler psykisk knekker meg. Jeg håpet denne utdanningen ble redningen, men alt jeg har tenkt det siste året er hvor mye jeg angrer på å ha tatt avtalen. Nå har det gått så langt at jeg ikke vet om jeg klarer å fullføre forløpet og jeg er redd jeg ikke klarer å bli i yrket for bindingstiden. 

Lege og dps er støttende i å forlate yrket før det eventuelt knekker meg. 

Men hva kan jeg forvente nå? Jeg har ikke snakket med noen på jobb enda. Kommer jeg til å ende med over 400k i gjeld? Hvordan krever de det tilbake? Kan de tvinge meg til å bli der hele bindingstiden? Hva skjer hvis jeg blir sykemeldt? 

Har du en kontrakt? Hva står det om sykdom der?

Anonymkode: 4d0bd...e38

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du en kontrakt? Hva står det om sykdom der?

Anonymkode: 4d0bd...e38

Dette. Du må lese det som står i avtalen du inngikk.

Hva står det at du må betale ved brudd på avtalen?

Anonymkode: bd136...c28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette. Du må lese det som står i avtalen du inngikk.

Hva står det at du må betale ved brudd på avtalen?

Anonymkode: bd136...c28

Står ingenting spesifikt, annet enn at alt må tilbakebetales, men ved spesielle tilfeller kan beløpet senkes eller fjernes helt 

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss må alt tilbakebetales, for din del vil det bety 90% av årslønn i ett år. Regningen for de det gjelder kommer etter ca 1 mnd, alt på en gang, så må man gå i nedbetalingsforhandlinger med arbeidsgiver. De får det gjelder har fått til nedbetaling over 1-3 år. Man går ikke inn på en slik avtale uten å være sikker på å kunne gjennomføre, så her er det bare å bite i det sure eplet. 

Anonymkode: 53dc2...8f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hos oss må alt tilbakebetales, for din del vil det bety 90% av årslønn i ett år. Regningen for de det gjelder kommer etter ca 1 mnd, alt på en gang, så må man gå i nedbetalingsforhandlinger med arbeidsgiver. De får det gjelder har fått til nedbetaling over 1-3 år. Man går ikke inn på en slik avtale uten å være sikker på å kunne gjennomføre, så her er det bare å bite i det sure eplet. 

Anonymkode: 53dc2...8f5

Så om utdanningen og jobben gjør en syk så må jeg ødelegge resten av livet mitt på de neste 3,5 årene?

AnonymBruker
Skrevet
hawke skrev (3 minutter siden):

Så om utdanningen og jobben gjør en syk så må jeg ødelegge resten av livet mitt på de neste 3,5 årene?

Du visste vel hva du gikk til når du har utdanningsstilling? 

Anonymkode: ba643...932

AnonymBruker
Skrevet

OUS har det i alle fall veldig tydelig på sine sider, man betaler tilbake krone for krone av lønnsutgiftene dersom man avbryter, og man betaler eventuelt for resterende del av bindingstiden dersom man er i bindingstid.  
Ta en utdanningsstilling - Oslo universitetssykehus (oslo-universitetssykehus.no)

Og at det kan gjøres unntak ved helse/velferdsgrunner. 

Anonymkode: 79f03...606

Skrevet

Tråden er ryddet for beskrivelser av selvmordstanker. For den som utfordres med det oppfordrer jeg til å ta kontakt med helsevesenet for en vurdering. Ved akutte tilfeller ring nødnummer 113, for noen å snakke med kan du ringe organisasjonen Mental Helse på tlf 116 123.

Rhodiola, adm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...