Gå til innhold

Fly med valp i cabinen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er noen her som har erfaring med og fly til Norge fra UK med valp i cabinen? Valpen er en border collie tispe på 4 mnd ved henting.

1. Hvor nøye er de på hvor god plass valpen har i reisebagen? Jeg vet att man ikke skal overstige ett vist mål og totalt 8 kg. Jeg er bare redd jeg blir nektet hjemreise med valpen i cabinen, om de mener valpen ikke har god nok plass i de sine øyne. 

2. Har hørt att man ikke kan reise direkte fra UK til norge med hund, gjelder det bare hund i lasterom, eller både i lasterom og cabinen? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke reise til UK med hund i cabinen. Lasterom er ok (hadde ikke turt det selv)

"Enkleste måten" er å ta fly til Frankrike også bil og/eller båt derfra over kanalen. Er dessverre ikke lov med hun på Eurostar.

Kan være at det er lov med hund i cabinen til Irland også båt derfra også

Anonymkode: 1d0d7...f45

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du kan ikke reise til UK med hund i cabinen. Lasterom er ok (hadde ikke turt det selv)

"Enkleste måten" er å ta fly til Frankrike også bil og/eller båt derfra over kanalen. Er dessverre ikke lov med hun på Eurostar.

Kan være at det er lov med hund i cabinen til Irland også båt derfra også

Beklager ser nå at du skrev fra UK og ikke til. Da blir reiserutene så klart motsatt 

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel cargo som gjelder fra til UK. Evt fly til Frankrike/Nederland, leie bil og tar ferje over og så hente. Men fire mnd valp er vel for ung til å ha alle vaksiner i orden til å reise?? Legger ved mattilsynets veiviser for å reise fra «ikke listeført tredjeland» som det heter på pent

https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/reise-med-kjaeledyr/veiviser-reise-med-kjaeledyr?cfabc9e9-b7de-47f5-83b4-e1bee14e1f08=JegReiserMedDyreneSelv&62a6961b-0178-4f22-aa83-57100673cc7f_hund=1&d80be11e-2b7a-4a82-b0d9-811013f45682=storbritannia%24regionlistefortetredjelandutenserologisktest&86af1f17-d2fd-43fd-982c-a54fcf0c02e4=true

Anonymkode: 1151b...eef

Skrevet

Alt av papirer og vaksiner før reise er under kontroll.  Rabies ved 3 mnd + 21 dager. Så nei ikke for ung🙂 jeg tenker bare på hvor strenge de er med tanke på valpens str. I et reisebur om valpen og reiseburet er innenfor vektgrensen på 8 kg , eller om det bare er vekt og str. På bur og valp er det de tenker på. Og om man må mellom lande i ett annet EU land med valp I cabinen, eller om det bare gjelder hund i lasterom.

AnonymBruker
Skrevet

Det vanlige er at en ikke har fått fly til eller fra UK med hund i cabin, bare cargo. Det er derfor du får forslag på reiseruter via fx Frankrike.  Hund inn fra UK med fly MÅ lande på Gardermoen og forhåndsvarsles (jf linken litt lengre opp).
Hvis det er endra med cargo er det jo bra, men jeg ville ha sjekka veldig nøye at du ikke må sende som cargo! 

Gjest Linny111
Skrevet

Husk at etter Brexit har det blitt mye verre regler for å fly med hund. Norwegian tillater det ikke, selv i cargo. Jeg tror SAS tillater det, men har egne regler. Jeg bor selv i UK med hund og har tenkt å kjøre til Norge hvis det blir aktuelt å besøke en gang, men det er så hinsides dyrt at jeg ser det an.

Har du orden på rabiesvaksine og animal health certificate? Det er ikke noe oppdretter ordner automatisk.

Gjest Linny111
Skrevet
On 7/18/2023 at 8:44 PM, Annikenkri said:

Alt av papirer og vaksiner før reise er under kontroll.  Rabies ved 3 mnd + 21 dager. Så nei ikke for ung🙂 jeg tenker bare på hvor strenge de er med tanke på valpens str. I et reisebur om valpen og reiseburet er innenfor vektgrensen på 8 kg , eller om det bare er vekt og str. På bur og valp er det de tenker på. Og om man må mellom lande i ett annet EU land med valp I cabinen, eller om det bare gjelder hund i lasterom.

Det enkleste er å ringe flyselskapet og høre.

• 3 uker senere...
Skrevet
Linny111 skrev (På 21.7.2023 den 17.11):

Husk at etter Brexit har det blitt mye verre regler for å fly med hund. Norwegian tillater det ikke, selv i cargo. Jeg tror SAS tillater det, men har egne regler. Jeg bor selv i UK med hund og har tenkt å kjøre til Norge hvis det blir aktuelt å besøke en gang, men det er så hinsides dyrt at jeg ser det an.

Har du orden på rabiesvaksine og animal health certificate? Det er ikke noe oppdretter ordner automatisk.

Takk for info. Ja, jeg har en som tar seg av alt av papirer i UK, som har erfaring med og sende avgårde hunder der i fra. Så hun stoler jeg 100% på. Jeg tror valpen er for stor til og reise I cabinen. Så lurer på og bare kjøre og hente i stedet.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 10.55):

Det vanlige er at en ikke har fått fly til eller fra UK med hund i cabin, bare cargo. Det er derfor du får forslag på reiseruter via fx Frankrike.  Hund inn fra UK med fly MÅ lande på Gardermoen og forhåndsvarsles (jf linken litt lengre opp).
Hvis det er endra med cargo er det jo bra, men jeg ville ha sjekka veldig nøye at du ikke må sende som cargo! 

Takk for info👍🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...