AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #1 Skrevet 16. juli 2023 Hei! Dette kan bli langt, men føler jeg må forklare litt. jeg har to venninner jeg har hatt siden barneskolen. Vi er ganske nære. Dessverre har den ene en del psykiske problemer og roter det ofte til med blant annet økonomi. Hun er på mange måter en fantastisk venninne og på andre måter utfordrende å være sammen med. Hun er feks ofte frivillig med oss på aktiviteter med barna våre og har nærmest blitt en del av familien når hun er frisk. Utfordringer kan være at hun bruker mye tankevirksomhet på små ting andre ellers ikke ville brukt tid på. Hun klarer ikke å planlegge ting slik at det blir overkommelig. En tur på nærmeste kafe kan fort bli jeg har angst for å gå inn dit fordi et eller annet så kanskje vi kan reise til den som er to timer unna og så kan vi reise på klatring i parken som bare er en kilometer unna der igjen. Mye må gå på hennes premisser. Uansett det viktige i denne sammenhengen er at hun sliter med økonomi. Hun har stort sett utbetalt normal lønn i alle fall slik at hun burde klare seg og kunne spare litt hver mnd. Likevel når hun får den så bruker hun dem på unødvendige ting og så har hun ikke penger til mat , bolig eller strøm. Jeg vet hun ikke gjør det med vilje, men at sykdommen/tilstanden hennes gjør det. Samtidig er dette en gjentagende greie. Og jeg har ikke alltid like stor forståelse for at det skjer om igjen og om igjen. Vi kan feks kan ha snakket om at når hun nå får halv skatt i desember burde hun prioritere den strømregninga og sparing. Så vipps så har hun ny sofa i stedet og kun 100 kr til mat den mnd. ( Hun er veldig åpen med meg og jeg har hjulpet henne flere ganger med å komme på besøk på lønningsdag for å betale det nødvendige feks før impulsiviteten tar overhånd) Så til poenget. Jeg og hun andre venninna har snakket om å ta med familiene våre på sydentur i vinter. Vi vet at venninna vår ikke har penger nå og ikke kommer til å ha det da. Likevel føler vi at vi burde spørre. Hun kommer til å bli såret over at vi reiser når hun ikke kan og det forstår jeg. Vi har barn som kommer til å snakke om turen. Ofte opplever vi at venninna vår hinter litt om å bli spandert på, men jeg er uvillig og har dessuten ikke penger til å spandere flere lapper på tur til en ekstra person. I tillegg ville turen blitt på hennes premisser og mye frem og tilbake med overtenking på hvordan vi skal gjøre ting. Så egentlig vil jeg ikke reise med henne. Og så får jeg dårlig samvittighet. Spørsmålet er egentlig om hun skal bli spurt om å være med og hvordan vi skal legge det fram? Vi må uansett fortelle at skal på tur før barna gjør det for oss. Venninna mi er villig til å spandere tur om vi deler summen , men jeg er egentlig ganske sliten av at hun stadig roter det til når hun burde hatt penger nok. Da er det snakk om spandering av alt. Fly , hotell en uke og mat. I tillegg til andre aktiviteter som koster penger på tur. Så jeg er den kjipe her. Eller? Anonymkode: 4f9d2...7c5 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #2 Skrevet 16. juli 2023 Dere må spørre, men har ikke noe ansvar for at hun ikke har råd Anonymkode: 5905c...258 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #3 Skrevet 16. juli 2023 "Du Else og jeg planlegger å dra på tur til Nice med familien! Du må bare bli med hvis du vil! Det blir 20-25 august, tenk litt på det 😊" Da har dere inkludert henne, men mest sannsynlig tar hun ikke opp temaet igjen. Om hun har råd til å bli med tar hun kontakt å spør om hvilket fly og hotell hun skal booke for seg. Anonymkode: 5905c...258 4 2
Hippogriff Skrevet 16. juli 2023 #4 Skrevet 16. juli 2023 «Vi skal på tur med familiene våre. Siden det er familieferie kommer jeg til å bruke tiden på barna mine og aktivitetene mine blir lagt opp etter dem. Du kan jo tenke på om du har lyst til å legge inn en bestilling samtidig du også. Vi reiser sånn-og-sånn og bor på XXX hotell.» 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #5 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): "Du Else og jeg planlegger å dra på tur til Nice med familien! Du må bare bli med hvis du vil! Det blir 20-25 august, tenk litt på det 😊" Da har dere inkludert henne, men mest sannsynlig tar hun ikke opp temaet igjen. Om hun har råd til å bli med tar hun kontakt å spør om hvilket fly og hotell hun skal booke for seg. Anonymkode: 5905c...258 Du har vel rett. Men svaret kan bli noe sånn som «Det har jeg lyst til, men kan dere vente til desember for da er det halv skatt og så kan jeg betale billetter da! Og så kanskje vi kan bo billig og spise billig og dra til et annet sted som av en eller annen grunn passer meg bedre» Anonymkode: 4f9d2...7c5 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #6 Skrevet 16. juli 2023 Det er mulig impulsiviteten svekkes periodevis av hypomani eller medisiner. Uansett vet jeg ikke om hun lærer å planlegge og disponere økonomien uten hjelp. NAV bidrar jo med økomisk rådgiving. Det er hyggelig at dere vurderer å spandere, men vil du egentlig ikke skal du ikke gjøre det. Du kan angre og så går det ut over forholdet deres. Anonymkode: 9bcd9...5ac 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #7 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har vel rett. Men svaret kan bli noe sånn som «Det har jeg lyst til, men kan dere vente til desember for da er det halv skatt og så kan jeg betale billetter da! Og så kanskje vi kan bo billig og spise billig og dra til et annet sted som av en eller annen grunn passer meg bedre» Anonymkode: 4f9d2...7c5 "Det har du rett i, men dessverre så går det nok ikke, du skjønner det er så nær jul og det tok allerede mye innsats å få de datoene til å passe to barnefamilier, kan du tenke deg haha! Men du er velkommen til å bli med." Anonymkode: 3061e...b0a 2 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #8 Skrevet 16. juli 2023 Her må du, hun og vennskapet bare tåle den misunnelsen og sårheten. Dette er en konsekvens av at hennes livssituasjon og deres ikke er like. Det er rett og slett bare en del av voksenlivet. Ikke inviter når du ikke har lyst, ikke la samvittigheten gnage eller hennes hinting og ønsker om å delta få stjele energi og plass. Du og dere strekker dere allerede enormt langt med å hjelpe henne å tilrettelegge for ting hun uavhengig av diagnose selv er ansvarlig for. Andre kan ikke slukke hennes småbranner hele tiden. Fortell om turen og si fra om at ting må planlegges og bookes når det må bookes, det er enten å bli med nå, eller neste gang. Ikke noe vent til dato x eller kan vi heller gjøre sånn og slik. Anonymkode: bb6e6...e4c 2 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #9 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her må du, hun og vennskapet bare tåle den misunnelsen og sårheten. Dette er en konsekvens av at hennes livssituasjon og deres ikke er like. Det er rett og slett bare en del av voksenlivet. Ikke inviter når du ikke har lyst, ikke la samvittigheten gnage eller hennes hinting og ønsker om å delta få stjele energi og plass. Du og dere strekker dere allerede enormt langt med å hjelpe henne å tilrettelegge for ting hun uavhengig av diagnose selv er ansvarlig for. Andre kan ikke slukke hennes småbranner hele tiden. Fortell om turen og si fra om at ting må planlegges og bookes når det må bookes, det er enten å bli med nå, eller neste gang. Ikke noe vent til dato x eller kan vi heller gjøre sånn og slik. Anonymkode: bb6e6...e4c Dette. Som de over i tråden sier, fortell at dere skal på tur og når. Så er hun klar over det og har valget selv. Om hun begynner å mase om å tilpasse turen til henne, så sier du nei og står fast på dato/sted/at det bookes nå. Det er virkelig ikke bare-bare å endre sted eller vente med booking når man først har planlagt ferie, du er slett ikke urimelig som sier nei i en slik situasjon. Det er helt normalt å si at hun enten blir med på det som dere har planlagt slik dere har planlagt det, eller så må hun vente til neste gang. Anonymkode: ce113...39e 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #10 Skrevet 16. juli 2023 Angående venninnen og økonomi generelt - det er noe som heter frivillig forvaltning hos NAV. Høres ut som det ville vært midt i blinken. Det er frivillig, som sagt, og NAV tar over økonomistyring i samråd med personen. Sørger for at regninger, sparing osv skjer, og utbetaler penger til mat/forbruk til brukskonto kun, med de intervaller en blir enig om. F.eks en gang i uka. Når det gjelder turen. Er hun troende til å ta opp forbrukslån/kreditt for å være med…? Tror jeg ville vinklet det til at dette er en familietur, på barnas premisser, så det vil bli svært vanskelig å ta hensyn til henne og hennes behov for tilrettelegging. Er ikke det sannheten også da? Men kanskje gjort det mildere, om det er ei dere tross alt oppriktig bryr dere om. Og foreslå/planlegge en felles hyttetur eller noe annet rimeligere i nærområdet? Anonymkode: 5c9b3...711 6 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #11 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Angående venninnen og økonomi generelt - det er noe som heter frivillig forvaltning hos NAV. Høres ut som det ville vært midt i blinken. Det er frivillig, som sagt, og NAV tar over økonomistyring i samråd med personen. Sørger for at regninger, sparing osv skjer, og utbetaler penger til mat/forbruk til brukskonto kun, med de intervaller en blir enig om. F.eks en gang i uka. Når det gjelder turen. Er hun troende til å ta opp forbrukslån/kreditt for å være med…? Tror jeg ville vinklet det til at dette er en familietur, på barnas premisser, så det vil bli svært vanskelig å ta hensyn til henne og hennes behov for tilrettelegging. Er ikke det sannheten også da? Men kanskje gjort det mildere, om det er ei dere tross alt oppriktig bryr dere om. Og foreslå/planlegge en felles hyttetur eller noe annet rimeligere i nærområdet? Anonymkode: 5c9b3...711 Så det passer faktisk ikke denne gangen at hun blir med. Er det ikke bedre å være litt mer rett fram og ærlig? Framfor å gå rundt grøten, la henne kjenne på å ha lyst, men ikke fikse det med penger, stresse og grue seg til å ta en avgjørelse osv. Jeg tenker det snilleste mot venninnen deres er å bare være tydelig på at dette er en familietur med barna i fokus, og det passer ikke at hun er med. Men planlegg heller noe hyggelig, billigere i samme slengen, som hun faktisk er hjertelig velkommen til. Så får hun glede seg til det Istedet, og ikke kjenne seg helt avvist. Anonymkode: 5c9b3...711 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #12 Skrevet 16. juli 2023 Takk for råd og jeg skjønner vel egentlig at det er slik vi må gjøre det. Godt forslag å invitere henne med på hyttetur/noe annet. Det skal jeg jammen gjøre! Hun har allerede hjelp og økonomisk rådgivning fra NAV , psykolog, psykisk helsetjeneste og fastlege. Jeg har allerede dårlig samvittighet for å ha planlagt med den ene venninna og at den tredje ikke vet om det. Anonymkode: 4f9d2...7c5 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #13 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Angående venninnen og økonomi generelt - det er noe som heter frivillig forvaltning hos NAV. Høres ut som det ville vært midt i blinken. Det er frivillig, som sagt, og NAV tar over økonomistyring i samråd med personen. Sørger for at regninger, sparing osv skjer, og utbetaler penger til mat/forbruk til brukskonto kun, med de intervaller en blir enig om. F.eks en gang i uka. Når det gjelder turen. Er hun troende til å ta opp forbrukslån/kreditt for å være med…? Tror jeg ville vinklet det til at dette er en familietur, på barnas premisser, så det vil bli svært vanskelig å ta hensyn til henne og hennes behov for tilrettelegging. Er ikke det sannheten også da? Men kanskje gjort det mildere, om det er ei dere tross alt oppriktig bryr dere om. Og foreslå/planlegge en felles hyttetur eller noe annet rimeligere i nærområdet? Anonymkode: 5c9b3...711 Hun er i alle fall troende til å bruke lønna si for å betale billetter og leve av private lån i etterkant feks. Noe jeg så klart vil hun skal unngå. Anonymkode: 4f9d2...7c5 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #14 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har allerede dårlig samvittighet for å ha planlagt med den ene venninna og at den tredje ikke vet om det. Anonymkode: 4f9d2...7c5 Dette er jo veldig usunt egentlig.. er du mest venn med henne pga denne samvittigheten? Anonymkode: 3061e...b0a
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #15 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er jo veldig usunt egentlig.. er du mest venn med henne pga denne samvittigheten? Anonymkode: 3061e...b0a Nei, men jeg ville selv blitt lei meg om de to planla noe slikt uten at jeg var inkludert. Anonymkode: 4f9d2...7c5 2 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #16 Skrevet 16. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nei, men jeg ville selv blitt lei meg om de to planla noe slikt uten at jeg var inkludert. Anonymkode: 4f9d2...7c5 Du har lov til å prioritere deg, din familie, ditt liv og et vennskap du føler for å pleie. Det er helt lov uten at du trenger ha dårlig samvittighet. Jeg forstår godt at den kommer og det virker som en naturlig reaksjon - empatisk som du fremstår, men det virker samtidig som du har godt av at det blir gjentatt et par ganger: du er ikke ansvarlig for hennes liv og du har lov til å prioritere deg og ditt liv. Det er ingenting feil med det, tvert imot er det nok heller sunt å øve litt på det. Anonymkode: 4b255...e3f 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #17 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du har lov til å prioritere deg, din familie, ditt liv og et vennskap du føler for å pleie. Det er helt lov uten at du trenger ha dårlig samvittighet. Jeg forstår godt at den kommer og det virker som en naturlig reaksjon - empatisk som du fremstår, men det virker samtidig som du har godt av at det blir gjentatt et par ganger: du er ikke ansvarlig for hennes liv og du har lov til å prioritere deg og ditt liv. Det er ingenting feil med det, tvert imot er det nok heller sunt å øve litt på det. Anonymkode: 4b255...e3f Takk for at du skriver det. Noen ganger blir jeg nok litt for følelsesmessig innvolvert eller hva jeg skal si i hennes problemer og tildels vanskelige liv. Anonymkode: 4f9d2...7c5
Trolltunge Skrevet 16. juli 2023 #18 Skrevet 16. juli 2023 (endret) En nær og god venninne ville jeg tatt opp det du skriver om i hi med, ærlig, selv om vanskelig. Har vært mange vanskelige samtaler med venninner opp gjennom årene, og tror at ene årsaken til at jeg har beholdt mine nære vennskap i tiår etter tiår er at vi er ærlige mot hverandre, selv når det er vanskelig. En gang førte slik ærlighet til at vi ikke hadde kontakt på en stund, fordi vedkommende ble svært sint og såret, men så kom hun og sa takk, det hadde vært vondt å høre, men nødvendig. Når noen som oppriktig er glad i deg tar opp noe vanskelig, og det er tillit og varme andre veien også, så bør man kunne ta opp vanskelige ting. Ja det kan såre der og da, men bedre å vite at venner er ærlige enn at folk begynner å skygge unna, uten at man forstår hvorfor. Slik blir det jo ofte om ting bare får skje. Fordi man ikke våger å ha de vanskelige samtaler ender det gjerne med større sårhet enn man prøvde å sno seg unna når man går lei og viker unna, uten at vedkommende skjønner helt hvorfor. Endret 16. juli 2023 av Trolltunge 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #19 Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du har vel rett. Men svaret kan bli noe sånn som «Det har jeg lyst til, men kan dere vente til desember for da er det halv skatt og så kan jeg betale billetter da! Og så kanskje vi kan bo billig og spise billig og dra til et annet sted som av en eller annen grunn passer meg bedre» Anonymkode: 4f9d2...7c5 Da svarer du som sant er at "Nei, vi drar i august." Ferdig med den saken. Ikke ha dårlig samvittighet eller unnskyld deg for deg. Anonymkode: 5905c...258 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #20 Skrevet 17. juli 2023 Du skal ikke ha et snev av dårlig samvittighet for denne turen. Og du skal legge det frem på en slik måte fra start av av dette er en tur som barna står i fokus. Hun er kanskje litt for vant til at dere er snille og legger mye tilrette for henne, så hun ikke må gå ut av sin komfortsone og utfordre egne problemer. Men dette skal ikke gå utover barnas ferie (og nei, ikke spander på henne heller). Vær direkte med henne om dette nå, slik at hun ikke trur at dersom hun blir med, så skal dere gjøre tingene som passer henne best etter hvert. Men dere skal stå på deres. Anonymkode: 6b732...d0e 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå