AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #21 Skrevet 18. juli 2023 On 7/16/2023 at 11:22 PM, AnonymBruker said: Begge foreldre kommer fra land der Islam er den dominerende religion. Jeg er oppvokst i Norge og anser meg selv som ikke- troende. Mannen min er oppvokst i et muslimsk land, er muslim i den forstand at han ikke spiser svin og feirer id når vi husker det. I bhg/ skole/ bursdager så har vi vært der at barna våre spiser det som serveres, uavhengig av kjøtt- type Nå har vår 11 åring begynt å si at han ikke spiser svin fordi han er muslim. Hvor seriøst skal jeg ta dette? Vi har kun leverpostei som er av svinekjøtt hjemme (mannen spiser ikke dette), og sønnen har sluttet å spise det. Men, skal vi gi beskjed til skole/ bursdager nå om at han ikke spiser svin lengre? Mannen mener at det er opp til meg hva jeg vil gjøre med dette, jeg mener egentlig at dette bare er tull fordi han egentlig ikke vet hva religionen Islam går ut på (han vil ikke omskjæres), samtidig som jeg heller ikke vil overkjøre hans ønsker Hva gjør jeg!? Eller overtenker jeg..? Anonymkode: 7d8c8...d1b Jeg ville latt barna mine velge selv, så sant det ikke går utover helsen og det gjør det ikke med å utelate svinekjøtt. Jeg er etnisk norsk uten noe religiøs tilhørighet, men har ikke spist svinekjøtt siden tenårene fordi jeg rett og slett ikke liker verken smak eller konsistens på kjøttet.. Om du er redd for rasisme så tenker jeg at det beste du gjør vil være å bygge opp et godt selvbilde hos gutten din og lære han å heve seg over andres uvitende og meningsløse holdninger Uansett er religiøs myndighetsalder ifølge barnekonvensjonen 15 år, da har alle barn rett til å bestemme hvorvidt de ønsker å tilhøre og leve etter en religion eller ikke, helt uten foreldres innblanding, fram til da er det foreldrene selv som veileder barna sine etter eget livssyn. Anonymkode: 8ba31...002 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #22 Skrevet 18. juli 2023 Jeg er ikke muslim og spiser ikke svinekjøtt fordi jeg ikke liker det 🤷🏼♀️ men kanskje det bare er ett innfall han plutselig har fått, at det går over etterhvert Anonymkode: 01797...b0c 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #23 Skrevet 18. juli 2023 Jeg tenker at hvis barnet er stort nok til å bestemme selv, så er det også stort nok til å si ifra. Jeg tenker det samme hvis et barn plutselig er vegetarianer, ikke liker tomat eller synes fisk er pest. Det er ikke nødvendig å lage noe spesielt styr ut av det. Jeg ringer jo ikke rundt til venner av barnet mitt og sier ifra om alle særhetene (ett av barna er dessverre kresent) Iom at far allerede ikke spiser svin så er det jo ikke så vanskelig å tilrettelegge hjemme. Hadde krevd mer av dere hvis det plutselig fikk for seg at det ikke spiste kjøtt. Hvis man er stor nok til å legge til seg (selvvalgte) preferanser tenker jeg man er stor nok til å håndtere vanskelighetene/utfordringene knyttet til det. Det er god læring at valg har noen slags konsekvenser, og han vil bare lære av å håndtere dette selv. Ser på dette som et ikke-problem. Ene barnet mitt har en venn som kun spiser halal. Aldri blitt ringt av foreldrene, dette fikser barnet helt selv. Barnet vil ikke ha tilrettelegging engang (det gjør vi selvfølgelig), helt topp å ha besøk av. Hadde nok synes det var vanskeligere hvis foreldrene ringte, da ville jeg følt vi måtte servere halal. Nå fikser vi det med andre alternativet og det virker som barnet er veldig fornøyd. Anonymkode: 54dad...d38 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #24 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 17.7.2023 den 0.11): Ts her Np ble jeg «plutselig» klar over at frykten min er at barnet litt skal ses på som «annerledes» og «vanskelig». Det gjør meg i grunn ingenting st han ikke spiser svim, men ønsker ikke at han skal ses på som «en av de….» Anonymkode: 7d8c8...d1b Hvis han hadde vært min sønns venn, så hadde det vært null problem hjemme hos oss. Han kunne fått kylling eller kyllingpølse el. ❤️ Samme om han i tillegg/alternativt var homofil, vegetarianer, melkeallergiker, cøliaker, diabetiker eller annet. Kommunikasjon er nøkkelen i vårt hjem, alle er velkomne og slike ting er lett å tilpasse 🥰 Alt for barna og for et godt liv med mange hyggelige venner/bekjente. Hilsen etnisk norsk ikke-religiøs kvinne 45+ Anonymkode: 66b11...d61 4 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #25 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 17.7.2023 den 0.11): Hæ? De endrer ikke samfunnet ved å velge hva de selv vil eller ikke vil spise. Det påvirker ingen andre. I Norge har vi trosfrihet og frihet til å velge maten vi vil spise selv, dere islamofobe nasjonalister bør nok flytte om dere ikke takler det. Anonymkode: 9a250...e5d Jeg har ingen problemer med muslimer eller folk som ikke spise gris, kjøtt, eller andre ting. Men det du skriver her er jo feil. Gutten er vokst opp med å spise gris i en helt normal og lite religiøs familie, og nå vil han plutselig ikke lengre. Det er klar at han har blitt påvirket av noe eller noen (mest sannsynlig vennene sine) siden han har endret holdning. Ikke at det å ikke spise gris er en big deal, men jeg skjønner om det gir litt ettertanke for TS dersom sønnen blir mer konservativ med alt som følger med. Ifølge troende muslimer er vel TS og familien Haram og avhoppere. Anonymkode: f6383...91f 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #26 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har ingen problemer med muslimer eller folk som ikke spise gris, kjøtt, eller andre ting. Men det du skriver her er jo feil. Gutten er vokst opp med å spise gris i en helt normal og lite religiøs familie, og nå vil han plutselig ikke lengre. Det er klar at han har blitt påvirket av noe eller noen (mest sannsynlig vennene sine) siden han har endret holdning. Ikke at det å ikke spise gris er en big deal, men jeg skjønner om det gir litt ettertanke for TS dersom sønnen blir mer konservativ med alt som følger med. Ifølge troende muslimer er vel TS og familien Haram og avhoppere. Anonymkode: f6383...91f Ts her Mannen min spiser ikke svin, men jeg kan fint kjøpe wienerpølse med svin hvis det er tomt for kyllingpølse. Da gir jeg bare beskjed til mannen om at det er svin.. Jeg har vel havnet på at jeg ikke serverer sønnen min svin, men gir heller ikke beskjed når det er bursdag om at det er minus svin pp min sønn. Forteller han meg at han ikke har spist i bursdag fordi det var svinepølse, da må jeg begynne å gi beskjed Etter nærmere samtale med sønn så kommer det frem at selve dyret, grisen, er så ekkelt, så han vil ikke spise det mer. I området her er det ellers lite fokus pp muslimsk kultur/ ukultur Anonymkode: 7d8c8...d1b 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #27 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ts her Mannen min spiser ikke svin, men jeg kan fint kjøpe wienerpølse med svin hvis det er tomt for kyllingpølse. Da gir jeg bare beskjed til mannen om at det er svin.. Jeg har vel havnet på at jeg ikke serverer sønnen min svin, men gir heller ikke beskjed når det er bursdag om at det er minus svin pp min sønn. Forteller han meg at han ikke har spist i bursdag fordi det var svinepølse, da må jeg begynne å gi beskjed Etter nærmere samtale med sønn så kommer det frem at selve dyret, grisen, er så ekkelt, så han vil ikke spise det mer. I området her er det ellers lite fokus pp muslimsk kultur/ ukultur Anonymkode: 7d8c8...d1b Da er det i alle fall ikke noe å si ifra om. Han er bare et helt vanlig barn (uavhengig av kultur eller religion) som synes noe er ekkelt. Det er veldig spesielt å ringe rundt for å si at lille Thomas ikke kan få *uansett hva* servert for han synes det er ekkelt, så han må få noe annet. Anonymkode: 54dad...d38
GammelKaktus Skrevet 18. juli 2023 #28 Skrevet 18. juli 2023 Ser ikke problemet med å ikke spise svin, kjenner mange som ikke liker svin som er så etnisk norsk som man kan bli. Og i disse dager så har folk særere vaner enn å ikke spise svin altså. Han er jo stor nok til at han kan velge dette selv uansett grunn. 2
Mjalloh Skrevet 18. juli 2023 #29 Skrevet 18. juli 2023 On 7/17/2023 at 12:11 AM, AnonymBruker said: Ts her Np ble jeg «plutselig» klar over at frykten min er at barnet litt skal ses på som «annerledes» og «vanskelig». Det gjør meg i grunn ingenting st han ikke spiser svim, men ønsker ikke at han skal ses på som «en av de….» Anonymkode: 7d8c8...d1b Folk som eventuelt ser på andre som 'en av de...' fordi de velger å ikke spise salami på brødskiva, er virkelig ikke mennesker man bør bry seg om hva synes i det hele tatt. Ikke ta avgjørelser på bakgrunn av hva enkelte andre måtte synes, de har ingenting med din families kosthold eller deres privatliv å gjøre. De kjenner dere ikke, og får faktisk bare tro hva de vil. Slike mennesker finner alltid feil hos andre, når de selv er problemet. De bør virkelig feie for egen dør. Tenker de fleste barn og unge går gjennom forskjellige perioder i livet. Enkelte ting blir med dem resten av livet, andre ting legger de fra seg. Syns ikke det å ikke ville spise svin er det mest bekymringsfulle et barn kan finne på. Noen barn velger også å være vegetarianere, og da har jo folk flest respekt for det også.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #30 Skrevet 18. juli 2023 Om ungen ikke har fått ideene servert fra far så tror jeg det er lurt å kartlegge hvor dette kommer fra, er jo ikke ukjent i disse dager at smågutter blir radikalisert og penset inn på det sporet at de skal være mot vesten. Radikaliseringen skjer gjerne hos familie eller via voksne i forbindelse med religiøse aktiviteter. Anonymkode: 5dad2...dd0 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #31 Skrevet 18. juli 2023 Ingen bør spise svin. De blir grovt mishandlet i industrien, og har IQ som en toåring. Vær stolt av sønnen din, du. Det er jeg av mitt kompromissløse vegetarianer-barn. Anonymkode: 05120...850 1 2
Christina82 Skrevet 22. juli 2023 #32 Skrevet 22. juli 2023 Ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring, nedsettende innhold og avsporinger. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #33 Skrevet 22. juli 2023 Da får han la være å spise svin da og heller spise brødskiver. Anonymkode: 132a2...ab6
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #34 Skrevet 22. juli 2023 Hehehehe, en bekjent har fått akkurat samme utfordringen. Ingen av ungene vil spise svin, for de synes det er ekkelt. En av de hadde googlet hvorfor muslimer og jøder ikke spiser svin og fant ut at det kunne være noe i det. Ungene er norske og foreldrene kristne. De går på liten skole uten særlig mye kulturelt mangfold. Så det er ikke påvirkning fra venner heller. De har prøvd et år nå å få ungene til å spise svin igjen. Det har ikke lykkes enda. Så nå tror jeg de har gitt opp. Ungene går på barneskolen og eldste går på mellomtrinnet. Anonymkode: aa3b8...5a7
Grüner Skrevet 22. juli 2023 #35 Skrevet 22. juli 2023 Blizz1 skrev (På 16.7.2023 den 23.28): Gutten på 11 klarer vel å styre dette helt fint selv tenker jeg. Ser ingen grunn til å gi beskjed til andre foreldre når han er så gammel. Man feirer vel ikke barnebursdag etter 10 uansett? De fleste barn feirer bursdag etter de er 10 år, jo.
Hensatt Skrevet 23. juli 2023 #36 Skrevet 23. juli 2023 Grüner skrev (14 timer siden): De fleste barn feirer bursdag etter de er 10 år, jo. Med barnebursdag tenker jeg på når man inviterer alle jentene/guttene klassen. Det er vanlig å slutte med etter 10 år.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #37 Skrevet 24. juli 2023 I vår familie var det motsatt. Barnet var vokst opp uten å spise svin pga far var muslim. Da barnet ble 10-11 år hadde det et stort ønske om å få spise svin som alle vennene. Det ble dessverre ikke respektert og barnet synes det var veldig vanskelig å bli fratatt dette valget og gjorde det likevel innimellom Så la gutten gå bestemme selv, det er han mer enn stor nok til. Anonymkode: db476...aa6
tirben Skrevet 24. juli 2023 #38 Skrevet 24. juli 2023 Blizz1 skrev (På 23.7.2023 den 14.50): Med barnebursdag tenker jeg på når man inviterer alle jentene/guttene klassen. Det er vanlig å slutte med etter 10 år. Sitter du på fasiten for hele Norge? Her vi bor, er det vanlig å feire bursdag med hele klassen gjennom hele barneskolen. Og Ts, lurer på hvor du bor? Her på sentrale Østlandet er det vanlig å servere mat uten svin nettopp for ikke å utestenge noen.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #39 Skrevet 24. juli 2023 tøydokka skrev (På 17.7.2023 den 4.23): Det er ikke noe problem om gutten velger å ikke spise svinekjøtt. Men jeg forstår din bekymring. Har han muslimske venner som kanskje mobber han om han spiser det? Hvilke andre islamske verdier forfekter disse vennene? Jeg bor ikke i Oslo, men i en annen stor norsk by. Jeg omgås med muslimer til daglig, som kollegaer, venner og bekjente, som alle fungerer fint i det norske samfunnet med jobb og fritidsaktiviteter. At de gjør sine greier med ramadan, ber til Allah og spiser egen mat er ikke et problem for noen. Men enkelte muslimer har et mer radikalisert religiøst/ideologisk tankegods som harmonerer dårlig med norske demokratiske verdier. Som feks at de ikke kan håndhilse på kvinner, at kvinnen er mannens eiendom og må dekke seg til og holde seg mest hjemme, at menn ser ned på norske menn for å være svake og ryggradsløse, og ser på norske kvinner som horer som kan voldtas fordi det står en plass i Koranen at det er greit å voldta troløse? Vet ikke om det stemmer. Og så er det praksisen med å omskjære/kjønnslemleste små barn som ikke er samtykkekompetente. Det er tvangsekteskap. Det er ideer om at kvinner med mensen er "urene". Fra enkelte steder muslimer kommer fra kan en kvinne bli henrettet om hun blir utsatt for en voldtekt. I Norge har vi kjempet en lang kamp for at kvinner skal få like rettigheter som menn. Likestilling er en viktig kamp for et rettferdig og fredelig samfunn der kvinner kan leve gode og frie liv. Ja, så er det homofobien. Å være homofil var ansett som en psykisk lidelse frem til 1977. Før 1972 var det ulovlig. I dag er det de færreste som bryr seg noe særlig om hvem andre forelsker seg i. Men å være homofil muslim er vanskelig. Alt i alt er det mange ting med ekstrem religiøsitet (skriver ekstrem religiøsitet fordi ekstreme kristne ikke er noe annerledes/bedre),som kan være en trussel for det samfunnet vi har. Oslo er i ferd med å bli en by der minoriteter gettofiserer enkelte områder. Ser man til Sverige og Frankrike er det grunn til å bekymre seg. Masse uintegrerte innvandrere som stuer seg sammen og lager sine egne gateregler, gjør opptøyer, går rundt og stikker hverandre med kniv, selger dop og brenner biler og kirker. Jeg tenker at du frykter at enkelte vil sette dere i bås med disse om gutten din sier svin, nei takk. Og det er veldig trist at en minoritet av ekstremister skal få ødelegge for majoriteten som bare vil leve fredelige og gode liv. Står ingen steder i Koranen at man kan voldta NOEN som helst. Men er enig med deg. Praktiser religionen din som du vil, om det måtte være å tilbe en ku, du vil ikke høre pip fra meg, men om du kommer å skal lage styr fordi jeg jeg spiser burger, ja det er da det blir et problem. De aller fleste muslimene jeg kjenner er slik som du beskriver over. Og de som plasseres i den radikale gruppen, som jeg har 0 repsekt for, læ`ager problemer for samfunnet generelt. Jeg har også merket at det er ofte de med dårligst samvittighet (de har gjort ting som er forbudt og angrer i en eller annen form, men ofte gjentar ugjerningen eller ikke kan tilgi seg, eller bærer sinne for å ha å syndet) som de mest ekstreme. De er ofte menn (og kvinner) som har ligget rundt, drukket alkohol (begge er synder i Islam) og brukt en eller annen form for rusmidler, ikke bedt sine bønner eller holdt seg til sine fem søyler i Islam (blant annet faste og skatt til fattige) og nå skal gå cold-turkey og gi slipp på alt og gjør alt ekstremt. Det er ofte slike som peker på andre sine "feil", som tolker alt så ekstremt som mulig og skal påtvinge andre sine tanker. En reaksjon av skyldfølelse. Anonymkode: e27d1...297
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå