Gå til innhold

Sønn som plutselig ikke vil spise svin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begge foreldre kommer fra land der Islam er den dominerende religion. Jeg er oppvokst i Norge og anser meg selv som ikke- troende. Mannen min er oppvokst i et muslimsk land, er muslim i den forstand at han ikke spiser svin og feirer id når vi husker det. I bhg/ skole/ bursdager så har vi vært der at barna våre spiser det som serveres, uavhengig av kjøtt- type 

Nå har vår 11 åring begynt å si at han ikke spiser svin fordi han er muslim. Hvor seriøst skal jeg ta dette? Vi har kun leverpostei som er av svinekjøtt hjemme (mannen spiser ikke dette), og sønnen har sluttet å spise det. Men, skal vi gi beskjed til skole/ bursdager nå om at han ikke spiser svin lengre? Mannen mener at det er opp til meg hva jeg vil gjøre med dette, jeg mener egentlig at dette bare er tull fordi han egentlig ikke vet hva religionen Islam går ut på (han vil ikke omskjæres), samtidig som jeg heller ikke vil overkjøre hans ønsker

Hva gjør jeg!? Eller overtenker jeg..? 

Anonymkode: 7d8c8...d1b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten på 11 klarer vel å styre dette helt fint selv tenker jeg. Ser ingen grunn til å gi beskjed til andre foreldre når han er så gammel. Man feirer vel ikke barnebursdag etter 10 uansett?

• Liker 10
Skrevet

Synes du har fornuftige refleksjoner rundt dette. 

Tror han kanskje har noen venner som har foreldre hvor troen er sterk, som gjerne påvirker han. 

Hva er viktig for deg? Han er nok gammel nok til å prate sammen, hva ligger i dette, hva tenker han om å være troende. (Vil du ar han skal bli troende muslim?). 

Jeg tror de aller fleste foreldre i stor grad ønsker sine barn skal gå i egne fotspor, altså en kristen  ønsker barna til våre være kristne, muslimer ønsker barna å være gode muslimer og ikke troende, ser vel helst at barna ikke skal bli påvirket til å ta del i noe religion? 

Ingen klare svar fra meg, men  noen refleksjoner. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her tenker jeg at du skal respektere matønsket hans så lenge det varer. Svinekjøtt er heller ikke et must. Siden han er elleve år, greier han fint å si ifra i de fleste situasjoner. Du kan jo selvfølgelig si ifra til de det gjelder dersom det blir vanskelig for sønnen din. 

Dette er noe han må finne ut av selv, bare støtt ham på veien, så lenge det ikke er noe som han selv eller andre blir skadet av 😊❤️

Anonymkode: e7d26...cf7

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Herregud han bestemmer dette selv! Vær så snill ikke tving han i noe han ikke vil ha. Jeg har vært i akkurat samme situasjon, bare at jeg var datteren istedenfor sønn. Mamma er helt norsk og pappa er fra Irak, muslim. Jeg har siden jeg var veldig liten ikke spist svin , jeg er nå voksen og spiser det heller ikke. Vær så snill og respekter hans valg

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Np ble jeg «plutselig» klar over at frykten min er at barnet litt skal ses på som «annerledes» og «vanskelig». Det gjør meg i grunn ingenting st han ikke spiser svim, men ønsker ikke at han skal ses på som «en av de….» 

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nå har vår 11 åring begynt å si at han ikke spiser svin fordi han er muslim. Hvor seriøst skal jeg ta dette? Vi har kun leverpostei som er av svinekjøtt hjemme (mannen spiser ikke dette), og sønnen har sluttet å spise det. Men, skal vi gi beskjed til skole/ bursdager nå om at han ikke spiser svin lengre? Mannen mener at det er opp til meg hva jeg vil gjøre med dette, jeg mener egentlig at dette bare er tull fordi han egentlig ikke vet hva religionen Islam går ut på (han vil ikke omskjæres), samtidig som jeg heller ikke vil overkjøre hans ønsker

En 11 åring vet naturligvis ikke mye om religionen, det er naturlig, men det er åpenbart at h*n forsøker å lære og du må respektere barnets religion og rett til å bestemme dette selv.

Anonymkode: 9a250...e5d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her

Np ble jeg «plutselig» klar over at frykten min er at barnet litt skal ses på som «annerledes» og «vanskelig». Det gjør meg i grunn ingenting st han ikke spiser svim, men ønsker ikke at han skal ses på som «en av de….» 

En av hvem? Riktig troende kristne spiser heller ikke svin om de er tro til de hellige skrifter i Bibelen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spør sønnen din når invitasjoner kommer. 'Vil du at jeg skal si fra til foreldrene til Per at du ikke spiser svin, eller vil du si fra selv?'

Det er pølser det er snakk om, det er ikke verdens undergang verken ene eller andre veien. Alle har matpreferanser og stadig flere har intoleranser eller etiske/religiøse overbevisninger som gjør at de unngår visse matvarer. 

Anonymkode: 2017e...c58

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke noe problem at han ikke spiser svin? Tenker han fint klarer å styre det selv. Ville ikke lagt meg noe borti det egentlig. Vi spiser ikke kjøtt (pesceterianere) i huset vårt, men ungene bestemmer selv hva de gjør borte foreks. 

Anonymkode: 4bc12...c30

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Er vel ikke noe problem at han ikke spiser svin? Tenker han fint klarer å styre det selv. Ville ikke lagt meg noe borti det egentlig. Vi spiser ikke kjøtt (pesceterianere) i huset vårt, men ungene bestemmer selv hva de gjør borte foreks. 

Pescetarianere*

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spør sønnen din når invitasjoner kommer. 'Vil du at jeg skal si fra til foreldrene til Per at du ikke spiser svin, eller vil du si fra selv?'

Det er pølser det er snakk om, det er ikke verdens undergang verken ene eller andre veien. Alle har matpreferanser og stadig flere har intoleranser eller etiske/religiøse overbevisninger som gjør at de unngår visse matvarer. 

Anonymkode: 2017e...c58

Takk, denne skal jeg bruke 😊

ta

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Med tankegangen din bør alle som har en eller annen matpreferanse assimileres - vegetarianere, veganere, lavkarbo-folk osv...

Anonymkode: 2a7bd...e18

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok det jeg sa var dumt.

Anonymkode: 3ba70...3d5

Skrevet

En venninne av min datter bestemte seg for å bli vegetarianer i den alderen. Ingen av foreldrene er det, men de respekterte hennes valg. Det må man nesten gjøre. Kan ikke tvangsfore barn med det de ikke ønsker å spise. Kanskje er det en fase (det skjer jo i den alderen), og kanskje holder han fast ved dette, men det er jo egentlig ikke annet å gjøre enn å respektere det. Det er ingen krise heller. Svinekjøtt er uansett ikke det sunneste kjøttet å spise, og alternativer finnes. 

Angående informasjon til oss om hun venninna som plutselig ble vegetarianer. Hun informerte oss selv om at hun var blitt vegetarianer da hun kom på besøk, og vår datter minnet oss videre på det før hun skulle komme på besøk til oss. Det var ikke behov for at foreldrene informerte om det. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg mente integrert på en måte som ikke krever spesiell service (egen meny) fra offentlige tjenester, f.eks.

Anonymkode: 3ba70...3d5

Hvem krever spesiell service og hvor? 

Anonymkode: 54b30...7e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvem krever spesiell service og hvor? 

Anonymkode: 54b30...7e7

Ts her

typ pølser uten svin

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er oppvokst her, kom til landet som 2- åring, men vil for alltid anse meg som den nasjonaliteten mine foreldre tilhører. Mine foreldre er fra Tyrkia, jeg er en tyrker som er godt integrert i Norge. Det er ofte dere nordmenn som er livredd for å krenke. Jeg kjenner ingen med tyrkiske forelder som anser seg som nordmenn. 

MEN, det kan godt tenkes at mine barn anser seg som nordmenn om noen år. Aner ikke. Kanskje min sønn vil se på seg seg som en muslimsk nordmann som

ikke spiser svin. Høres rart ut. Men, jeg håper i det minste han vil anse seg som min sønn og uke som noe ikke- kjønt.. Men, har han ingen kjønn, så elsker vi hen for det

Dette er jo bekymringsverdig. Ikke vondt ment men hvorfor bor dere da ikke i Tyrkia?

Anonymkode: 6dacd...556

• Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke noe problem om gutten velger å ikke spise svinekjøtt. Men jeg forstår din bekymring. Har han muslimske venner som kanskje mobber han om han spiser det? Hvilke andre islamske verdier forfekter disse vennene? Jeg bor ikke i Oslo, men i en annen stor norsk by. Jeg omgås med muslimer til daglig, som kollegaer, venner og bekjente, som alle fungerer fint i det norske samfunnet med jobb og fritidsaktiviteter. At de gjør sine greier med ramadan, ber til Allah og spiser egen mat er ikke et problem for noen. Men enkelte muslimer har et mer radikalisert religiøst/ideologisk tankegods som harmonerer dårlig med norske demokratiske verdier. Som feks at de ikke kan håndhilse på kvinner, at kvinnen er mannens eiendom og må dekke seg til og holde seg mest hjemme, at menn ser ned på norske menn for å være svake og ryggradsløse, og ser på norske kvinner som horer som kan voldtas fordi det står en plass i Koranen at det er greit å voldta troløse? Vet ikke om det stemmer. Og så er det praksisen med å omskjære/kjønnslemleste små barn som ikke er samtykkekompetente. Det er tvangsekteskap. Det er ideer om at kvinner med mensen er "urene". Fra enkelte steder muslimer kommer fra kan en kvinne bli henrettet om hun blir utsatt for en voldtekt. I Norge har vi kjempet en lang kamp for at kvinner skal få like rettigheter som menn. Likestilling er en viktig kamp for et rettferdig og fredelig samfunn der kvinner kan leve gode og frie liv. Ja, så er det homofobien. Å være homofil var ansett som en psykisk lidelse frem til 1977. Før 1972 var det ulovlig. I dag er det de færreste som bryr seg noe særlig om hvem andre forelsker seg i. Men å være homofil muslim er vanskelig. Alt i alt er det mange ting med ekstrem religiøsitet (skriver ekstrem religiøsitet fordi ekstreme kristne ikke er noe annerledes/bedre),som kan være en trussel for det samfunnet vi har. Oslo er i ferd med å bli en by der minoriteter gettofiserer enkelte områder. Ser man til Sverige og Frankrike er det grunn til å bekymre seg. Masse uintegrerte innvandrere som stuer seg sammen og lager sine egne gateregler, gjør opptøyer, går rundt og stikker hverandre med kniv, selger dop og brenner biler og kirker. 

Jeg tenker at du frykter at enkelte vil sette dere i bås med disse om gutten din sier svin, nei takk. Og det er veldig trist at en minoritet av ekstremister skal få ødelegge for majoriteten som bare vil leve fredelige og gode liv.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 23.22):

Begge foreldre kommer fra land der Islam er den dominerende religion. Jeg er oppvokst i Norge og anser meg selv som ikke- troende. Mannen min er oppvokst i et muslimsk land, er muslim i den forstand at han ikke spiser svin og feirer id når vi husker det. I bhg/ skole/ bursdager så har vi vært der at barna våre spiser det som serveres, uavhengig av kjøtt- type 

Hva gjør jeg!? Eller overtenker jeg..? 

Tenker han kan få bestemme dette selv og at dere respekterer dette, men unødvendig å si i fra i hytt og gevær. Det er han stor nok til å gjøre selv. 

Hadde en periode da min ene sønn da han var ca. samme alder som deres hvor han plutselig fikk det for seg at han først ikke ville spise kylling da han syntes de hadde så fælt liv, etterfulgt av en periode hvor han ikke ville spise kjøtt i det hele tatt. Gjorde ikke nummer ut av det og dette gikk over av seg selv. 

• Liker 1
Skrevet

Kanskje han ser opp til faren sin og vil bli som ham? I så fall er det vel helt greit å la han få slippe å spise svin? Som andre har nevnt, er det kanskje ikke så mange situasjoner hvor dette vil bli et problem for ham.

I den alderen er det vanlig å begynne å bli litt søkende, og det er jo ikke feil at han er litt nysgjerrig på å utforske denne delen av sin bakgrunn (selv om det tydeligvis er mange i denne tråden som mener det motsatte). 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...