Gå til innhold

Livredd for livmorhalskreft

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har de siste månedene etter samleie, hatt småblødninger. Da mener jeg at der liksom er 1 dråpe blod som kommer ilag med resten som kommer ut etter samleie (sorry visst det er FOR detaljert). I etterkant av samleie kan jeg ha litt mørk utflod, som gir seg etter noen dager.

Tok min første celleprøve da jeg var 23 år, som viste lett celleforandring. Fikk komme på sykehuset for videre utredning, samt ny celleprøve. Alt såg fint ut, og celleprøven de tok på sykehuset var fin.

Tok deretter ny celleprøve året etter, når jeg var 24, som var fin. Testa negativt for HPV, og har hatt samme partner siden jeg var 16år. Har også tatt HPV vaksine.

Tok ny celleprøve for 2 dager siden, og er nå livredd. For prøvesvaret. Er 26 år nå. Livredd. 

Veit at det ikke er noe å gjøre annet enn å vente på svar, men håper at noen andre som har opplevd desse småblødningene etter samleie vil dele eventuell årsak..

Anonymkode: ad117...912

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at du er bekymret og veldig bra du har tatt ny prøve. Det hadde jeg rådet deg til hvis du ikke allerede hadde gjort det. 

Jeg hadde samme symptomer som det du beskriver,  men da hadde jeg en svulst på livmorhalsen, ikke bare celleforandringer. Da var det liksom ingen tvil om at det var kreft uansett, siden svulsten var så åpenbar og blødde kraftig da jeg ble undersøkt. Vent med å bekymre seg unødvendig til du får svar på prøvene.  Det kommer til å gå fint. 🥰

Anonymkode: 78aaf...74a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønner godt at du er bekymret og veldig bra du har tatt ny prøve. Det hadde jeg rådet deg til hvis du ikke allerede hadde gjort det. 

Jeg hadde samme symptomer som det du beskriver,  men da hadde jeg en svulst på livmorhalsen, ikke bare celleforandringer. Da var det liksom ingen tvil om at det var kreft uansett, siden svulsten var så åpenbar og blødde kraftig da jeg ble undersøkt. Vent med å bekymre seg unødvendig til du får svar på prøvene.  Det kommer til å gå fint. 🥰

Såg du svultsen når de undersøkte deg? 
Hva skjedde? Måtte du operere? Cellegift eller? 

Anonymkode: ec7d6...986

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har de siste månedene etter samleie, hatt småblødninger. Da mener jeg at der liksom er 1 dråpe blod som kommer ilag med resten som kommer ut etter samleie (sorry visst det er FOR detaljert). I etterkant av samleie kan jeg ha litt mørk utflod, som gir seg etter noen dager.

Tok min første celleprøve da jeg var 23 år, som viste lett celleforandring. Fikk komme på sykehuset for videre utredning, samt ny celleprøve. Alt såg fint ut, og celleprøven de tok på sykehuset var fin.

Tok deretter ny celleprøve året etter, når jeg var 24, som var fin. Testa negativt for HPV, og har hatt samme partner siden jeg var 16år. Har også tatt HPV vaksine.

Tok ny celleprøve for 2 dager siden, og er nå livredd. For prøvesvaret. Er 26 år nå. Livredd. 

Veit at det ikke er noe å gjøre annet enn å vente på svar, men håper at noen andre som har opplevd desse småblødningene etter samleie vil dele eventuell årsak..

Tok du celleprøver med legen som viste lette forandringer og da du kom på sykehuset var den fin? Hvor lang tid mellom legen og sykehuset? 
Du sjekker deg jevnlig, og det tar laaaang tid, gjerne flere år fra celleforandring til kreft. Celleforandring er ikke kreft. 
Om du skal ha celleforandring nå så er det enten lette forandringer som de bare følger opp etter 6 mnd, da de ofte går til ake av seg selv. Har du grove forandringer tar de en konisering, dvs fjernet en del av tuppen på livmorhalsen. Da får du lokalbedøvelse og det er gjort på 15 min. Så uansett utfall på prøven så er det snakk om celleforandring eller normale celler. 
Det er umulig å få kreft på så kort tid da det tar mange år fra celleforandring til kreft.

Dette vet jeg, og jeg står i samme situasjon som deg nå og venter på svar på celleprøve. Alt var normalt i fjor. 
Er så engstelig at jeg har angst og panikkanfall.. enda alt jeg har skrevet til deg er fakta. Det hjalp meg litt å skrive det. Det er katastrofetankene om at jeg kanskje er den ene prosenten som får det likevel. Slik er det med et hode med angst 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS. Jeg har måttet deale med celleforandringer på hver eneste prøve i 8 år. Det har vært 2 ulike HPV-virus hvor det første har blitt borte. Det andre er høyrisiko-virus, men det er kun lette celleforandringer. Har tatt biopsi 4 ganger, men fordi alle funn er lette celleforandringer gjør de ingenting. Jeg må bare gå og vente på at det enten brenner ut, eller forverres. Mulig blir det konisiering hvis det ikke er borte på neste celleprøve, da man ikke bør gå med høyrisiko-virus i 10+ år.

Poenget mitt er at dette må jeg bare leve med, og stole på at prøvene som blir tatt avdekker evt. grove forandringer. Det er ganske dritt å oppleve celleforandringer over lengre tid, men man skal samtidig være glad det blir oppdaget. Så lenge du tar celleprøvene som du skal så må du bare prøve å ikke krisemaksimere. 

Anonymkode: 9f0e9...97b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tok du celleprøver med legen som viste lette forandringer og da du kom på sykehuset var den fin? Hvor lang tid mellom legen og sykehuset? 
Du sjekker deg jevnlig, og det tar laaaang tid, gjerne flere år fra celleforandring til kreft. Celleforandring er ikke kreft. 
Om du skal ha celleforandring nå så er det enten lette forandringer som de bare følger opp etter 6 mnd, da de ofte går til ake av seg selv. Har du grove forandringer tar de en konisering, dvs fjernet en del av tuppen på livmorhalsen. Da får du lokalbedøvelse og det er gjort på 15 min. Så uansett utfall på prøven så er det snakk om celleforandring eller normale celler. 
Det er umulig å få kreft på så kort tid da det tar mange år fra celleforandring til kreft.

Dette vet jeg, og jeg står i samme situasjon som deg nå og venter på svar på celleprøve. Alt var normalt i fjor. 
Er så engstelig at jeg har angst og panikkanfall.. enda alt jeg har skrevet til deg er fakta. Det hjalp meg litt å skrive det. Det er katastrofetankene om at jeg kanskje er den ene prosenten som får det likevel. Slik er det med et hode med angst 

Celleprøven mellom legen og sykehuset tok ca 1-2 mnd. Jeg har helseangst, og hver gang jeg får nye «symptom», uansett hvor på kroppen det måtte vere, er kreft det eneste som står i hodet mitt, til «symptomene» er borte.

Har slitt med dette over såpass lang tid nå, så skal begynne å gå til psykolog nå etter sommeren.

Desse tankene tar absolutt alt av energi.

Tusen takk for innlegget ditt, kjenner faktisk jeg fikk litt indre ro av å lese❤️ Håper det går fint med deg, og krysser fingrene for at celleprøven er fin❤️

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Celleprøven mellom legen og sykehuset tok ca 1-2 mnd. Jeg har helseangst, og hver gang jeg får nye «symptom», uansett hvor på kroppen det måtte vere, er kreft det eneste som står i hodet mitt, til «symptomene» er borte.

Har slitt med dette over såpass lang tid nå, så skal begynne å gå til psykolog nå etter sommeren.

Desse tankene tar absolutt alt av energi.

Tusen takk for innlegget ditt, kjenner faktisk jeg fikk litt indre ro av å lese❤️ Håper det går fint med deg, og krysser fingrene for at celleprøven er fin❤️

Fikk beskjed av legen at det tok ca 10 dager å få svar på celleprøva. Nå har det gått over 2,5 uke og enda ikke fått svar. Har ringt.. fikk beskjed i dag at siden det er ferie kan det jo ta opp til 4 uker. 
Siden jeg tok prøva har jeg slitt med  angst. Synes det er helt jævlig å måtte vente så lenge når man er så redd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fikk beskjed av legen at det tok ca 10 dager å få svar på celleprøva. Nå har det gått over 2,5 uke og enda ikke fått svar. Har ringt.. fikk beskjed i dag at siden det er ferie kan det jo ta opp til 4 uker. 
Siden jeg tok prøva har jeg slitt med  angst. Synes det er helt jævlig å måtte vente så lenge når man er så redd

Men da er det jo ingen fare. Hvis de oppdager noe alvorlig så får du vite det med en gang.

Anonymkode: c366e...985

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det tar nok lenger enn 10 dager, dessverre… De gangene jeg har tatt celleprøve har det tatt minst 3 uker å få svar. Jeg pleier å be legen kontakte meg uansett svar. 
Men skjønner deg godt, å vente i flere uker på svar er ikke greit

AnonymBruker
Skrevet

Pust.

I aller høyeste grad er det ikke kreft. Kan du snakke med legekontoret og si at du får angst og er redd? Kan de være med på å trygge deg?

Det må være uhordelig slitsomt å være bekymret for kreft hele tiden.... 

Anonymkode: 551d1...902

AnonymBruker
Skrevet

Men da er det jo ingen fare. Hvis de oppdager noe alvorlig så får du vite det med en gang.

Tror du? Er det de prøvene som er noe galt med som blir svart på med en gang? Eller ligge min prøve i «kø» for å bli testet? eller er det slik at de normale prøvene ikke blir prioritert svar til? Hvorfor tar det så lang tid? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Pust.

I aller høyeste grad er det ikke kreft. Kan du snakke med legekontoret og si at du får angst og er redd? Kan de være med på å trygge deg?

Det må være uhordelig slitsomt å være bekymret for kreft hele tiden.... 

Anonymkode: 551d1...902

Det er slik det er med oss med helseangst og frykt for dette. Det er slitsomt fordi vi er redde for å få dårlige svar. Jobber hardt med å fylle dagene og ikke tenke, men så knekker jeg sammen i gråt i frykt for at det er noe galt 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Tror du? Er det de prøvene som er noe galt med som blir svart på med en gang? Eller ligge min prøve i «kø» for å bli testet? eller er det slik at de normale prøvene ikke blir prioritert svar til? Hvorfor tar det så lang tid? 

De gangene jeg har tatt ulike prøver så er det sånn at jeg ikke får beskjed når de ikke finner noe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

De gangene jeg har tatt ulike prøver så er det sånn at jeg ikke får beskjed når de ikke finner noe.

Ja noen leger gir ikke beskjed. Men alle test svar blir sendt til din lege. Så ved å ringe legekontor får du svar selv om du ikke har noe 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Såg du svultsen når de undersøkte deg? 
Hva skjedde? Måtte du operere? Cellegift eller? 

Gynekologen kjente absolutt svulsten under undersøkelsen og så den på ultralyden som ble gjort. Det var nok da en annen rutine i forhold til prøvesvar siden det åpenbart var en svulst der. Det ble tatt en prøve som jeg fikk svar på tre dager senere. Ble ikke operert før ca fem uker senere. Dette fordi kreften var snill/mild og ikke eksplosiv. Var uansett ikke noe kjekt å vente så lenge på operasjon. Man gjør seg jo en del tanker under den tiden. Kun operasjon,  ingen annen behandling.  Årlige kontroller i mange år etterpå. 

Men jeg kommer aldri til å klare å slappe helt av igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gynekologen kjente absolutt svulsten under undersøkelsen og så den på ultralyden som ble gjort. Det var nok da en annen rutine i forhold til prøvesvar siden det åpenbart var en svulst der. Det ble tatt en prøve som jeg fikk svar på tre dager senere. Ble ikke operert før ca fem uker senere. Dette fordi kreften var snill/mild og ikke eksplosiv. Var uansett ikke noe kjekt å vente så lenge på operasjon. Man gjør seg jo en del tanker under den tiden. Kun operasjon,  ingen annen behandling.  Årlige kontroller i mange år etterpå. 

Men jeg kommer aldri til å klare å slappe helt av igjen. 

Da var du heldig. Men det er sinnsykt dårlig å la folk vente i 5 uker. Hadde krevd å komme inn på dagen. 
fjernet de hele livmorhalsen? 
kan man ta slike operasjoner privat? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

De ringte meg på under en uke når det var ille, så jeg tror du kan ta det med ro. 

Anonymkode: 9ed3a...f0b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var inne til konisering pga alvorlige celleforandringer, og fikk beskjed om svartid på 5-8 uker pga ferietid. Har nå ventet i 6 uker. Tenker at jeg ikke får gjort noe med det uansett hva svaret er, og nyter ferien som om det skulle vært min siste. 

Anonymkode: 56f64...489

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har testet negativt på HPV og fortsatt har samme partner er det ekstremt lite sannsynlig at du får livmorhalskreft. Noen dråper blod etter samleie høres helt normalt ut, kanskje har du bare litt skjøre slimhinner. Pust med magen, dette går fint!

Anonymkode: e48ef...64b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da var du heldig. Men det er sinnsykt dårlig å la folk vente i 5 uker. Hadde krevd å komme inn på dagen. 
fjernet de hele livmorhalsen? 
kan man ta slike operasjoner privat? 

Jeg stolte på legen. Det var en stor, men helt avgrenset svulst, uten noe spredning. Men ved å ta prøver så ser de hva slags type kreft det er. Min fastlege var lettet og glad for prøvesvaret og sa allerede før operasjonen at jeg kom til å bli helt frisk igjen. Dermed ble pasienter med mer akutt kreftsykdom prioritert. Livmor, eggledere og livmorhals ble fjernet på Radiumhospitalet. Jeg tenkte aldri tanken på å gjøre det privat. Det er nok på Radiumhospitalet at de sitter på den beste kompetansen, tenker jeg da. Kan ikke få rost de nok der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...