Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi prøver å strekke foreldrepermisjonen så langt det lar seg gjøre mtp. bhg. plass høsten 2024. Min permisjon (og ferie) har gått fra februar-november. Jeg tenker deretter å søke 8 uker ulønnet permisjon, og far tar sin kvote etter jeg er ferdig i ulønnet permisjon. Høres dette riktig ut?

Jeg leste at ulønnet permisjon må tas etter ETT år lønnet permisjon, så det gjør meg usikker. Må jeg da vente med ulønnet permisjon til far er ferdig med sin kvote og det har gått ett år? 

Anonymkode: 3bc20...d1f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vi prøver å strekke foreldrepermisjonen så langt det lar seg gjøre mtp. bhg. plass høsten 2024. Min permisjon (og ferie) har gått fra februar-november. Jeg tenker deretter å søke 8 uker ulønnet permisjon, og far tar sin kvote etter jeg er ferdig i ulønnet permisjon. Høres dette riktig ut?

Jeg leste at ulønnet permisjon må tas etter ETT år lønnet permisjon, så det gjør meg usikker. Må jeg da vente med ulønnet permisjon til far er ferdig med sin kvote og det har gått ett år? 

Anonymkode: 3bc20...d1f

Nei, loven sier at det må taes ut i direkte forbindelse med lønnet foreldrepermisjon. Du kan ta det når du ønsker så lenge du fortsatt har lønnet foreldrepermisjon igjen eller direkte etter endt lønnet foreldrepermisjon.

Anonymkode: 5ce34...181

AnonymBruker
Skrevet

Vær obs på rettigheter mtp om du blir syk selv og at du har krav på pener når du er ulønnet. 

Anonymkode: 8c014...414

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk lov å gjøre det på den måten du skisserer.

Anonymkode: ee24f...7d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vær obs på rettigheter mtp om du blir syk selv og at du har krav på pener når du er ulønnet. 

Anonymkode: 8c014...414

Jeg tror det viktigste rådet er å sette seg inn u hva det vil si å gå ulønnet med tanke på jobben. For noen opphører alle forsikringer fra man er 14 dager borte fra jobb, for noen mister man sykepenger, for noen mister man retten til å returnere til samme stilling. Alle situasjoner er ulike, og det er viktig at man faktisk setter seg inn i det så man ikke står på bar bakke. 

Anonymkode: fb31c...6d0

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok 1 år ulønnet permisjon i forlengelse av min ordinære permisjon. Deretter tok jeg ut alt av ferie og til slutt tok far ut sin pappapermisjon fra mai til september. Da fikk barnet en myk start på barnehagetiden med mulighet for korte dager.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...