AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #1 Skrevet 16. juli 2023 Hei. Noen andre som har vert plaget med angst i svangerskapet og kan fortelle om du ble bedre eller verre etter at baby kom? Anonymkode: 4e8dd...357
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #2 Skrevet 16. juli 2023 Hva slags angst? For hva? Anonymkode: 7f93f...d1a
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #3 Skrevet 16. juli 2023 Jeg utviklet angst under svangerskapet og der ble værre etter at babyen kom. Går nå i behandling hos angst og ocd-teamet hos dps. Anonymkode: 0c194...e15
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #4 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg utviklet angst under svangerskapet og der ble værre etter at babyen kom. Går nå i behandling hos angst og ocd-teamet hos dps. Anonymkode: 0c194...e15 Hvor lenge måtte du vente på behandling? Jeg står i ventekø, er så frustrerende å vente, redd babyen kommer før jeg kommer til. Ts Anonymkode: 4e8dd...357
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #5 Skrevet 16. juli 2023 Var ikke så plaget i første sving, men fikk mye angst etter fødsel over krybbedød. Turte ikke samsove, våknet ofte i full panikk og trodde babyen lå under dynen min. Kombinert med fødselsdepresjon, gikk bedre med tiden. I dette svangerskapet hadde jeg panikkangstanfall i første del, utløst av lavt blodtrykk og blodtrykksfall når jeg reiste meg opp. Men det roet seg og nå er jeg bare veldig redd for å føde igjen. Håper ikke det blir så ille etter fødsel denne gangen. Anonymkode: f7916...ff2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #6 Skrevet 16. juli 2023 Jeg hadde masse angst i svangerskapet. Det var forferdelig, men det ga seg da babyen ble født. Alt ble mye bedre da. Masse lykke til ❤️ Anonymkode: 0ec7b...4a3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #7 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvor lenge måtte du vente på behandling? Jeg står i ventekø, er så frustrerende å vente, redd babyen kommer før jeg kommer til. Ts Anonymkode: 4e8dd...357 Tok 3,5 mnd før jeg fikk time hos angst-teamet. De mente jeg skulle vært henvist akutt under selve svangerskapet slik at jeg fikk behandling før fødsel, men det var ingen som gjorde jobben sin skikkelig eller tok noe på alvor. Skjønner godt du er redd for det. Hadde jeg visst det jeg vet nå hadde jeg hengt på tlf til dp hver dag. Det synes jeg du og kan gjøre. Anonymkode: 0c194...e15
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #8 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tok 3,5 mnd før jeg fikk time hos angst-teamet. De mente jeg skulle vært henvist akutt under selve svangerskapet slik at jeg fikk behandling før fødsel, men det var ingen som gjorde jobben sin skikkelig eller tok noe på alvor. Skjønner godt du er redd for det. Hadde jeg visst det jeg vet nå hadde jeg hengt på tlf til dp hver dag. Det synes jeg du og kan gjøre. Anonymkode: 0c194...e15 Legen har purret og forsøkt framskynde behandling, men jeg må pent vente pga sommerferie. Ingen tilpasset eller framskyndet opplegg selv om fødsel nermer seg. Dessverre. Anonymkode: 4e8dd...357
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #9 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Legen har purret og forsøkt framskynde behandling, men jeg må pent vente pga sommerferie. Ingen tilpasset eller framskyndet opplegg selv om fødsel nermer seg. Dessverre. Anonymkode: 4e8dd...357 Ja, må vente til behandler er ferdig med ferie jeg også nå dessverre. Har bare hatt utredning og kartlegging til nå, så har ikke kommet i gang med behandling. Anonymkode: 0c194...e15
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #10 Skrevet 16. juli 2023 I påvente av time; snakk med jordmor og helsesykepleier om angsten din. Jeg har nettopp født ( 4 uker siden ), har generalisert angstlidelse og vært medisinert for det siden 2014. Jeg fikk bekreftet med lege, gynekolog og psykiater at jeg kunne stå på cipralex under svangerskapet, noe jeg gjorde. Fikk veldig angst rett etter fødsel, men tok da kontakt med helsestasjon umiddelbart. Fikk da hjelp til å "lande" litt ved å prate. Men for meg var det kanskje lettere, for jeg vet at angsten min blir ille når det er kluss med hormoner ( som feks rett etter fødsel), så jeg visste at det kom til å gå over, og derfor fikk jeg ikke panikk slik som tidligere. Lykke til, dette er vondt. Men husk at det er ufarlig! Ingenting galt kommer til å skje, og viss du er lik meg; DU BLIR IKKE GAL! Det bare føles slik ut. Anonymkode: 6dd8d...7c0
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #11 Skrevet 16. juli 2023 Tusen takk for svar. Det er vanskelig å vente, går ut over gleden med å vere gravid. Jeg håper og tror det blir bedre etter at babyen kommer. Ihvertfall kan jeg bruke medisin jeg vet har hjulpet tidligere om det kan kombineresmed amming. Ts Anonymkode: 4e8dd...357
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #12 Skrevet 16. juli 2023 Jeg hadde mye angst i graviditeten, og det ble veldig ille to ukene etter fødsel. Mye hormoner, og alt var nytt og derav svært forsterket. Fikk masse trygghet av jordmødre på barsel, som sa det var helt normalt, og ville gå over. Det ble gradvis bedre, og etter ca 10-14 dager var den voldsomme angsten over. Hadde litt angst etter det også, men ikke i den grad som i svangerskapet og rett etter fødsel. Fikk hjelp av fastlegen og helsestasjonen går veldig fint nå, og baby er 10mnd. Har dog slitt med angst hele livet så var ikke uforventet at det ble forsterket i svangerskapet. Anonymkode: 53e16...1d8
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #13 Skrevet 17. juli 2023 Hos meg ble det mye verre etter baby ble født. Men så ble han født på verst tenkelige måte, og måtte ligge på respirator de første dagene. Det var utfordringer med både hjerne, hjertet og lunger. Om alt hadde gått fint og jeg hadde fått en frisk baby, vet jeg ikke hvordan angsten hadde vært etter fødsel. Godt du allerede står på venteliste for hjelp! Anonymkode: fd060...a59
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #14 Skrevet 17. juli 2023 Både godt og vondt å høre at jeg ikke er alene om dette. For det føles veldig ensomt å ha det sånn, de rundt meg forstår ikke hvordan jeg har det, selv om de prøver så hodt de kan. Og vondt at også andre sliter. Ts Anonymkode: 4e8dd...357
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #15 Skrevet 18. juli 2023 Jeg startet å få panikkangst fra uke 5, som gradvis forverret seg med hyppigere «anfall» til rundt uke 25. Fikk dog lite hjelp, selv om jordmor henviste meg til kommunens tilbud. Ble ikke tatt seriøst av de. I mitt tilfelle roet det seg heldigvis i 3. trimester, og slet kun med min «vanlige» angst etter hun ble født - den kommer jeg liksom ikke unna. Så for meg bedret det seg allerede før fødsel. Taklet dog ikke å ha mye besøk, og ble litt pushet av forventninger. Neste gang skal jeg sette ned foten, så jeg kanskje ikke utvikler fødselsdepresjon. Unner absolutt ingen å slite med angst/panikk. 🧡 Anonymkode: 51f60...6a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå