Brunhilde Skrevet 14. januar 2006 #1 Skrevet 14. januar 2006 Er det OK at en nøkkelperson innen Norgeskirken - og således også Den Norske Kirke kommer med utsagn som de vi finner i denne artikkelen? Jeg synes det er skremmende - hva mener dere?
KR-øst Skrevet 14. januar 2006 #2 Skrevet 14. januar 2006 Er det OK at en nøkkelperson innen Norgeskirken - og således også Den Norske Kirke kommer med utsagn som de vi finner i denne artikkelen? Jeg synes det er skremmende - hva mener dere? ← Dette måtte da være en uttalelse og ikke en hets. I så fall måtte det da være like mye hets mot de andre som var nevnt her.
Gjest Pecado Skrevet 14. januar 2006 #3 Skrevet 14. januar 2006 Der siteres hun på at «homofili er en legning på linje med andre lyster som vi andre mennesker har lyst til å leve ut, som pedofili, utroskap, flerkoneri og pyromani». Er det sine lyster hun ramser opp eller?
Brunhilde Skrevet 14. januar 2006 Forfatter #4 Skrevet 14. januar 2006 Dette måtte da være en uttalelse og ikke en hets. I så fall måtte det da være like mye hets mot de andre som var nevnt her. ← I motsetning til pedofili og pyromani er homofili ikke lovstridig... Men det bryr du deg kanskje ikke så mye om?
Gjest Pecado Skrevet 14. januar 2006 #5 Skrevet 14. januar 2006 Å være pedofil er galt fordi man forgriper seg på mennesker som ikke har motstandskraft. Når man er homofil er det to mennesker med samme legning som elsker hverandre. Kan ikke sammenlignes. Jeg håper faktisk hun blir dømt, for jeg liker ikke å bli sammenlignet med pedofile.
Gjest Pecado Skrevet 14. januar 2006 #6 Skrevet 14. januar 2006 (endret) *dobbelt* Endret 14. januar 2006 av Pecado
Brunhilde Skrevet 14. januar 2006 Forfatter #7 Skrevet 14. januar 2006 Jeg håper faktisk hun blir dømt, for jeg liker ikke å bli sammenlignet med pedofile. ← Det har jeg full forståelse for at du ikke liker! Jeg håper også at hun blir dømt, først og fremst fordi jeg ikke ønsker at homofili og pedofili skal sidestilles OG fordi jeg er skitlei av at alt som uttales i "guds navn" skal aksepteres. Nok er nok.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2006 #8 Skrevet 14. januar 2006 Det har jeg full forståelse for at du ikke liker! Jeg håper også at hun blir dømt, først og fremst fordi jeg ikke ønsker at homofili og pedofili skal sidestilles OG fordi jeg er skitlei av at alt som uttales i "guds navn" skal aksepteres. Nok er nok. ← Ja, her var det mange liberale kvinner, ja. Nei, jeg ville blitt lei meg hvis majoriteten i samfunnet skal få dra ytringsfriheten vår så til de grader ned i dass. Helt sykt.
Gjest Pecado Skrevet 14. januar 2006 #9 Skrevet 14. januar 2006 Ytringsfriheten har også sine grenser. Ikke bare på dette området. Å slå andre ned med Guds ord er forkastelig!
KR-øst Skrevet 14. januar 2006 #10 Skrevet 14. januar 2006 I motsetning til pedofili og pyromani er homofili ikke lovstridig... Men det bryr du deg kanskje ikke så mye om? ← Nei.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2006 #11 Skrevet 14. januar 2006 Der siteres hun på at «homofili er en legning på linje med andre lyster som vi andre mennesker har lyst til å leve ut, som pedofili, utroskap, flerkoneri og pyromani». Er det sine lyster hun ramser opp eller? ← Dette reagerte jeg også på:-) Nok et tegn på at grunnen til at noen fordømmer er fordi de er så redd sine egne mørke lyster (og tror alle andre er like på randen). Kanskje. Selv har jeg aldri følt trang til hverken pyromani eller pedofili, ei heller homofili, men jeg synes uttalelsen er merkelig. Og jeg synes det er utrolig trist at noen må fordømme på den måten. Det er da stor forskjell på "legninger" som skader andre og uskyldige, og homofili? Men det var en annen tråd om dette for en stund siden om en svensk pastor som hadde sagt noe liknende (om denne underlige uttalelsen ikke er rett sitert...). Jeg synes faktisk man skal ha lov til å si/mene det meste man vil. Norgeskirken er vel heller ikke en del av den Norske Kirken direkte, uten at jeg skjønner hvordan alle sånne menigheter er knyttet til denne. Som offisiell linje bør imidlertid den Norske kirken reagere på slike uttalelser. Ellers lurer jeg litt på hvordan misjonæren holder sin misunnelse under kontroll. Det er jo ellers ikke en egenskap de fleste praktiserer på linje med utøvende pyromani, f eks, men noe som er relativt lett å holde skjult selv om det hele tiden surner sjela.
Gjest Bellatrix Skrevet 15. januar 2006 #12 Skrevet 15. januar 2006 Der siteres hun på at «homofili er en legning på linje med andre lyster som vi andre mennesker har lyst til å leve ut, som pedofili, utroskap, flerkoneri og pyromani». Er det sine lyster hun ramser opp eller? ← Det reagerte jeg også på. Lyster vi andre har lyst til å leve ut? Jeg har da ikke lyst til åleve ut noe av det hun nevner.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2006 #13 Skrevet 15. januar 2006 Med fare for å være politisk ukorrekt: Er vi ikke litt ømskinnede nå? OK, jeg har lest Bibelen flere ganger, og jeg vet at det ikke står noe der om hverken pedofili eller pyromani, overhodet. Ordet "legning" (eller begreper med tilsvarende betydning) finnes heller ikke i Boken, så de bastante konklusjonene i Halvorsens uttalelse er noe som må stå for hennes egen regning. Men på den annen side: Man skal være ubegripelig nærsynt for ikke å se at homofili (i betydningen "seksuelle handlinger med noen av samme kjønn"; ordet "homofili" forekommer heller ikke i Bibelen) helt klart regnes som en alvorlig synd ihht. kristendommens og jødedommens skrifter. Det sidestilles med grådighet, drap, hor (det å ha seksuell omgang med noen man ikke er gift med), drukkenskap og diverse andre handlinger. Paulus' brev til Galaterne har den tydeligste opplistingen, men man behøver ikke gå til Paulus for å finne det i skriften; det holder egentlig lenge med Jesus. Og i følge Moses, synes Gud at homoseksuelle handlinger er "avskyelige". Nå kan man være uenig i dette. Det har man lov til. Man kan f.eks. tilhøre en helt annen religion, være ateist, eller kanskje lage sin egen bibeltolkning, og hevde at Jesus sikkert mente det var helt OK (selv om han aldri sa noe som skulle tyde på det), og at "Det Gamle Testamentet" er utgått på dato (selv om Jesus brukte det hele tiden). Det er religionsfrihet i dette landet, og da må alle få lov til å tro det de ønsker. Men: Den samme religionsfriheten gjelder også mennesker som sier merkelige ting med motsatt fortegn. Det er lett å "arrestere" denne Hilde Halvorsen for kreativ bibeltolkning (f.eks. det at hun ikke går like hardt ut mot grådighet i næringslivet, ungdomsfyll og samboerskap som hun gjør mot homofili), men det blir litt tamt hvis man selv tolker bort store deler av skriften. Man kan også mene at hele kristendommen er en tøysereligion for trangsynte mennesker, men den samme friheten som gjør at man kan si dette høyt, beskytter også Hilde Halvorsen. Jeg tror at man står seg på å ikke angripe Hilde Halvorsen for dette utsagnet. Spesielt hvis man ikke har noe annet å komme med enn "å, så teite og intolerante de folkene er".
Gjest lurven Skrevet 15. januar 2006 #14 Skrevet 15. januar 2006 i følge bibelen så er jo homofili galt, så jeg synes det er greit å mislike homofili om man er kristen, men å sammenligne homofili med feks pedofili er jo å dra det litt langt
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2006 #15 Skrevet 15. januar 2006 Spiller det noen rolle? Kan vel sammenlikne homofile med nazister, voldtektsmenn, pedofile, nekrofile etc for all I care? Det slår da bare tilbake på dem selv. Er ikke en generelll lov mot å være idiot i norge, og jeg håper vi ikke får det heller da vi har nok lover fra før av.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 15. januar 2006 #16 Skrevet 15. januar 2006 Ytringsfriheten har også sine grenser. Ikke bare på dette området. Å slå andre ned med Guds ord er forkastelig! ← Jeg skjønner at det kan være sårt og mener at han er en idiot, men vi må dessverre ha rom for idioter under et demokrati med ytringsfrihet. Vi må være svært forsiktige slik at vi ikke får et demokrati som oppfører seg diktaturisk mot folk som har en mening flertallet ikke liker. Skal T. E. Staff straffes fordi han ikke ser noe galt i at voksne menn har seksuell omgang med mindreårige, og man da kan såre noen som har vært utsatt for overgrep?
Far til 2 Skrevet 15. januar 2006 #17 Skrevet 15. januar 2006 Er det OK at en nøkkelperson innen Norgeskirken - og således også Den Norske Kirke kommer med utsagn som de vi finner i denne artikkelen? Jeg synes det er skremmende - hva mener dere? ← Det er vel ikke uten grunn at de kristne får en stadig mindre andel av befolkningen som tilhengere. Desverre er dette bare et av mange hundre ? overtramp kristne organisasjoner som dokumenteres i pressen. Mange kristner organisasjoner viser at de slett ikke er inkluderende, men isteden skyver mennesker fra seg i et forsøk på få frem en glorie som stadig blir svakere. Og desto mer de forsøker, desto mer slukner glorien. Utspillene tyder på at de forsøker å forhellige egne meninger ved å forsøke å tråkke ned andre mennesker. Jeg må si at jeg ikke lenger kjenner igjen den humane kristendommen som jeg lærte om i barneskolen. Men forskjelle fra den tiden er kansje ikke så stor som jeg tror. Det er bare det at deres sanne ansikt blir stadig tydligere, noe som har vist at de går over lik i de mest ekstreme situasjonene.
Gjest Melk Skrevet 15. januar 2006 #18 Skrevet 15. januar 2006 Jeg liker ikke slike uttalelser. Men jeg er ikke enig i at hun er en nøkkelperson i Den norske kirken, kun fordi hun har startet opp sin egen kirke.
Brunhilde Skrevet 15. januar 2006 Forfatter #19 Skrevet 15. januar 2006 (endret) Jeg liker ikke slike uttalelser. Men jeg er ikke enig i at hun er en nøkkelperson i Den norske kirken, kun fordi hun har startet opp sin egen kirke. ← Så lenge Norgeskirken er en "underavdeling" av Kirken, Den Norske - så ser jeg på henne som en nøkkelperson begge stedene. At du er uenig forandrer ikke på det. Endret 15. januar 2006 av Brunhilde
Gjest Bodillen Skrevet 15. januar 2006 #20 Skrevet 15. januar 2006 La henne og hennes meningsfeller bare holde på. Håper virkelig oppslag som dette fører til at flere får øynene opp for hva slags mennesker det virkelig er som innehar viktige verv og stillinger innen kirkesamfunn i Norge, og hvilke holdninger dette miljøet er gjennomsyret av. Håper inderlig at dette slår tilbake på dem selv med full kraft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå