Gå til innhold

Hva mente legen når hun snakket om hjertet mitt og ekg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var på legevakten i går fordi jeg fikk smerter i brystet uten noe spesiell grunn.

De tok Ekg og blodtrykk+ blodprøver.

Legen sa at alle prøver var normale, men Ekg viste litt "smårusk", men at det helt sikkert var normalt for meg.

Hun kalte tilstanden med tre ord, der det første begynte med g (tror jeg) så var det noe med ordet "systoler " og et ord til på slutten.

Hun viste meg Ekg utskriften og pekte på hakket som går ned på hver linje, og sa at det skulle gjerne vært litt høyere, men hos meg gikk hakket litt for langt ned.

Jeg spurte om jeg kan merke dette, men hun sa at det trodde hun ikke, og det var ikke dette som gav meg smerte i brystet visstnok, og det var ikke dobbeltslag.

Hun sa det var ikke noe å bry seg med og at det hos noen mennesker var det normalt at hjertet slo sånn.

Jeg spurte henne da om hvorfor hun mente at denne tilstanden var normal for meg, når jeg ikke har tatt Ekg før, og da sa hun at det var et godt spørsmål...🤔

Jeg ble nysgjerrig og lurer på om noen her inne har peiling på ekg og hjerte?

Anonymkode: 08ad8...041

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke. Men spør fastlegen din ☺️ (hvis du har en 🙈)

Anonymkode: d2499...eb6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Var på legevakten i går fordi jeg fikk smerter i brystet uten noe spesiell grunn.

Legen sa at alle prøver var normale, men Ekg viste litt "smårusk", men at det helt sikkert var normalt for meg.

Hun kalte tilstanden med tre ord, der det første begynte med g (tror jeg) så var det noe med ordet "systoler " og et ord til på slutten.

Hun viste meg Ekg utskriften og pekte på hakket som går ned på hver linje, og sa at det skulle gjerne vært litt høyere, men hos meg gikk hakket litt for langt ned.

Jeg spurte om jeg kan merke dette, men hun sa at det trodde hun ikke, og det var ikke dette som gav meg smerte i brystet visstnok, og det var ikke dobbeltslag.

Hun sa det var ikke noe å bry seg med og at det hos noen mennesker var det normalt at hjertet slo sånn.

Jeg spurte henne da om hvorfor hun mente at denne tilstanden var normal for meg, når jeg ikke har tatt Ekg før, og da sa hun at det var et godt spørsmål...🤔

Be om å få en ultralyd på hjertet. Da får de sett alle verdiene og alt. 

Anonymkode: 6bdd5...8e1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da må man vel til hjertelege?

Kom faktisk på nå at jeg var hormon hjertelege for 10 år siden og ble grundig undersøkt.

Hvis han fant det samme på ekg som legen på legevakten i går, må det stå i journalen min.

Hvis ikke så er det jo en ny tilstand som har oppstått?

Ts

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis fastlegen hadde vært bekymret hadde hun sendt deg videre. 
Med ultralyd ser de absolutt alt. Samme med MR. Er du bekymret så be om det, så du får et skikkelig svar og forklaring. 
ikke så lett å forstå dette legespråket 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da må man vel til hjertelege?

Kom faktisk på nå at jeg var hormon hjertelege for 10 år siden og ble grundig undersøkt.

Hvis han fant det samme på ekg som legen på legevakten i går, må det stå i journalen min.

Hvis ikke så er det jo en ny tilstand som har oppstått?

Ts

Du kan be legen din sjekke epikrise fra den gangen. 
Ja da må du til hjertelege, men det er bare en vanlig rutinekontroll på sykehuset 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med ultralyd ser de absolutt alt. Samme med MR. Er du bekymret så be om det, så du får et skikkelig svar og forklaring. 

Jeg var ikke hos fastlegen, men på legevakten i går 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Systole er når hjertet presses sammen for å dytte blod rundt i kroppen. diastole er når hjertet ikke presser sammen, men at hjertekamrene fylles opp med blod. Så hvis det ble nevnt systole er det kun at hjertet ditt dytter ut blod. Om det er nevnt fordi det er noe feil med hjertets pumpekraft eller ikke er umulig å si. Mange hjertelege og helsepersonell på hjerteavdelingen bruker systole regelmessig kun til å beskrive hjertets pumpekraft. Hadde de sett noe av betydning på undersøkelsen ville du fått god informasjon om dette, og videre oppfølging. De har ikke lov til å ikke hjelpe deg om de ser noe.  Jeg ville tatt kontakt med fastlegen din om dette plager deg, eller bare for å få mer informasjon. Det kan lett forklares med at du ikke forstod terminologien som ble sagt under undersøkelsen, og helsepersonell har informasjonsplikt og kan derfor ikke holde informasjon vekk fra deg. Det skal forklares slik at en forstår det. Ikke glem at de som har sett på hjertet ditt ser på hjerter hver eneste dag. Og de fleste av oss har litt rusk og rask, men vi lever fint uansett. Jeg ville ikke bekymret meg om jeg var deg ts. :) 

Anonymkode: 380e1...c45

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ekstrasystoler, som kan kjennes ut som at hjertet hopper over et slag. Det kan være ekkelt og ubehagelig, men som jeg har forstått er det i de aller aller fleste tilfeller ikke farlig. 

Anonymkode: 87c4b...fdc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ekstra systoler? Det er isåfall ekstraslag på hjertet, og som regel er det helt ufarlig😊

Anonymkode: dc628...be6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når hun sa din tilstand kan det hende hun tenkte på din alder, overvekt, røyking, drikking, andre sykdommer osv. 

Anonymkode: 87b86...05f

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som legen gjorde det samme som gynekologen min gjorde denne uken. Messen om sitt og datt som han så på ultralyden til seg selv. Da jeg spurte om de tingene han hadde kommentert at var utenfor normalen, sa han at "Vi leger har den uvanen at vi sier ting høyt underveis som vi ikke skal. Når vi gjør en vurdering, ser vi på en helhet, og når jeg ser på helheten, er alt tipptopp hos deg". 

Jeg kan tenke meg at denne kardiologen så noe i ekg-en som i kombinasjon med noe annet kunne være et faresignal, men at dette "noe annet" ikke forekommer hos deg, og det er dermed ikke noe å tenke på.

Anonymkode: 50275...a0a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er ikke pasienten som bestemmer om hun trenger ultralyd av hjertet.

Anonymkode: 561c3...679

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde de vært bekymra hadde du blitt sendt til sykehus.Du kan jo snakke med legen din om det er nødvendig og bli sjekket hos kardiolog. Papirene blir jo sendt din fastlege. Som regel er det lang ventetid. Har selv hatt sånn sjekk men det var fordi legen min var bekymra pga hovne bein. Ingenting galt. Har og blitt akutt innlagt pga kraftige smerter midt i brystet. Sjekka med ultralyd og hele pakka, men ingenting galt, var rett og slett magekatarr som kan gi like smerter. 

Anonymkode: 3641a...bd7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr ekstraslag på hjertet 

Anonymkode: 6061e...af1

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, man ser ikke alt med ultralyd. Man kan se at hjertet punper bra og at hjerteklaffene fungerer ja. Men kan ikke se kransårer f.eks. Med mr får man i tillegg litt mer informasjon om muskelmassen og ev sykdom inni det, som ikke nødvendigvis kan sers på ultralyd. 

mange har «smårusk» på ekg uten noe som helst betydning.  Ta kontakt med lege ved manglende bedring eller forverring av tilstanden.

Anonymkode: 93397...df6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Systole er når hjertet presses sammen for å dytte blod rundt i kroppen. diastole er når hjertet ikke presser sammen, men at hjertekamrene fylles opp med blod. Så hvis det ble nevnt systole er det kun at hjertet ditt dytter ut blod. Om det er nevnt fordi det er noe feil med hjertets pumpekraft eller ikke er umulig å si. Mange hjertelege og helsepersonell på hjerteavdelingen bruker systole regelmessig kun til å beskrive hjertets pumpekraft. Hadde de sett noe av betydning på undersøkelsen ville du fått god informasjon om dette, og videre oppfølging. De har ikke lov til å ikke hjelpe deg om de ser noe.  Jeg ville tatt kontakt med fastlegen din om dette plager deg, eller bare for å få mer informasjon. Det kan lett forklares med at du ikke forstod terminologien som ble sagt under undersøkelsen, og helsepersonell har informasjonsplikt og kan derfor ikke holde informasjon vekk fra deg. Det skal forklares slik at en forstår det. Ikke glem at de som har sett på hjertet ditt ser på hjerter hver eneste dag. Og de fleste av oss har litt rusk og rask, men vi lever fint uansett. Jeg ville ikke bekymret meg om jeg var deg ts. :) 

Anonymkode: 380e1...c45

Legen var vanlig allmennlege og ikke hjertelege.

Hun sa noe om at blodet gikk litt feil vei, og når hun skulle forklare sa hun at det sikkert var normalt for min kropp.

Tror jeg skal satse på å lese journalen min og få den forklart av fastlegen.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det betyr ekstraslag på hjertet 

Anonymkode: 6061e...af1

Jeg spurte om det betydde ekstraslag, men hun sa nei.

Hun sa at hun hadde sin første uke som nyutdannet lege, så tviler litt på hvor mye erfaring hun hadde mener hjerter og lesning av ekg .

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Når hun sa din tilstand kan det hende hun tenkte på din alder, overvekt, røyking, drikking, andre sykdommer osv. 

Anonymkode: 87b86...05f

Jeg er slank, drikker omtrent ikke alkohol, røyker ikke, trener styrke 3-4 g i uken og spiser normalt sunt kosthold med godteri innimellom.

Gjør snakket om ekg og hjertet mitt.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er slank, drikker omtrent ikke alkohol, røyker ikke, trener styrke 3-4 g i uken og spiser normalt sunt kosthold med godteri innimellom.

Gjør snakket om ekg og hjertet mitt.

Ts

Legen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...