Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som er innflyttere i Drammen fra andre byer i Norge, hvordan er det å være ny i denne byen? Hvordan er menneskene og kulturen? 

Anonymkode: b6f33...714

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe særlig, jeg endte opp med å flytte fra Drammen ganske fort. Det er bedre med en dram i timen, enn en time i Drammen.

Anonymkode: 8f2a7...122

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å mobbe byen, som h*n over gjør, men Drammen er jo kjent for å være en ganske harry plass. De ganger jeg har vært innom Drammen (gjennom kjentes venner) så har det stort sett gått i fyll og rølp. Jeg har inntrykk av at folk har lite å gjøre der. Som at det ikke er noe kultur der, ikke noe å finne på, annet enn å drikke, dra innom senteret og det er vel det.

Anonymkode: c69b3...b80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Drammen består stort sett av mennesker som jobber i Oslo, men ikke har råd til å bo der. Byen har ingen egen kultur.

Anonymkode: 0bec1...305

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Drammen består stort sett av mennesker som jobber i Oslo, men ikke har råd til å bo der. Byen har ingen egen kultur.

Er det virkelig sånn enda? Trodde Drammen hadde fått et oppsving?

Anonymkode: 7a307...971

AnonymBruker
Skrevet

Bare kjørt gjennom med tog så skal ikke si så mye. Har ikke noe særlig godt inntrykk av stedet, ville ikke bodd der. Virker trist. Litt samme som Lillestrøm og spesielt Kongsberg, bare et kjedelig sted utenfor Oslo. Mye finere på Sørlandet eller rundt Mjøsbyene som er grei avstand til Oslo.

Anonymkode: 61973...324

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei takk til Drammen. Bysentrum har i løpet av de siste årene fått et oppløft, menneskene som bor der har dessverre ikke det. Det er en helt egen kultur/livsstil der som jeg ikke følte meg hjemme i, alle hadde samme primitive tankegang og levesett. 

Anonymkode: 57df2...55e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet fra Oslo til Drammen, og trives veldig godt. Har fått gode venner blant naboer, kolleger og gjennom idrett. Med vennene mine her, så holder vi på med idrett, går tur i skogen, går på cafe, ut for å spise, på teater, show eller kino. Eller vi er på besøk hos hverandre. 

Her jeg bor, så ser ikke jeg noe til de harry menneskene de andre prater om.

Jeg er opptatt av politikk, idrett og kultur. Og mine venner er og sånn, flertallet har høyere utdannelse. 

Anonymkode: 9e1b5...519

• Liker 3
Skrevet

Jeg bor i Drammen og det er dessverre mye fordommer i tråden.

Jo Drammen har en egen identitet, det er en fotballklubb på høyt nivå, eget bryggeri, teateret, Union scene, Drammensbadet og marka som ligger rundt hele byen med fantastiske turmuligheter sommer som vinter. Det er to slalåmbakker med spektakulær beliggenhet.

Ja det er riktig at en god del pendler til Oslo, fordi der er det mange arbeidsplasser og ikke alle har råd til å kjøpe hus der. Men miljøet i Drammen er ikke mer harry enn i andre mindre byer.

Det er en forskjell i forhold til byer som Oslo og Bergen hvor du finner universitet og Høgskoler og også et samfunn med flere undergrupper. Drammen er litt likt, du har ikke noe Steinermiljø eller mer særpregede undergrunnsmiljøer. Det er det jeg synes er negativt med hjembyen, mangelen på alternative miljøer. 

Du har og mange med kort yrkesrettet utdanning og mangler nok litt det akademiske og kulturelle sjiktet du finner i Oslo og de andre større byene.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har aldri bodd i Drammen, men jeg har vært på noen jobbintervjuer der, og farter litt frem og tilbake til Oslo. Det er veldig kort vei til kysten, og det er kort vei til fjellet. Jeg har kjempegodt inntrykk av Drammen! Virkelig en by jeg har vurdert som et alternativ flere ganger! 

Skrevet

Hvis man er opptatt av å følge med på det kulturelle og akademiske, så er det jo bare å lese aviser, bøker og hva vet jeg. Mitt inntrykk er at de fleste trenger jordnære mennesker rundt seg, og det er noe en kan bygge opp som en verdi der.

Skrevet
Hoia skrev (3 minutter siden):

Hvis man er opptatt av å følge med på det kulturelle og akademiske, så er det jo bare å lese aviser, bøker og hva vet jeg. Mitt inntrykk er at de fleste trenger jordnære mennesker rundt seg, og det er noe en kan bygge opp som en verdi der.

Ja det har du helt rett i. Er man vennlig og hyggelig mot de rundt så er det gode muligheter for å finne et nettverk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2023 den 18.24):

Har du noe grunnlag for å mene dette? Eller spiller du bare på gamle fordommer?

Anonymkode: 7420f...140

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Jeg trives utrolig godt og dette kommer fra meg som ikke ville flytte til Drammen i det hele tatt. Bodde på sørlandet før, og det er stor forskjell mellom menneskene der og i Drammen. Mye lettere å bli kjent med folk.

Anonymkode: 5b350...ba3

• Liker 1
Skrevet

Rart hvordan det alltid er folk som ikke har bodd et sted som kjenner best til hvordan det er å bo der! 😂

Drammen er som alle andre byer rett og slett. Det er steder det er attraktivt å bo og steder det er mindre attraktivt å bo. Folk her er rike, fattige og midt på treet.
Drammen er en by av grei størrelse, og det er noe for alle. Folkene her er hverken mer eller mindre harry, kjipe eller vennlige enn andre plasser. 

Det er ikke like mye å finne på her som i Oslo, selvfølgelig. Bysentrum er lite og rolig, og kollektivtrafikken er virkelig så som så.. 

De færreste som bor her har et ønske om egentlig å bo i Oslo, da bor de nok et billigere sted nærmere Oslo. 

Anonymkode: cb14f...d07

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2023 den 18.30):

Bare kjørt gjennom med tog så skal ikke si så mye. Har ikke noe særlig godt inntrykk av stedet, ville ikke bodd der. Virker trist. Litt samme som Lillestrøm og spesielt Kongsberg, bare et kjedelig sted utenfor Oslo. Mye finere på Sørlandet eller rundt Mjøsbyene som er grei avstand til Oslo.

Anonymkode: 61973...324

Som mer lokalt kjent kan jeg forsikre deg om at det er store forskjeller mellom Drammen og Kongsberg. Drammen er mye større, på godt og vondt. Drammen er også vesentlig nærmere Oslo, mens Kongsberg er såpass langt unna Oslo at en betydelig mye større andel av innbyggerne jobber og lever livene sine lokalt. 

Tror det er mer action i Drammen enn i Kongsberg (om man ser bort fra et par triste saker de siste par årene). Jeg skal flytte til Kongsberg når jeg blir pensjonist 😊

Anonymkode: 0025a...62c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...