Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Midt i handleturen oppdaget jeg at de selger  mårpølse som ikke er innpakket på favoritt matbutikken. Typ mårpølse kundene kan brekke av selv og legge i handlekurven. Noen andre gravide som reagerer på dette? Har holdt meg helt unna salami og spekemat til nå, men ble litt satt ut. Syns det er ekkelt å legge mine varer i samme kurv som noen kan ha hatt uinnpakket spekemat oppi. Jeg vil ikke ha dette på min mat, kan ikke begynne å vaske alt jeg kjøper, det blir for dumt. Er det jeg som er hysterisk eller reagerer dere andre gravide på dette?

Anonymkode: f31ea...f1d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er hysterisk 

Anonymkode: 76243...3a2

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hysterisk..

Anonymkode: 735be...b66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Midt i handleturen oppdaget jeg at de selger  mårpølse som ikke er innpakket på favoritt matbutikken. Typ mårpølse kundene kan brekke av selv og legge i handlekurven. Noen andre gravide som reagerer på dette? Har holdt meg helt unna salami og spekemat til nå, men ble litt satt ut. Syns det er ekkelt å legge mine varer i samme kurv som noen kan ha hatt uinnpakket spekemat oppi. Jeg vil ikke ha dette på min mat, kan ikke begynne å vaske alt jeg kjøper, det blir for dumt. Er det jeg som er hysterisk eller reagerer dere andre gravide på dette?

Hø? Jeg antar de pakker det inn i noe selv om de brekker det av? Og om ikke, så er det hysterisk å tro noe vil skje deg om maten din treffer kurven. Jeg antar du pakker inn all mat du skal legge i din kurv uansett? Eller det har en emballasje. Hvis ikke, bør du heller være bekymret for det. 

Anonymkode: 9b074...5c6

AnonymBruker
Skrevet

Ekstremt hysterisk... Skjønner ikke at du kommer på det engang. 

Anonymkode: 0975f...ae2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja du er hysterisk 

Anonymkode: d6ba9...b81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tuller nå? Alt som er borti pølsen og som du skal spise må du jo uansett vaske. 

Anonymkode: 153e1...a01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Nei, det er ingenting å pakke mårpølsene inn i. Kundene tar de rett i kurven og på rullebrettet. 

Kjøper selfølgelig innpakket pålegg men liker ikke å vite at det har vert borti spekemat når jeg skal spise, vasker ikke akkurat av påleggspakkene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts her. Nei, det er ingenting å pakke mårpølsene inn i. Kundene tar de rett i kurven og på rullebrettet. 

Kjøper selfølgelig innpakket pålegg men liker ikke å vite at det har vert borti spekemat når jeg skal spise, vasker ikke akkurat av påleggspakkene. 

Slikker du påleggspakkene da?

Anonymkode: 9b074...5c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Spiser du emballasjen? Det er ikke så lurt 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det vanlige er å ta fruktpose å pakke mårpølsene inn i. Det gjør jeg selv om jeg er så heldig å finne slik pølse som ikke er hyllet inn i plast og det har alle jeg har sett gjort også. 

Anonymkode: 735dc...abc

AnonymBruker
Skrevet

Du er jo helt ufattelig uvitende om du tror at du kan få overført skadelige mikroorganismer til maten din på den måten der.

Tenker du at det er farlig å oppbevare spekemat i samme kjøleskap som dine matvarer også, eller? Haha.

Anonymkode: b8157...8e6

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Vi spiser nesten aldri spekemat, så har det ikke i kjøleskapet. Og ville ikke kjøpt det heller, for ja, jeg synes det er ubehagelig å ha det sammen med mat jeg spiser for jeg er redd for å få det på maten.

AnonymBruker
Skrevet

Er du som iier på at du er moden nok for et barn? Hysterisk er ikke dekkende. 

Anonymkode: 5d9b0...ca7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ts her.

Vi spiser nesten aldri spekemat, så har det ikke i kjøleskapet. Og ville ikke kjøpt det heller, for ja, jeg synes det er ubehagelig å ha det sammen med mat jeg spiser for jeg er redd for å få det på maten.

Hvor gammel er du egentlig? Dette høres helt ekstremt ut. Anbefaler deg å snakke med en lege om denne angsten din

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp deg en personlig handlekurv. Og ta med deg en klut og sprayflaske med såpevann så kan du vaske av båndet ved kassen før du legger på matvarene dine. Som sikkert har emballasje på seg av et eller annet slag.

Anonymkode: 02191...791

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Så ingen av dere gravide bekymrer dere for dette?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ts her.

Ikke i det hele tatt. Jeg unngår å spise spekemat som ikke er varmebehandlet, men spiser ting som har vært i kontakt med det (plukker bort spekeskinke som bare er lagt oppå parmapizza, eller som er i en salat jeg ellers kan spise, tapas etc).

Å være redd for at påleggspakkene dine skal ligge der hvor en mårpølse (som i seg selv direkte har ekstremt lave sjanser for å gi listeria eller toxoplasma) har vært, gjør at jeg vertfall ville luftet litt tanker hos jordmor. Jeg er i mot å kalle folk for hysteriske, men slike tanker som du har er ikke konstruktive og kan ikke være særlig godt å gå rundt med heller.

Anonymkode: ea04a...8db

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet du hvor mange som smittes årlig (ikke gravide og gravide)

10 stk, i Norge. Altså ti i hele befolkningen. 

Sannsynligheten for smitte er mikroskopisk. 

I andre land spiser gravide spekemat ofte, og de landene har ikke høyere tall på fødselsskader enn Norge. 

Ja, det er hysterisk. Flere jordmødre, leger og ernæringsfysiologer har også tatt opp at de synes det er rart at alle spekemat forbys i graviditet, ettersom det ikke finnes noe vitenskapelig belegg for forbudet/anbefalingen. 

Tar du fly? Det er faktisk farlig. Mengden stråling man utsettes for i fly gjør at flere mener det bør legges inn anbefaling på å ikke fly som gravid. 

Anonymkode: 87be6...e19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ts her.

Nei. Jordmor sa jeg trygt kunne spise litt spekemat innimellom, siden sannsynligheten for smitte er så liten. 

Altså, de anbefaler melk til gravide. Og årlig finner de listeria i melk 🙃

Anonymkode: 87be6...e19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...