Gjest gjest 0 Skrevet 14. januar 2006 #1 Skrevet 14. januar 2006 (endret) Hvor mye verdiøkning av en bolig kan man regne med hvis man pusser opp de forskjellige rommene? La oss si at leiligheten er bygget på 1950-tallet, og alt er originalt. Hvor mye øker boligen når man pusser opp bad, kjøkken, stue etc? Altså et og et rom tenker jeg på... Endret 14. januar 2006 av Vampyra
Nella Skrevet 14. januar 2006 #2 Skrevet 14. januar 2006 Tror det er veldig variabelt. Sånn skjønte jeg det ihvertfall. Kommer ann på løsninger du velger, hvor mye du gjør osv
Ruby Skrevet 14. januar 2006 #3 Skrevet 14. januar 2006 Du kan jo kontakte en megler eller en takstmann så vil de helt sikkert hjelpe deg med de svarene.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2006 #4 Skrevet 15. januar 2006 Generelt sier man at man ikke tjener noe på å pusse opp kjøkken/bad i en leilighet i lavpris/mellomsjiktet. Jeg kjøptet en toroms på oslo øst for 100.000 under hva tilsvarende leiligheter kosta, og brukte neste 100.000 på å pusse opp det meste bortsett fra badet. Og jeg valgte billige løsninger av materialer, men måtte leie inn fagfolk til det jeg ikke klarte selv (rørlegger/elektriker). Det er faktisk begrensa hvor mye slike leigliheter kan stige i pris, det er ingen som vil betale 2 mill for en leilighet på feks grorud, selv om man setter opp gullkraner på badet. Tilsvarende skal man klare å bruke lite penger på oppussing (dvs gjøre mye selv av elektrisitet/rørarbeid) for å tjene inn penger når man pusser opp kjøkken/bad. Det man kan tjene mye på i forhold til innsats/pengeinnsudd er å pusse opp stua/soverom og ren overflatebehandling (feste løse lister, male vinduslister osv). Meglere fraråder å pusse opp badet/kjøkkenet rett før man flytter for å skulle tjene inn dette. Det er vanskelig, siden det i utgangspunktet koster veldig mye å pusse opp disse rommene. Dessuten er nordmenn veldig glade i å pusse opp, så mange foretrekker heller å kunen velge kjøkkeninnredning selv enn å overta noe nyoppusset fra noen med helt annen smak. Jeg snakke nå kun om de mellomstore leilighetene her i Oslo. Fikk også samme råd fra megler ang et hus i en mellomstor by, vi vlagte å ikke pusse opp badet før salg. Og det var lurt det, for det viste seg at de som kjøpte huset hadde store planer om å utvide badet osv, og ikke la vekt på hvordan badet så ut i det hele tatt. Du får heller høre med megler/takstmann ang ditt tilfelle, men dette er iallefall de rådene jeg har fått tidligere
Gjest gjest 0 Skrevet 15. januar 2006 #5 Skrevet 15. januar 2006 Takk for svar gjest! Vi er på utkikk etter leilighet, og det er kjekt å vite hva vi kan regne med hvis vi velger et totalt oppusningsobjekt. Ettersom jeg har skjønt kan det lønne seg og kjøpe noe der badet er relativt nyoppusset?
14062003 Skrevet 15. januar 2006 #6 Skrevet 15. januar 2006 Jeg har forstått det slik at generell oppussing har lite å si for verdien. Men at reparasjoner og andre liknende nødvendige oppgraderinger har mer å si. Det elektriske, vinduer, tak og sånt. Utseendet har en del å si for visning og budrunder da.
Tirill Skrevet 15. januar 2006 #7 Skrevet 15. januar 2006 Hehe... Tror ikke det var mange som egentlig hørte spørsmålet ditt... Dersom alt inventar er fra 1950. (sett da kjøkken, og bad. Samt at gulver er av gulvbelegg, og fattigmannspanel på vegg??) Og du legger i ca 100-150.000,- på å fikse det meste (Må gjøre 90% selv for å få det til den prisen) Da KAN du trolig få igjen ca 200-400.000,- når du selger. Men det kommer an på hvor denne ligger. Samt hvilken type leilighet det er. (blokk, tre-bolig osv.) Og størrelse...
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #8 Skrevet 16. januar 2006 Enig med siste her. Om alt er originalt fra 50-tallet ser jeg for meg at mye kan og bør gjøres, og om huset ligger i Oslo vil jeg tro det også kan ha noe å si på pris både fordi folk får et bedre inntrykk og slipper å gjøre alt selv. Men så koster det jo litt også, det er vel det man kan tape på (evt ikke tjene så mye som ønskelig). Dere må vel skifte og oppgadere rør og alt sånt, skifte det elektriske anlegget osv dersom ingenting er gjort. Og beliggenheten har en del å si. Jeg vil tro at om huset ligger i en av de kommunene hovr du nærmest får kastet hus etter deg så har det ikke så mye å si:-)
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #9 Skrevet 16. januar 2006 Hvor mye verdiøkning av en bolig kan man regne med hvis man pusser opp de forskjellige rommene? La oss si at leiligheten er bygget på 1950-tallet, og alt er originalt. Hvor mye øker boligen når man pusser opp bad, kjøkken, stue etc? Altså et og et rom tenker jeg på... ← det er kun bad/kjøkken som gir deg økning. Om stuen er tat, så vil det bare stå: pent oppusset bad/kjøkken er dyrt, så det drar prisen opp.
Tirill Skrevet 16. januar 2006 #10 Skrevet 16. januar 2006 det er kun bad/kjøkken som gir deg økning. Om stuen er tat, så vil det bare stå: pent oppusset bad/kjøkken er dyrt, så det drar prisen opp. ← Dersom stuen ikke er malt eller gjort noe med siden 1950. Har tapet eller fattigmannspanel (som var veldig vanlig på den tiden) Vil dette trekke ned helhetsinntrykket. Spesielt hvis bad og kjk er fikset. Og dermed vil det ikke slå positivt ut på befaring for megleren eller ved salg...
Gjest gjest 0 Skrevet 17. januar 2006 #11 Skrevet 17. januar 2006 Takk Tirill! Det var nok mer det svaret jeg håpet på ja! Det er nemlig noen som tror at man ikke vil tjene på å pusse opp, mens andre som har gjort det og fått ny takst av boligen sier man gjør det... Jeg må klare å overbevise foreldrene mine om at det lønner seg med et oppusningsobjekt man ønsker å bo i 3-5 år....
Cathie Skrevet 17. januar 2006 #12 Skrevet 17. januar 2006 Vi har kjøpt nå en rekkehus leilighet som må totalrenoveres til rett over millionen, naboen som har nyoppussa leilighet (identisk) fikk takst på 1.7 Så det går nok ann å tjene litt
Gjest gjest1 Skrevet 17. januar 2006 #13 Skrevet 17. januar 2006 Jeg hadde engang en slags oversikt laget av en takstmann på hva slags oppussing som lønte seg økonomisk, altså om du gikk i tap, null eller fortjeneste i forhold til utgifter og takstøkning. Dessverre har jeg den ikke lengre, men mener å huske at overflatebehandlinger (male, tapetsere) ofte kunne lønne seg økonomisk fordi takstene økte mer enn utgiftene man hadde på jobben. Men man burde være forsiktige i forhold til større prosjekter som bad og kjøkken fordi det finnes en grense for hvor mye nytt bad/kjøkken kan øke boligen verdi. F.eks. ville det sjelden lønne seg å bygge et luksusbad til en 500 000 i en leilighet/gammelt hus fordi badets verdi ikke ville stå i forhold til leilighetens verdi, taksten ville kanskje bare øke med 300 000. Poenget var ihvertfall at å pusse opp (med tanke på verdiøkning og salg) til vanlig standard vil lønne seg, dvs enkle flislagte bad og enkle kjøkken, men å pusse opp til drømmebad/kjøkkenstandard ikke var anbefalt hvis man ikke skulle bo der resten av livet selv. Så om du bare skal bo der en kort periode vil det lønne seg å pusse opp til enkel/vanlig standard. Dette har ihvertfall vi erfart stemmer godt i forhold til vårt hus, som er gammelt og vi har pusset opp i de senere år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå