Gå til innhold

Eldre slektning uten BankID

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen erfaring med å være nærmeste pårørende til en uten BankID?

Min onkel bruker betale regninger med brevgiro, som jeg må bestille fra banken. Han har mobil med kontantkort, for han får ikke abonnement uten nettbank.

Han har heller ikke tilgang til sin sparekonto eller aksjer mer. Det tok slutt da bankavdelingen i hjemkommunen hans la ned, de ansatte kjente ham, så legitimasjon var ikke nødvendig.

Nå skal han flytte på hybelhus for eldre. Hvordan kan han betale husleien? Er det mulig for han å få BankID når han ikke har pass, nasjonalt ID-kort, eller førerkort? Jeg har lest at han kan gi fullmakt til meg, slik at jeg kan bruke hans BankID, men hva når han ikke har det? Jeg skal ringe banken og spørre. Men hva gjør dere i slike situasjoner? 

Anonymkode: 2c875...5d6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skaffer et id kort

Anonymkode: 9d84e...07e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er nærmeste pårørende kan du etter avtale med din onkel og banken bli disponent på hans konto og betale regninger for ham, samt sørge for at han får abonnement på mobilen sin. 

Anonymkode: e44c7...f90

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min onkel bruker betale regninger med brevgiro, som jeg må bestille fra banken. Han har mobil med kontantkort, for han får ikke abonnement uten nettbank.

Han har heller ikke tilgang til sin sparekonto eller aksjer mer. Det tok slutt da bankavdelingen i hjemkommunen hans la ned, de ansatte kjente ham, så legitimasjon var ikke nødvendig.

Nå skal han flytte på hybelhus for eldre. Hvordan kan han betale husleien? Er det mulig for han å få BankID når han ikke har pass, nasjonalt ID-kort, eller førerkort? Jeg har lest at han kan gi fullmakt til meg, slik at jeg kan bruke hans BankID, men hva når han ikke har det? Jeg skal ringe banken og spørre. Men hva gjør dere i slike situasjoner? 

Får fullmakt og får hans konto tillagt til din konto så betaler du regninger fra din nettbank. 

Anonymkode: 8a5c7...376

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Skaffer et id kort

Anonymkode: 9d84e...07e

Hvordan da?

Skrevet

Ooops! Jeg glemte trykke på AB 😅 Ok, det gjør ikke noe.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er todelt:

1. Skaff bank-ID, banken kan svare på hva som trengs i denne situasjonen. Men det er også mulig å leve digitalt uten bank-ID. Det finnes alternativer for å logge inn i nettbank.

Med det samme, hvordan har det seg at nettbank er en forutsetning for mobilabonnement?

2. Gratulerer med å være nesten fri fra det digitale tyranni. Vær rebell og si opp bankforbindelsen, tving NAV til å betale ut trygden kontant. Skaff skriveblokk og skriv brevene til disse etatene på papir. Noen og enhver kan trenge en påminnelse om at papir fortsatt eksisterer og har samme gyldighet som digitalt.

Anonymkode: d9024...a5a

AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg vært igjennom med min mor da jeg må ordne banktjenester for henne. Spør i banken hva som kreves for at du skal betale regninger for han. Jeg har tilgang til hennes nettbank med min bank id. De fleste trekk er lagt inn på avtalegiro. Jeg husker det var et voldsomt styr å få orden på dette men det gikk til slutt. 

Anonymkode: 83431...3a8

• Liker 2
Skrevet

Her er det bare å skaffe pass eller nasjonal id og bank id med en gang.  Om nødvendig må du kjøre han til nærmeste politistasjon med passkontoret. Og du tar styrings over bank-id. Alt annet blir et helvetes styr senere.Om du ikke er enearving, spiller du med fullstendig åpne kort overfor de andre arvingene. Forteller hva du gjør og gi gjerne rapporter fortløpende.

• Liker 2
Skrevet
Brunello skrev (3 timer siden):

Her er det bare å skaffe pass eller nasjonal id og bank id med en gang.  Om nødvendig må du kjøre han til nærmeste politistasjon med passkontoret. Og du tar styrings over bank-id. Alt annet blir et helvetes styr senere.Om du ikke er enearving, spiller du med fullstendig åpne kort overfor de andre arvingene. Forteller hva du gjør og gi gjerne rapporter fortløpende.

Hun har absolutt ikke lov til å bruke hans bank-id. Hun må få disposisjonsrett over hans konto og bruke sin egen bank-id.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Lunabelle skrev (5 minutter siden):

Hun har absolutt ikke lov til å bruke hans bank-id. Hun må få disposisjonsrett over hans konto og bruke sin egen bank-id.

Viktig poeng. Virker som om enkelte ikke helt skjønner hva BankID er. 

Anonymkode: 21218...035

• Liker 1
Skrevet
Lunabelle skrev (6 minutter siden):

Det går fint å bruke hans bank-id.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Viktig poeng. Virker som om enkelte ikke helt skjønner hva BankID er. 

Anonymkode: 21218...035

Bank-id brukes fint av andre. Det er bare å stole på hverandre.

Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Nei! Hvis banken oppdager at noen bruker hans bank-id så vil den bli sperret umiddelbart. Det hjelper ikke hvor mye de stoler på hverandre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Det er likevel ikke i tråd med avtalen med banken. Det tar 1 minutt i nettbanken å gi en annen bruker disposisjonsrett.

Anonymkode: 30a4b...a25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan bruke nettbank uten bank-ID. Man kan logge inn med kodebrikke, kodekort eller med engangskode tilsendt elektronisk.

Anonymkode: d9024...a5a

Skrevet

Du må få din onkel med deg til banken og sammen så kan han gi deg disposisjonsrett til sine kontoer. Da kan du betale hans regninger mens du er innlogget som deg selv. Husk å ta med pass som legitimasjon for deg. Det er forbudt å logge seg inn med en annens Bank ID, så det må du absolutt ikke gjøre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det første dere må er å skaffe ham identifikasjonspapirer.

Han kan få fastlege f.eks til å signere på og gå god for hans identitet, og det er nok til at politiet utsteder nasjonalt id kort/pass.

Før eller siden vil banken hans måtte ta en ny runde og verifisere kundene sine.

Dere må også ta kontakt med banken, og ordne det slik at du formelt har disponeringsrett over hans kontoer.

Og banken må ordne det sånn at du logger deg inn med din bank-id på hans bankkonto.

IKKE logg inn på hans kontoer med hans passord eller id!

Og banken må sette opp nettbank for ham.

Han bør også ha bank-id selv.

Det gjør alt av kontakt med helsetjenester lettere, og alle offentlige instanser.

Anonymkode: ab9f9...bde

Skrevet

Syns synd på de eldre i dette samfunnet. Ikke lett å henge med. Gjør snart ikke jeg heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...