AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #1 Skrevet 16. juli 2023 Jeg har en storesøster som er fire år eldre. Forholdet vårt har vært «så som så» opp igjennom barne- og ungdomsårene. Etter at vi begge ble unge voksne bedret forholdet seg, og vi har de siste årene hatt en god relasjon. Vi bor på hver vår kant av landet med egne familier, og har relativt sett gode liv. De senere årene har jeg dog blitt mer og mer klar over at vi har en ganske uheldig relasjon. Jeg har stort sett alltid sett opp til henne, og er fortsatt den dag i dag «på tå hev» for henne, enten det handler om å hjelpe til med flytting, barnepass eller emosjonell støtte i vanskelige ting. Jeg merker likevel at det samme ikke gjelder andre veien. Jeg føler ofte at hun gjør narr av meg, ting jeg sier og gjør er dumt eller rart, maten jeg lager smaker rart og huset mitt har en merkelig farge (random eksempler). Jeg har på mange måter ikke vært klar over skjevheten i forholdt vårt før de siste årene. Jeg har for eksempel godtatt at hun har kommet hjem til oss med hele familien sin og bodd her én uke, uten å egentlig avtale på forhånd eller spørre om det er greit. Hun ser på seg selv som en gave til meg, og mener jeg skal være takknemlig som er så heldig å få besøk av henne. Nå har det oppstått en situasjon jeg føler er veldig ubehagelig. Jeg er forlovet og vi skal etter sigende gifte oss neste sommer. Forlovelsen har vart lenge, men tidspunktet for giftemål ble raskt avgjort da «drømmestedet» for å avholde bryllupsfesten hadde én dato ledig neste sommer, og vi var dermed rask med å booke denne. Vi offentliggjorde nylig at vi skal gifte oss i august neste år, og ba folk holde av datoen. Søstera mi responderte da med at vi MÅ endre tidspunkt, fordi akkurat den dagen passer det ikke for henne og mannen. De skal nemlig i et annet selskap. Jeg var ikke klar over det på forhånd. Søstera mi mener nå at det er dårlig gjort av meg å arrangere bryllup den dagen de skal i et annet selskap, og at de mest sannsynlig kommer til å velge bort mitt bryllup fordi de allerede har takket ja til det andre selskapet hos noen venner av seg. Jeg synes dette er svært leit, og ønsker selvfølgelig at hun skal komme. Likevel har vi nå bestemt datoen og booket både lokaler for vielse og bryllupsfest. Vi kan sikkert finne et annet lokale en annen dag neste år, men jeg føler ikke det er rett at søsteren min skal bestemme dette. Er jeg urimelig? Jeg er usikker på hvordan jeg skal forholde meg til dette. Anonymkode: 4e9b8...d2a 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #2 Skrevet 16. juli 2023 Hvilket annet selskap er mer viktig enn bryllupsdagen til søsken? Jeg hadde glatt avlyst andre avtaler om broren min skulle gifte seg. Og alle vennene mine ville hatt full forståelse for det Anonymkode: 1b14a...7f5 15 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #3 Skrevet 16. juli 2023 Hun er urimelig. Hvilket annet selskap er mer viktig? Anonymkode: 7b288...d96 8
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #4 Skrevet 16. juli 2023 Da svarer du enkelt «det var leit. Jeg hadde gledet meg til å ha deg i bryllupet mitt. Men jeg respekterer ditt valg her. Kanskje du kan være med på forberedelsene?» Og så hadde jeg durt på med mitt. Velger hun bli sur, furt eller snurt? Ok. Det er veldig lov. Det er også ikke overhodet mitt problem eller noe jeg engasjerer meg i. Når folk velger å velte seg i negative følelser har de (og jeg) det best alene. Anonymkode: fbf8a...c9b 15 1 3
aksase Skrevet 16. juli 2023 #5 Skrevet 16. juli 2023 Hold på datoen som du har satt. Når det er så vanskelig å få drømmestedet deres. bør dere ikke gi slipp på det. 💕 Kanskje er dette din anledning til å stå opp for deg selv og ikke føye storesøster. Nå er det hennes tur til å vise at du betyr noe for henne, ved å prioritere deg. 8 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #6 Skrevet 16. juli 2023 Min eldre søster ble gravid etter at vi hadde satt vår dato, og surmulte over at VI hadde timet dårlig så hun måtte gå gravid i bryllup🤣 Jeg tror ikke engang jeg gadd å svare. Bare lot som jeg ikke hørte. Anonymkode: 2cdea...d4b 6 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #7 Skrevet 16. juli 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Min eldre søster ble gravid etter at vi hadde satt vår dato, og surmulte over at VI hadde timet dårlig så hun måtte gå gravid i bryllup🤣 Jeg tror ikke engang jeg gadd å svare. Bare lot som jeg ikke hørte. Anonymkode: 2cdea...d4b Meg igjen. Poenget med dette var å si at dere umulig kan tilpasse dere alle gjestenes kalendere. Dere må bare finne en dato og et sted, også må de nærmeste faktisk bare innfinne seg, om de ønsker å være der (og det håper jeg jo virkelig at hun vil). Anonymkode: 2cdea...d4b 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #8 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min eldre søster ble gravid etter at vi hadde satt vår dato, og surmulte over at VI hadde timet dårlig så hun måtte gå gravid i bryllup🤣 Jeg tror ikke engang jeg gadd å svare. Bare lot som jeg ikke hørte. Anonymkode: 2cdea...d4b TS her. Herlighet. Kunne vært søstera mi 🙈 Hun foreslo (riktignok litt på tøys) at jeg skulle bytte fornavn slik at hun kunne kalle datteren sin det. «Kan ikke du bare bytte navn da, så kan babyen vår få navnet ditt???» Anonymkode: 4e9b8...d2a 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #9 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Meg igjen. Poenget med dette var å si at dere umulig kan tilpasse dere alle gjestenes kalendere. Dere må bare finne en dato og et sted, også må de nærmeste faktisk bare innfinne seg, om de ønsker å være der (og det håper jeg jo virkelig at hun vil). Anonymkode: 2cdea...d4b Enig. Ikke alle kalenderne. Når det er sagt, så ville jeg jo ha sjekket at nærmeste familie kan komme før jeg booket et lokale. Anonymkode: 7b288...d96 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #10 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Søstera mi responderte da med at vi MÅ endre tidspunkt, fordi akkurat den dagen passer det ikke for henne og mannen. De skal nemlig i et annet selskap. Hvis hun snakker sant, så er det tydeligvis et viktig selskap siden det allerede er planlagt ett år i forveien. Men ut i fra det du skriver om henne, så tror jeg at jeg hadde valgt å ta festen den helgen uansett. Du har danset etter hennes pipe i alle år, denne gangen er det din dag og du gjør som du har tenkt å gjøre ❤️ Anonymkode: 65029...aa3 5 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #11 Skrevet 16. juli 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: TS her. Herlighet. Kunne vært søstera mi 🙈 Hun foreslo (riktignok litt på tøys) at jeg skulle bytte fornavn slik at hun kunne kalle datteren sin det. «Kan ikke du bare bytte navn da, så kan babyen vår få navnet ditt???» Anonymkode: 4e9b8...d2a Hehe ser en viss likhet ja. Jeg kjente veldig igjen dette med at alt skal påpekes og latterliggjøres. Ja ja. Man må bare heve seg over det. Også håper jeg hun velger deg på den store dagen ❤️ Anonymkode: 2cdea...d4b 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #12 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig. Ikke alle kalenderne. Når det er sagt, så ville jeg jo ha sjekket at nærmeste familie kan komme før jeg booket et lokale. Anonymkode: 7b288...d96 Sant, jeg burde kanskje sjekket med de nærmeste. Poenget var at vi fikk datoen «servert» og valgte dermed å smi mens jernet var varmt. Det er ikke for sent å avbestille, men da må vi finne noe annet en annen helg. Anonymkode: 4e9b8...d2a 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #13 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sant, jeg burde kanskje sjekket med de nærmeste. Poenget var at vi fikk datoen «servert» og valgte dermed å smi mens jernet var varmt. Det er ikke for sent å avbestille, men da må vi finne noe annet en annen helg. Anonymkode: 4e9b8...d2a Jeg forstår det. Men vet du hva slags selskap det er hun er invitert i? Jeg tenker også hun må få lov å være skuffet over datoen som ens egen søster valgte hvis det er noe som er booket lang tid i forveien, og hun ser hun ikke får dratt i begge. Anonymkode: 7b288...d96 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #14 Skrevet 16. juli 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Enig. Ikke alle kalenderne. Når det er sagt, så ville jeg jo ha sjekket at nærmeste familie kan komme før jeg booket et lokale. Anonymkode: 7b288...d96 Ja det er jo ønskesituasjonen å kunne det. Min erfaring er at selv om man er tidlig ute (vi var et år i forveien), kan man ikke velge og vrake i kalenderen til lokalene. det fylles opp leeenge i forkant. Da må man ta tider de har ledig. Mine nærmeste har aldri spurt meg om det passer at de gifter seg på sånn og sånn dato. Og det har jeg aldri syntes har vært rart. Anonymkode: 2cdea...d4b 3
Gjest ti10 Skrevet 16. juli 2023 #15 Skrevet 16. juli 2023 I utgangspunktet er jeg enig i dette med at "hvilket annet selskap er viktigere enn bryllupet til søsteren sin", men når det er sagt, hvis et annet selskap er planlagt så lang tid i forveien, må man jo gå ut fra at det også er en ganske viktig begivenhet. Jeg reagerer egentlig mest på måten hun sier fra om dette på. Dette hadde hørtes mye mer sympatisk ut om hun hadde vært mer ydmyk, og så er det opp til deg om du vil endre på planene.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #16 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja det er jo ønskesituasjonen å kunne det. Min erfaring er at selv om man er tidlig ute (vi var et år i forveien), kan man ikke velge og vrake i kalenderen til lokalene. det fylles opp leeenge i forkant. Da må man ta tider de har ledig. Mine nærmeste har aldri spurt meg om det passer at de gifter seg på sånn og sånn dato. Og det har jeg aldri syntes har vært rart. Anonymkode: 2cdea...d4b Jeg ville syns det var rart om søsknene mine valgte en dato uten å sjekke om foreldrene våre og jeg kunne. Samme andre veien rundt. Når det er sagt, så hadde jeg gjort alt jeg kunne for å delta, men det avhenger jo også av om jeg var allerede booket på noe annet prioritert, la oss si hvis det tilfeldigvis var at jeg er forlovet i et annet bryllup den dagen. Jeg antar det ikke gjelder for ts sin søster siden det omtales som et selskap; men det kunne påvirket at jeg ikke kunne deltatt hvis de absolutt skulle beholde datoen. Men ingen av oss ville ikke giftet seg uten foreldre og søsken til stede. Så viktig er ikke et lokale og en dato for oss personlig. Anonymkode: 7b288...d96 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #17 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg forstår det. Men vet du hva slags selskap det er hun er invitert i? Jeg tenker også hun må få lov å være skuffet over datoen som ens egen søster valgte hvis det er noe som er booket lang tid i forveien, og hun ser hun ikke får dratt i begge. Anonymkode: 7b288...d96 Ja, jeg vet hva slags selskap det er. Det er en bryllupsfest hos en person jeg aldri har hørt om eller visste at hun hadde en relasjon til (men det betyr så klart ikke at det ikke er viktig nok for henne). Anonymkode: 4e9b8...d2a
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #18 Skrevet 16. juli 2023 Jeg tenker at hun kun sa det for å bruke en hersketeknikk ovenfor deg ts. Senk skuldrene og nyt bryllupsforberedelsene. Søsteren dukker helt sikkert opp. Hun vil bare gjøre deg usikker. Anonymkode: ed7d1...3af 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #19 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville syns det var rart om søsknene mine valgte en dato uten å sjekke om foreldrene våre og jeg kunne. Samme andre veien rundt. Når det er sagt, så hadde jeg gjort alt jeg kunne for å delta, men det avhenger jo også av om jeg var allerede booket på noe annet prioritert, la oss si hvis det tilfeldigvis var at jeg er forlovet i et annet bryllup den dagen. Jeg antar det ikke gjelder for ts sin søster siden det omtales som et selskap; men det kunne påvirket at jeg ikke kunne deltatt hvis de absolutt skulle beholde datoen. Men ingen av oss ville ikke giftet seg uten foreldre og søsken til stede. Så viktig er ikke et lokale og en dato for oss personlig. Anonymkode: 7b288...d96 TS her. Sant. Skjønner greia. Jeg har aldri blitt spurt på forhånd om datoen passer når noen i nær familie har invitert til bryllup, men tilpasset meg deres valgte tidspunkt. Anonymkode: 4e9b8...d2a 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #20 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg vet hva slags selskap det er. Det er en bryllupsfest hos en person jeg aldri har hørt om eller visste at hun hadde en relasjon til (men det betyr så klart ikke at det ikke er viktig nok for henne). Anonymkode: 4e9b8...d2a Jeg tenker det er så enkelt som: 1) Du beholder datoen. Du kan håpe hun kommer. Føler du det er greit for deg at hun ikke er der? 2) Du prøver å bytte dato. Hvis det ikke går, til noe annet fornuftig og greit, forteller du henne det, og tilbake til samme: Kan du gifte deg uten henne der? Anonymkode: 7b288...d96 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå