AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #1 Skrevet 16. juli 2023 Har inntrykk av at de fleste jeg kjenner kommer godt overens med svigers. Selv har jeg svigermor godt opp i halsen. Hater å være på ferie hos henne. Hun er rett og slett et av de mest slitsomme menneskene jeg har møtt i hele mitt liv, og vi klaffer så utrolig dårlig. Blir så sliten av å anstrenge meg for å virke glad, le av alle de dårlige vitsene, tåle alt det evinnelige maset om mat og at jeg må spise mer hele dagen lang, små stikk mot meg som kommer her og der, og uendelig mye skryt hver gang samboer løfter på ræven og gjør det minste sammen med barna eller rydder fatet sitt inn i oppvaskmaskina osv. Ikke at jeg har noe i mot at han får ros, men rosen er absolutt ikke proporsjonal ifht hva han har utrettet 😅 Blir liksom bare for dumt. Selv får jeg bare høre hvor sliten jeg ser ut, men det er likevel aldri rom for meg til å trekke meg unna i en liten halvtime. Gjør jeg det så går det fem minutter og svigermor gauler på meg og skal ha meg til å komme å se på noe hun skal vise eller hjelpe med å ordne noe lite. Også sier hun at mannen må få gå å hvile seg for han jobber hardt ellers. Det gjør vi begge. Helt sånn noldus opplegg. Og mas om mat hele tiden. Jeg er førti år, og greier å regulere meg selv og spiser når jeg er sulten liksom. Trenger ikke at noen henger over meg og gnåler konstant om at jeg må huske å spise. Er litt over normalvektig, så handler ikke om at jeg ser ut som jeg trenger mat 😅 Ender alltid med at jeg får en utblåsning til slutt, der jeg gir beskjed om at jeg ikke ønsker at hun skal mase mer om mat/ sier at jeg ønsker å være litt for meg selv etc. og etterpå så skammer jeg meg sånn. Er så flaut å miste fatningen. En gang snakket vi litt ut etter at jeg hadde en sånn liten utblåsning, men ellers blir det liksom bare sånn at hun sier ja og ha, også snakker vi ikke mer om det og later som det ikke skjedde. Så prøver jeg å være ekstra grei resten av ferien 😅 Veldig barnslig oppførsel fra meg. Burde jo gi beskjed før det renner over, men tenker alltid at «i år skal jeg bare bite det i meg og takle det». Men så går det ikke likevel. Føler at jeg blir et kjipere menneske av å omgås henne. så. Noen andre som kan kjenne seg igjen i dette og som vil dele litt om sine feriefrustrasjoner med slekt eller hva som helst? Anonymkode: af41d...497 1 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #2 Skrevet 16. juli 2023 Huff. Ikke alle som skjønner behovet for alenetid. Jeg bare sier at jeg må lade opp litt. Merker folk blir mindre fornærmet av det enn at jeg sier jeg trenger tid for meg selv Anonymkode: 720c3...72d 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #3 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har inntrykk av at de fleste jeg kjenner kommer godt overens med svigers. Selv har jeg svigermor godt opp i halsen. Hater å være på ferie hos henne. Hun er rett og slett et av de mest slitsomme menneskene jeg har møtt i hele mitt liv, og vi klaffer så utrolig dårlig. Blir så sliten av å anstrenge meg for å virke glad, le av alle de dårlige vitsene, tåle alt det evinnelige maset om mat og at jeg må spise mer hele dagen lang, små stikk mot meg som kommer her og der, og uendelig mye skryt hver gang samboer løfter på ræven og gjør det minste sammen med barna eller rydder fatet sitt inn i oppvaskmaskina osv. Ikke at jeg har noe i mot at han får ros, men rosen er absolutt ikke proporsjonal ifht hva han har utrettet 😅 Blir liksom bare for dumt. Selv får jeg bare høre hvor sliten jeg ser ut, men det er likevel aldri rom for meg til å trekke meg unna i en liten halvtime. Gjør jeg det så går det fem minutter og svigermor gauler på meg og skal ha meg til å komme å se på noe hun skal vise eller hjelpe med å ordne noe lite. Også sier hun at mannen må få gå å hvile seg for han jobber hardt ellers. Det gjør vi begge. Helt sånn noldus opplegg. Og mas om mat hele tiden. Jeg er førti år, og greier å regulere meg selv og spiser når jeg er sulten liksom. Trenger ikke at noen henger over meg og gnåler konstant om at jeg må huske å spise. Er litt over normalvektig, så handler ikke om at jeg ser ut som jeg trenger mat 😅 Ender alltid med at jeg får en utblåsning til slutt, der jeg gir beskjed om at jeg ikke ønsker at hun skal mase mer om mat/ sier at jeg ønsker å være litt for meg selv etc. og etterpå så skammer jeg meg sånn. Er så flaut å miste fatningen. En gang snakket vi litt ut etter at jeg hadde en sånn liten utblåsning, men ellers blir det liksom bare sånn at hun sier ja og ha, også snakker vi ikke mer om det og later som det ikke skjedde. Så prøver jeg å være ekstra grei resten av ferien 😅 Veldig barnslig oppførsel fra meg. Burde jo gi beskjed før det renner over, men tenker alltid at «i år skal jeg bare bite det i meg og takle det». Men så går det ikke likevel. Føler at jeg blir et kjipere menneske av å omgås henne. så. Noen andre som kan kjenne seg igjen i dette og som vil dele litt om sine feriefrustrasjoner med slekt eller hva som helst? Anonymkode: af41d...497 Det du må gjøre er å la være å dra på en ferie du ikke vil. Anonymkode: 6483b...611 7
lillevill Skrevet 16. juli 2023 #4 Skrevet 16. juli 2023 Hun høres slitsom ut ja. Men vet ikke hvor mye støtte du finner på KG desverre. 🤣 Jeg har en lignende ekssvigermor som jeg greidde å manipulere til slutt, ved å gi henne blomster og kaker. Når jeg kom med blomster og kaker hver gang jeg så henne så kunne hun ikke være frekk med meg. Det var noe med kombinasjonen blomster og kake som gjorde han hun begynte å sette pris på meg så fikk jeg en plass i hjertet. Fortsatt ike god nok, som bare hennes datter er, men passe bra.👌🤣 4 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #5 Skrevet 16. juli 2023 Du har min fulle sympati! Her bor jeg ikke langt fra svigermor, og slipper å overnatte...for å si det slik. Vi dro på ferie sammen dette året, men hun var trygt forvart i en annen leilighet, og hadde ikke nøkkel til min. Jeg tenker vel at mannen din kanskje kan åpne kjeften og si at "Kona mi trenger å slappe av hun også. Hun er sliten, jobber like hardt som meg, men gjør i tillegg mer hjemme". Her virker det jo som du har dobbelt opp! Jeg hadde satt det som en forutsetning at dette ble brakt på det rene! Hvis hun kommer med en kommentar om at du ser sliten ut- så sier du; "Ja! jeg er jævla sliten, så be den nodlus sønnen din om å hjelpe deg litt mer, så jeg kan slappe av". Dårlig stemning? Whatever. La dem lage stemning, og ikke tillat at det blir det før du får det slik du vil.. Du må sette noen grunnregler før dere drar opp dit, og sørge for at svigermor er vel informert. Så kan du jo vurdere neste ferie om du skal sende mannen og ungene opp alene, så tar du en liten husmorferie heller. Anonymkode: 04881...62f 5 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #6 Skrevet 16. juli 2023 Svigermødre er bare dritt 😞 Anonymkode: abbba...ddf 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #7 Skrevet 16. juli 2023 Synes både svigermor og svigerfar har sine dårlige sider.. min mor og far også for den del. Jeg er sikkert ikke lett å henge rundt over tid jeg heller 😄alle har sine sider Anonymkode: 5edc9...fde
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #8 Skrevet 16. juli 2023 Off, kjenner meg igjen.. Klarer ikke mer enn 2 dager sammen med svigers.. Jeg liker dem, veldig godt, vi er bare så forskjellige. Feks tenker jeg på ferie som en sjanse til å slappe av litt. Vi lar det flyte litt (ikke matrester, men barneleker) og svigermor går å rydder, konstant. Du rekker ikke sette sko inn i skapet, fordi hun gjør det for deg mens du henger av deg jakken, typ.. Og i tillegg klager hun over at hun har så mye å gjøre når vi er på besøk, men mye av det er jo bare mas.. Har nesten ikke vasket opp etter mat før hun begynner å mase om neste måltid og skal forberede. Vi må gi beskjed hele tiden av neste måltid lager vi, og likevel begynner hun. Det blir litt mye, for min del.. Jeg vet hun mener godt, vi er bare forskjellige. Og jeg(damen) skal gjøre alt mens den stakkars mannen slapper av.. Men når hun ser at mannen min "hjelper til", klager hun på at svigerfar aldri gjør noe.. 2 dager er derfor nok. Mine foreldre er mye verre! Der klarer jeg maks 2 timer..... Anonymkode: c813b...7da 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #9 Skrevet 16. juli 2023 Dette høres slitsomt ut, enten det er svigermor eller noen andre…. Hva hvis du går en laaang tur hver dag? Det kan kanskje hjelpe litt og du får alenetid. Ta en tur på en fjelltopp og ta med en bok, f.eks? Eller ta med barna. Evt dra på shopping etc. Henger hun seg med da? Anonymkode: 01240...58d
Siljes_tanker Skrevet 16. juli 2023 #10 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Off, kjenner meg igjen.. Klarer ikke mer enn 2 dager sammen med svigers.. Jeg liker dem, veldig godt, vi er bare så forskjellige. Feks tenker jeg på ferie som en sjanse til å slappe av litt. Vi lar det flyte litt (ikke matrester, men barneleker) og svigermor går å rydder, konstant. Du rekker ikke sette sko inn i skapet, fordi hun gjør det for deg mens du henger av deg jakken, typ.. Og i tillegg klager hun over at hun har så mye å gjøre når vi er på besøk, men mye av det er jo bare mas.. Har nesten ikke vasket opp etter mat før hun begynner å mase om neste måltid og skal forberede. Vi må gi beskjed hele tiden av neste måltid lager vi, og likevel begynner hun. Det blir litt mye, for min del.. Jeg vet hun mener godt, vi er bare forskjellige. Og jeg(damen) skal gjøre alt mens den stakkars mannen slapper av.. Men når hun ser at mannen min "hjelper til", klager hun på at svigerfar aldri gjør noe.. 2 dager er derfor nok. Mine foreldre er mye verre! Der klarer jeg maks 2 timer..... Anonymkode: c813b...7da Jeg ble nysgjerrig på dine foreldre nå
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #11 Skrevet 17. juli 2023 Men hvor er mannen? Fra tidlig i forholdet har alltid mannen gjort sitt beste for at jeg skal trives med svigers. Alt fra å sikre at det er mat jeg liker, til å si fra om noe ikke er ok, og ikke minst er han på beina med en gang mat skal lages eller noe skal gjøres - det er tross alt hans familie, ikke min. Hvis mannen hadde vært en mannebaby som slang seg på sofaen og fikk servering, mens jeg mottok stikk og mistrivdes, så ville det vært slutt på ferier der. Og mulig også slutt på forholdet. Anonymkode: 364f2...807 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #12 Skrevet 17. juli 2023 Hvorfor drar dere på ferie til/ med svigerforeldre? Anonymkode: 1a939...e7b 1
Liljerød Skrevet 17. juli 2023 #13 Skrevet 17. juli 2023 Oi, dette kunne vært en beskrivelse av min svigermor også. Minus den delen om at mannen min skal slappe av, for det er nemlig ingen som skal slappe av. Hun maser også på meg om at hun trenger hjelp til masse småting, finne ut hvor noen gardiner skal være eller flytte på et lite bord eller lignende (hun ommøblerer konstant og har altfor mye ting, sånn at det er alltid noe som skal ordnes i hjemmet). Så klager hun høylytt over at mannen hennes ikke hjelper til med noe, for han skal bare se på TV osv. Utrolig slitsomt. Det ble ikke noe mer ferie der for å si det sånn, for jeg vurderte å rømme ut av vinduet på soverommet vårt engang vi var der i 11(!) døgn. Etter det var det nok fra min side, og da ga jeg beskjed at hvis mannen min trengte å feriere med svigermor, så fikk det bli alene. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #14 Skrevet 17. juli 2023 Jeg har en svigermor som helst vil ha sønnen for seg selv, og det er min feil at han har egne meninger 🙄 vi er heldigvis aldri der lengre… med god grunn 🤗 Anonymkode: 890ed...43e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå