Gå til innhold

Mattilsynet, varsel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har varslet mattilsynet før om dyr? Hvor lang tid tar der før "det skjer noe"? Sendte varsel på skjema, fikk refnr men det hjelper jo ikke når man ikke får fulgt med fremgangen uansett 😅

Anonymkode: 7711b...430

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert det skjer noe, det kan hende mt ikke finner noe de reagerer på. 

Anonymkode: 727e7...95d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er svært sjeldent at MT har ressurser til å sjekke ut saker. Da må de være veldig grove. Det går kjappere å anmelde eier direkte til politiet, for brudd på lov om dyrevelferd. 

Anonymkode: 18fc0...5ad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har meldt i fra. Fikk ikke tilbakemelding, tviler på at de har tid til slikt. Men dyrene jeg meldte ifra om, forsvant fra der jeg så dem (sauer og hester som så skadet og syke ut, ble ikke ivaretatt). Så jeg håper det betyr at de som hadde de ikke fikk lov å ha de lengre. Jeg la ved bilder som dokumentasjon.

Jeg regner med at mattilsynet må prioritere sterkt hvilket saker de fører tilsyn med. Er det akutt, at du tror dyret er i livsfare eller lider daglig nød, er et annet alternativ politiet. Jeg antar at en melding fra de, vil prioriteres høyere enn oss som "bare" synser.

Lokal dyrebeskyttelse kan ta kontakt med eier og tilby seg å hjelpe dyret hvis eier ikke klarer det selv.

Det verste er å ikke gjøre noe. Jeg kommer aldri til å glemme en som fortalt meg en tragisk historie om en kanin. Hun nådde ikke igjennom hos eierne og ga opp. Det må en aldri gjøre! Det er fullt mulig å anmelde folk for dyremishandling.

Anonymkode: e7efc...79e

AnonymBruker
Skrevet

Ja, to ganger. Ene om sauer som ikke fikk tilstrekkelig stell og tilsyn. Mattilsynet kom på befaring og det ble bedre et par år. Nå har det sklidd ut igjen og jeg må nok ringe på nytt. Snakk om at de ikke blir klippet, får flåttkur og ormekur. Pluss innavl. Eier synes ikke sånn er så viktig og synes reglene er så strenge. 

Andre var en sak som gikk over 6 år. Hester som ikke fikk tilstrekkelig mat og stell. De gikk ute året rundt uten ly og man kunne alltid telle alle ribbeina på dem. Ene var en stor shire-hest som jeg er sikker på burde lagt på seg flere hundre kilo. Eierne klagde i alle tilfeller og Mattilsynet ga de utallige sjanser. Til slutt solgte de hestene (takk og lov), men med Mattilsynets velsignelse så led disse hestene utrolig mye i alt for mange år. Dette var i Arendal. 

Anonymkode: fba29...8fd

AnonymBruker
Skrevet

Som veterinær har jeg varslet et par ganger om privateide kjæledyr. Vet de har respondert innen 1 uke med oppfølging (vet ikke utfall, det får jeg ikke innsyn i, men har blitt sendt maiø og forespurt feks journal eller tlf nr til eiere et par dager etter bekymringsmelding osv). De må prioritere ganske tøft og det er byråkrati som gjør at de ikke får vært mer "ute i felten". 

Anonymkode: faaec...487

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Glemte helt av denne, men endte med å ringe politiet istedet. Satt langt inne, men nå hører jeg ikke noe mer av dyret så regner med det har enten daua eller blitt hentet ut. Krysser fingrer for det siste! 🤞🏻Og føler litt at jeg har tråkket over en grense for hva man gjør som nabo (selv om jeg ikke har noe med dem å gjøre), men føler jeg har gjort noe godt for noe levende 🫠🤞🏻 Kanskje noen vet om jeg får ringe inn å høre hvordan det gikk? 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 7711b...430

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har varslet og det gikk max to uker. Det gjaldt en hund som ble satt ute hele dagen mens eier var på jobb og den hadde det helt tydelig ikke greit alene ute. Ble brått helt stille.

En annen sak var svigermors katt. Hun var innlagt på sykehus en lengre periode og ingen av oss kunne ta katten hjem. Det var sommer så vi lot døra stå åpen og fylte opp med mat og vann til den hver dag, ropte den inn og så til at den ikke var skadet osv. M

Anonymkode: 4d12c...254

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har varslet og det gikk max to uker. Det gjaldt en hund som ble satt ute hele dagen mens eier var på jobb og den hadde det helt tydelig ikke greit alene ute. Ble brått helt stille.

En annen sak var svigermors katt. Hun var innlagt på sykehus en lengre periode og ingen av oss kunne ta katten hjem. Det var sommer så vi lot døra stå åpen og fylte opp med mat og vann til den hver dag, ropte den inn og så til at den ikke var skadet osv. M

Fortsettelse, mattilsynet ringte meg (de hadde fått oppgitt mitt navn fra svigermors nabo) og sa det var meldt bekymring. Jeg forklarte hvordan ståa var og fikk beskjed om at måten vi løste det på med katten var helt ok som en midlertidig ordning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...