AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #1 Skrevet 16. juli 2023 Hei, Er det noen jurister som har erfaring i å jobbe som advokat/ advokatfullmektig her og som kan dele litt erfaringer? Jeg har på den ene siden veldig lyst til å søke på en jobb som advokatfullmektig men på den andre siden er jeg usikker på om det lar seg kombinere med familieliv og små unger ift. rettssaker/ arbeidstid/ ansvar/ vanskelighetsgrad på sakene? Anonymkode: 0cc02...70f
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #2 Skrevet 16. juli 2023 Er ikke advokat selv, men faren til en kompis er. Vet han var mye borte og sov en del ganger i bilen (for å spare penger / effektivisere mest mulig). Han hadde saker i hele Norge, men det varierer nok fra jobb til jobb. Men til tross for det var han også fotballtrener for oss og var med på mye sosialt med guttungen sin, så fra utsiden så det ut som det gikk i epoker eller muligens tok på seg reiseoppgaver når barna var litt opp i årene (ungdomsskolen). Anonymkode: 64975...653 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #3 Skrevet 16. juli 2023 Hva er alder på barn? Og hvor støttende og fleksibel er mannen? Hvor god er du på stressmestring. Det går, men det krever litt. Det er topper og overtidsbelastning, men også rolige perioder. Det er mail og telefoner som kan stresse, så man må evne å fokusere på å være i øyeblikket og ikke gruble over ting. Anonymkode: 65709...297
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #4 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hva er alder på barn? Og hvor støttende og fleksibel er mannen? Hvor god er du på stressmestring. Det går, men det krever litt. Det er topper og overtidsbelastning, men også rolige perioder. Det er mail og telefoner som kan stresse, så man må evne å fokusere på å være i øyeblikket og ikke gruble over ting. Anonymkode: 65709...297 Takk for svar. Barna er 1, 3 og 7 år, så temmelig hektisk hjemme, både jeg og mannen jobber 100 prosent, og han er veldig støttende. Jeg er forholdsvis god på stressmestring og har høy arbeidskapasitet, men det kan tenkes at jeg burde vente noen år (eller mange). Anonymkode: 0cc02...70f
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #5 Skrevet 16. juli 2023 Jeg har ingen tips, men jeg er i samme situasjon selv. Jeg kastet meg ut i det, og skal etter sommeren starte som advokatfullmektig. Jeg har to små barn mellom to og fem. Jeg tror det skal gå fint, men er veldig spent på om jeg har urealistiske forventninger. Jeg kommer fra en veldig behagelig jobb i kommunen. Hva jobber du med nå? Anonymkode: 59eca...b96
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #6 Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Takk for svar. Barna er 1, 3 og 7 år, så temmelig hektisk hjemme, både jeg og mannen jobber 100 prosent, og han er veldig støttende. Jeg er forholdsvis god på stressmestring og har høy arbeidskapasitet, men det kan tenkes at jeg burde vente noen år (eller mange). Anonymkode: 0cc02...70f Det vil nok være tøffest i begynnelsen, til ting har satt seg og du har funnet en flyt. Så om du velger å satse må du også ha innstillingen at år én er et unntaksår der du ikke tar beslutninger om å slutte eller fortsette. En slik stilling byr også på roligere perioder, hjemmekontor og fleks (de fleste steder), når man har fått litt erfaring og tillit. Og det fungerer fint i kombinasjon med familieliv så lenge du klarer å logge mentalt av jobben når du er med familien. Nå har jeg ikke akkurat denne stillingen, men tilsvarende belastning, og jeg kjenner bransjen da jeg har flere venninner der. Og det som kjennetegner oss som trives tross høye krav, og overtid, er nettopp at vi klarer å bruke fleksibiliteten til å hente oss inn igjen. At man er strukturert både på jobb og hjemmebane. Samt at man sammen med mannen er et team som løser hverdagen sammen, og finner felles beste når ting kolliderer. Oppsummert er det på alle måter verdt det. For det er mye mer givende enn de fleste jobber der man sitter fast 8-16 med de samme oppgavene hver dag. Anonymkode: 65709...297
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #7 Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg har ingen tips, men jeg er i samme situasjon selv. Jeg kastet meg ut i det, og skal etter sommeren starte som advokatfullmektig. Jeg har to små barn mellom to og fem. Jeg tror det skal gå fint, men er veldig spent på om jeg har urealistiske forventninger. Jeg kommer fra en veldig behagelig jobb i kommunen. Hva jobber du med nå? Anonymkode: 59eca...b96 Takk for svar. Jeg jobber også i kommunen og det er behagelig hva gjelder arbeidstid, men jeg lider også litt under en følelse av at jeg ikke får vist hva jeg er god for, og at kollegaene mine i dag ofte engasjerer seg i helt andre spørsmål enn meg. Jeg tror jeg hadde likt følelsen av å «måtte» jobbe overtid i ny og ne. Anonymkode: 0cc02...70f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå