AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #1 Skrevet 16. juli 2023 Hei. Jeg er ei jente på 21 år som ble singel i fjor etter et tøft brudd med mye utroskap fra hans side. Jeg er en person som sliter veldig med å ha sex med noen jeg ikke er 100% trygg på eller har litt følelser for. One night stands og slike ting er ikke noe for meg, men det har jo skjedd et par ganger. Etter jeg ble singel har jeg hatt sex tre ganger, men jeg har lært at jeg fint hadde klart meg foruten. Poenget med denne tråden er at jeg fyller 22 neste år. Prevensjon dekkes ikke økonomisk etter man fyller 22. Jeg har hatt p-stav nå i tre år og snart må den enten fjernes eller byttes ut med ny. Jeg står ovenfor et dilemma om jeg skal fjerne p-staven og slutte helt på prevensjon eller om jeg skal sette inn ny p-stav nå som jeg enda får det økonomisk dekt. Argumentene er at jeg uansett har lite sex og ingen plan om å skaffe meg en kjæreste. Dessuten har jeg gått på prevensjon i mange år og kunne tenkt meg å «kjenne på kroppen» uten prevensjon. På en annen side er det kanskje dumt å fjerne p-staven nå også plutselig finner jeg mitt livs kjærlighet om f.eks. et halvt år. Hvis jeg fjerner den nå så trenger vel kroppen litt tid til å stabiliseres etter at staven er fjernet. Det samme gjelder vel dersom jeg setter inn ny p-stav etter å ha vært uten en periode. Da er jeg redd at kroppen min trenger flere måneder til å bli vant med å gå på prevensjon igjen. Det sies vel at etter man begynner på prevensjon tar det minst tre måneder før kroppen vennes til den. I bunn og grunn tenker jeg en del på økonomi her. Jeg er fornøyd med p-stav, men er det verd det å proppe kroppen full av hormoner når jeg uansett ikke har mye sex? Er det en mulighet å få resept på p-stav av legen nå og betale for den nå som jeg enda får deler av den dekt og heller sette den inn om et år (eller lengre) dersom jeg har lyst? Lurer veldig på hva dere tenker angående å eventuelt slutte på prevensjon. Er det så «deilig» som mange skal ha det til? Er det verd det eller burde jeg bare bytte p-stav framfor å ta den helt ut? Anonymkode: cd0ea...8c0
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #2 Skrevet 16. juli 2023 Jeg sluttet på prevensjon pga bivirkningene med økt fare for kreft, leversykdom, blodpropp osv Når du uansett har lite sex er det idioti å utsette kroppen for de potensielle farene med hormonprevensjon. Og begynner du å ha mye sex i fast forhold anbefaler jeg å bruke kondom som prevensjon uken du har eggløsning samt følge med på eggløsningskalender og unngå sex dagene rundt eggløsning. Sex i uforpliktende forhold bør du uansett bruke kondom som er eneste som beskytter mot kjønnssykdommer Anonymkode: 9dce4...f45 1 2
Lorieen Skrevet 16. juli 2023 #3 Skrevet 16. juli 2023 Ta den ut og bruk kondom om du skal ha sex. 1 2
Sofakona Skrevet 16. juli 2023 #4 Skrevet 16. juli 2023 Hva med p ring? Det er ca 300 kroner for 3 mnd prevensjon. Mindre hormoner og du kan styre sin du vil....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå