AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #1 Skrevet 16. juli 2023 En jeg kjenner har en bolig hn tenker å leie ut. Boligen har noen "mangler", flekk i taket, hakk i benkeplaten, riper i parketten. (Dette er eksempler for å ikke bli gjenkjent, men manglene er på samme nivå). Han sier han kan holde tilbake depositumet når leieforholdet er over, og påstå det er leietager som har forårsaket det. Han sier at det også alltid er mulig å hevde at renholdet ved utflytting ikke er tilstrekkelig. Leietagere har ingenting de skulle ha sagt. Er det virkelig så enkelt for utleier, ved påstand mot påstand er det utleier som har retten på sin side? Og selv om det faktisk er leietager som har forårsaket "skaden", hva går under "vanlig slitasje"? Man må jo regne med at boligen bærer preg av å bli brukt. Innen rimelighetens grenser. Anonymkode: 0b1a2...8fc
malifika Skrevet 16. juli 2023 #2 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En jeg kjenner har en bolig hn tenker å leie ut. Boligen har noen "mangler", flekk i taket, hakk i benkeplaten, riper i parketten. (Dette er eksempler for å ikke bli gjenkjent, men manglene er på samme nivå). Han sier han kan holde tilbake depositumet når leieforholdet er over, og påstå det er leietager som har forårsaket det. Han sier at det også alltid er mulig å hevde at renholdet ved utflytting ikke er tilstrekkelig. Leietagere har ingenting de skulle ha sagt. Er det virkelig så enkelt for utleier, ved påstand mot påstand er det utleier som har retten på sin side? Og selv om det faktisk er leietager som har forårsaket "skaden", hva går under "vanlig slitasje"? Man må jo regne med at boligen bærer preg av å bli brukt. Innen rimelighetens grenser. Anonymkode: 0b1a2...8fc Jeg har ikke noe svar på selve spm ditt for det aner jeg ikke noe om men, jeg vil fortsatt oppfordre deg til noe annet. Kan ikke du så fort han har leid ut den leiligheten til noen fortelle dem det du skriver her. Så kan de ta bilder av skadene og dokumentere i etterkant at de var der da de flyttet inn. Bare tenk så lang i maska han dusten som leier ut leiligheten blir da. 7 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #3 Skrevet 16. juli 2023 De fleste oppegående leietakere tar bilder av slike ting når de flytter inn. Og leietaker skal ha mulighet til å vaske på nytt hvis det ikke er godt nok. Regner med at han ikke har tenkt å opprette depositumskonto, men ha depositum inn på sin egen (virker som om han er den typen). Kanskje du kan tipse han om at det kan være lurt å lese husleieloven før han setter i gang… Anonymkode: 9c22e...518 9
Myrmica Skrevet 16. juli 2023 #4 Skrevet 16. juli 2023 Det er utleier som har bevisbyrden, og må dokumentere at skadene ikke var der da leietager flyttet inn. Hen kan selvsagt hevde at renholdet ikke er tilstrekkelig ved utflytting, men hen kan ikke ta penger for det - da skal leietager få mulighet til å vaske igjen. Om leietager bare vet om disse rettighetene, så går denne planen i vasken. Dessverre er det en del leietagere som ikke kjenner rettighetene sine, og lar utleiere herse med seg... 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #5 Skrevet 16. juli 2023 Vanlige bruksmerker på bolig er veldig vagt. Tror nok det er mer rettet mot møbler og hvitevarer enn gulv, vegger, lister, tak etc. Du får ringe på å kontakte leieboerne om planen. Slik at de kan ta bilder ved innflytting av alle skader. Og dokumentere dem skriftlig og sende alt til utleier i tillegg. Det er veldig viktig, for da har du bevis på at utleier viste om skadene og har bevis på det. Anonymkode: f99e6...a0f 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #6 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): De fleste oppegående leietakere tar bilder av slike ting når de flytter inn. Og leietaker skal ha mulighet til å vaske på nytt hvis det ikke er godt nok. Regner med at han ikke har tenkt å opprette depositumskonto, men ha depositum inn på sin egen (virker som om han er den typen). Kanskje du kan tipse han om at det kan være lurt å lese husleieloven før han setter i gang… Anonymkode: 9c22e...518 Om vasken ikke er bra nok, må utleier spesifisere hva som eventuelt ikke er bra, så leietager vasker bare det som er nødvendig på nytt, eller må alt vaskes på nytt igjen? Hva om utleier velger å være drittsekk og bare sier det ikke er bra nok, uten noe konkret å sette fingeren på? Eller sier det fortsatt ikke er bra nok selv om det er vasket om igjen, blitt vasket av et vaskebyrå etc? Anonymkode: 0b1a2...8fc
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #7 Skrevet 16. juli 2023 De gangene jeg har leid har jeg tatt masse bilder dagen jeg flytter inn, og samme dag jeg flytter ut(etter utvask). Hver gang har det vært halvskittent ved innflytting, men jeg har fikset det selv. Men jeg hadde aldri akseptert å bli bøllet med og snytt ved utflytting🥵 Må leie ett eller to år nå, og vurderer å bruke utleiemegleren. Anonymkode: 18c1a...2d6 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #8 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Om vasken ikke er bra nok, må utleier spesifisere hva som eventuelt ikke er bra, så leietager vasker bare det som er nødvendig på nytt, eller må alt vaskes på nytt igjen? Hva om utleier velger å være drittsekk og bare sier det ikke er bra nok, uten noe konkret å sette fingeren på? Eller sier det fortsatt ikke er bra nok selv om det er vasket om igjen, blitt vasket av et vaskebyrå etc? Anonymkode: 0b1a2...8fc Tar alltid bilder når jeg flytter inn, og ved klager på vask må det spesifiseres hva som ikke er bra nok. Ellers så er jeg medlem av Leieboerforeningen, så hadde tatt kontakt med de. Hadde også nektet at depositumet ble utbetalt til utleier, så da hadde vi endt opp i Forliksrådet. Anonymkode: c9300...19b 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #9 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): En jeg kjenner har en bolig hn tenker å leie ut. Boligen har noen "mangler", flekk i taket, hakk i benkeplaten, riper i parketten. (Dette er eksempler for å ikke bli gjenkjent, men manglene er på samme nivå). Han sier han kan holde tilbake depositumet når leieforholdet er over, og påstå det er leietager som har forårsaket det Anonymkode: 0b1a2...8fc Tror ikke hakk og flekker ville funket, utleier må dokumentere at det var der før innflytting, så han må eventuelt fabrikere noen slike bevis også Men uansett, det er ikke alltid lurt å svindle folk, møter du på feil fyr, så ender det fort ganske ille, og kan fort koste deg mye mer enn noen tusenlapper, så han bør være selektiv angående offer Anonymkode: b734f...91a
NiceOrNothing Skrevet 16. juli 2023 #10 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): En jeg kjenner har en bolig hn tenker å leie ut. Boligen har noen "mangler", flekk i taket, hakk i benkeplaten, riper i parketten. (Dette er eksempler for å ikke bli gjenkjent, men manglene er på samme nivå). Han sier han kan holde tilbake depositumet når leieforholdet er over, og påstå det er leietager som har forårsaket det. Han sier at det også alltid er mulig å hevde at renholdet ved utflytting ikke er tilstrekkelig. Leietagere har ingenting de skulle ha sagt. Er det virkelig så enkelt for utleier, ved påstand mot påstand er det utleier som har retten på sin side? Og selv om det faktisk er leietager som har forårsaket "skaden", hva går under "vanlig slitasje"? Man må jo regne med at boligen bærer preg av å bli brukt. Innen rimelighetens grenser. Anonymkode: 0b1a2...8fc En av grunnene til at slike småsvindlere holder seg flytende , er bla annet at de har kompiser som deg. Som de føler seg så trygg på skal holde kjeft , at de forteller om hvordan de planlegger snyte folk . Du bør bli litt mer selektiv med hvem du omgås , evnt tørre å sette foten ned , når du får denne type info . 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå