AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #1 Skrevet 16. juli 2023 Er det vanlig å være mer sliten når man har IBS? Hvorfor? Min mann har denne diagnosen, og han blir så fryktelig lett sliten at jeg blir bekymret for ham:\ Anonymkode: aa767...c02
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #2 Skrevet 16. juli 2023 Er nok ikke uvanlig. Man kan ha inflammasjon, lekk tarm, redusert evne til å ta opp vitaminer og næring. Noen spiser mindre fordi de blir dårlig av mat Anonymkode: e9165...9c4 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #3 Skrevet 16. juli 2023 Det er utmattende å ha mye vondt ja. Anonymkode: 4c4dc...e20 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #4 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er nok ikke uvanlig. Man kan ha inflammasjon, lekk tarm, redusert evne til å ta opp vitaminer og næring. Noen spiser mindre fordi de blir dårlig av mat Anonymkode: e9165...9c4 Han har ikke lekk tarm heldigvis, men han har hatt dårlige blodverdier tidligere mtp. vitaminer og mineraler, men de har vært fine siden han startet å ta multivitamin. Men det er vel kanskje ikke alt man kan teste for sånn sett? Han spiser heldigvis godt, han elsker mat:) Men han er ikke overvektig. Han har også mindre problemer her i Norge enn i hjemlandet, og jeg har noen teorier om hvorfor men samma det. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er utmattende å ha mye vondt ja. Anonymkode: 4c4dc...e20 Har du vondt hele tiden?:( Hos min mann kommer og går det litt, men verst er det om han må stå opp tidlig. Så det blir mye fleksitid og hjemmekontor på ham for det letter plagene om han får sove lengst mulig. Anonymkode: aa767...c02 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #5 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Han har ikke lekk tarm heldigvis, men han har hatt dårlige blodverdier tidligere mtp. vitaminer og mineraler, men de har vært fine siden han startet å ta multivitamin. Men det er vel kanskje ikke alt man kan teste for sånn sett? Han spiser heldigvis godt, han elsker mat:) Men han er ikke overvektig. Han har også mindre problemer her i Norge enn i hjemlandet, og jeg har noen teorier om hvorfor men samma det. Har du vondt hele tiden?:( Hos min mann kommer og går det litt, men verst er det om han må stå opp tidlig. Så det blir mye fleksitid og hjemmekontor på ham for det letter plagene om han får sove lengst mulig. Anonymkode: aa767...c02 Ja det er vanlig, både fordi man har for lite næring i kroppen, men også fordi man har vondt. Det påfører også mye stress å ha IBS, som også gir utmattelse. Visse vitaminer og mineraler bør han ta i tillegg til multivitamin, siden mye har for lave doser. Å ha innen for normalen trenger ikke være nok, det bør være GODE nivåer. Særlig d vitamin, b-12, og magnesium er noe det ofte er ekstra behov for. Anonymkode: 70d02...141
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #6 Skrevet 16. juli 2023 Kronisk Utmattelse kan også gi IBS -så hva som er høna el egget er ikke alltid så lett å vite. Kronisk utmattelse og IBS er også følgetilstander til div sykdommer. Anonymkode: 58ed3...7e9 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #7 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja det er vanlig, både fordi man har for lite næring i kroppen, men også fordi man har vondt. Det påfører også mye stress å ha IBS, som også gir utmattelse. Visse vitaminer og mineraler bør han ta i tillegg til multivitamin, siden mye har for lave doser. Å ha innen for normalen trenger ikke være nok, det bør være GODE nivåer. Særlig d vitamin, b-12, og magnesium er noe det ofte er ekstra behov for. Anonymkode: 70d02...141 Takk for tips, kan se nærmere på at nivåene hans ikke bare er ok, men gode. Men jeg har hørt at type nycoplus som han tar har lave doser, hvor kjøper man noe med høyere? For jeg tror ikke jeg får ham til å knaske mer enn en pille per dag. Det føles litt feil å si det men det er betryggende at det er hans IBS som kan gjøre ham så sliten, for da er det i alle fall noe vi vet om, og ikke noe ukjent som foregår i kroppen hans. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kronisk Utmattelse kan også gi IBS -så hva som er høna el egget er ikke alltid så lett å vite. Kronisk utmattelse og IBS er også følgetilstander til div sykdommer. Anonymkode: 58ed3...7e9 Han har ingen andre sykdommer, og ellers virker han normalt energisk, vil treffe folk, reise, kan fint konsentrere seg om jobb eller sudoku, han liker sånt. Det er liksom bare fysisk aktivitet som tar piffen fra ham. Når jeg tenker meg om er det alltid beina han klager på, at det er der han er sliten. Og jeg kan jo se at musklene hans rister/skjelver etter sykkeltur eksempelvis. Men også ved sex, så er det alltid beina han blir først sliten i, ikke armene, ryggen eller noe annet. Men dere som har IBS; blir dere i bedre form av regelmessig aktivitet? Eller er regelmessighet vanskelig å gjennomføre pga. smerter og/eller energinivå? Anonymkode: aa767...c02
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #8 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for tips, kan se nærmere på at nivåene hans ikke bare er ok, men gode. Men jeg har hørt at type nycoplus som han tar har lave doser, hvor kjøper man noe med høyere? For jeg tror ikke jeg får ham til å knaske mer enn en pille per dag. Anonymkode: aa767...c02 Nycopluss er et merke, og ikke et spesifikt vitamin. Hvis han har lave verdier av d vitamin så må du nok få han til å knaske den i tillegg, for det finnes bare i lave doser i multitilskudd her i Norge ihvertfall. Anonymkode: 70d02...141
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #9 Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nycopluss er et merke, og ikke et spesifikt vitamin. Hvis han har lave verdier av d vitamin så må du nok få han til å knaske den i tillegg, for det finnes bare i lave doser i multitilskudd her i Norge ihvertfall. Anonymkode: 70d02...141 Ja det vet jeg:) Men føler liksom den fra nycoplus er go-to valget for multivitamin. Må finnes noe med høyere doser? Anonymkode: aa767...c02
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #10 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ja det vet jeg:) Men føler liksom den fra nycoplus er go-to valget for multivitamin. Må finnes noe med høyere doser? Anonymkode: aa767...c02 Vet ikke hvorfor du føler det? Nycoplus er det siste jeg ville valgt fordi de tilsetter dårlige ingredienser i flere av produktene. I multitilskudd vil du aldri finne høyere doser av d vitamin, men det er likevel 2,5 ganger mer d vitamin i solaray sitt produkt enn Nycoplus sitt. Det er såklart bedre, men ikke tilstrekkelig. D vitamin absorberes også dårlig uten fett/olje. Fra iherb får man kjøpt høyere doser med veldig små kapsler som er lette å svelge. Flere av disse produktene er tilsatt økologisk olivenolje for best mulig opptak. Jeg har 1 boks i 1 år, så kostnaden er ikke all verden. Spørsmålet er hva d vitaminnivået hans ligger på, det er viktig å vite. Ligger det på f.eks 25 nmol, så er nivået du får fra multitilskudd fånyttes. Samme med b-12 og andre ting. Noen vitaminer er ok å ta i multitilskudd, mens visse andre ting må taes separat i perioder. Anbefaler også at han vurderer probiotika over tid, dette kan hjelpe han med næringsopptaket. Anonymkode: 70d02...141
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #11 Skrevet 18. juli 2023 On 7/16/2023 at 11:06 PM, AnonymBruker said: Takk for tips, kan se nærmere på at nivåene hans ikke bare er ok, men gode. Men jeg har hørt at type nycoplus som han tar har lave doser, hvor kjøper man noe med høyere? For jeg tror ikke jeg får ham til å knaske mer enn en pille per dag. Det føles litt feil å si det men det er betryggende at det er hans IBS som kan gjøre ham så sliten, for da er det i alle fall noe vi vet om, og ikke noe ukjent som foregår i kroppen hans. Han har ingen andre sykdommer, og ellers virker han normalt energisk, vil treffe folk, reise, kan fint konsentrere seg om jobb eller sudoku, han liker sånt. Det er liksom bare fysisk aktivitet som tar piffen fra ham. Når jeg tenker meg om er det alltid beina han klager på, at det er der han er sliten. Og jeg kan jo se at musklene hans rister/skjelver etter sykkeltur eksempelvis. Men også ved sex, så er det alltid beina han blir først sliten i, ikke armene, ryggen eller noe annet. Men dere som har IBS; blir dere i bedre form av regelmessig aktivitet? Eller er regelmessighet vanskelig å gjennomføre pga. smerter og/eller energinivå? Anonymkode: aa767...c02 Syntes det med beina virker urovekkende. Det finnes noen nevrologiske sykdommr som kan gi svakhet i beina. Merk at de er som regel sykdommer man kan leve med, så jeg tror ikke det er akutt fare. IBS kan noen ganger være symptom på nevrologisk sykdom Anonymkode: e9165...9c4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #12 Skrevet 18. juli 2023 Jeg har mild IBS. Når jeg har fått i meg noe jeg ikke tåler så blir jeg veldig sliten. Smertene og diareen gjør det ikke bedre. Jeg føler meg syk etter en runde med magesmerter og diare. Helt utslitt i 1-2 timer etterpå. Jeg har det stort sett greit om jeg ikke har spist noe som har trigget plagene. Anonymkode: 1fcee...0db
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #13 Skrevet 18. juli 2023 Jeg har ibs og er kronisk sliten, med kroniske muskelsmerter. Jeg prøver å spise sunt og variert, og tar i tillegg både multivitaminer og jerntabletter daglig. I perioder hvor jeg er ekstra sliten supplerer jeg med jern, B, og D-vitaminer i sprayform. Anonymkode: e9909...fa1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #14 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ja det vet jeg:) Men føler liksom den fra nycoplus er go-to valget for multivitamin. Må finnes noe med høyere doser? Anonymkode: aa767...c02 Her er et mulitivitamin med 40 mcg d vitamin, og 1000 mcg b-12. Men det inneholder ikke jern, og det kan være noe han trenger ekstra av. https://no.iherb.com/pr/doctor-s-best-multi-vitamin-with-vitashine-d3-and-quatrefolic-iron-free-90-veggie-capsules/50548 Mtp jern så bør kilden være hem-jern, altså jern kroppen klarer å bruke (fra animalsk). Ikke fra planter. Viltkjøtt eller kjøtt fra gressbeitende økologisk storfe er det beste for kroppen, og prøv å spise kun kjøtt til måltidet. Det gjør det lettere å fordøye, og kan bidra både til mindre ubehag, og bedre næringsopptak. Jeg er veldig begeistret for disse. Jeg tar dem kun i perioder som boost, særlig siden jeg ikke spiser særlig av mat med mye vitamin A (retinol). Disse finnes i flere forskjellige varianter som du kan lese mer om på siden. Men her må man ta flere kapsler om gangen, ikke bare èn. https://detox.no/collections/innmat/products/gressforet-okologisk-okseorgankompleks-lever-nyre-hjerte Anonymkode: 70d02...141
Nuttery Skrevet 18. juli 2023 #15 Skrevet 18. juli 2023 Jeg har IBS, og synes jeg er veldig sliten i de periodene maten bare går «rett igjennom». Men det gir jo mening spør du meg.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #16 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 17.16): Han har ikke lekk tarm heldigvis, men han har hatt dårlige blodverdier tidligere mtp. vitaminer og mineraler, men de har vært fine siden han startet å ta multivitamin. Men det er vel kanskje ikke alt man kan teste for sånn sett? Han spiser heldigvis godt, han elsker mat:) Men han er ikke overvektig. Han har også mindre problemer her i Norge enn i hjemlandet, og jeg har noen teorier om hvorfor men samma det. Har du vondt hele tiden?:( Hos min mann kommer og går det litt, men verst er det om han må stå opp tidlig. Så det blir mye fleksitid og hjemmekontor på ham for det letter plagene om han får sove lengst mulig. Anonymkode: aa767...c02 Jeg har nettopp kjøpt tabletter på apoteket, fordøyelsesenzymer. Vet ikke om de fungerer ennå, men det kunne jo vært nyttig for han? Anonymkode: 7ea4c...53f
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #17 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vet ikke hvorfor du føler det? Nycoplus er det siste jeg ville valgt fordi de tilsetter dårlige ingredienser i flere av produktene. I multitilskudd vil du aldri finne høyere doser av d vitamin, men det er likevel 2,5 ganger mer d vitamin i solaray sitt produkt enn Nycoplus sitt. Det er såklart bedre, men ikke tilstrekkelig. D vitamin absorberes også dårlig uten fett/olje. Fra iherb får man kjøpt høyere doser med veldig små kapsler som er lette å svelge. Flere av disse produktene er tilsatt økologisk olivenolje for best mulig opptak. Jeg har 1 boks i 1 år, så kostnaden er ikke all verden. Spørsmålet er hva d vitaminnivået hans ligger på, det er viktig å vite. Ligger det på f.eks 25 nmol, så er nivået du får fra multitilskudd fånyttes. Samme med b-12 og andre ting. Noen vitaminer er ok å ta i multitilskudd, mens visse andre ting må taes separat i perioder. Anbefaler også at han vurderer probiotika over tid, dette kan hjelpe han med næringsopptaket. Anonymkode: 70d02...141 Bare det jeg vet andre tar og som jeg ser reklame på antar jeg? Men tusen takk for tips! Skal se om vi får fisket opp hva de eksakte nivåene hans var sist. Probiotisk yoghurt ok? AnonymBruker skrev (8 timer siden): Syntes det med beina virker urovekkende. Det finnes noen nevrologiske sykdommr som kan gi svakhet i beina. Merk at de er som regel sykdommer man kan leve med, så jeg tror ikke det er akutt fare. IBS kan noen ganger være symptom på nevrologisk sykdom Anonymkode: e9165...9c4 Det har jeg også vært bekymret for, for han har vært i MR pga. han dovnet bort i lillefingeren smått, men de fant bare svært, svært liten grad av slitasje i en nakkevirvel, og det kommer at av musklene han har i hals og nakke er kjempestram. Vært hos fysio og fått noen øvelser som hjelper. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har ibs og er kronisk sliten, med kroniske muskelsmerter. Jeg prøver å spise sunt og variert, og tar i tillegg både multivitaminer og jerntabletter daglig. I perioder hvor jeg er ekstra sliten supplerer jeg med jern, B, og D-vitaminer i sprayform. Anonymkode: e9909...fa1 Hva slags tilskudd er det du tar?:) Kan du lenke meg? AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har nettopp kjøpt tabletter på apoteket, fordøyelsesenzymer. Vet ikke om de fungerer ennå, men det kunne jo vært nyttig for han? Anonymkode: 7ea4c...53f Det høres i alle fall spennende ut! Tenker han er villig til å prøve en god del. Jeg bør nevne at min mann fikk diagnosen IBS i sitt hjemland, utenfor Europa(ikke et U-land altså). Så derfor jeg er litt skeptisk til den. Dessverre er ikke fastlegen hans her i Norge så veldig god, men det er fastlegemangel her så han skal være glad han har en i det hele tatt. Så kunne egentlig tenkt meg at han ble utredet på nytt, men det er såpass ubehagelig at jeg tror nok han vil forsøke en del andre ting først. Anonymkode: aa767...c02
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #18 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bare det jeg vet andre tar og som jeg ser reklame på antar jeg? Men tusen takk for tips! Skal se om vi får fisket opp hva de eksakte nivåene hans var sist. Probiotisk yoghurt ok? Anonymkode: aa767...c02 Yoghurt/biola har svært lite bakterier sammenlignet med tilskudd. Han må ta ordentlig kur med probiotika over tid. Fåes hos helsekosten, men denne er desidert best https://detox.no/products/megasporebiotic-sporebiotika?_pos=1&_sid=d35b674a4&_ss=r Vær obs på at det kan gi ubehag i perioder, men det gir seg. Anonymkode: 70d02...141
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå